[SGW] Inschrijftermijn SGW's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Inschrijftermijn SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 10:50

Gister had ik het er met mijn zusje over dat het toch wel erg onhandig is dat elke wedstrijd zelf bepaalt wanneer een inschrijftermijn begint en dat je dus allerlei sites, vooral die van de wedstrijd zelf en hier op Bokt, in de gaten moet houden om op tijd te zijn met inschrijven omdat anders een wedstrijd vol zit voordat je zelf door hebt dat die er al aan komt.

Castenray bijvoorbeeld, die wedstrijd is nog maanden weg, en al lang overvolle startlijsten voor het B.

Zou het wat zijn dat voor alle wedstrijden gelijk getrokken wordt dat een bepaalde termijn voor de wedstrijd datum, de inschrijvingen open gaan?
En als meer mensen dat hier vinden, zou er iets zijn dat wij als starters daar zelf aan kunnen doen?

manic

Re: Inschrijftermijn SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:01

Ik vind het eigenlijk sowieso heel vreemd dat je 4 maanden van te voren in moet schrijven. Waarom niet gewoon een maand ofzo?

Wat je nu volgens mij heel erg in de hand speelt is dat mensen zich als een gek inschrijven voor een cross "want je kan toch weer afzeggen". Lijkt me qua administratie ook niet echt wat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:04

ik vind het ook erg irritant eigenlijk, ik wil dit jaar voor het eerst officieel starten en het is voor mij dus nog erg lastig om alles uit te moeten zoeken... vind een maand van te voren de inschrijving openen vroeg zat :) en als iedereen dit doet is het ook voor alle starters duidelijker :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:04

Inderdaad.
En misschien is het maken van startlijsten voor een SGW wel een stuk ingewikkelder dan voor een gewone dressuur of springwedstrijd, dus maak dan een termijn van 2 maanden ofzo.

Maar dan zou voor iedereen een stuk makkelijker te onthouden zijn dan 2 maanden voor een wedstrijd datum men zich in kan schrijven in plaats van al die wisselende termijnen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:10

Helemaal mee eens, en ik heb ook het idee dat we elkaar aan het gek maken zijn. Als ik zie dat de eerste inschrijvingen voor Texel (in september!) al weg zijn, die overigens geweigerd worden, maar dat terzijde, zijn we het spoor toch aardig bijster.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:11

ja precies, want ik heb me tot nu toe nog maar voor eentje ingeschrijven (en daarn nog steeds geen bevestiging van gehad :+) en voor de rest weet ik het ook niet :n
het bokt gedeelte wedstrijcschema staat ook vol met andere dingen dus vaak moet je dan heel ver terug zoeken wil je iets vinden zeg maar :o
en ik heb natuurlijk ook niet de hele dag de tijd om te kijken waneer de inschrijvingen online staan :o
want dat is ook iets, er wordt niet aangekondigt dat ze online staan, daar komt 1 iemand per toeval achter en dan weet de rest het ook :o
als ze dat duidelijker maken is het ook alweer makkelijker om in te schrijven :o

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:18

Zijn er mogelijkheden om bij de KNHS een verzoek in te dienen of zij hier een richtlijn voor op kunnen leggen?
Iemand in zijn eentje die zeurt bij de KNHS zal niet echt serieus genomen worden, maar misschien kunnen we collectief wel iets doen.
En dat zal dan vast voor dit jaar neit meer lukken, maar heel misschien is er dan voor het volgend wedstrijd seizoen wel iets met een termijn te regelen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:21

Dat gaat denk ik via de ledenvergaderingen... Waar nooit iemand naar toe gaat overigens. Maar goed, lijkt me niet zo moeilijk om af te spreken met een groepje om dat voor de verandering eens wél te doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:28

dat vind ik wel een goed voornemen :)
dus dan in principe een termijn van inschrijfingen (precies zoals bij de dressuur en springwedstrijden eigenlijk :) )

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:10

Ik weet niet of je een termijn moet verplichten. Het is en blijft natuurlijk altijd vrijwilligerswerk en het maken van de startlijsten (wat overigens niet het enige werk is van het secretariaat!!) voor een SGW kost veel tijd. De meeste secretariaten doen dit naast een fulltime baan en hun andere bezigheden. Dan kan ik me wel voorstellen dat het fijn is als zij ruim de tijd hebben voor de dingen die ze moeten doen en dat je dus al ruim van tevoren mag inschrijven. Twee maanden kan dan best heel krap zijn. En zeker nu, met de nieuwe inschrijfformulieren, heel veel mensen per mail een bevestiging willen/vragen. Dat gebeurde toch ook nooit toen we met coupons inschreven? Snap dan ook niet dat opeens "iedereen" een bevestiging van de inschrijving wil. Dat brengt zoveel extra werk voor het secretariaat met zich mee.
Castenray heeft toevallig nu een ruime inschrijftermijn, maar over het algemeen kun je pas 2 of 3 maanden (in het verleden was dat wel anders bij de meeste wedstrijden) van tevoren inschrijven voor een wedstrijd. En gelukkig worden de eerdere inschrijvingen gewoon niet behandeld/geweigerd.
Ik vind wel dat er dan in het vraagprogramma moet staan (verplicht) vanaf welke datum je in mag schrijven. Maar volgens mij is dat ook meestal wel het geval.

Ik ben het overigens wel eens met het feit dat de SGW-ers "elkaar gek lopen maken" en steeds vroeger inschrijven en dat dat eigenlijk van de zotte is. Maar feit is ook dat de sport steeds populairder wordt en je er wel vroeg bij MOET zijn om verzekerd te zijn van een startplek. En inschrijven onder het mom van "afzeggen kan toch altijd nog", denk niet dat dat heel veel gebeurt zeker omdat je gewoon je inschrijfgeld moet betalen (na sluitingsdatum dan). Denk dat het gros ook inschrijft met de absolute intentie om wel gewoon te starten!

Ik zie dus eigenlijk het probleem niet zo. Als je een beetje de boel in de gaten houdt op Inet (startlijsten, vraagprogramma's, bokt etc.,) dan heb je snel genoeg in de gaten wanneer de inschrijving voor een wedstrijd geopend is.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:05

_Sim_ schreef:
Ik vind wel dat er dan in het vraagprogramma moet staan (verplicht) vanaf welke datum je in mag schrijven. Maar volgens mij is dat ook meestal wel het geval.

...en dat er een beetje duidelijkheid is op de website van de betreffende vereniging en/of de wedstrijdkalender van de KNHS komt. Onduidelijke website met bijvoorbeeld oude informatie van het jaar ervoor, dragen bij aan 'het-elkaar-gek-maken', omdat niemand het meer snapt. Of drie verschillende email-adressen die de ronde doen voor aanmelding, waardoor iedereen zonder bevestiging in paniek raakt... Allemaal dingen die de gekte alleen maar voeden.
Ik zou een vaste termijn wel handig vinden. Wat die termijn dan precies wordt, maakt mij niet uit. Mag best besloten worden in overleg met secretariaten.
@manic: ledenvergadering? Dat is toch niet voor de gewone sterveling? Hoor er nooit iets over en wordt ook nooit uitgenodigd...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:40

Loetie84 schreef:
...en dat er een beetje duidelijkheid is op de website van de betreffende vereniging en/of de wedstrijdkalender van de KNHS komt. Onduidelijke website met bijvoorbeeld oude informatie van het jaar ervoor, dragen bij aan 'het-elkaar-gek-maken', omdat niemand het meer snapt. Of drie verschillende email-adressen die de ronde doen voor aanmelding, waardoor iedereen zonder bevestiging in paniek raakt... Allemaal dingen die de gekte alleen maar voeden.

Dat ben ik met je eens.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:50

Algemene ledenvergadering moet toch wel toegankelijk zijn voor de leden? Geen idee.. kan het wel navragen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 15:52

Waar is dan te vinden wanneer die ledenvergaderingen zijn?
Paard en Sport in de gaten houden?

Het klinkt inderdaad als een prima idee om dit bij een rondvraag te opperen. Mocht een volgende vergadering een beetje haalbaar zijn, wil ik best proberen daar heen te gaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:52

dan wil ik eventueel daar ook wel aanwezig proberen te zijn voor de support van je nickeltje :)) :+

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:56

Bij mijn weten zijn er ledenvergaderingen voor diverse disciplines maar ook ledenvergaderingen voor kring/regio. Zou je op de site van je regio (bv www.paardensportgelderland.nl) moeten kunnen vinden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:58

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:07

We moeten ons de kop niet gek laten maken. Inderdaad. Maar (eens met Simone en anderen) daar zijn we altijd nog zelf bij; we blijken goed in staat elkaar hier op Bokt en elders goed op te fokken.

Toen iedereen zich nog keurig aan de regel hield dat je pas mocht inschrijven als het vraagprogramma was goedgekeurd, waren er eigenlijk weinig drama's. De groei van het aantal deelnemers èn de constatering wedstrijdorganisaties die oogluikend eerdere inschrijvingen toestonden hebben ertoe bijgedragen dat we elkaar nu lopen op te jagen, op 1 over 12 op nieuwjaarsochtend de eerste aanmelding de deur uit doen en zo meer.

Ik ben benieuwd hoe het zo meteen gaat als de startpas er is. Dan kan je als ik het goed heb begrepen eigenlijk alleen inschrijven wanneer het vraagprogramma ook beschikbaar is. Als dat zo is, vind ik (1) dat je een redelijke startdatum inschrijving in het vraagprogramma moet hebben, (2) dat de KNHS met de organiserende verenigingen moeten zorgen dat de vraagprogramma's op tijd goedgekeurd zijn (bijv. 2 weken vóór opening inschrijving?).

ps: over ledenvergaderingen - volgens mij zijn wij lid van verenigingen en zijn de verenigingen lid van de KNHS; enige uitzondering die ik ken zijn de tientjesleden - rechtstreeks lid van de bond maar zonder startpassen en andere bonussen zoals stemrecht.
Laatst bijgewerkt door Paul_H op 30-01-12 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:09

Wie was het die in de discussie over stijlbeoordelingen (volgens mij in het wedstrijdkalender topic) in een klein lettertype schreef dat zijn of haar opmerkingen dus effect hadden gehad of iets dergelijks?! Misschien vinden wel daar een aanknopingspunt voor hoe of wat met de ALV... Blijkbaar zijn er mensen op bokt die iets in de pap te brokkelen hebben bij de KNHS :P

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:11

Loetie84 schreef:
Wie was het die in de discussie over stijlbeoordelingen (volgens mij in het wedstrijdkalender topic) in een klein lettertype schreef dat zijn of haar opmerkingen dus effect hadden gehad of iets dergelijks?! Misschien vinden wel daar een aanknopingspunt voor hoe of wat met de ALV... Blijkbaar zijn er mensen op bokt die iets in de pap te brokkelen hebben bij de KNHS :P

denk 't niet, dat kwam uit de hoek van de stijljury's zelf.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:13

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:16

O, jammer...

Paul_H schreef:
ps: over ledenvergaderingen - volgens mij zijn wij lid van verenigingen en zijn de verenigingen lid van de KNHS; enige uitzondering die ik ken zijn de tientjesleden - rechtstreeks lid van de bond maar zonder startpassen en andere bonussen.

Ik betaal toch wel degelijk lidmaatschapsgeld (naast mijn startpas) aan de KNHS. Ik ben dus zowel lid van een vereniging als van de KNHS maar ik heb nog nooit een uitnodiging voor een ALV gezien.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:17

De oplossing van het raadsel heet "ledenraad" oftewel getrapte vertegenwoordiging:
Citaat:
3. De Ledenraad van de KNHS wordt gevormd door ledenraadsleden van de belangenverenigingen, de nationale verenigingen, de regio's, de mendistricten en vertegenwoordigers vanuit de recreatiesport.

Wij zijn als gewone paardenzielen dus via de regio's vertegenwoordigd in de ledenraad, want de KNHS is kort gezegd een vereniging van verenigingen. De KNHS zegt ook dat de Ledenraad vergelijkbaar is met de ALV bij andere verenigingen.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:37

Vind het een goed idee Nickeltje!
Maar wat Sim zegt snap ik ook wel weer!
Als je dit nog allemaal moet regelen naast je normale baan is het echt een mega werk!

En Loetie das ook echt een goeie over de info! Das wel irritant!
Ook dat er indd 4 verschillende emails zijn!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 09:38

Dat het allemaal heel veel tijd kost snap ik ook.
En ik heb ook alleen maar respect voor de mensen die al die tijd bezig zijn met al het puzzelen en daarna ook nog eens een rits afmeldingen moeten verwerken en die gaten weer zien te vullen.

Maar ook als het zo veel werk is, denk ik dat het voor iedereen zo veel makkelijker zou zijn als voor alle SGW's een zelfde inschrijftermijn geldt. Dan een maand langer dan wat er voor springen of dressuur staat, maar het maakt het wel overzichtelijker denk ik.