Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vera_pino

Berichten: 1897
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:31

Ja als je op een stal staat is dat anders, maar bij ons staan ze thuis en staan alle beesten erop ook degene die niet meer mee gaan op wedstrijd. Zo weet je ter plekke wat ze wel en niet gedaan hebben de afgelopen week.

Je hebt ook van die sticker whiteboards, die plak je aan de binnenkant van je kastje en niemand die het ziet maar voor jezelf wel erg handig. Mocht je paard een mindere dag hebben, onregelmatig of wat dan ook kun je het zien aan de arbeid die hij gedaan heeft. Bijvoorbeeld de ene week 2 keer gewerkt en dan ineens al 6 achtereen en paard is wat suf/taai of wat dan ook trek je je conclusie.

Niet dat jullie dit massaal moeten doen, meer hoe ik erover denk en hoe ik mijn conclusies trek in bep. situaties

spottedponie
Berichten: 2964
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:36

Ik zal eens op zoek gaan naar zo'n sticker whiteboard voor in mn kastje, goed idee! Heb nu al eens geprobeerd om het op de pc bij te houden, maar dat is toch niet handig als je even snel wilt kijken...

We hebben wel een whiteboard in de zadelkamer, maar dat is meer voor algemene zaken....

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:43

Ik heb om deze reden 2 jaar geleden het 'Logboek van de ruiter' gekocht. Dit boek kun je gewoon in je kast leggen en je hoeft per dag niet enorm veel op te schrijven :)

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:51

Ik heb dat boek gekregen voor kerst van iemand maar dat is weer niet handig met meerdere paarden.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:52

Dat was inderdaad ook het probleem waar ik tegenaan liep.
Heb het destijds op weten te lossen door het boek te kopieren in 3 aparte mappen, voor ieder paard 1 :j

esje01

Berichten: 4910
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:20

kijk hier heb ik veel aan, leuk dat iedereen zo zijn manier van trainen deelt.
de bedoeling was hier om in ieder geval een keer in de 2 weken een wedstrijd te rijden springen of dressuur.
Als het weer het toelaat elke week 2 keer een bosrit, een keer longewerk en 2 dagen rijden.

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:21

Ik heb ook een tijdje een excel bestandje gemaakt. Met de dagen van de week en de namen van de paarden en die leeg geprint en dan kan je die gewoon in een snelhechter doen en met pen per dag opschrijven.

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:49

Roxxiejj schreef:
Ik heb om deze reden 2 jaar geleden het 'Logboek van de ruiter' gekocht. Dit boek kun je gewoon in je kast leggen en je hoeft per dag niet enorm veel op te schrijven :)

Ja dat bedoelde ik idd. Maar dat is niet aan mij besteed...
Het idee van vera_pino, voor een lijst in de kast (ik plan mijn wedstrijden al over het hele seizoen, dus wil ook het hele jaar in mijn kast hebben hangen. Whiteboard gaat niet passen dan...) ga ik eens proberen uit te voeren :j

Bob1976

Berichten: 641
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:40

Wat een leuk, interessant topic! Ik lees graag mee. Wat ik ook interessant vind, is dat draven over het harde. Gaan jullie dan gewoon over straat draven? Is dat niet heel pittig voor de gewrichten? En rijden jullie dan eerst in de bak 'in', of meteen starten op straat?

_Liez

Berichten: 2332
Geregistreerd: 11-06-06

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:24

Hoe doen jullie het met de crosstrainingen in de winter?
Helemaal geen trainingen meer? En wanneer beginnen jullie er weer mee?

esje01

Berichten: 4910
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:00

als het qua weer gaat dan gaan we nog wel een keer of 2/3 trainen

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:36

Als de bodem het toelaat gaan wij ook wel 1 keer in de maand nog naar een crossterrein. Niet overal kun je terecht, maar er zijn nog zat plekken waar je ook in de winter heen mag om te trainen!

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:46

Ons regime is ook aardig terug gebracht. Galopwerk en springen zijn wat lastig in het donker. Dat kunnen we dus helaas alleen nog in het weekend doen. Bij voorkeur dan om en om. Ik verwacht dan wel minder affect van het galopwerk. Allen onderhoud vrees ik. Verder dressuur en zo vele mogelijk toch buiten stappen/rijden.
Hij moet (helaas voor hem) dressuur matig weer harder aan de bak. Wie weet, gaan we nog eens op wedstrijd.

bianca1980
Berichten: 3620
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:56

Ik lees dit topic nu pas... :+ maar erg interresant.

esje01

Berichten: 4910
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:47

Zaterdag nog een rondje bij Rob, we kunnen tot nu toe nog goed vooruit met trainen en dan nog indoor Deurne en tussendoor nog 2 springwedstrijdjes.
de merrie heeft een topconditie :D

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:58

Oud topic maar erg interessant om door te lezen. 9 februari is mijn eerste eventing wedstrijd en moet een schema maken om de conditie van mijn paard beter te maken. Binnenkort maak ik nog een afspraak bij een ervaren eventer om wat door te bespreken, maar meerdere tips zijn uiteraard altijd nuttig.
Hoe gaan jullie om met de hitte en luchtvochtigheid in de zomer? (ik woon in Australië)

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:17

Daar hebben we al jaren geen last van gehad Casperrr :+

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:29

Haha, als het écht heel warm is dan geef ik de dag ervoor, op de wedstrijddag en op de dag erna wat Electrolyten. :)

Sim
Berichten: 31484
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:41

Normaliter zou je bij extreme warmte smorgens vroeg of s avondcs rijden. Als het echt heel warm is en ik heb een wedstrijd innhet verschiet en het er naar uitziet dat het dan nog steeds heel warm is op die dag, rijd ik wel een aantal keren midden op de dag zodat het paard went aan werken in de hitte.

vera_pino

Berichten: 1897
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:56

De luchtvochtigheid, en voeltemperatuur is bij extreme hitte in Australie heel anders als hier in Nederland en nooit te vergelijken. In Nederland zijn de warme dagen al niet te vergelijken. Als het "gewoon" warm is maar zonder het broeierige en de enorme druk is het heel anders rijden dan als het warmer is maar enorm benauwd en "zweterig"

Houd er nooit zo bewust rekening mee in de training, maar dat is ook omdat ik met normale training toch al op mijn gevoel af ga. Houden ze het vol ga je door, zijn ze fijn stop ik, moeten ze nog wat doen dan moeten ze nog wat doen. ongeacht of ik er dan een kwartier of anderhalf uur op zit. Is het extreem warm geven ze toch wel op een bepaald punt aan dat ze het niet aankunnen.

Op wedstrijd plan je allemaal net wat anders en zorg je voor meer pauze's/ademhalingsmomenten. Dus even stappen tussendoor. Zowel in aanspanning als ontspanning.

En extra koelen na het werk. En voldoende water aanbieden.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:05

Afgelopen editie van Helvoirt was het 37 C tijdens de cross. Paard had er absoluut geen last van en kwam met een hele normale hartslag uit de cross. Werd wel direct flink gekoeld daarna, waardoor zijn hartslag bijna nog sneller zakte dan normaal. Naar mijn idee hebben goedgetrainde paarden (en zeker paarden met wat meer bloed) over het algemeen weinig last van de hitte! Losrijden had ik wel om 07.00 uur 's ochtends al gedaan.
's Middags 10 minuten voor de cross erop, stappen, 2 rondjes draven, rondje galop en 30 seconden flinke galop, minuut stappen en dan starten.

Bob1976

Berichten: 641
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:06

Blij dat er weer tips gepost worden, vind dit een interessant topic.

Ik zou graag nog wat willen weten over trainen op harde ondergrond. Draven jullie veel op straat?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:37

Op straat niet, dat vind ik te glad met ijzers. Wel op verharde paden in het bos, 20 minuten als losrijden voor de galoptraining, twee keer in de week. Stappen over het harde is met 3 paarden qua tijd niet te doen, dus dat doet de stapmolen :D Keer of 4 in de week 45 min tot een uur. Wij hebben de stapmolen bestraat, dus niet met viltsnippers ofzo. Harde bodem, maar niet glad.

Sim
Berichten: 31484
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:40

Ik heb inmiddels mijn trainingsschema in aanloop naar Chaam gemaakt. Vanaf januari elke vierde dag een conditietraining, daarnaast elke week springles, dressuurwerk, longewerk en nog wat springwedstrijden gepland. Zelf ben ik weer aan het hardlopen dus aan de conditie van ruiter en paard en de voorbereidingen ligt het straks niet. :D

Bob1976

Berichten: 641
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:34

Oja, hardlopen.. dat moet ik zelf ook weer gaan doen... Want ik houd het nooit zo lang vol... En dan werk je het paard tegen, natuurlijk..... Goede tip!