[SGW] Hindernis op open veld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KasparovX

Hindernis op open veld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:56

Een probleem waar ik tijdens het crossen tegenaan loop is dat wanneer ik een open veld op kom met in het midden een hindernis, dat mijn paard dan erg uitzwaait en moeilijk naar de hindernis toe te sturen is. Vooral als het met een grote bocht is. Ik heb niet het gevoel dat het onwil is, maar meer veroorzaakt wordt door die grote ruimte waar we ineens in lopen en voor het paard waarschijnlijk moeilijk te bevatten dat we echt naar die hindernis toe moeten, en er ook nog overheen. Hij loopt dan een beetje door de buitenteugel heen, die moet ik echt heel strak houden maar dan nog loopt hij er enigszins doorheen.
Met de crosstrainingen komen we deze situatie niet zo vaak tegen omdat je dan vaak met een groepje eerst naar de hindernissen toe gaat. Eromheen gaat staan of stappen en dan opbouwend begint te springen met steeds weer stoppen tussendoor. De situatie zoals je hem in de cross tegenkomt waarin je al een paar hindernissen gesprongen hebt, lekker in je ritme zit, en dan vanuit het bos een open veld op komt, is moeilijk te trainen.
Ik heb dus moeite hem in die situatie goed op te sluiten met buitenbeen en buitenteugel.
Hebben jullie misschien tips of oefeningen die ik kan doen om hierop te trainen?

suikermeisje

Re: Hindernis op open veld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:33

Misschien iets terug nemen in tempo?
Verder misschien in een groot weiland oefenen met een gewone hindernis?
Als het geen onwil is zal het paard het niet helemaal begrijpen, kost waarschijnlijk gewoon veel tijd en kilometers maken.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:09

Bedankt voor je tip. Ik zal proberen nog wat beheerster het veld op te komen.

Om de situatie met bos en veld na te bootsen zal lastig worden. Dan moet ik eerst een hindernis met de trailer naar het bos brengen, dan paard halen, rijden, paard terugbrengen en weer terug om hindernis op te halen. Als ik hem gewoon in een weiland zet en een paar keer ga springen dan heb ik nog niet het idee van de cross.

Heeft er verder niemand tips? Ben ik de enige die hier tegenaan loopt?

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:18

Ik denk dat je zeker niet de enige bent die hier tegenaan loopt, ik herken het in ieder geval zeker.
Mijn pony had dit ook vaak op het open veld, er is dan teveel ruimte en dan wilde hij het bit nog wel eens vast pakken. Zeker geen onwil, gewoon overenthousiast en niet meer weten waar hij heen moest.

Wat je in ieder geval kan proberen is inderdaad extreem terug te rijden voordat je het veld op rijdt, dit kost je weliswaar tijd, maar een langsloper is vervelender.
Ook kun je vragen tijdens je crosstraining of je de hindernis direct mag proberen zonder eerst 'te verkennen'. Dan zoek je het probleem meer op in je training. Ik heb hetzelfde gedaan met waterbakken, niet eerst erdoor heen stappen om te verkennen maar direct erin springen.

Misschien heb je er wat aan!

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 12:34

Bedankt PolleMaster!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:49

Mijn tip hiervoor, zo veel mogelijk oefencrossen rijden op vreemd terrein.
Met de crosstrainingen ook niet bij de hindernis gaan staan maar paar meter verder en daaruit aanrijden.
Heel veel mensen hebben daar last van, kwestie van heel veel trainen

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 13:05

Dank je smurffie!