[SGW] Een goede voorbereiding is het halve werk: SGW-dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Een goede voorbereiding is het halve werk: SGW-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:53

:wave:

In verschillende topics loopt een discussie over de dressuur tijdens SGW's (o.a. [SGW] SGW Vlietland, nabesprekingstopic en [SGW] Wedstrijdkalender 2012).
M.i. gaat het om drie subonderwerpen, namelijk:

1. de pilot van de KNHS om tijdens SGW Ermelo geen dressuur te verrijden. Discussie: moet de dressuur worden afgeschaft en waarom?
2. een discussie over de vraag of de dressuureisen bij SGW's moeten worden aangescherpt (dus tegenovergestelde van punt 1). Waarom, hoe en wat zouden de gevolgen hiervan zijn?
3. veel ruiters hebben last van spanning bij het paard (en ruiter ;) ) tijdens de dressuur bij SGW's. De lage dressuurpunten hebben gevolgen voor de plaatsing en / of zelfs voor winstpunten. Hoe kunnen we dit verbeteren?

Verder loopt er nog een discussie over vallen tijdens een SGW buiten de onderdelen. Deze discussie wil ik even buiten dit topic laten, nu het hier even om de dressuur gaat.

Ik ben benieuwd naar de discussie.
Mijn mening zet ik vanavond of morgen even in het topic (drukdrukdruk) :o

bvw

Re: Een goede voorbereiding is het halve werk: SGW-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:01

Ik trap wel af!
Mijn mening is dat de dressuur een goed beeld geeft de gehele combinatie. Als er veel spanning is in de dressuur, ongeacht of je nu wel of niet naast het springen of cross rijdt, is het imo terecht dat een combinatie daar op afgerekend wordt. Ik vind dat onder alle omstandigheden je paard zijn aandacht bij jou en zijn werk moet houden en dat dit een goed beeld geeft over het niveau van de combinatie.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:07

Edge en ik hebben nog veel te leren in de dressuur, we zijn beide vaak te ongeduldig. Daarom juist goed dat het erbij hoort. Meestal zitten we toch nog wel in de middenmoot maar wel vaak met de opmerking dat er wat teveel spanning is. Dit zijn leermomenten waar je wat mee moet doen. Toch vind ik het stiekem wel lekker dat we in Ermelo een keertje niet met dubbele bepakking op stap hoeven en een kortere dag hebben op deze manier, maar ik vind het niet horen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:10

Ik ben van mening dat het er bij hoort. Ze vragen om de beste allrounder, daarbij hoort simpelweg de dressuur ook bij. Spanning bij een paard tijdens de dressuur kan een reden zijn dat de punten in de dressuur tegen vallen. Deze mensen eindigen (vaak) lager dan de mensen die wel hoog scoren met dressuur, de mensen die geen spanning of goeie spanning bij een paard hebben.
Iedere combi gaat anders met die spanning om, het is net de kunst hoe goed je het kan verbergen of of je het om kan zetten naar gezonde spanning.

Eens met bianca overigens over het feit dat de dressuur een goed beeld geeft over het niveau van de combi :j evenals de rijvaardigheid van de ruiter/amazone.

Om bovenstaande redenen baal ik, dressuuramazone, dus van het feit dat Ermelo geen dressuur doet. Een beetje buffer opbouwen na de dressuur is wel goed voor mijn gemoedstoestand :j

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:20

De dressuur is niet onze sterkste kant, een middenmoot plek zit er meestal nog wel in, maar een topklassering niet. Toch vind ik dat de dressuur er zeker bij hoort. Wel vind ik dat de dressuur erg zwaar weegt in de eindklassering, wat mijns inziens niet helemaal terecht is. Als je foutloos springt en foutloos crosst, maar niet goed dressuurt kun je veel slechter eindigen dan mensen met meerdere balken en/of weigeringen. Dat is wel iets dat ik graag anders zou willen zien.

Ik vind de winstpuntenregeling prima zoals hij nu is. Met een redelijke dressuurproef moet je in mijn ogen best aan die punten kunnen komen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:22

Ik vind ook dat de dressuur erbij hoort.
Wel vind ik het soms jammer dat het, vooral in de lagere klassen, nu eerder soms een dressuurwedstrijd is ipv een crosswedstrijd. Ik ken er een paar die de cross echt door jakkeren en op hun dressuurscore telkens prijzen rijden, dit terwijl ze geen flauw benul hebben hoe ze bepaalde hindernissen in de cross moeten aanrijden. Ze trainen amper en met cross lopen merk je dat ze niet weten hoe ze hindernissen moeten aanrijden. Merk je dit niet tijdens cross lopen dan wel na verhalen hoe ze dingen gereden hebben of als je eens een wedervraag stelt. Is een cross dan eens wat technischer dan is gelijk het niveau van de cross te zwaar, denk maar aan Oudkarspel. Staan er alternatieven in de cross bij een lastigere hindernis dan nemen ze die en jakkeren nog een stukje harder door.
Dat de dressuur een indicatie geeft over de rijvaardigheid van de ruiter/ amazone ben ik het ook niet helemaal mee eens. Als voorbeeld: Een minder goede ruiter op een fijn 'dressuur'paard en een fijnere ruiter op een lastiger 'dressuur'paard. Het is altijd zo makkelijk om te zeggen dat je een goede ruiter bent als je dressuurproef goed is, maar er zit zoveel meer achter dan enkel die momentsopname van de dressuurproef.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:43

Van mij mag het weg gelaten worden, maar snap wel de beredenering van de rest. Ik kan met Fjordy helemaal niks in de dressuur, maar heb verder prima controle in springen en cross. We zijn prima combinatie. Ik kruip, in B ;), altijd omhoog na alles. Dus voor mij is het een voordeel :D.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:01

De winstpuntenregeling vind ik prima, 165 is toch wel een minimale score om een winstpunt te krijgen in een samengestelde wedstrijd, waarbij je all round wordt geacht. Minder dan 165 punten, ben je gewoon niet all-round genoeg in mijn ogen... Dus terecht geen wp in de SGW. Natuurlijk is het wel heel erg zuur om daardoor een wp mis te lopen, maar het gaat nou eenmaal niet alleen om de cross... Op een dergelijk moment baal ik wel, maar het is nou eenmaal niet anders. Want ik sluit me bij SplashisLief aan, met een redelijke proef kom je wel aan je punten!

De ondergrens om niet meer door te mogen naar de cross is mi wel errug laag! Mijn beide keren in Markelo was ik bang dat ik niet meer door zou mogen, want eerlijk is eerlijk, de proef was echt te slecht. Maar 135 punten, dan moet je er wel naast hangen of achterstevoren zitten toch? Wat mij betreft mag die grens wel naar 150. Hiermee snijd ik mij potentieel in mijn eigen vingers, want ik had 151, maar ik had er in die zin vrede mee gehad als ik niet meer verder had gemogen. Natuurlijk had ik dikke krokodillentranen gehuild dan, want je komt voor de cross en ik weet dat we dat wel kunnen. Beide markelo's heb ik dan ook heel erg fijn gereden in het springen en de cross!

Het feit dat Ermelo gewoon voor wp is, ben ik het dan ook eigenlijk niet mee eens... Het is namelijk geen SGW, zo zonder dressuur. Natuurlijk is het voor mij de uitgelezen kans om een wp te rijden, maar liever haal ik een wp die ik ook echt verdiend heb door all-round te zijn. Want mijn dressuurniveau op zich is namelijk niet het probleem. Wij zijn B, en rijden op gewone wedstrijdje braaf onze wptjes. Ik heb geen bijzonder paard en ben zelf ook geen topruiter, dus ben met een score tussen de 180 en 190 gewoon erg tevreden. Over het algemeen kan ik dat ook rijden op een SGW, maar beide markelo's lukte dat niet omdat mijn paardje me gewoon liet stikken. (ken het verschil wel tussen zelf gewoon slecht rijden of een paard dat gewoon echt niet doet wat ik vraag. Natuurlijk is het en wisselwerking, maar ik geef niet zomaar mijn paard de schuld, als de oorzaak van mijn slechte punten bij mezelf ligt...)
Verder jakker ik niet in de cross, maar probeer ik gewoon veilig en foutloos aan de andere kant van het parcours te komen. Mijn lage dressuurscore zegt dus in die zin weinig over de wijze van rijden in de cross en het springen. Beide wedstrijden zou ik namelijk 1 of 2 wp hebben gehad op basis van springen/cross. (ware het niet dat ik, terecht, een onvoldoende kreeg voor stijl wegens het in draf rijden van het lijntje 7,8,9, dus hoezo jakkeren :P )

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:01

ik ben het helemaal met Sannnn eens. Dressuur hoort er wel bij, maar telt wel erg zwaar. Vooral in de B en L zie je paarden die heel goed in dressuur zijn hoog eindigen, terwijl ze nog net niet van hun stokkie gaan na de cross. Of met enorm veel tijdfouten een cross uitkomen omdat de conditie er niet is of het paard gewoon niet geschikt is om op het juiste tempo de cross door te gaan.

Dressuur is belangrijk om de juiste basis te hebben en icm springen en crossen te laten zien dat het paard inderdaad een goede allrounder is, maar het kan niet zo zijn dat juist de paarden die het meest geschikt zijn als cross paard in B en L onderaan eindigen omdat ze teveel spanning opbouwen in de dressuurproef.

Ik durf wel te stellen dat de paarden die in B en L een proef lopen over de 200 punten over het algemeen het niet gaan redden in een M, Z, *, ** cross.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:43

Dressuurproef afschaffen vind ik een slechte zaak.
SGW is een allround wedstrijd!
Er zijn ruiters die klagen over hun dressuurpunten op een crosswedstrijd terwijl zij op een reguliere wedstrijd niet in de dressuurrring te vinden zijn. Ik ben dan van mening als je paard weet dat er alleen een dressuurproef wordt gereden op de dag dat hij mag crossen dat hij idd meer spanning heeft. Ga dan wat vaker op een reguliere wedstrijd starten. Het is gewoon zonde als je paad goed presteert in het springen en de cross dat je te weinig doet aan de dressuur. De grens van 165 punten vind ik een prima grens.

@ Carmen met jouw laatste zin ben ik het niet helemaal eens. De paarden die 200 punten lopen zijn iig dressuurmatig op orde. Waarom zou een paard die 200 punten loopt het niet gaan redden op hoger niveau?

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:45

Ik snap jou laatste zin ook niet helemaal carmen, kan je die nog even verder toelichten?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:50

Jullie zijn me net voor, ik vind het allemaal kromme redeneringen.
Als je de uitslagen ziet zijn er meer dan genoeg paarden die én goed gedressuurd hebben én foutloos zijn met springen en crossen.
Ik ben het eigen op geen enkel punt met je eens, behalve dat je tegenwoordig teveel ruiters ziet die hun paarden dressuurmatig niet goed voor elkaar hebben maar die ze wel overal overheen duwen.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:54

Ben tegen de dressuur eruit halen, het is een allround wedstrijd. Dan maar een extra setje meenemen.
Als 1 onderdeel van de 3 niet goed gaat, moet je er toch meer voor trainen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:01

Ik vind ook dat een dressuurproef hoort bij een allround wedstrijd als een SGW. Bij het springen en crossen gaat het er om dat je met je paard de hindernissen overwint en aan de finish komt, ook al is het een ander type parcours, het blijft springen. Juist de dresuur maakt het veelzijdig. En natuurlijk is het lastig om met een gespannen paard te dressuren, maar als het allemaal makkelijk zou zijn, dan zou er ook weinig uitdaging in zitten. En door veel te oefenen en wedstrijden te rijden denk ik dat je die spanning deels ook wel kunt verminderen (zowel je eigen spanning al die van je paard).

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:32

idd iets meer toelichting was wel handig geweest :-) Ik ben het er ook absoluut mee eens dat je paard dressuurmatig voor mekaar moet zijn, ik vind alleen dat de dressuuruitslag in de B en L wel erg bepalend is voor het eindresultaat. De verhouding zou wat mij betreft beter moeten, want het gaat er juist om dat je in alle onderdelen goed bent en niet alleen in dressuur.

Ik bedoel dat een gemiddelde dressuurjury graag een paard ziet wat braaf zijn proefje loopt, volledig gedragen en ontspannen in de aanleuning etc. Meer het type dressuurpaard haalt hoge punten. En dat type paard moet je harder aan werken om die voor de cross optimaal in vorm te krijgen. Als het dan hoger en breder wordt en het tempo in de cross gaat ook omhoog, dan krijgen zij het moeilijker. (uitzonderingen daargelaten, je kunt een heel bloederig paard ook wel zo voor mekaar krijgen, maar die gaan het meestal minder makkelijk af.)

Terwijl je in het hogere werk juist een paard kunt gebruiken die echt kan gaan "liggen" in de galop, van nature veel uithoudingsvermogen heeft en snel en handig is. Dat zijn over het algemeen de paarden die hoger in het bloed staan. En dat soort types hebben het juist moeilijker met de dressuur omdat ze sneller spanning opbouwen en het soms in hun lichaam niet zo makkelijk hebben om gesloten, gedragen als een dressuurpaard te lopen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:38

Bedankt voor de aanvulling, Carmen. Dat maakt het (voor mij in elk geval) een stuk duidelijker.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:58

Carmen: Nou is het natuurlijk ook niet iedereen zijn ambitie om door te breken in de * of ** ;)
Ik dressuur altijd hoog, spring foutloos en cross foutloos en binnen de tijd. Hoewel mijn paard denk ik wel een M/Z cross zou kunnen lopen (en nee, ik heb geen bloederig paard), is dat voor mij zelf niet weggelegd (ik vind een L parcours al veeeeel te hoog := )

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:39

Carmen ik begrijp wel wat je bedoelt, en dat is in de lagere klassen zeer zeker het geval. Ik weet van een Z2 dressuurpaard, dat "ook wel een rondje wil springen", en een boomstam in principe ook geen bezwaar vindt, die werd vliegend regiokampioen met een score van 240 punten in de B. De stijlpunten in de cross waren onvoldoende, maar dit telden natuurlijk nog niet mee in de einduitslag. En idd, kan de dressuur vaak te veel de doorslag geven. Maar een sgw zonder dressuur, dat vind ik ook niets, het is een allroundgebeuren, en dat zou wel zo moeten blijven.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:48

texelse schreef:
Carmen ik begrijp wel wat je bedoelt, en dat is in de lagere klassen zeer zeker het geval. Ik weet van een Z2 dressuurpaard, dat "ook wel een rondje wil springen", en een boomstam in principe ook geen bezwaar vindt, die werd vliegend regiokampioen met een score van 240 punten in de B. De stijlpunten in de cross waren onvoldoende, maar dit telden natuurlijk nog niet mee in de einduitslag. En idd, kan de dressuur vaak te veel de doorslag geven. Maar een sgw zonder dressuur, dat vind ik ook niets, het is een allroundgebeuren, en dat zou wel zo moeten blijven.

Ja, en dat vind ik nou inderdaad ook erg raar! Want nu telt het wel mee voor de toekenning van wp, maar kun je nog steeds prijzen rijden.
Ik kan dus als een mongool de cross door jakkeren, maar wel eerste worden en nog jaaaaaaren in de B moeten blijven hangen omdat ik geen wp toegekend krijg. Das toch raar? Zo 'straf' je slecht rijden toch nog steeds niet af? --> geen wp staat voor mij gelijk aan geen prijs...

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:24

Carmen85 schreef:
Dressuur is belangrijk om de juiste basis te hebben en icm springen en crossen te laten zien dat het paard inderdaad een goede allrounder is, maar het kan niet zo zijn dat juist de paarden die het meest geschikt zijn als cross paard in B en L onderaan eindigen omdat ze teveel spanning opbouwen in de dressuurproef.

Ik durf wel te stellen dat de paarden die in B en L een proef lopen over de 200 punten over het algemeen het niet gaan redden in een M, Z, *, ** cross.

Dressuur hoort bij de SGW het gaat om de beste allrounder. Niet om het beste crosspaard. Een paard met veel spanning zul je in de M,Z*,** ook onderaan eindigen in de dressuur en in die klassen zullen ook de mensen die hun paard een goede dressuurproef kunnen laten lopen een goede uitgangspositie hebben natuurlijk zal de cross dan bepalender zijn maar met een slechte dressuurscore ga je daar ook niet zomaar winnen. Ik heb zelf SGW wedstrijden gejureerd en je houd als jury er zeker rekening mee dat een crosspaard geen dressuurpaard is kwa gangen/swung/gedragenheid ik verwacht gewoon dat ook een crosspaard de beginselen van het Skala beheerst.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:32

@Noor: bedankt voor het openen van dit topic! Ik ben één van de mensen die in een ander topic opmerkingen gemaakt had over spanning in de dressuur. Zoals ik daar al opmerkte ben ik absoluut niet voor het schrappen van het onderdeel. Het hoort er bij en thuis is het mijn voornaamste bezigheid. Werken aan gehoorzaamheid in ontspanning met aanspanning. Maar zelfs thuis heeft mijn paard last van spanning, al wordt dat de laatste tijd stukken beter. Gewone dressuurwedstrijden bezoeken mijn bijrijdster en ik zo ongeveer 8 x per jaar en als er alleen dressuur is gaat het redelijk en soms gewoon goed. We zijn niet voor niets B+13 en B+5 met Zoncorde. De spanning af laten vloeien, dat is iets dat ik graag zou leren. Zoncorde is van Concorde X Animo en staat kennelijk redelijk hoog in het bloed. Nog meer op wedstrijd gaan naar buiten concoursen is alleen mogelijk als ik SGW's laat vallen. Gelukkig is het nog niet zo dramatisch dat ik dat besluit moet nemen.
Maar ik ben wel extra voorzichtig met mijn paard. Hij is groot, heet en gevoelig en dat is de reden dat ik Vlietlanden afgegroet heb. Toen ik na 4 onderdelen van de proef voelde hoe weinig balans en hoeveel stress mijn paard en ik kregen van de bodem ben ik gestopt. De jury gaf mij overigens groot gelijk dat ik afgroette. Ook zij vond de condities van de ring slecht.

Voor de ondergrens van 135 hoef ik niet bang te zijn. Ik haal allemaal 5-en omdat ik wel de juiste figuren in de gevraagde gangen laat zien. Die 165 punten grens hoeft wat mij betreft ook niet aangepast te worden. Ik zou het vooral erg op prijs stellen als de jury enigszins rekening houdt met de aard van het beestje en beseft dat het voor sommige combinaties niet mogelijk is om een braaf rondje te rijden.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:37

In Hattem gaven ze juryleden bij de SGW allemaal een uitleg mee van hoe je een crosspaard moet jureren.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:42

Voor elke combinate moet het wel mogelijk zijn om een normaal rondje te rijden. Dat je paard wat meer in het bloed zit moet niet ervoor zorgen dat dat een 'excuus' is waarom er rekening gehouden moet worden met je dressuurproef. Dan moet je juist meer trainen op je dressuur of bij jezelf nagaan of dit wel een geschikt paard voor jou is. Deze opmerking is niet persoonlijk bedoeld. :)
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 20-06-12 15:45, in het totaal 2 keer bewerkt

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:44

Nu ga ik waarschijnlijk iets zeggen wat een aantal mensen niet leuk gaan vinden.
In de dressuur is het de bedoeling dat een paard ontspannen en zonder verzet loopt. Dit geldt ook bij een SGW. Ik ben zelf jury en een paard die niet ontspannen loopt kan geen voldoende krijgen in mijn ogen. Als je de oefening zelf nog wel rijdt kun je in mijn ogen nooit meer krijgen dan een 5 voor het onderdeel.
Ik beoordeel een paard niet naar het aard van het beestje want ik ken dat paard niet. Ik beoordeel wat ik op dat moment zie en als dat een erg gespannen paard is dan zal dat in de puntentelling helaas naar voren komen. Ik moet wel zeggen dat als ik onder de 165 geef iemand wel heel beroerd moet hebben gereden.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:48

Caro en Sannn ik sluit me bij jullie aan