[SGW] Ervaringen met AirJacket of EquiAirbag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Ervaringen met AirJacket of EquiAirbag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:35

Hallo,

Heeft iemand van jullie positieve of negatieve ervaringen met de AirJacket of de EquiAirbag?

In onze ruitersportzaak zeiden ze namelijk het volgende:

- een airjacket best te gebruiken over een Bodyprotector (daar ben ik van overtuigd tenzij het laatste nieuwe model met een geïntegreerde bodyprotector gaat welteverstaan)
- dat het bij cross sowieso verplicht is om onder de airjacket een bodyprotector te dragen (wat logisch is)

Maar, ze zeiden daar ook het volgende:
Dat sommige mensen juist een wihplash hadden door het plotse opblazen van het kussen zeg maar.

Maar nu heb ik hier en daar al eens opgevangen dat dat bij de eerste modellen zo was, maar tegenwoordig al niet meer..

Ik been heeeel erg benieuwd naar uw mening (liefst uit eigen ervaring of uit ervaringen van kennissen of vrienden?)
Alvast heel erg bedankt !!

Babbelkous

Re: Ervaringen met AirJacket of EquiAirbag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:37

Het is naar aanleiding van een val een maandje geleden op jumping..
Ik ben na een weigering heel stom gevallen, tegen de hindernis en dan nog eens hard op de grond gestuiterd. Ik heb een ruggenwervelfractuur en heb heel erg veel geluk gehad dat het waarschijnlijk zo zal kunnen genezen. Ik lig ondertussen al een maand plat en heb nog minstens 2 tot 4 weken te gaan..

Een bodyprotector had mogelijk niet veel kunnen voorkomen, maar een airjacket of equi airbag mss wel? Dus ik overweeg om er eentje aan te schaffen..

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:24

Ik heb een airjacket. Hij zit heel fijn, ik verneem hem bijna niet, maar is bij mij nog niet opgeblazen. Er zijn echter heel veel SGW'ende bokkers die er 1 hebben, en bij een aantal is hij ook al een paar keer 'ontploft'. Zal het topic even doorlinken :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:53

Dank je ! Mag je zeker doen ! Had ook al wat gevonden hier en daar via de zoekfunctie, maar niet super veel, dus ben heel benieuwd !
Bedoel je dan dat ze niet opgeblazen is bij u terwijl het wel had gemoeten? Of gewoon dat je het nog niet écht nodig hebt gehad?

En als ze ontploffen hebben ze ook niet veel functie meer lijkt me, of ploffen ze dan pas na de val? :)
Heel erg bedankt voor uw reactie en informatie ! :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:01

Ik heb ook een AJ en er al mee gevallen ook. Bij 1 val denk (weet) ik dat het AJ mij heel wat bespaard heeft. Kwam toen klem in de hindernis en onder mijn paard terecht, dankzij mijn AJ had ik enkel een hersenschudding, gekneusde pols, wat blauwe plekken, schaafwonden en een deuk in mijn ego. ;) Viel reuze mee dus. Kan het van harte aanraden, ik cross niet meer zonder.
Je hebt ook stukken minder spierpijn na een val omdat de klap veel minder hard aankomt.

Ik zie echter niet in waardoor je een whiplash van je AJ zou krijgen? Hij blaast juist helemaal op zodat je geen kant op kan met je nek en rug. Je AJ vangt je klap op. Je nek kan niet zo'n klap maken als die bij een whiplash nodig is... In mijn ogen voorkomt een AJ juist een whiplash. Zonder AJ kan je nek eerder zo'n klap maken.

Voor de duidelijkheid: Je zit met een koord vast aan het zadel en zodra je valt trekt het koordje een soort ventiel los waardoor binnen hele korte tijd je AJ opgeblazen wordt. Daarom is bodyprotector eronder ook belangrijk, als je met je paard valt helpt een AJ dus niet.
Op youtube staan wel ontploffingsfilmpjes van een AJ, moet je zoeken op point two airjacket.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:00

Nee ik ben er nog niet mee gevallen, in die zin nog niet afgegaan. Het AJ zelf ontploft niet, maar het gaspatroon 'ontploft' waardoor het AJ opgeblazen wordt. :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 21:04

Dankje. De reden waarom er een bodyprotector onder moest kende ik al. Dus daar was ik alvast van overtuigd, dank je :)
Maar dat van die whiplash, er was mij verteld dat door het plotse opblazen van het kussen in nek zeg maar, je daarvan soms een klap kreeg in je nek, begrijp je wat ik bedoel? nu ja, dat is wat de man van een plaatselijke ruitershop vertelde.. maar naar 't schijnt was dat enkel bij de eerste modellen waarbij het nekkussen nog dikker was? maar ik weet het niet precies :)

Wel fijn om te horen dat de AJ je al heel wat 'leed' heeft bespaart zegt maar ! Dat overtuigd me enkel maar om er toch misschien in te investeren ! Ik was er al langer over aan't denken, maar toen hoorde ik die man dat vertellen van die whiplash enzo, en heb er even niet meer aan gedacht zeg maar. Maar na m'n ongeval geleden, ga ik wel extra zorg moeten gaan dragen voor m'n rug, moest ik terug willen gaan rijden en liefst ook kunnen blijven rijden uiteraard :) Maar een AJ als aanvulling op mijn BP lijkt me dan een nuttige investering :) (hoop ik?)
Ik ben geen crossruiter, maar wel jumpingruiter. Maar op jumping kan je natuurlijk ook lelijk neerkomen op hindernissen.. :=

Heel erg bedankt voor je verhaal en ervaringen ! Ik ben er alvast heel erg veel mee :j
En hopelijk heb je die niet meer nodig in de toekomst ;)

Nog 1 vraagje: krijg je die gemakkelijk weer 'leeg' na een val?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:13

Die loopt vanzelf en vrijwel meteen weer leeg. Ik spreek uit ervaring :))

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 00:25

Gelijk na je val dan bedoel je? Interessant, want daar zeiden ze niets van op het instructiefilmpje :) Dank je !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:38

Ja, klopt. Ik heb ergens een foto ervan zoek ik vanavond wel

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:34

Ik heb hem nu een keer of 5 gedragen en al 2x ernaast gelegen, 1x in de greppel in Ede :7 en 1x op een inspringterrein. Er is wel wat controversie op de Engelse en Amerikaanse forums, maar dat heeft niet met whiplash te maken... Dat heb ik zelf nergens kunnen lezen. De bezwaren waren dat het in theorie mogelijk is dat als je echt een hele nare val maakt waarbij organen beschadigd raken, dat de Airjacket dit eventueel zou kunnen beknellen of de beschadiging erger wordt op het moment dat de Airjacket leeg loopt. Ik heb me daar verder niet zo in verdiept, omdat ik vind dat de kans om zo een naar ongeluk zo klein is dat ik het irrelevant vindt ten opzichte van de keren dat de Airjacket wel extra bescherming geeft.

Het ding blaast echt enorm snel op (let er wel op dat je hem goed bevestigt) en de eerste keer weet ik dat ik dacht "oh daar gaat ie". Die van mij liep niet gelijk leeg of in ieder geval niet snel genoeg om achter mijn paard aan te rennen die op zijn gemak terug naar de trailer draafde :D maar je kan altijd de patroon losdraaien en dan loopt hij gelijk leeg. Vooral de eerste keer vond ik het enorm zacht vallen en zelfs niet eens laat van spierpijn de volgende dag.

De Airjacket is natuurlijk niet 100% veilig... Het beschermt voornamelijk je rug, ribben, onderrug en nek in bepaalde situaties waarbij een bodyprotector niet genoeg is maar maakt je niet onsterfelijk ofzo.

Ik ben zelf van mening dat als je 100% zeker wil zijn dan je je nooit bezeerd dat je dan dan beter niet op een paard kan gaan zitten, maar dat als je dat toch doet je simpelweg je maatregelen moet nemen om dat op een zo veilig mogelijke manier te doen. De Airjacket is naar mijn idee een extra stukje veiligheid. Ze hebben in ieder geval 1 enorme fan en dat is mijn moeder ;)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 12:53

Dank je Lielle, ik ben benieuwd ! :)

Manic: heel erg bedankt voor je uitleg !
En ik volg je helemaal in je manier van denken ! :j
Het zou vooral als extra bescherming moeten dienen voor onderrug, rug en nek, dus dan denk (hoop?) ik dat ik met zo'n airjacket wel goed zit?

Na mijn val van een maandje geleden en mijn ruggenwervelfractuur, ga ik extra moeten uitkijken om de risico's zoveel mogelijk te beperken, dus daarom leek zo'n AJ wel handig. De middelen zijn er, om als extra bescherming te dienen, dan kan ik ze mss maar beter gebruiken. Zo kan ik me achteraf (hopelijk is dat niet nodig ;) ) mijzelf niets verwijten.. :o Dus vanuit die gedachte kwam ik uit bij een AJ.

Haha, ik denk dat mijn moeder ook wel enorme fan is ervan ;) Had het nogal snel na m'n val laten zien op de computer, en ze was wel enthousiast en heeeel geïnteresseerd ;) Dus hopelijk wilt ze mee spronsoren :D Want ze vroeg ook al gelijk of mijn BP toch nog wel goed genoeg was, maar daar ben ik nogal zeker van ;) Die heb ik een kleine 3 jaar geleden op maat gekocht en dat was toen de laatste nieuw en zogezegd de beste die er op dat moment was. Dus ik vermoed en hoop dat die nog wel prima is :) De verkoper is iemand die we nogal goed kennen en een man uit de crosswereld. Dus ik hoop dat die nog in orde is, m'n BP :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:00

Ik weet dat Karin Donckers hier mee rijd en er ook heel erg van overtuigd is, ze rijdt elke cross met een air jacked en is er ook al enkele keren mee gevallen en het heeft altijd haar vallen goed opgevangen vertelde ze me.
Wel een paar keer erna spierpijn enzo maar dat lijkt me ook wel normaal, maar ze vond hem iig meer beveiligend dan een gewone bodyprotector.

Ze had wel al een paar keer meegemaakt in de stress van de cross dat ze wou afstappen en vergat hem los te maken en dat hij zo opblaasde terwijl ze naast der paard stond, dus daar moet je wel even mee oppassen :')

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:07

Mijn dochter heeft sinds kort ook een EquiAirbag, nog niet afgegaan. Hij zit in ieder geval heerlijk en geeft mij een veilig gevoel. Nek wordt minder opgeblazen als bijvoorbeeld een motorairbag zodat je altijd van je paard weg kan rollen.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:44

k_m: dank je voor je uitleg ! Ik kan het mij voorstellen dat je dat al wel eens durft te vergeten, haha! Ik zou daar ook schrik voor hebben. Denk dat je dan vooral denkt: 'verdorie, weer 25€ letterlijk en figuurlijk de lucht in geblazen' :+

Sammy2000: werkt een equi airbag ook met die luchtampules? Of is dat een ander systeem? :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:25

Ik heb al diverse malen gehad dat ik van mijn paard stapte en dus nog aangekoppeld zat. De AJ is bij mij toen niet af gegaan. Daar is een grotere kracht voor nodig.

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:38

Ff goed gekeken, ze heeft een Racesafe / Air Jacket. Het is twee in één. Bodyprotector is van die blokjes, vind mijn dochter erg lekker zitten. Gaan idd patronen in, via internet had mijn dochter ze gevonden voor 12,99 euro. Was wel prijzig, 625 euro, ging 15% vanaf. Maar ja wat is je nek waard, blijf toch een moeder die het allemaal best gevaarlijk vind (crossen en springen) en haar oude protector werd te klein dus moesten zowiezo een nieuwe. Hij is goedgekeurd voor cross e.d. Air Jacket alleen is niet voldoende voor wedstrijdsport, die mag je dan wel over een bodyprotector dragen. Wij hebben ons goed laten informeren maar blijft natuurlijk persoonlijke keuze.

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:45

_Sim_

Mijn dochter wil hem zo graag af laten gaan, ze waren gister al geld aan het verzamelen :)
Mocht hij prongelijk afgaan moet ze patroon zelf betalen :D Maar idd, bij afstappen is de kracht te laag. Ze gaan af bij een kracht van 30kilo, vandaar niet geschikt voor (kleine) kinderen. Mij is ook verteld dat een airjacket een valbeschermer is en een protector een lichaamsbeschermer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:38

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:41

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:07

Ik heb nog een filmpje dat ik ervanaf kukel waarbij hij opblaast, maar dat staat helaas op de camera van een dinnetje...

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:26

haha :D
Afbeelding

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:02

hallo,
wat ik me afvraag , als je valt in het inrijden. wat moet je dan doen?
want verder rijden me een BP en daarboven een opgeblazen airjacket lijkt me heel ongemakkelijk :Y)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:06

Florence123, dat vroeg ik me ook wel eens af :P Maar als het blijkbaar zo makkelijk terug leegloopt, is het vooral een kwestie van een nieuwe buisje te steken :)
Maar best wel eentje meenemen dan op reserve ;)

Maar ik was bv toen ik eind januari viel en m'n ruggenwervel brak, net voor ik m'n parcours begon, in de wedstrijdpiste zelf, al achterover geslagen met paard en al toen ze steigerde plots. Dus dan zou wrs ook de vest zijn afgegaan moest ik er één hebben aangehad. Dat zou wel vervelend geweest zijn :P Want ik moest nog beginnen met m'n parcours :) Maar dan had ik wrs gewoon even naar buiten gemoeten, vest terug in orde brengen en dan terug binnen komen vermoed ik.. Maar had wel lastig geweest :') maar 't had wel m'n blessure kunnen voorkomen.. :=

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:07

Airjacket is leeg binnen drie minuten, ik heb een reserve patroon in mijn auto. Mocht mijn dochter er tijdens de training afvallen, dan kan je snel een nieuw patroon erin doen en kunnen ze verder. (als er natuurlijk niets ernstig is gebeurt) Tijdens wedstrijden mag je niet verder rijden na een val dus dat maakt niet uit.