[SGW] Is het Crossen van SGW eng?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Is het Crossen van SGW eng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:33

Ik wil graag weten of jullie de eerste keer crossen eng vonden. Ik wil dat ook doen alleen eigenlijk niet helemaal zeker nog. Hebben jullie nog dingen over de eerste keer Cross doen? En zo ja\nee wat was er wel\niet eng aan?
Alvast bedankt! ;)

-XXX-

Ashley5760

Re: Is het Crossen van SGW eng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:37

Ik vind het miet eng zeker gezien meeste paarden liever/makkelijker b crosje lopen dan springen (is natuurlijker) mijn paard is door meer te crossen beter/groter hard gekregen met springen .

Ga anders eens op zoek naar crosstrainingen in de buurt kun je keer kijken of evt meerijden :)
Is erg leuk hoor!

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:42

ik vond het best spannend in het begin omdat mijn paard en ik beide onervaren waren in het crossen. Ik ben begonnen om eerst eens goed springlessen te nemen voor het vertrouwen met het springen. Toen heb ik ook een aantal oefen parcoursen gesprongen. Ook heb ik toen twee keer een indoor oefencross gereden waarbij je vooraf uitleg en begeleiding kreeg tijdens het inspringen. Ook heb ik nog een keer een cross les buiten gereden. Toen dat allemaal ging heb ik crossen gereden in de klasse BB. Dat is niet officieel, maar dan heb je wel het cross gevoel.

De eerste indoorcross en outdoor cross vond ik best wel spannend, maar als je eenmaal het vertrouwen in je paard heb dan is het zo gaaf om te doen!! Ik kan het je zeker aanraden om te doen, maar wel onder goede begeleiding d.m.v. eerst cross lessen o.i.d. te volgen. Het heeft voor m'n paard en mij ook veel toegevoegde waarde gehad voor het vertrouwen in het springparcours:)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:47

Oké, ik wil eerst ook springlessen nemen. Dan zeg ik ook dat ik SGW wil gaan doen. En BB, is dat lager dan B?
Want dan wil ik daar eerst mee beginnen zodat ik dat een beetje kan!

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:49

ja BB is lager dan B, daarom ben ik dat toen ook gaan doen. Vaak als je je inschrijft voor een BB cross staat er wel bij vermeld hoe hoog het is. Wil je dat doen met een pony of een paard? Bij een paard is het meestal tussen de 60 en 80 cm hoog.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:52

Ik wil het met een grote D gaan doen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:53

Bb is idd lager. Als je officieel wil startem moet je wel 1wp in b springen hebben.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:53

Ik vond mijn eerste cross niet eng, maar was wel zenuwachtig. Of ze alles wel zou springen, of ze wel door het water zou gaan (dat deed mevrouw dus niet :P)
Maar ik had al wel crosstrainingen gedaan thuis.
Overigens zijn er in de cross niet alleen natuurlijke hindernissen, maar ook bijv. witte landhekken, gekleurde kisten o.i.d. Kijk maar eens op een site van een cross (via google), daar staan vaak alle hindernissen van bijv. 2011 wel op!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:56

Afbeelding
Moet ik die dan ook?
Afbeelding
Want die lijken mij niet echt eng.
En hoe kun je je pony thuis (in het bos) goed trainen voor dat soort hindernissen?
Laatst bijgewerkt door _Apple_ op 27-02-12 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:57

Een "officiele" BB cross, want tegenwoordig is een BB cross ook officieel, gaat over het crossparcours van de B-paarden, staat dus op 80-90 cm en wordt ook onder die reglementen van de B-paarden verreden.

Er zijn ook oefencrossen (voorheen de BB-crossen) die varieren in hoogte van 40 tot 100 cm.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:58

_Apple_ schreef:
Ik wil het met een grote D gaan doen.

Dan zal BB rond de 50 cm zijn. Moet je even navragen bij de organisatie waar je je inschrijft voor de cross. Voor BB hoef je geen winstpunt te hebben in het B springen want BB is niet officieel.

Dat soort sprongen kun je inderdaad verwachten;)

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:00

_Sim_ schreef:
Een "officiele" BB cross, want tegenwoordig is een BB cross ook officieel, gaat over het crossparcours van de B-paarden, staat dus op 80-90 cm en wordt ook onder die reglementen van de B-paarden verreden.

Er zijn ook oefencrossen (voorheen de BB-crossen) die varieren in hoogte van 40 tot 100 cm.

Is dit veranderd sinds dit jaar? Het afgelopen jaar heb ik gewoon nog een BB cross kunnen rijden zonder dat ik een winstpunt had in het B springen. EEn vriendin van mij heeft zelfs op mijn paard (waar ze geen startkaart mee heeft) nog een BB cross gereden.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:02

Nee die dingen vinden ze over het algemeen niet zo spannend, maar mijn pony was wel erg bang voor een wit hek wat toen in Dijkgatsbos was (een dubbel).
En greppeltjes zijn soms ook wel spannend ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:04

Het lijkt mij ook wel eng, aangezien het allemaal vaste hindernissen zijn. Wat dat betreft lijk ik net een overbezorgde ouder :=

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:04

Ik keek net verder, en toen kwam ik een 'piano' tegen. Dat leek me dus wel weer eng. Maar wanneer moet je die doen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:11

sultan15 schreef:
_Sim_ schreef:

Is dit veranderd sinds dit jaar? Het afgelopen jaar heb ik gewoon nog een BB cross kunnen rijden zonder dat ik een winstpunt had in het B springen. EEn vriendin van mij heeft zelfs op mijn paard (waar ze geen startkaart mee heeft) nog een BB cross gereden.

Nee hoor, dit is niet sinds dit jaar:

http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... =11&men=01

En uit het Eventing-reglement op de site van de KNHS:

Artikel 328 – BB Eventing
1. Een wedstrijdgevende organisatie kan rubrieken uitschrijven onder het reguliere B-niveau. Deze rubrieken worden uitgeschreven als BB-rubriek. De wedstrijd bestaat uit één of meer onderdelen waar de cross-country altijd een vast onderdeel van uitmaakt.
2. Een BB-rubriek wordt verreden over een eenvoudig parcours. De hindernissen moeten altijd lager staan en het traject moet altijd korter zijn dan de laagste wedstrijdklassen voor de desbetreffende categorie pony‟s of paarden.
3. De wedstrijdgevende organisatie bepaalt de hoogte van het parcours en kan een doelgroep definiëren.
4. De BB-rubriek is geen promotieklasse, dat wil zeggen dat er geen prestatiepunten worden geregistreerd. Een ruiter mag ongeacht zijn klassering aan de BB-rubrieken blijven deelnemen. Beoordeling vindt plaats op dezelfde wijze als in de klasse B.
5. BB-rubrieken worden als wedstrijd uitgeschreven, inclusief toekenning van prijzen; ze dienen via een vraagprogramma bij de KNHS te worden aangevraagd.
6. Een bevoegde TA of cross-country parcoursbouwer assisteert de organisatie en is verantwoordelijk voor de cross-country voor de klasse BB.
7. Voor BB-rubrieken gelden dezelfde reglementaire bepalingen als voor de reguliere wedstrijdklassen met uitzondering van de volgende bepalingen:
a. Een startkaart met het desbetreffende paard is niet verplicht.
b. Er bestaat geen verplichting tot het dragen van wedstrijdkleding.
c. Een winstpunt in de klasse B springen is niet verplicht voor deelname.
8. Verplicht voor deelname aan de klasse BB zijn de volgende zaken:
a. Deelnemers dienen lid te zijn van de KNHS.
b. Het is verplicht een veiligheidscap, die voldoent aan de norm EN 1384, een bodyprotector (vanaf 1 maart 2010 dient deze te voldoen aan level 3) en rijlaarzen/combinatie jodhpurschoenen met gladleren chaps te dragen.
c. Het paard waarmee wordt deelgenomen moet geregistreerd (paardenpaspoort) en ingeënt zijn zoals bepaald in het Algemeen Wedstrijdreglement.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:15

Ik heb voor het eerst gecrosst met mijn pony Okki in Leusden. Vond het ontzettend eng.. heb echt 7 kleuren in mn broek gescheten.. := Naarmate ik het nog een paar keer heb gedaan werd het wel minder eng.

Wat het voor mij eng maakte was dat ik geen ervaring had, mijn pony niet en stel dat je pony blijft hangen achter zo'n hindernis, geeft deze niet mee. Dus als ze vallen, vallen ze wel hard!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:18

Hoe zit het met zo'n piano?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:21

Een piano kan op elk niveau voorkomen. De treden zijn natuurlijk wel in hoogte aangepast voor de betreffende klassen. Ook zijn de treden breder zodat je niet in een keer naar beneden springt op de volgende tree.

Afbeelding
Op deze foto zie je een piano. De linkerkant is voor de klassen L/M en Z de rechterkant voor B-paarden/ponies.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:47

Is dit veranderd sinds dit jaar? Het afgelopen jaar heb ik gewoon nog een BB cross kunnen rijden zonder dat ik een winstpunt had in het B springen. EEn vriendin van mij heeft zelfs op mijn paard (waar ze geen startkaart mee heeft) nog een BB cross gereden.[/quote]

Nee hoor, dit is niet sinds dit jaar:

http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... =11&men=01

En uit het Eventing-reglement op de site van de KNHS:

Artikel 328 – BB Eventing
1. Een wedstrijdgevende organisatie kan rubrieken uitschrijven onder het reguliere B-niveau. Deze rubrieken worden uitgeschreven als BB-rubriek. De wedstrijd bestaat uit één of meer onderdelen waar de cross-country altijd een vast onderdeel van uitmaakt.
2. Een BB-rubriek wordt verreden over een eenvoudig parcours. De hindernissen moeten altijd lager staan en het traject moet altijd korter zijn dan de laagste wedstrijdklassen voor de desbetreffende categorie pony‟s of paarden.
3. De wedstrijdgevende organisatie bepaalt de hoogte van het parcours en kan een doelgroep definiëren.
4. De BB-rubriek is geen promotieklasse, dat wil zeggen dat er geen prestatiepunten worden geregistreerd. Een ruiter mag ongeacht zijn klassering aan de BB-rubrieken blijven deelnemen. Beoordeling vindt plaats op dezelfde wijze als in de klasse B.
5. BB-rubrieken worden als wedstrijd uitgeschreven, inclusief toekenning van prijzen; ze dienen via een vraagprogramma bij de KNHS te worden aangevraagd.
6. Een bevoegde TA of cross-country parcoursbouwer assisteert de organisatie en is verantwoordelijk voor de cross-country voor de klasse BB.
7. Voor BB-rubrieken gelden dezelfde reglementaire bepalingen als voor de reguliere wedstrijdklassen met uitzondering van de volgende bepalingen:
a. Een startkaart met het desbetreffende paard is niet verplicht.
b. Er bestaat geen verplichting tot het dragen van wedstrijdkleding.
c. Een winstpunt in de klasse B springen is niet verplicht voor deelname.
8. Verplicht voor deelname aan de klasse BB zijn de volgende zaken:
a. Deelnemers dienen lid te zijn van de KNHS.
b. Het is verplicht een veiligheidscap, die voldoent aan de norm EN 1384, een bodyprotector (vanaf 1 maart 2010 dient deze te voldoen aan level 3) en rijlaarzen/combinatie jodhpurschoenen met gladleren chaps te dragen.
c. Het paard waarmee wordt deelgenomen moet geregistreerd (paardenpaspoort) en ingeënt zijn zoals bepaald in het Algemeen Wedstrijdreglement.
[/quote]

Ja oke. We bedoelen hetzelfde in ieder geval. Je hebt geen startkaart enz. nodig, en het is iets lager dan B. En bij de BB hoef je ook geen dressuurproef te rijden.

TS, elke cross heeft weer andere sprongen. Het is gewoon een kwestie van veel oefenen. Wanneer het vertrouwen er eenmaal is, kun je je pony vaak ook overtuigen om een 'rare' hindernis te nemen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:48

Ja, ik vond het wel eng de eerste keer. Ik was toen mee als groom. Toen we samen gingen verkennen waren we wel onder de indruk van sommige hindernissen. Maar dat zijn dingen die je ook in je trainingen kunt oefenen. En als je ze daarna in een wedstrijd tegen komt lijken ze niet zo eng meer.
Toen ik zelf de eerste keer startte vond ik geen enkele hindernis eng. Waar ik wel bang voor was, was of ik zo'n parcours wel helemaal achter mekaar zou kunnen rijden en volhouden.