[SGW] Nabehandeling van de spieren na de cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximiliano

Nabehandeling van de spieren na de cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 10:03

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af hoe jullie de spieren nabehandelen na de cross!

Alleen koud water? Cooling gel?

Ik gebruikte altijd na training lineament maar dat is natuurlijk doping, vandaar mijn vraag!

Lielle

Re: Nabehandeling van de spieren na de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:05

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 10:28

Die van Cavalor had ik ook al in gedachte!
Heb daar ook de klei van! Niet dat dat veel uitmaakt maar toch ;)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:09

Ik gebruik ook de Cavalor Cooling wash, gebruik het thuis na het rijden ook vaak. Echt lekker spul.

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:19

Even een vraag maar als de spieren te snel afkoelen worden ze juist toch stijf?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:25

Ik gebruik niets en doe alleen een zweetdekentje op :) .
Tenzij het heel warm is natuurlijk en hij erg bezweet is, dan spuit ik hem af en stap ik hem droog.

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:28

Ik had ook gelezen over sensi flex spray iemand daar ervaring mee?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:38

Na de cross gooi ik een zweetdekentje op, en blijf k een kwartier stappen ong tot pony weer wat afgekoeld/opgedroogd en op adem is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:39

wat wij doen na een steeplechase is uitstappen, indien fel bezweet volledig afspoelen met lauw water ien de onderbenen goed koelen (ijskoud water). terug evengaan stappen en nogmaals de benen koelen. Bij thuiskomst worden de benen in de klei gezet (staysound)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:47

Een vriend van mij ,die zijn paard had laatst een peesblesure door het te koud afspoelen van de benen na inspanning.Hij had na een endurence wedstrijd koud water gebruikt.Zelf deed ik dit ook altijd nu ben ik er wat voorzichtiger mee,ik stap meestal aan de hand uit met een zweetdeken op,Daarna spoel ik met gewoon lauw water het paard af

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:52

hoezo een peesblessure door te koud afspoelen?
Heb ik nog nooit van gehoord.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:55

Ik spoel mijn paard zijn benen na elke dag na de training/wedstrijd af met zo koud mogelijk water (mits daar gelegenheid voor is), en na een cross smeer ik daarna ook nog zijn benen in met icetight, een koelende klei, als ze daar een peesblessure van zouden krijgen had die van mij er allang een gehad :+ .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:58

@ beatje, dat vind ik toch ook een sterk verhaal. Hier worden de vluchters hun benen al jaren gekoeld met ijskoud water na het snelwerk en nog nooit een peesblessure hierdoor...
Maar ja, altijd eerst goed uitstappen hé

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:59

Eef_Bam schreef:
Ik spoel mijn paard zijn benen na elke dag na de training/wedstrijd af met zo koud mogelijk water (mits daar gelegenheid voor is), en na een cross smeer ik daarna ook nog zijn benen in met icetight, een koelende klei, als ze daar een peesblessure van zouden krijgen had die van mij er allang een gehad :+ .

anders die van mij wel, die gaat niet in de icetight maar krijgt gewoon ijs om de benen :+

petitparis schreef:
@ beatje, dat vind ik toch ook een sterk verhaal. Hier worden de vluchters hun benen al jaren gekoeld met ijskoud water na het snelwerk en nog nooit een peesblessure hierdoor...
Maar ja, altijd eerst goed uitstappen hé

Liever zelfs nog even draven eerst, voeren ze veel meer afvalstoffen mee af!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:04

idd evony, hier zijn zelfs die zeggen een stukje arbeidsgalop. Ik doe beide nog een stuk rustige galop en een strook uitdraven (vw-nw zoals op het einde vaneen dressuurtraining) vooraleer uit te stappen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:05

Ja precies zo doe ik het ook! Lekker laag neusje over de grond, ontspannen over de rug uitgaloperen/draven alvorens te gaan stappen. Sinds ik dat doe heb ik een veel losser paard de volgende dag.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:08

Dat met klei lijkt me niks op de benen van mn tinker met haar sokken, maar dat cavalor wash lijkt me wel wat.

Voor de kleintjes in marathon spuit ik altijd benen af met koud water na goed uitstappen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:12

dat kan ik best begrijpen Melanie B, maar je hebt ook coolinggels. Klei heeft gewoon het bijkomend voordeel dat het onstekingen "eruit trekt", moest er toch iets inwendigs geforceerd zijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:13

COolingels gebruikte ik wel altijd bij m'n paard, maar bij tinker eigs niet, is toch lastig met die sokken ervoor..
Denk dat het klei niet helemaal lekker zijn werk doet door de sokken, je komt niet echt op de huid zegmaar, lastig.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:35

Ik spuit altijd de benen goed af, met zo koud mogelijk water.
Als erg warm weer is en op een wedstrijd is de mogelijkheid om wat te pakken in emmers of echt een spuitplaats dan cool ik het hele paard. Dan gaan er echt een paar emmers over heen. Anders moet ik het doen met het water wat we hebben meegenomen in de jerrycan. Even stappen en dan op tijd een fleece om, natuurlijk niet bij 25+ want dan stijgt hij op :+

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:53

Het allerbelangrijkste is om te beginnen een goede conditie van je paard, een goede warming up voor het springen/cross en na de cross een cooling down. Idd stuk uitdraven met neus over de grond, maar niet losgooien zodat het paard lang wordt en uit elkaar dondert. Daarna eventueel aan de gang met coolingsmiddelen.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 17:57

Thanx allemaal voor de info.

Conditie is geen probleem, uitdraven deed ik altijd al.

@ Beatje daar heb ik ook nog nooit van gehoord! Er stond zels eens in de paard en sport dat het Olympisch eventingteam koelt met water met daarin ijs. Dus echt ijswater. Schijnt een hele lange studie op geweest te zijn en het schijnt juist WEL goed te zijn voor spieren en pezen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:19

Ik spoot Vorstin na het crossen altijd helemaal af, en sopte haar daarna nog af met Horse liniment. De benen koelde ik op de terugweg op de trailer altijd met mijn Cool legs.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:12

hennydehart schreef:
@ Beatje daar heb ik ook nog nooit van gehoord! Er stond zels eens in de paard en sport dat het Olympisch eventingteam koelt met water met daarin ijs. Dus echt ijswater. Schijnt een hele lange studie op geweest te zijn en het schijnt juist WEL goed te zijn voor spieren en pezen.

Maar dat was wel onder heel andere omstandigheden dan hier: nl een veel hogere luchtvochtigheidsgraad.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:55

_Sim_ schreef:
hennydehart schreef:

Maar dat was wel onder heel andere omstandigheden dan hier: nl een veel hogere luchtvochtigheidsgraad.

Doe ze ook in Badminton, wat toch een zelfde klimaat heeft als Nederland (misschien iets meer regen), alleen die paarden worden meestal wel iets warmer dan na een B/L/M cross.