[SGW] claimcultuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lruiter

claimcultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:57

Beste bokkers,

Zojuist kreeg ik een mail dat sgw zeeland van de kalender is verdwenen. De reden een ongeval waarbij de ruiter een claim indient bij de organisatie waarbij de knhs zijn handen er van afhaald. Nu weet ik niet wat er precies is voorgevallen maar twee jaar geleden was er ook een geval waarbij de ruiter een flinke schadeclaim eiste. Als organisatie doe je er alles aan om het zo veilig mogelijk te maken en als ruiter weet je wat voor een risico eraan vast zit.
Bovendien wordt er gebouwd onder de hoede vd knhs.
Ik vind dat als ruiters tegen organisaties gaan claimen we er beter mee kunnen stoppen

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:13

Volgens mij is het iedereen zijn/haar eigen verantwoordelijk om wel of niet te starten op een wedstrijd... Crossen is niet zonder risico, dat weet je als je SGW rijdt. Mocht er een hindernis tussen zitten die je gevaarlijk vindt, moet je zelf de beslissing nemen om niet te starten.
Daarnaast kan er natuurlijk ook wat gebeuren op de simpelste hindernissen, maar daar kan een organisatie niets aan doen. Ik weet niet niet waar het hier om gaat, maar als het aantal claims toeneemt, zullen ook organisaties er (begrijpelijk) mee stoppen.

Pentax

Re: claimcultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:29

Niet alleen op die wedstrijd, maar las laatst ook al over een boom op het pad in het bos, dan maar natuurmonumenten aanklagen en het voor iedereen in heel NL verpesten?
Waar is de onderlinge communicatie gebleven? Vroeger was een rechtzaak een ver van je bed show...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:35

Jammer dat we de exacte toedracht van het ongeval niet kennen, waarm de KNHS zich er niet mee bemoeit en de rest van het verhaal ook niet kennen. Dat maakt het heel lastig een mening te hebben/formuleren.

Het ongeval dan even buiten beschouwing gelaten het volgende:
Ik denk dat je over het algemeen een organisatie niet verantwoordelijk kunt stellen. Zij verplichten jou nl niets, je beslist zelf om wel of niet mee te doen. Maar dan kom je dus op een volgende discussie: wat is de verantwoordelijkheid van de ruiter/organisatie en in hoeverre mag je verwachten dat een ruiter kan bepalen wat wel en niet veilig is? Aan de ene kant verwacht je als ruiter dat de organisatie er alles aan doet de hele wedstrijd en entourage zo veilig mogelijk maakt, maar aan de ander kant moet je als ruiter ook weten wat wel en niet kan en waar je eigen grenzen/tekortkomingen liggen. Het mes snijdt wel aan twee kanten.

Jammer dat SGW Vrouwenpolder heeft moeten besluiten te stoppen. Was altijd reuze Gezellie een weekendje Zeeland.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:37

Soms is het ook de (ziektekosten)verzekering van de ruiter/paard die een claim indient.
Daar heeft de eigenaar geen grip op.

Ik weet niet hoe dit in dit specifieke geval gegaan is.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:16

Ik heb dan wel niets met de sgwtak, maar als de knhs haar handen van dit incident aftrekt, dan is er iets voorgevallen waar de organisatie toch schuld aan heeft. Blijkbaar heeft de organisatie geen avb-verzekering, anders hoefden ze de wedstrijd niet te schrappen.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:55

Elke organisatie heeft wel dergelijk een verzekering. Als organisatie ben je echter wel ten alle tijde aansprakelijk. Hier was gister ook veel discussie over want zelfs als de TA de cross heeft goedgekeurd blijft het het probleem van de organisatie als er iets gebeurd.

Ik weet niet precies hoe het eraan toeging in Zeeland. Gisteren zeiden ze dat ze dit jaar in ieder geval niet deden todat dit afgehandeld was.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:11

Niemand weet natuurlijk de ware toedracht maar als de knhs zich terugtrekt en de organisatie niet steunt, is het einde zoek. Welke organisatie gaat nog iets organiseren als de sportbond bij problemen niet thuis geeft? Het idee van een TA is toch juist toezicht vanuit de KNHS op bouw en veiligheid? Ook als er toch fouten gemaakt worden, moet de bond de organisatie steunen, uitgaande van het feit dat alles ter goedere trouw gedaan is en dat er soms onverwachte dingen kunnen gebeuren.
Het feit dat er een claim volgt en geld kan gaan kosten, kan niet de reden zijn om als bond terug te trekken en het de organisatie op te laten knappen.
Dit alles uitgaande dat de organisatie er alles aan gedaan heeft om ongelukken ed te vermijden, zoniet dan wordt het een ander verhaal ...

Daarnaast denk ik dat het een geluk bij een ongeluk is dat de ruiter de organisatie als geheel aanklaagt en niet een persoon zoals de parcoursbouwer. Dat zou helemaal ernstig zijn...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:22

Wat ontzettend jammer... Toch een SGW minder.
Misschien dat dit gaat ook de Z Pony, die ingeslapen moest worden?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:33

Ik miste de Sgw Vrouwenpolder al in de kalender. Wat ontzettend jammer, was een leuke cross afgelopen jaar.

Overigens ben ik het met de rest eens dat je als ruiter zelf beslist om mee te doen en claimen mij dan niet op z'n plek lijkt. Al vind ik het niet geheel eerlijk om te oordelen zonder de toedracht te kennen. Wellicht is er iets voorgevallen waardoor de organisatie weldegelijk laakbaar is geweest.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:02

Ik ga dit zeker meenemen bij onze vergaderingen voor SGW Dijkgatbos, ik denk dat meer organisaties dit zullen doen.

Natuurlijk is het verschrikkelijk als er een ongeluk gebeurt, maar deze nasleep is ook verschrikkelijk voor de vele vrijwilligers die veel tijd en energie in de organisatie van een SGW stoppen!