[SGW] paard word steeds sterker met de cross....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

paard word steeds sterker met de cross....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 20:10

Hallo iedereen ,

Mijn paard en ik houden allebei van dezelfde dingen maar 1 ding dat vinden we echt het einde en dat is crossen, maar ik ben nu al een aantal keer gaan crossen en merk (vooral in het begin) dat hij zo enthousiast word dat ik hem niet zo goed meer hou.
Ik wil liever niet overgaan op een scherper bit hij heeft namelijk een gevoelige mond. (rijd hem met een dunnen dubbel gebroken trens) ik denk ook niet dat steeds een scherper bit nemen een uitkomst is.

Hij luistert altijd wel heel goed naar mij maar bij de cross word hij zo dol enthousiast (wat mij wel blij maakt om te zien hoe leuk hij het vind).

Wie o wie heeft er DE gouden tip?
Vat dit niet op als een neem les geval want dat is het niet hij word gewoon steeds sterker/enthousiaster

Groetjes,

Sim

Re: paard word steeds sterker met de cross....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:39

Veel paarden worden, naarmate ze het spelletje gaan kennen, heel enthousiast. Het is niet verkeerd om toch eens naar een ander bit te gaan kijken. Dat hoeft niet per definitie meteen een scherper bit te zijn. Een myler bijvoorbeeld of een kneveltrens kan al verschil maken. Het moet natuurlijk wel veilig blijven voor jou als ruiter en je paard moet terugkomen als jij dat wilt anders gebeuren er ongelukken. Verder niet constant druk op je teugels houden als je paard sterk wordt in de cross maar ophoudingen maken en weer ontspannen, anders wordt hij toch alleen maar sterker.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 07:19

Bedankt voor je reactie!
Welk bit zou je dan het beste aanraden?
En bij springen heb ik hem goed onder controle maar als de cross na het springen is om dan van bit te moeten wisselen gaat denk ik niet?

Horsemaniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:58

Ik rijd zelf ook met een myler bit en ervaar zeer veel controle. Maar wat al eerder aangegeven werd. niet vast houden. maar (licht) knedende (niet zagende) ophoudingen maken en diep zitten moet voldoende zijn om je paard terug te laten komen! Ik dressuur, spring en cross met ditzelfde myler bit! het is juist niet scherp maar heel vriendelijk in de mond omdat die anatomich gevormd is en daardoor ruimte geeft aan het paard om te slikken en de mondhoeken te ontspannen het i mooi dun waardoor het veel beter in de paardenmond past dan vele andere bitten.
Persoonlijk herken ik je probleem wel, en ik heb vooral veel gehad aan tempo controle oefeningen. dit begint al in de dressuur. In de cross is je galop tempo al vaak een stuk hoger dan wat ik eerder in de dressuur ring reed. Ik oefende dus juist het schakelen van een hoger galop tempo terug niet voldoende. terwijl mijn paard Z dressuur liep had ik geen tempo controle in de cross.... Nu oefen ik juist op lange zandpaden in het bos dat die flink hard mag galopperen (ik in verlichte zit) en dat al ik diep ga zitten in het zadel en mijn hand licht sluit hij direct terug moet komen naar een hele verzamelde galop! dit wil ik oefen ik zo, dat ik met een zoon klein mogelijke hulp zo snel mogelijk terug kom. dit helpt je ook je paard op het achterbeen te zetten zodat die strak op een hoger niveau ook nog omhoog kan komen en niet vlak blijft springen. Bovendien komen de hindernissen soms na een bocht sneller dan je dacht en moet je goed en snel terug kunnen komen voordat je ergens vol in galopeerd en ongelukken krijgt....
Als je dit voorgaande wat onder de knie krijgt begin je ook in de spring training te oefenen. begin vooral laag! Ik oefen dan acht tot max 50cm veel kruisjes en veel lijntjes en stijltjes. hierbij wil ik tijdens het springen controle houden over mijn galop tempo en de plek waar ze af mag zetten. met lage sprongetje mogen ze nog een keer erg diep eronder komen zonder dat ze bang worden. ze leren dan wel wachten end at is erg belangrijk in de cross. ze mogen voor en na de sprong niet versnellen. in een tempo en jij bepaalt deze en dus ook waar je afzet is! misschien heeft je instructeur ook nog leuke oefeningen voor tempocontrole! ;) vele plezier en succes!

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:21

Ik ga dit ook even volgen. Heb helaas vaak hetzelfde probleem.. Bedankt voor je heldere verhaal Anne. Zal het bit eens opzoeken.

Horsemaniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 01:53

goed zo anke! bedankt ik dacht juist jeetje wat een groot verhaal ik hoop dat ze het nog snappen ;) ! Ik denk dat velen het sterk worden ervaren! het is een soort enthousiame van je paard! op zich niets mis mee maar niet veilig en handig in de cross! jij kent namelijk het parcours en je paard niet... dus het is handiger dat ik als amazone het tempo en de afstand op de sprong aangeef ;) thuis trainen op controle helpt ECHT! ik heb er veel aan gehad! het is ook eigenlijk het enige wat ik tijdens mijn lessen van zowel dressuur, spring als mijn cross instructeur mee krijg! TEMPO controle! en dat dan wel in 3 verschillende diciplines in verschillende oefeningen! dat maakt het juist zo leuk en uitdagend!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 07:00

Welk level heb jij horsemaniac?
En Bedankt voor je uitleg maar ik kan zowel als springen als dressuur alle gewenste tempo's rijden dat ik wil (wel heel veel werk aan gehad om dat te kunnen).
En Ik spring thuis niet zoveel, op school en op wedstrijd 1 meter (op school ook hoger).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 07:06

Heb je de mogeliheid om te oefenen op een crossterrein? Dan zou ik namelijk gewoon eens gaan dressuren op zon terrein, gefocussed oo tempowisselingen. Pas als hij helemaal geconcentreerd is 1 hindernisje nemen en dan weer door dressuren en dat opbouwen.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 07:11

Ja we hebben hier de mosten (ong, een halfuurtje (kan minder zijn).
Ik ga daar regelmatig oefenen. (het enige is hoe vaker ik erheen ga hoe heter hij word)
Maar ik zal het eens proberen. (terrein is toch gratig om op te oefenen)

Horsemaniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:23

caresje schreef:
Welk level heb jij horsemaniac?
En Bedankt voor je uitleg maar ik kan zowel als springen als dressuur alle gewenste tempo's rijden dat ik wil (wel heel veel werk aan gehad om dat te kunnen).
En Ik spring thuis niet zoveel, op school en op wedstrijd 1 meter (op school ook hoger).

Ik heb voor level 2.. die is minder geschikt voor hele jonge paarden (dan level 1) maar ik denk dat jij level 2 heel goed kan hebben! :D Als het je wel lukt in dressuur en springen dan weet ik zeker dan gaat het je in de cross ook lukken! :j alleen moet je heeeeeeeeeeeeeeeel veel oefenen. mogelijk dat een bit je erbij kan helpen, maar ik denk persoonlijk dat als je de training erop aanpast dat je het meeste resultaat zult hebben! dus gewoon het bos in galop training doen en van regelmatig van race galop naar verzamelde galop terug schakelen en weer weg! en dan zo trainen dat je met een hele kleine hulp heel veel reactie van je paard krijgt! als ze het snappen en je past het toe in de cross snappen ze het nog steeds! die van mij is nu eindelijk echt heel fijn in de cross! soms wel iets enthousiast maar dat mag! als ze maar wel luisteren en terug komen als het moet! :D

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 20:21

Dankje!
Ik ben nu met dressuur bezig geweest met schakelen en dat gaat wel steeds beter maar nog niet perfect in de zin van dat hij meteen terug komt, maar hij snap wel wat ik bedoel maar ik moet mijn hulpen wat duidelijker maken soms... (Hij doet wel erg zijn best en dat is heel fijn dat hij het ook leuk vind om dat te doen.)
Ik zal eens een beetje rondkijken voor zoon bit (wel 2e hands want erg goedkoop zijn ze nou niet bepaald :+ )