[SGW] crosstraining? hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

crosstraining? hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 12:34

omdat ik het fijn vind om ergens naar toe te kunnen trainen is mijn doel in 2012 als volgt:
ik wil graag met fury eens deelnemen aan een crosstraining.

Nu ben ik geen held in springen, maar daar ga ik les voor nemen.
verder heb ik vrij weinig ervaring op dit gebied (hoewel ik t setjestopic helemaal geweldig vind!) dus heb een hoop vragen:
Hoe hoog zijn de hindernissen? Mijn pony is nl maar 1.38 is dat een probleem?
Wat heb je allemaal nodig voor zo'n training? natuurlijk de gewone rijspullen en een BP.
Maar nog meer?
Hoe train ik richting zo een training? (oke klinkt raar)
En nog belangrijker: waar zijn deze crosstrainingen?
Ik woon in Zuid-limburg en wil best wel even rijden, maar 2 uur enkele reis vind ik dan toch wel al lang.
Duitsland of belgie zijn ook mogelijk.

SuusBN

Re: crosstraining? hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:40

Ik heb een topic geopend over de oefencross in Baarle-Nassau, ik weet niet of dat haalbaar is voor je?

Hier zijn de hindernissen vanaf 40 cm hoog, das wel haalbaar voor jou pony denk ik.
Je mag dan 20 x weigeren en dan alsnog erlangs gaan met je paard/pony. Als je wil kun je van hun (ik geloof dat ze met z''n drieen zijn) aanwijzingen krijgen wanneer je aan het crossen bent...

Ook is er een spring parcoursje (ik heb me opgegeven voor de 30cm ;)

BP heb je idd nodig en een rugnummer.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:47

Als je al geen held met springen bent en hier nog weinig ervaring in hebt, zou ik het crossen eerst even links laten liggen.... Laat staan een oefencross rijden :+
Jammer dat je in het zuiden des lands woont, want Moordrecht heeft een hele leuke 'puppy' training van Michiel Brons.

Ik zou eerst wat ervaring opdoen met springen! Als je lekker een rondje kunt rijden, zou je eens kunnen kijken voor een training in de buurt.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:49

Dankjullie voor de antwoorden.
Baarle-nassau is ook al bijna 2uur rijden. Ga t topic eens lezen
Ik wil niet meteen een wedstrijd rijden, maar zo een soort les op die hindernissen.
Ik ben ook geen lid van de knhs, dus wedstrijden gaan dan toch al niet.
En dat rugnummer, krijg je dat alleen via de knhs?

Verder heb ik wel ervaring met springen.
We hebben zelfs al eens een prijs gewonnen op een onderlinge, maar hoger dan 80cm durf ik nog niet, maar ga daar wel aan werken.
Maar als ik t zo hoor, zal de hoogte t probleem niet zijn, voorlopig

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:15

Voor een cross les heb je inmiddels al de juiste basis begrijp ik. Informeer eens in de buurt of er een goede cross instructeur zit, die kan je verder helpen met alles. En onthoud, iedere SGW-ruiter is begonnen met hele lage boomstammetjes op de grond en is dat gaan uitbouwen!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 17:30

heb me flink ingelezen in de SGW-sport en krijg er steeds meer zin in.
Vandaag stalgenootje enthousiast gemaakt en nu nog even zo gek maken dat ze mee gaat naar de oefencross in Baarle-Nassau.

Maar heb nog steeds vragen.
Is het een echte wedstrijd (alleen zonder puntentelling dan), dus zoals een onderlinge.
Of mag je een hindernis ook 10 keer aanrijden in de hoop dat ie gaat springen?

En waarom moet je letten als je een BP en een rugnummerhouder koopt.
Wel moet ik nog springschoenen halen, maar de gewone peeskappen voldoen die ook?

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:58

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:04

Ysselsteyn gaat t helaas niet worden aangezien ik geen oficiele wedstrijden spring, en dus ook geen wp heb.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:35

Trainingen heb je geen startkaart voor nodig! Oefenencrossen ook niet!

Maar wat Mootje al zei als je al geen held met normaal springen ben zou ik me eerst daarin wat safer gaan voelen en dan pas vaste hindernissen gaan springen!

Succes!

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:20

furyke schreef:
Ysselsteyn gaat t helaas niet worden aangezien ik geen oficiele wedstrijden spring, en dus ook geen wp heb.

Die winstpunt in het springen wordt gevraagd om er zeker van te zijn dat er een bepaalde basis is in het springen zodat het crossen verantwoord is. Als jij er van overtuigd bent dat je deze basis wel bezit maar geen winstpunt hebt is het ook mogelijk een eerst individueel een crossles te nemen om zo te laten zien dat je basis voldoende is om de gehele training mee te volgen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:53

Mootje schreef:
Als je al geen held met springen bent en hier nog weinig ervaring in hebt, zou ik het crossen eerst even links laten liggen.... Laat staan een oefencross rijden :+

Das natuurlijk wel afhankelijk wat voor een oefencross het is. Mijn allereerste kennismaking met crossen was tijdens een oefencross in Biddinghuizen. Dat is natuurlijk wel een heel andere opzet dan bijvoorbeeld de oefencross in Broekelo, waar de opzet meer lijkt op een 'echte' cross. En de oefencross in Deurne was gewoon een les en geen oefencross eigenlijk.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:44

furyke schreef:
heb me flink ingelezen in de SGW-sport en krijg er steeds meer zin in.
Vandaag stalgenootje enthousiast gemaakt en nu nog even zo gek maken dat ze mee gaat naar de oefencross in Baarle-Nassau.

Maar heb nog steeds vragen.
Is het een echte wedstrijd (alleen zonder puntentelling dan), dus zoals een onderlinge.
Of mag je een hindernis ook 10 keer aanrijden in de hoop dat ie gaat springen?

En waarom moet je letten als je een BP en een rugnummerhouder koopt.
Wel moet ik nog springschoenen halen, maar de gewone peeskappen voldoen die ook?

Helemaal te gek!

Het is geen wedstrijd, er zijn geen punten te halen. Het is een oefening.
Je mag zo vaak aanrijden als je wil ( binnen proportie natuurlijk, als ie na 20 x nog niet wil... tja...)

Zo''n rugnummerhouder kan je misschien wel vinden op marktplaats ofzo, of gewoon bij de ruitersjop!

Succes :)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 10:14

Ik heb mn bp besteld, kan m eind deze week ophalen als t goed gaat.
En heb waarschijnlijk ook iemand gevonden voor springlessen.

Maar nu blijkt dat ik alleen naar baarle-nassau moet, is er misschien iemand vanuit limburg die ook die kant op moet?