Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:49


Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:13

Wat een geld voor een hartslagmeter :oo Koop je in deze tijd bekant een nieuw paard voor :=

@ Splash: natuurlijk heb je wel wat aan de conditraining die je doet met endurance. En ik ga er zeker ook mee door. Maar sprinten of lange afstand zijn wel zo danig verschillend dat je er mogelijk voor de cross niet veel aan hebt in de zin van hartslag verlagen. Ik denk dat een watertraining zoals lautje beschrijft meer zoden aan de dijk zet op dat gebied.

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:19

is er nog een beschrijving van het om bouwen van de hartslag meter? lijkt mij ook erg handig vind andere erg duur en paard sport is al erg duur ..
(mijn mening)

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:33

Voor de mensen die een humane polar hartslag meter hebben is het ook mogelijk om alleen een paardenband te kopen (+/- €60,-).

Ombouwen van een hartslagmeter was bij mij niet zo'n succes op internet is daar wel info over te vinden.

pol013

Berichten: 9002
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:08


caro29
Berichten: 8043
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:15

Ik heb ook een keer van een da de tip gekregen om na de cross op een rustig stukje uit te stappen. Die van mij bleef in Vasse waar het heel druk is bij de DA te hoog met de hartslag. Nu stap ik vaak een op een rustig stukje uit en dat werkt wel. En niet te snel aanbieden :D

sanurie

Berichten: 954
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Nijkerk

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:57

Mijne had de laatste x 48 voor en na de cross.

Verder traint mijn paard veel. Dit is natuurlijk opbouwend gedaan maar nu loopt hij:
Maandag: 1,5 uur dressuur.
Dinsdag: 45 min thuis dressuur, 5 min warm stappen en 5 rondjes uitdraven en dan weer 5 min uitstappen.
Woensdag: ? verschilt nogal veel. Vrij of crosstraining of gewoon dressuur thuis.
Donderdag: 45 min springen tot 70 cm dan 45 min rust en dan weer 45 min springen tot 1.30 m
Vrijdag: Longeren 20 a 30 min. 10 a 15 min per kant(stap, draf, galop)
Zaterdag: Concours of zelf trainen
Zondag: Lang en laag dressuur niet meer dan 30 min. incl. goed instappen en uitstappen na cross wedstrijd. Anders buitenritje of zonder zadel.

Zo ziet een normale week er uit. Maar voor cross seizoen begint ga ik altijd 2 a 3x galop training doen. en dan galoppeer ik 5 min goed door (crosstempo of ietsje hoger) dan stap 2 min. Dan 5 min galloperen dan 5 min draven en weer 5 min galoperen. Dan 2 min draven en 5 min stappen en daarna goed koelen(goed afspoelen met water) En dit doe ik tussendoor ook nog wel is een x maar niet crosswedstrijd, conditie training, cross wedstrijd. Hij moet ook op rust kunnen komen!

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:28

Interessant topic, ik heb ook (grote) problemen om Jer in crossconditie te krijgen voor het M.
Ik weet dat ik om de 4 dagen een conditietraining zou moeten doen, maar om daar simpelweg niet aan toe. Maar goed, daar moeten we dus gewoon tijd voor gaan maken!

Wat ik inmddels wel doe, bij gebrek aan beter, is intervaltraining aan de longe:
- losstappen op het harde aan de hand
- 10 minuten draven (5 linksom, 5 rechtsom)
- Interval van 2 x 2 minuten galop en 2 minuten stap op de ene hand
- Nogmaals maar dan op de andere hand
- 10 minuten draven ( 5 om 5)
- uitstappen op het harde
Eerst deed ik dat aan een halster en nu hij weer wat meer conditie krijgt, heb ik ook weer gewoon de touwtjes erom.

Ga ook eens op zoek naar een hartslagmeter, onmisbaar denk ik voor mij.
Laatst bijgewerkt door _Noor op 22-08-12 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:28


hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:57

Die polar inzone is op zich wel handig, alleen je kan dan alleen tijdens het rijden/longeren de hartslag meten. Op dat horloge wordt niks opgeslagen en je kan ook niks terugkijken dus je hebt alleen tijdens het rijden er baat bij. Dat vind ik persoonlijk niet handig, omdat je dan dus voortdurend op je horloge zit te kijken tijdens het rijden + als je het kan opslaan op je computer bv kun je je trainingsresultaten veel beter bijhouden.

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:07

Ja, je moet eigenlijk iets hebben waarbij je én tijdens het rijden kan kijken én kan opslaan :j

_lautje_

Berichten: 9264
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:12

Je moet eigenlijk 1 hebben die op slaat en de software erbij om je training te analyseren. Dan heb je ook big met gps (heb ik) maar die is niet noodzakelijk. Ik heb dat wel gedaan omdat ik Dacht geef toch veel geld uit Dan kan dat beetje extra er ook wel bij ;)
Maar voor een beetje fatsoenlijke Ben je altijd rond de 350,- kwijt

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:37

Wat een geld niet.. Dat moet goedkoper kunnen...

pol013

Berichten: 9002
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:41

hetismij schreef:
Die polar inzone is op zich wel handig, alleen je kan dan alleen tijdens het rijden/longeren de hartslag meten. Op dat horloge wordt niks opgeslagen en je kan ook niks terugkijken dus je hebt alleen tijdens het rijden er baat bij. Dat vind ik persoonlijk niet handig, omdat je dan dus voortdurend op je horloge zit te kijken tijdens het rijden + als je het kan opslaan op je computer bv kun je je trainingsresultaten veel beter bijhouden.


Tis een complete ready to go set :j

Je kunt wel iets terug kijken. Je kunt minimale, maximale en gemiddelde hartlsag zien incl duur van de training. Ook kun je een piepje instellen boven en onder een bepaalde hartslag. Dan hoef je dus niet steeds op je horloge te kijken hoe het met de hartslag zit. Je hoort wanneer je de gewenste hartslag haalt bij inspanning en je wordt ook weer gewaarschuwd als de hartslag zakt onder een door jou ingesteld niveau.
GPS kun je ook op veel smartphones doen toch?

_lautje_

Berichten: 9264
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:44

Nee, niet als je het op de computer wil kunnen zetten. Heb toen alles uitgezocht en als je echt goed aan de slag wilt ben je dat geld kwijt.

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:46

Ja, ik bedoel dat het zo zou moeten zijn :') Vind het gewoon een hoop geld, maar misschien dat er met de jaren goedkopere versies ontworpen worden :)

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:47

die van 350 is een goedkopere versie die net uit is Noor!
Eerst was je 500/600 euro kwijt.

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:47

:')

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:53

Nog een vraag, Lau.
Als je met je galopblokjes (of je watertraining in draf) bezig bent, zoek je dus naar een hartslag van ongeveer 160/170. Hoe snel zit Maat daarop? En dan binnen een minuut stappen weer onder de 100? Als dat niet lukt, stap je dan wat langer of hou je je wel aan die drie minuten stappen en kijk je of de volgende keer sneller onder de 100 zit?

_lautje_

Berichten: 9264
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:58

In galop duurt het wel even voor Maat daarop zit in het eerste blokje. Dan moet ik wel echt gaan schakelen en gas open doen. Maar probeer dat wel echt na 1/1,5minuut bereikt te hebben. Maar Hetje zit er veel sneller aan en Beli krijg ik daar amper naar toe.
Moet idd binnen een minuut onder de 100. Als ze dat niet halen kijk ik het even aan. Was het echt maar net erover ga ik gewoon na3min volgende blokje in, duurt het echt een halve minuut langer neem ik meer de tijd, maar dan is er ook iets niet goed.
Meestal zit Maat binnen de halve minuut/40sec er wel weer onder en Beli en Hetje binnen 20sec. Maar Beli is natuurlijk eigenlijk een volbloed en Hetje wat vreemd. Die stijgt snel, maar is ook weer zo laag.

pol013

Berichten: 9002
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:09

Ik denk dat je als je echt heel precies wilt weten hoe je het zo goed mogelijk aanpakt eens contact moet opnemen met moxiesport.nl Carolien Munsters.
Die kan een trainingsschema op maat voor jou paard en situatie maken.

_lautje_

Berichten: 9264
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:21

Dat altijd. Ik wil voor het nieuwe seizoen dat ook doen. Nu kijk ik het per paard aan en is zijn conditie echt heel erg goed. Hij kwam met 37graden knetterfit over de finish in Helvoirt. Maar voor volgend jaar wil ik het echt perfect hebben. Nu loopt hij natuurlijk 1*, maar wil volgend jaar graag 2** proberen en dan ga ik niet zelf meer aan rommelen.

Bij mij scheelt jet natuurlijk wel dat ik een Moeder heb die heel veel weet van dergelijke dingen en een dierenarts heb die alles checkt en controleert.

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:27

@ Noor, die intervaltraining aan de longe vind ik nou niet zo heel bijzonder voor de conditie (of vergis ik mij daar nou in?) Dat is zo'n beetje mijn standaard rond-slinger-schema, voor als ik geen zin/tijd heb om te rijden. Het schema van Lautje lijkt mij vele malen zwaarder!
En als ik zie wat sanurie doet met t paard, dan hebben die van mij echt een luizen-leven :oo

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:44

@ Loetie, nee het lijkt inderdaad niet heel zwaar. Maar je doet toch 4 blokjes galop/stap en ik merk dan wel effect bij Jer. Viel me echt op.

Wat doet jouw paard zo in een week? (pure nieuwsgierigheid)
Jer loopt 5 dagen dressuurtraining, waarbij om de week springles en 1 à 2 keer per maand crosstraining. Daarnaast een dag longe en een dag vrij. Maar het is gewoon écht tekort.

Edit: typo

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:51

Lau of Evony even een :o? vraag over het 4 dagen schema.

Reken je dan 3 dagen wat anders er tussen dus op dag 1 en 4 interval training of 4 dagen wat anders ertussen, dus op dag 1 en 5 intervaltraining.

Noor, Jer zijn schema liep mijn merrie dat ze begon met opbouwen na het veulen, niet als kritiek bedoeld hoor, maar heel zwaar is dat niet, of hij moet het naast zijn reguliere arbeid doen (bv 's morgens). Toen ze nog Z liep reed ik minimaal 1 keer per 2 weken op het strand. begon dan met 4 x 3 min. galop en daartussen 3 min stap. Ik eindigde op 5 keer 5 min galop en daartussen 2 minuten stap. 10 min uitstappen naar de trailer indraven en uitdraven door het water. Ik durf ivm muien niet door de zee te galopperen.

Nu ik weer vervoer heb wil ik dat strand wle weer gaan inplannen na 15 sept. Alleen wordt het winterdag echt wel lastig. Ik werk 5 dagen per week minimaal van 07.30 tot 16.00 dan nog minimaal een uur nodig om met paard bij het strand te komen. Zal niet voor 18.00 worden dat ik dan op mijn paard zit.