[SGW] mijn paard is te voorzichtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

mijn paard is te voorzichtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 09:53

Ik heb een ontzettend lief en gezellig paard. En ik zou heel graag een keer eventing willen starten, dat is echt mijn droom. Dressuur is leuk, springen is leuk, maar zo'n cross rijden is natuurlijk het allerleukste!
Mijn paard is snel en kan extreem goed springen. In zijn afstamming komen ook enkele goede eventing verervers voor (Krimh ox en Abgar), dus hij zou het probleem niet moeten zijn (eerder ik :P ).

Nu is er dus een klein probleempje... mijn paard is extreem voorzichtig. Niet zozeer met dingen die je zou verwachten, verkeer enzo is echt geen probleem. Het is meer dat hij echt enorm terughoudend is buiten. Hij loopt wel, maar heeeeeeel langzaam. Als hij schrikt rent hij gelukkig niet weg, maar voor de meest stomme dingen blijft hij stilstaan en wilt hij echt niet voorruit, als ik dan aanspoor omdat hij zich niet zo moet aanstellen steigert hij en draait hij om.
Hij vind het gewoon heel spannend, hoe vaak we dezelfde route ook rijden. Open terrein gaat beter, dan kan hij alles overzien, maar in een bos valt hij elke keer in stap voor een on overzichtelijke hoek. Dan eerst rustig om de hoek kijken voor hij weer wilt draven.
Achter een ander paard aan is geen enkel probleem, dan is alles goed.
Nou is hij natuurlijk gewoon erg voorzichtig, maar hoe kan ik hem duidelijk maken dat er geen tijgers en kabouters zijn?
Ergens vind ik het ook heel vervelend omdat hij mij kennelijk niet vertrouwd, terwijl het voor de rest een heel makkelijk paard is, aan de hand gaat hij bijvoorbeeld wel langs en over enge dingen (maar hij verschuilt zich dan wel achter mij). Op een vreemd wedstrijdterrein loopt hij soms te stuiteren, maar zodra ik erop zit is het goed. De hindernissen zijn verder geen probleem, hij springt graag en eigenlijk alles waar ik hem op afstuur. Rare hindernissen neemt hij natuurlijk wat ruim, maar dat is ook niet zo vreemd of erg.
Maar de drive zit er gewoon niet helemaal in. Of eigenlijk, helemaal niet.

Is hij gewoon helemaal hopeloos als eventing en buitenrij paard? Zal hij altijd zo voorzichtig blijven, of moeten we meer oefenen? Of is het toch een vertrouwenskwestie?

Mootje

Re: mijn paard is te voorzichtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:10

Hoelang heb je dit paard al en hoe vaak ga je naar buiten?
Mijn keuze zou iig niet op dit paard vallen om er een cross mee te rijden als hij niet eens wil blijven galopperen in het bos zonder hindernissen!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:13

ik heb hem nu 3,5 jaar. Als 3 jarige kocht ik hem, hij was toen wel al zadelmak maar nog veel te slungelig en puppy om er sireus mee aan de slag te gaan, dus toen gingen we altijd alleen naar buiten, toen zijn we van stal gewisseld en is hij binnen enkele maanden veel groter en sterker geworden, ik kon daar niet goed naar buiten en dat deden we dus niet zo vaak, en dat hield op een gegeven moment helemaal op omdat hij gewoon echt niet meer verder wilde.
Nu staan we op een stal waar we makkelijk naar buiten kunnen en er zijn veel mensen die mee willen, dus we gaan 1x in de week als het weer dat toelaat...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:19

zelf heel duidelijk de leider voor je paard zijn, en heel consequent zijn in wat je van hem wil. Dus niet rustig om de hoek laten draven, jij zegt dat er wordt gegaloppeerd dus wordt er gegaloppeerd. Langzaam stappen mag niet, er wordt doorgestapt. Op die manier hoeft jouw paard niet te kijken of het allemaal wel veilig is, hij kan op jouw kordate aanpak vertrouwen.
Een vriendinnetje heeft er ook zo een en die doet toch zeer verdienstelijk mee in de hogere eventingklasses. Maar dan moet je dus wel heel streng zijn en overduidelijk die leidersrol pakken.

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:23

Herhaling is de weg naar succes. Gewoon regelmatig crosslessen volgen en regelmatig op buitenrit gaan. Het klinkt als een paard met veel bloed, die zijn nu eenmaal wat sneller geprikkeld. Wat hij regelmatig tegenkomt prikkelt al minder. Succes!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:35

Grappig heeft mijn paard ook. Is een heel ander type paard hoor maar iig precies hetzelfde reactie. Als ze alleen buiten is of voorop moet lopen dan kijkt in een onoverzichtelijk bocht eerst om het hoekje voordat ze verder draaft.
Ik heb wel het idee dat het wat beter wordt de laatste tijd. Ik ga vrijwel dagelijks naar buiten met haar. En veel voorop als ze met andere paarden is. Volgens mij went het vanzelf. Is nog een jong paard ook, 5 jaar. Ik vind het niet gek eigenlijk dat een jong paard dingen nog spannend vindt. Persoonlijk vind ik de reactie eerst afremmen en dan kijken en dan weer door, beter, dan als een idioot ervandoor gaan toch? Op het strand doet ze het ook. Dat vindt ze ook spannend dus dan remt ze ook af.
Volgens mij gewoon veel blootstellen en veel positief bevestigen als hij het goed doet. 6,5 jaar is ook nog best wel jong toch? En je zei dat je nog niet heel veel hebt buitengereden? Uit je verhaal krijg ik niet het idee dat het een nerveus paard is dus dan is gewoon nog een beetje gebrek aan zelfverzekerdheid. Misschien kan je eens wat crosslesjes gaan doen? Om zelfvertrouwens te kweken?

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:19

hier nog z'n paard maar door veel oefenen/trainen begint hij nu eindelijk makkelijker te worden op straat.
dus de tip is. veel oefenen en wat lielle zegt leider zijn voor je paard.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 14:18

bedankt voor de tips :D
Het is inderdaad voor de rest helemaal geen nerveus paard, en ik ben ook wel blij dat hij niet gelijk in blinde paniek weg rent zodra hij ergens van schrikt :D .
Ik ga mezelf eens opgeven voor een croslesje, ik ben erg benieuwd hoe hij dat dan aanpakt.

ik heb net een stukje met hem langs de weg gereden, en bij de bekende hoek wilde hij er echt niet langs, uiteindelijk toch voor elkaar gekregen en daarna ging het best lekker :D

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:35

Als je de kans hebt, eens een eventing starten op terrein waar juist een wedstrijd geweest is, en doe of het net echt is. Dan heb je al een beter idee hoe hij zal reageren, uiteindelijk is op wandeling rijden niet hetzelfde als een echte cross starten. Ook zoals Lielle aanhaalt, duidelijk leider zijn, zelf niet twijfelen, je paard overtuigen en overtuigend rijden kan heel veel verschil maken. Als ie dan iets goed doet, wel belonen en vertouwen geven, maar daarom er niet minder aan gaan rijden... Heb er nu ook zo eentje, die naar ik vermoed heel wat aanmoediging zal nodig hebben, zien wel hoever ik daarmee kom! Soms is het evenwicht tussen agressief en overtuigend rijden, moeilijk te combineren met veel vertrouwen geven, maar waarschijnlijk is dat wel de oplossing! Succes... En wie niet waagt niet wint he!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 14:09

bedankt voor je reactie :D

Ik ga het sowieso gewoon proberen, en ik verhuis deze zomer toevallig naar Helvoirt, waar de oude crosshindernissen van outdoor Helvoirt nog in het openbare bos staan. De meeste zijn niet meer in goede staat, maar er zijn nog een aantal simpele boomstammetjes die nog in orde zijn. Dus daar kunnen we ook fijn oefenen tijdens buiten ritjes :D

Loading

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:15

Je moet goed de baas zijn!
Niet denken: zal hij het doen? Je moet denken: hij doet/kan het!
Veel oefenen dan komt het vast wel goed!
Suc6

X