Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosa_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Friesland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:22

Ik zou er niet echt wat voor voelen Eef. Zelfs in onze nieuwe bak, die 120 x 40 is, zou ik het niet doen. Zoveel tempo kan je niet maken, als je vervolgens weer een bocht in moet. Net wat Vera_Pino zegt, dan kan je beter een echt intensieve dressuurtraining doen.

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:25

Antwoord op mijn vraag al gevonden :Y)

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:08

Ik zit een beetje in dilemma, dus hoop dat er hier mensen zijn met een mening. :D Op wat voor termijn doe je je laatste conditietraining voor de wedstrijd?


Zondag ga ik uitwaaien op het strand, maar gevoelsmatig is het sowieso te laat om nog voldoende resultaat te boeken voor Chaam (volgende week zondag) + mogelijke vermoeidheid dus zit ik er aan te denken om er gewoon een relaxt ritje te maken, wel met een stuk galop maar zonder de hartslag echt in alle rode zones te jagen.

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:09

4 dagen van te voren.
Je ''moet'' elke 4 dagen een conditie training doen, een cross op B/L/M niveau staat hier gelijk aan.
Bij het hogere werk was het beter om 10 dagen van de voren je laatste conditietraining te doen meen ik.

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:10

Maar voor een B/L/M cross hoef je eigenlijk geen conditietraining te doen. Dit zouden ze op hun sloffen moeten kunnen mits de basisconditie voldoende is.

Dus als je een matige tot intensieve dresuurtraining doet, en diezelfde mate van springtraining, buitenrijden of longeren etc. in verhouding tot de africhting van het paard en het niv van de wedstrijd zou het paard in weze op zijn sloffen de cross moeten uitlopen.

Feit is echter dat veel ruiters van mening zijn dat ze hun paard zodanig aan het werk zetten dat ze overtuigd zijn dat ze voldoende trainen welke in weze "elke dag maar rondjes rijden" Deze paarden kunnen ook makkelijk de B/L cross lopen alleen de M word al zwaar. Maar dit zijn wel de ruiters waar de paarden het dan weer net niet van aankunnen.

Let wel ik val hier niemand aan of spreek niemand persoonlijk aan, gewoon een opmerking die over het geheel van de basissport genomen is.

Verder klopt wat Evony zegt. Dan zit er echter ook weer verschil in de galop of watertraining. Watertraining kan je sneller oppakken dan galoptraining na de wedstrijd en ook korter voor de wedstrijd nog doen.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:48

Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Een flinke z dressuur training lijkt bij ons nergens op de inspanning bij 4/5 minuten galopperen. De hartslag meter laat dat duidelijk zien. Een paar arbeids pirouettes achter elkaar kunnen de hartslag niet eens omhoog krijgen. Bij 4 minuten cross tempo galop stijgt de hartslag wel duidelijk. Daarbij merk ik in mijn eigen hardlopen ( met mijn beperkte mensen lichaam) wat een heel stuk harder lopen teweeg kan brengen. Dat heeft echt wel een impact op je lichaam.
Daarbij kom je tijdens een galoptraining ook vaak verschillende ondergronden tegen. Iets wat je in de rijbak minder zult hebben. Al met al vind ik het waardevol om zo te trainen dat het voor het lichaam normaal is om minstens te tijd die de cross duurt te kunnen galopperen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:12

Vera, ik sluit me wat dat betreft bij pol013 aan. Ik vind een goede training iets heel anders dan galopperen en dat zie ik ook in de hartslagen.
Ik vind het toch wel fijn om nog even een stuk te kunnen galopperen. Door alle sneeuw, ijs, regen en mijn eigen longontsteking is het er gewoon niet van gekomen deze winter en daar baal ik van. Met de basisconditie is niks mis en ik weet ook zeker dat ze de cross prima uit kan lopen. Maar ik vind morgen relaxt op het strand galopperen of het tempo een stuk opvoeren wel iets anders. :j

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:43

Tot mijn grote verbazing lees ik dus net dat Tim Lips wel conditietraining in de binnenbak doet!

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:48

Waar lees je dat??

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:50

Twitter!

Vanwege het weer vandaag maar galoptraining doen in de binnenbak:-) hopen dat SGW Alphen/Chaam kan doorgaan aanstaande zondag!!

Rosa_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Friesland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:58

Daar begrijp ik dan echt niks van. Zeker omdat hij in Drachten erop hamerde dat je binnen niet teveel tempo moet en kan maken.

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:59

Misschien schakelt hij dan zoveel in de galop dat dan ook de hartslag omhoog gaat?

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:34

en heeft hij een ubergrote binnenbaan?

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:31

Ik heb het maar gewoon ff gevraagd op twitter :o

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:06

Haha goed zo Noor!
Misschien uit nood?

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:25

Ja denk het wel, maar ben wel benieuwd wat hij dan precies doet. :)

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:29

Hij heeft geantwoord Noor :D

Citaat:
Hi Tim, ben benieuwd hoe je zo'n training in de binnenbak opbouwt? Een normale galoptraining lijkt me lastig?



Citaat:
ik ga wel een stuk rustiger dan buiten, maar wel langer, dus meer duurtraining..eerst half uur opwarmen, galoperen, ook cooling down!

Rosa_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Friesland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:40

Nou, dat is wel leuk dat ie reageert!

bianca1980
Berichten: 3620
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:24

Als het eenmalig is ivm het weer, dan noem ik het ook geen conditietraining ""opdoen" in de binnenbak. Doe je dit met grotere regelmaat dan wel. Eenmalig zal het best wel kunnen en niet zo kwalijk zijn.

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 00:16

Ja ik zag het :D
Je kunt natuurlijk af en toe (uit nood) best wat doen in de binnenbak, maar vooral niet plat door de bochten maar meer schakelen denk ik.

Bob1976

Berichten: 641
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:26

Grappig medium is dat toch, dat Twitter. Want ik merk dat mijn vragen heel vaak beantwoord worden. Ook door de topruiters. Echt leuk! En dit blijft een leuk, interessant topic!

_Liez

Berichten: 2332
Geregistreerd: 11-06-06

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:10

Ik ga straks het bos maar nu ben ik benieuwd hoe jullie conditietraining doen zonder hartslagmeter. Hoe lang galopperen jullie dan en schakelen jullie veel in tempo?
Ik ben erg benieuwd!

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:19

Stipje ff hier, wil dit jaar ook veel conditietraining en een paar croslessen nemen om volgendjaar goed aan de slag te kunnen met de cross.

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:52

Ik kom me hier ook melden, moet met mijn jonge dier ook galoptraining en conditie training gaan doen.
Gaat met 66 de cross in, met 60 eruit maar dat komt puur omdat ze alles op haar dooie gemak doet. Ze snapt er niks van en de omgeving is
veel interessanter.. Nu vaak een minuut te langzaam in de klasse B.

Helaas hier ook weinig mogelijkheden, bermen waar je met 20 seconden door heen bent, geen gas kunt geven.
Wel in de buurt een renbaan gevonden bij iemand achter van 600 meter. Mag daar nu paar keer heen, hopelijk mag dat langer,
ben erg benieuwd.. Hoop dat het dan beter gaat..

Ik was van plan om daar te beginnen met 3 rondjes galop, of 4 rondjes galop en dan 2 linksom en 2 rechtsom. Tussen door steeds 2 minuten stappen. Ik ga stappend heen dat is 30 minuten en stappend naar huis over het harde.. Daar eerst een rondje draven om warm te worden en dan beginnen met galop. Daarna weer rondje uit galopperen en dan naar huis.. is dat wat?

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:15

bonny, waaaar is die renbaan??