Paarden met schoenen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romancehorse
Berichten: 338
Geregistreerd: 03-03-13

Paarden met schoenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 11:03

Hebben jullie deze weleens gezien?
Komt uit de USA.
Schrijnt de hoef schoen te zijn om je paard te beschermen op zware eventing parcoursen en of trails etc.
Het paard kan met deze schoen optimaal bewegen.
Wat denken jullie?

Afbeelding

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Paarden met schoenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:08

Het lijkt mij gezien de kleurtjes een variant op Renegade hoefschoenen, maar er zijn natuurlijk ook vele andere merken hoefschoenen met een vergelijkbaar uiterlijk. Of ze nou zo geschikt zijn voor het eventingwerk, kan ik je niet vertellen, omdat het mijn discipline niet is. Mijn gevoel zegt van niet.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Re: Paarden met schoenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:31

Pas als mijn paard kan skieen, krijgt ze skischoenen, eerder niet :+
Ik hoop dat niemand probeert hiermee te starten in een SGW of hoger....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:34

Onder welke steen hebben jullie de afgelopen jaren gezeten.

Dit zijn hoefschoenen en hoefschoenen worden de laatste jaren steeds meer gebruikt in elke dicipline.

Annemiek184

Berichten: 323
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Achterhuuuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:35

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar een hoef wordt toch juist groter als hij neerkomt? Gaat dat niet onwijs klemmen/pijn doen? Daarnaast vind ik ze echt kotslelijk.. :=

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:36

Annemiek184 schreef:
Ik heb hier totaal geen verstand van, maar een hoef wordt toch juist groter als hij neerkomt? Gaat dat niet onwijs klemmen/pijn doen? Daarnaast vind ik ze echt kotslelijk.. :=

Ja, maar een hoef kan met ijzers dus ook niet groter worden. ;)

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:38

Annemiek184 schreef:
Ik heb hier totaal geen verstand van, maar een hoef wordt toch juist groter als hij neerkomt? Gaat dat niet onwijs klemmen/pijn doen? Daarnaast vind ik ze echt kotslelijk.. :=


als je goed kijkt zie je die grijze lijntjes, die geven mee als de hoef uitzet, dus doen precies hetzelfde als de hoef.

mijne loopt nu op cavallo's en het bevalt super, zo is ze zonder heel gevoelig met steentjes en onregelmatigheden, maar met de schoenen niet meer.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:39

Ik denk dat de scepsis of (deze) hoefschoenen wel geschikt zijn voor eventing vooral voortkomt uit het feit dat een hoefschoen de hoef wat zwaarder en ook qua omvang wat groter maakt. Dat lijkt me voor springen een nadeel. En als je ze zou afdoen bij het springonderdeel, dan heb je een paard op blote voeten, lijkt me ook niet echt optimaal.
Bij endurance worden ze vaker gebruikt, maar op lange afstanden valt het ook tegen, vooral idd qua schuren (en verliezen).

Annemiek184

Berichten: 323
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Achterhuuuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:40

MarlindeRooz schreef:
Annemiek184 schreef:
Ik heb hier totaal geen verstand van, maar een hoef wordt toch juist groter als hij neerkomt? Gaat dat niet onwijs klemmen/pijn doen? Daarnaast vind ik ze echt kotslelijk.. :=

Ja, maar een hoef kan met ijzers dus ook niet groter worden. ;)


Oh ja. Natuurlijk.. :Y)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:40

Dit zijn toch gewoon hoefschoenen? Die kom je toch regelmatig tegen? Misschien niet in felle kleurtjes, maar toch

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:43

Nou, onder mijn steen heb ik wel gehoord van hoefshoenen maar ammenoooitnie dat ik in een SGW ga starten met die dingen aan mijn paards hoeven.... Als het paards hoeven niet oke zijn met of zonder ijzers, hoor je niet te starten, zo'n hoefschoen kan een tijdelijke oplossing zijn maar voor intensieve sportbeoefening kan dit nooit bedoeld zijn.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:46

Ibonn schreef:
Nou, onder mijn steen heb ik wel gehoord van hoefshoenen maar ammenoooitnie dat ik in een SGW ga starten met die dingen aan mijn paards hoeven.... Als het paards hoeven niet oke zijn met of zonder ijzers, hoor je niet te starten, zo'n hoefschoen kan een tijdelijke oplossing zijn maar voor intensieve sportbeoefening kan dit nooit bedoeld zijn.


als tijdelijke schoen, of als bescherming bij wonden etc. heb je andere types voor (vaak goedkoper en simpeler) voor het terrein en echte rijden zijn andere varianten die beter geschikt zijn en die daar helemaal voor ontworpen zijn ook voor intensieve sportbeoefening

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:57


speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:52

veranadautje schreef:


de schoenen die daar gebruikt zijn en die je op de foto ook duidelijk ziet zijn geen merk schoenen maar een knutseltje van iemand, ziet er uit als iets van klei en tape met een ijzer klemmetje wat te hoog gezeten heeft en een wond bij dit paard heeft veroorzaakt. dit betreft ook een behoorlijk groot paard waarvoor ze ws niet eens hoefschoenen hebben zoals ts liet zien of die ik noemde de cavallo, maar dit type paard zal je ook niet snel een endurance of springwedstrijd tegen komen.

tuurlijk moet je bedacht worden op verwondingen door schuren, als ik nieuwe gymschoenen aan trek heb ik ook kans op blaren, ze moeten ingelopen worden en ik moet de juiste sokken aan

maar verwondingen kan je ook krijgen door verkeerd beslag, onjuist beslag of beslag dat niet bedoeld is voor het doel waarvoor het gebruikt word, tis maar net waarop je de klemtoon legt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:58

veranadautje schreef:



Duidelijk verhaaltje van mensen die geen verstand hebben van hoefschoenen en gelijk met horror verhalen komen en alles over 1 kam scheren.
Zelfde geld voor de eigenaren van het paard.
Deze hoefschoenen zijn van Smit, geen prutsel. Wellicht zijn de schoenen geleend en zijn zo de voeten kapot gegaan. Smit maakt eerst mallen van de voeten en dan de schoenen..m.a.w. custom made.
Het bekap werk laat idd te wensen over, zo hoort een NB er ook niet uit te zien. maar goed in iedergeval weer een punt voor van Nassau om NB de grond in te boren.
Bij het gebruik van hoefschoenen dien je de voeten ook zelf bij te houden anders passen ze idd niet meer na 2 weken....goh voor zo'n conclusie hoef je toch niet gestudeerd te hebben lijkt mij.
Overigens passen ijzers vaak na 4 weken ook al niet meer.

Hoefschoenen worden door een groot aantal bokkers met veel succes gebruikt en ook de ontwikkeling en verbetering van hoefschoenen zet zich nog altijd voort.

Maar de fam nassau blijft liever hangen in hun eigen wereldje.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:44

Ibonn schreef:
Als het paards hoeven niet oke zijn met of zonder ijzers, hoor je niet te starten, zo'n hoefschoen kan een tijdelijke oplossing zijn maar voor intensieve sportbeoefening kan dit nooit bedoeld zijn.

Als een paard zijn hoeven niet OK zijn om blootsvoets te gaan kun je kiezen voor ijzers of voor hoefschoenen.
Veel mensen kiezen puur uit gemakszucht voor een ijzer, moet iedereen zelf weten.
Blijft een feit dat een hoefschoen een gelijkwaardige vervanger is voor een ijzer én je doet ze thuis weer uit. Beter dus voor de hoef(doorbloeding/uitzetting).