Helaas, geen ervaringsdeskundigheid hier geloof ik. Maar mijn dochter heeft een parcourbouwer een mailtje gestuurd, hierbij het antwoord voor wie ook nieuwsgierig is:
Het verschil tussen een B en een L cross is, dat een L cross over 't algemeen net iets moeilijker is. Maar in 't algemeen valt 't wel mee. Het grootste verschil zijn de volgende
dingen:
De lengte is (meestal) ca 500 meterlanger, dus je moet een betere conditie hebben, zowel ruiter als paard. Je moet zelf zoveel conditie hebben, dat je de hele cross in de
verlichte zit kunt rijden.
De waterbak is moeilijker. Bij een B-cross kun je er in lopen, bij een L-cross moet je er via een afsprongetje (ca 40 cm) doorheen.
Meestal zitten er in een L-cross 2 combinatie-hindernissen, zodat je goed moet sturen, vooral als ze in een wending liggen.
In een L-cross zitten meestal enkele smalle hindernissen (ca 1,50 mtr) zodat je ook hier je stuurmanskunst kunt laten zien.
In de praktijk kun je niet kiezen, waar je in ingedeeld wilt worden. De organisatie deelt je in. De ene keer zal dat bij de AB pony's zijn, de andere keer bij de DE.
Alle andere onderdelen vallen in de praktijk wel mee: als je pony een afsprong neemt van 70 cm, gaat ie ook wel van een meter af.
Tja, in mijn ogen houd dat dan toch ook in dat je eigenlijk een promotie van 2 klassen maakt.... Twijfel wat we gaan doen!