[SGW] Populair ras bij eventing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Populair ras bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 20:51

Nu met de OS zit ik zo even lekker paardjes te kijken op tv, maar het valt me op dat alle paardjes het modelletje hebben van een arab x kwpn of iets anders duns/sprietig.

Wat voor rassen zijn dat allemaal? Ze zien er even minder 'flink' en fors uit dan de dressuurkastelen van de 'gewone' dressuur.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:17

Groot percentageEngels/Iers volbloed ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:19

En bij de SGW voor de pony's de connemara's natuurlijk :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:23

Dat hele sprieterige zoals jij het noemt is al een stuk minder dan 20 jaar geleden. Toen liepen er eigenlijk alleen maar volbloeden in de top. Dat waren de enige paarden die het aankonden.
Toen bestond de Military ook nog uit een wegparcours en een steeple voorafgaande aan de cross op dezelfde dag. Vooral die steeple moest je een paard voor hebben wat echt hard kon gaan.

essie_blue

Re: Populair ras bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:26

Veel Engelse volbloeds! :) bij de dressuur zie je er vaak wat meer basisbloed doorheen, dat geeft vaak dat dat flinkere/forsere uiterlijk. De Engelse volbloeds zijn vaak niet zo heel erg groot, maar wel erg snel en behendig, met veel pit!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:27

en vergeet de franse voldbloeden niet die worden ook veel gebruikt voor de eventing.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:28

Anne_GTI schreef:
Dat hele sprieterige zoals jij het noemt is al een stuk minder dan 20 jaar geleden. Toen liepen er eigenlijk alleen maar volbloeden in de top. Dat waren de enige paarden die het aankonden.
Toen bestond de Military ook nog uit een wegparcours en een steeple voorafgaande aan de cross op dezelfde dag. Vooral die steeple moest je een paard voor hebben wat echt hard kon gaan.

Precies :) toen werden er volgens mij ook nog wel veel ex-renpaarden gebruikt als eventing paard, dat zijn ook de volbloeden!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:08

http://www.london2012.com/equestrian/ev ... index.html
Als je op de plusjes ernaast klikt komt de info in beeld en zie je welke rassen de paarden zijn.

Veel Hannoveraan, Irish Sporthorse, Selle Francais, Holsteiner, Thoroughbred enz. :j Dus idd veel ielige paardjes, maar perfect voor de eventing, fel, snel en behendig!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:12

idd vaak een grote percentage volbloed. Geeft niet alleen het snelle en wendbare, maar ook de grote uithouding en werkwillig karakter

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:22

Op de Belgische zender gaf Sarah van Hasselt commentaar en zij zei ook dat er steeds meer Nieuw-Zeelandse volbloeden gehaald werden voor de eventing. Wrs owv combinatie snelheid en behendigheid ...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:46

Ook BWP'ers,vooral met frans (vol)bloed. BWP gebruikt veel selle francais en franse volbloeden,in combinatie met engels volbloed lukt die combo wel :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:19

MelanieB schreef:
Als je op de plusjes ernaast klikt komt de info in beeld en zie je welke rassen de paarden zijn.

Veel Hannoveraan, Irish Sporthorse, Selle Francais, Holsteiner, Thoroughbred enz. :j Dus idd veel ielige paardjes, maar perfect voor de eventing, fel, snel en behendig!

op satéprikkerpootjes :D

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:49

Valt wel mee, alle overbodige kilo's zijn eraf bij die paarden, net als bij die Afrikaanse marathonlopers, zijn ook niet te vergelijken met westers welvaart dat diezelfde wedstrijden meeloopt. Kwestie van witte en rode spiervezels enzo...

zolang ze niet meteen de benen breken bij het opstijgen, valt het wel mee en is het een goede, Arabesk :D

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:09

Ibonn schreef:
Valt wel mee, alle overbodige kilo's zijn eraf bij die paarden, net als bij die Afrikaanse marathonlopers, zijn ook niet te vergelijken met westers welvaart dat diezelfde wedstrijden meeloopt. Kwestie van witte en rode spiervezels enzo...

zolang ze niet meteen de benen breken bij het opstijgen, valt het wel mee en is het een goede, Arabesk :D

geheel mee eens...

een kogelstoter ziet er ook ander uit dan marathonloper....kwestie van training en voeding..

allebei in zelfde conditie zijn de verschillen niet zo groot....

zo zie ik het iig..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:40

toch niet louter een verschil in training en voeding hoor.

Heb eens een reportage gezien waarin ze lieten zien wat een volbloed (thoroughbred) tot "winnaar" maakt op snelheid. Anatomisch gezien heeft een volbloed tov van een gemiddelde warmbloed een groter hart en grotere longinhoud.
Dus met een bloedpaard ben je altijd een stapje voor op een "gewoon" warmbloedpaard.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:43

MelanieB schreef:

eeeeh Hannoveraan, Selle Francais en Holsteiner zijn gewoon warmbloedpaarden en zeer zeker geen ielige paardjes.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:53

RM94 schreef:
MelanieB schreef:

eeeeh Hannoveraan, Selle Francais en Holsteiner zijn gewoon warmbloedpaarden en zeer zeker geen ielige paardjes.

Enz, veel. ;)
Thouroughbred zijn toch genoeg ielige paardjes bij hoor.
Maar heb er gewoon een paar genoemd.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:32

@Melanie Thouroughbred is volbloed niet warmbloed

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:46

Ook de normale warmbloeden die het goed in de eventing, zoals bijvoorbeeld de Hannoveraan, hebben vaak wat meer bloed, zo is mijn eigen waarmee ik een maand terug mijn internationale debuut heb gemaakt bijvoorbeeld wel groot maar behoorlijk slank, en hoewel zijn volbloedpercentage maar rond de 35% ligt, is de vraag " daar zit vast veel bloed in, wat is dat er voor een? " mij zeker niet onbekend :D .

De meeste normale warmbloeden die het goed doen in de eventing hebben dus ook vaak relatief veel bloed, of in ieder geval veel volbloedkenmerken en bovendien worden ze goed afgetraind, dus zijn ze vaak wat "ieliger" :) .

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:58

karin donckers rijd 3 sterren met een paard dat als vader vigo d'arsouilles heeft, puur springpaard en geen smal paardje, maar moeders kant is geloof ik volbloed?
vaak zie je dus een springpaard x volbloed, of toch ik zie dit regelmatig :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:46

petitparis schreef:
toch niet louter een verschil in training en voeding hoor.

Heb eens een reportage gezien waarin ze lieten zien wat een volbloed (thoroughbred) tot "winnaar" maakt op snelheid. Anatomisch gezien heeft een volbloed tov van een gemiddelde warmbloed een groter hart en grotere longinhoud.
Dus met een bloedpaard ben je altijd een stapje voor op een "gewoon" warmbloedpaard.

Ik ben het hier toch niet helemaal mee eens..
Vroeger was dit zeker waar, maar met het wegvallen van de steeple en het wegparcours niet meer :n

Daarbij komt dat over het algemeen de paarden met minder bloed en stuk makkelijker zijn te rijden, omdat deze paarden zich fijner laten bewerken en minder spanning met zich mee dragen. Dit komt met name ten goede in je dressuurproef, waar het toch allemaal om draait als er meerdere mensen foutloos crossen binnen de tijd :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:12

Veel paarden in de cross hebben een flink percentage volbloed of zijn volbloed. Maar, net wat Mootje heel terecht zegt, met een volbloed is de dressuur vaak iets lastiger (en met meerdere foutloze combinaties in de cross wordt dat een twijfelpunt).

Daarnaast, door gerichte training krijg je ook andere spiergroepen. Een dressuurkasteel heeft een heel andere spieropbouw dan een SGW-er of een springpaard.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:38

riagr schreef:

Vergeet de New Forest Pony niet :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:19

In de basis kan je met elke warmbloed bovenin meedraaien. Dat vind ik geen vergelijking met een olympische wedstrijd en het paard wat je daarvoor nodig bent.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:44

Stal_Fiore schreef:
riagr schreef:

Vergeet de New Forest Pony niet :o

& de Welshjes :j
Heeft Welsh NWR ook veel Engels volbloed erin.