Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:45

Ja ik wist niet of hij nog ooit actief terug wouw gaan rijden maar hij zit het toch wel weer zitten om een beetje dressuurmatig terug te gaan rijden. (hij is 51 en is de afgelopen jaren meer bezig met mennen, hij heeft vroeger ook veel dressuur gereden)
Ben wel blij dat hij dit wil doen en hij heeft er zelf ook lol in, dus een win win situatie. +:)+

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:31

Ik vind dit een interessant topic dus het leek me wel leuk om hem weer omhoog te schoppen.

Nu heb ik de volgende vraag: Kun je elke week met je paard starten op een oefencross?
Ik zag namelijk dat de meeste crossen in oktober zijn (elk weekend wel een of twee). Starten jullie dan ook elke week?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:04

Nee. Ik houd mijn paard graag heel. 2 crossen per maand is meer dan zat.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:57

Ik cross maximaal drie keer per twee maanden, en dat zijn B-crossen. Het blijft een flinke belasting en paarden hebben vaak toch even een herstel periode nodig.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:58

dat ligt erg aan de ervaring van het paard. Als hij in super conditie is, gewend aan galopwerk en regelmatig springt. Dan durf ik best 2 of zelfs 3 weekenden achter elkaar een oefencross te rijden.
Echte trainingen of crossen plan ik nooit meer dan 2 weekenden achter elkaar. Inderdaad, ik wil hem wel heel houden.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:24

Mijn paard zweet best wel snel als ik haar vergelijk met andere paarden terwijl haar hartslag na bijvoorbeeld het springparcours dan gewoon tussen 50-60 is en na de cross ook.

Hoe conditiegerelateerd is dat?

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:11

Kahawa schreef:
Mijn paard zweet best wel snel als ik haar vergelijk met andere paarden terwijl haar hartslag na bijvoorbeeld het springparcours dan gewoon tussen 50-60 is en na de cross ook.

Hoe conditiegerelateerd is dat?


Niet, zweten is een manier van afkoelen. Dus eigenlijk een groot voordeel als je paard dat relatief veel doet.
Die van mij doet dat ook en komt rustig met een hartslag onder de 40 of begin 40 de cross uit.

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:13

maakt ze zich dan niet heel erg druk? Mijn merrie stonden klodders schuim op toen ik voor het eerst probeerde de waterbak in te gaan, voordat ik haar op de waterbak af stuurde was ze enkel licht bezweet. Paard stond te rillen als een rietje van de stress omdat ze niet durfde en toen ze er na een tijdje in stond vond ze het hartstikke leuk :')
Had ik ook in het begin met springen dat ze zich enorm opfokte tijdens het springen en nu doen we dezelfde type training maar is ze veel ontspannender tijdens het springen en staat het schuim er ook niet meer op na elke springtraining

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:59

Hallo,

ik weet dat dit al een oud topic is maar ga toch even mijn vraag hier stellen in de hoop dat er toch iemand reageert :)

Ik vroeg me af of het verstandig was om de ene dag een galop/heuveltraining te doen en de dag na dien een dressuur wedstrijd te rijden weliswaar op lager niveau?


alvast bedankt :)

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:05

Ligt aan de intensiviteit van de galoptraining, conditie niveau van het paard en africhtingsgraad van het paard. Ik zie de dressuurwedstrijden voor mijn eventers als rustige dag. Als ze thuis moeten werken dan komt het soms wel in de buurt van een goede conditietraining omdat ik ze behoorlijk aan hun vet kan zitten.

Lopen moet het paard toch de dag na de conditietraining, als je echter een zware training hebt gedaan is het natuurlijk de vraag of het paard voldoende wil verzamelen/dragen in het lichaam.

Dus antwoord is eigenlijk niet te geven omdat het paard/training afhankelijk is ;)

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:21

Oké dank u :-)
Ik dacht al zoiets dat het minder kwaad kon om een wedstrijdje te rijden.
Ik denk ook wel dat mijn dressuur rijden best intensiever is dan een dressuur wedstrijd rijden.
Ze is nogal een heet hoofd. Ze zal dan misschien wat rustiger zijn op de wedstrijd zelf na een conditie training :-)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:40

Als je bij beide wel eens een hartslagmeter hebt gedragen weet je het antwoord.
Het kan zomaar zijn dat je dressuur wedstrijd voor jou paard een rustige hersteltraining is. Maar het kan ook zomaar best intensief zijn.
Ligt er oa aan hoe ver je paard in zijn conditie is er hoe intensief/lang je moet rijden voor je een degelijke proef neer kunt zetten.

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:26

Dat is inderdaad een nuttige tip. Ik zal komende wedstrijd de hartslag meter aan doen. Dan kan het inderdaad vergelijken. Ik vraag het omdat ik nu een beetje mijn planning aan het maken ben voor deze winter en het voorjaar. Heb hier al enkele tips kunnen gebruiken. Onder andere een planning maken. De conditie training zou ik pas in februari starten. Maar dan zijn er nog winter wedstrijden die ik mee wil rijden.