[SGW] sterk paard, bit gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sugar_SL

sterk paard, bit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:15

Mijn paard wordt in de cros heel heet en dus ook sterk. Ik rij hem met een dubbelgebroke scharentrens maar zou toch iets anders willen proberne omdat hij zo sterk word en ik haar niet meer kan houden. Ook gaat zij hard op mijn handen hangen terwijl zij dit thuis of in het springparkoer niet doet.
Had al gedacht aan een kinneton of beugelneusriem?

Iemand een idee welk bit ik kan proberen of iets anders...?

knollentuin

Re: sterk paard, bit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:18

Ik ga je een antwoord geven waar je niet om vraagt,maar waar ik voor zouu gaan: een beter training een sterker bit maakt je probleem alleen maar erger.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:22

ik zou t met je instructie overleggen, niet zomaar vana alles erin hangen, maak je meer kapot dan goed denk ik.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:23

paardj schreef:
Mijn paard wordt in de cros heel heet en dus ook sterk. Ik rij hem met een dubbelgebroke scharentrens maar zou toch iets anders willen proberne omdat hij zo sterk word en ik haar niet meer kan houden. Ook gaat zij hard op mijn handen hangen terwijl zij dit thuis of in het springparkoer niet doet.
Had al gedacht aan een kinneton of beugelneusriem?

Iemand een idee welk bit ik kan proberen of iets anders...?

sorry , echt niet banketstaaf bedoeld maar als jij jou paard niet kan houden dan is er toch wel een probleempje op het gebied van communicatie . Ik raad je een ander bit sterk af en zou het gewoon proberen op een dubbelgebroken bitje . Mijn paard had het ook en ik heb daarvoor in de ogen van veel mensen een hele rare stap genomen . Heb het bit er uit gegooid en van het een op het andere moment bitloos gaan rijden . Nooit meer een probleem gehad met hangen en niet kunnen houden . Ze vocht gewoon tegen het bit . Als ik druk zette ging zij er tegen in door harder te gaan of te hangen . Maar oke mijn punt is ; met het een ander bijv scherper bit verhelp je mischien de symptomen maar niet de oorzaak en daardoor maak je het probleem alleen nog maar groter. Mischien last van der mond ? ;) Succes in iedergeval!

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:26

Maar mag ik vragen wat er mis zou zijn met communicatie als zij het in het springparkoer, dressuurproef en thuis het niet doet?

toch bedankt voor de reacties! ik sta open voor alles :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:28

paardj schreef:
Maar mag ik vragen wat er mis zou zijn met communicatie als zij het in het springparkoer, dressuurproef en thuis het niet doet?

toch bedankt voor de reacties! ik sta open voor alles :)

Ik bedoel ook niet dat het helemaal fout zit tussen jullie , maar het is toch wel vervelend als je paard niet er vandoor gaat , dan heb je op dat moment toch even geen goede communicatie , en daar moet je denk ik met ervaren begeleiding aan werken ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:30

Misschien dat ze helemaal hyper word van crossen, worden ze enthousiast of juist bang-en racen er daardoor zsm overheen zonder op jou te letten.
Miscommunicatie op dat moment: Zo snel er over heen willen gaan, of zo enthousiast zijn, dat ze niet meer op jou let.
Jouw taak om met oefeningen, zowel van de grond als vanaf de rug, haar aandacht bij jou te houden in elke situatie, ook als het heel spannend voor haar is of heel erg leuk.
Ze moet met haar aandacht bij jou blijven, altijd :)
En dat is heel lastig soms.
Ik raad ook heel erg af om een scherper bit te gebruiken, daarmee verdoezel je alleen symptomen.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:36

Ik denk dat ze idd enthousiast wordt, want haar oortjes staan heel de rit naar voor.
Wel goede tip dat je geeft van de aandacht, daar ga ik zeker aan werken!

bontkwagga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:46

gretoes schreef:
ik zou t met je instructie overleggen, niet zomaar vana alles erin hangen, maak je meer kapot dan goed denk ik.

Ik ben het hier mee eens! Je instructie kent jou en je paard beter dan wij allemaal.
Al dat geneuzel over dat er wat mis is met de communicatie o.i.d.

Zelf rijd ik, op advies van mijn instructrice (die zowel Z dressuur/springen/eventing is), met een pelham bit. Mijn paard is namelijk ook erg sterk (zie m'n profiel wat voor reus ik rijd). Bij verschillende paarden werken verschillende bitten... het is dus niet 1,2,3 te zeggen wat voor jou het beste werkt.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:54

bontkwagga schreef:
gretoes schreef:

Ik ben het hier mee eens! Je instructie kent jou en je paard beter dan wij allemaal.
Al dat geneuzel over dat er wat mis is met de communicatie o.i.d.

Zelf rijd ik, op advies van mijn instructrice (die zowel Z dressuur/springen/eventing is), met een pelham bit. Mijn paard is namelijk ook erg sterk (zie m'n profiel wat voor reus ik rijd). Bij verschillende paarden werken verschillende bitten... het is dus niet 1,2,3 te zeggen wat voor jou het beste werkt.

Bij mij precies hetzelfde! Ik rij op advies met een 2 rings pessoa!
3 ringen mag je niet officieel mee starten! Wel weer als je de bovenste 2 ringen gebruikt!

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:55

Werk aan het paard, niet aan het bit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:01

Ik vindt het allemaal wat kort door de bocht. Mijn paard crosst ook. En loopt dan ook omdat ze te enthousiast wordt met een ander bit. Normaal loopt ze op een dubbelgebroken K&K trens. Gewoon een simpel bitje dus.
In de cross echter wordt ze zo heet. Wil ze zo graag dat we niet anders kunnen dan met een pessoa rijden om ongelukken te voorkomen. En dat is echt niet omdat amazone en paard geen goede communicatie hebben hoor!
Soms is het voor beider veiligheid beter een iets ander bit te gebruiken. Die van mij is met de pessoa gewoon wel te sturen en te remmen. En daarbij hoeft ze dan niet te trekken en te sleuren. Wat ze met het K&K bit wel moest doen

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:02

paardj schreef:
Ik denk dat ze idd enthousiast wordt, want haar oortjes staan heel de rit naar voor.
Wel goede tip dat je geeft van de aandacht, daar ga ik zeker aan werken!

Dit zegt verder niet zo veel.

Let eens op of je paard nog wel knippert met zijn ogen en of hij nog wel eens kauwt en likt.
Hieraan kun je makkelijk zien of hij enthousiast of bang is.

Wanneer hij niet meer knippert en een strakke mond heeft, is hij niet echt enthousiast maar probeert gewoon weg te komen van de locatie.
Daar moet je dus aan werken, dat hij relaxed is op vreemd terrein.
Dat los je niet op met een bit.

OT: Wanneer iemand mij adviseert een scherper bit te gebruiken zou ik gelijk niet meer willen voor les, wat moet je dan op een gegeven moment? Prikkeldraad?
Ik rij alles op halster met de teugels altijd in een boogje.
Als ik cros ga rijden en mijn paard niet te houden zou zijn, ga ik eerst daar aan werken.
Laatst bijgewerkt door MaritB op 28-10-11 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:04

Hoe kan je zien of het paard knippert als je er op zit?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:04

ponyparadijs schreef:
Hoe kan je zien of het paard knippert als je er op zit?

Ik kijk opzij en zie de ogen van mijn paard hoor.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:10

Sorry maar ik vind het niet mooi als je oplossingen gaat zoeken in scherpe bitten o.i.d. Ik zou het iets paardvriendelijker proberen op te lossen.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:25

Pfff dit wordt net zo'n discussie als vorige x dat iemand crossde met s&t!
Mijn paard is met de dressuur en het springen keurig te rijden!
Super fijn! Wanneer hij de cross in gaat is hij gewoon super enthousiast!

Dat WEET ik omdat hij dribbelend in het starthok staat en graag van start wil!
Dat hij op elke foto zijn oren naar voren heeft en op mijn stem reageerd door z'n oortjes te bewegen!
Zodra hij twijfeld (bijna nooit) moedig ik hem met mijn stem aan en springt hij toch!

Dus.... Het hoeft echt NIKS met communicatie tussen beide te maken hebben!
Er zijn genoeg paarden die de cross gewoon extreem leuk vinden!

Of zwaar rukken met een simpel bit of op je pinken rijden met een pessoa of pelham?!
Nou elk paard zal voor het laatste kiezen als je er rustig mee omgaat!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:26

Ik vraag me af of de mensen die zo tegen een ander bit zijn ook wel eens een cross hebben gereden?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:33

toevallig ken ik iemand die dit weekend hoofdstelloos de cross start.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:37

MaritAriel: Je mag op officieel springconcour of in een officiele cross niet zonder bit rijden zover ik weet, of je moet in een bepaalde (hoge) klasse zitten.

Maritje: Als eigenaar en liefhebber van een paard kun je echt wel het verschil merken tussen angst en plezier tijdens zo'n rit. En hoofdstelloos mag je geen officiele cross rijden. Er is wel ooit een bokker geweest die dit als pauzeprogramma deed.

Ik vind het altijd een beetje jammer dat veelal de niet-crossers in zo'n topic reageren, en het leuke is, ik doe daar lekker aan mee. Ik heb enkel een paar crosstrainingen gereden, maar ik heb genoeg gevoeld en om me heen gezien en ik weet dat de paarden vrolijk worden en daardoor ook heter. In het heetst van de strijd zijn ze iets minder subtiel.
Een paard vlak voor een crossparcours of springwedstrijd relaxed maken? Hm... dan heb je zelf vast nog nooit een wedstrijd gereden, of de adrenaline gevoeld door je lijf wanneer je een beetje harder gaat tijdens een buitenritje. Die adrenaline heb je juist nodig om te kunnen rijden. Als je paard heel relaxed is kun je er vast en zeker achterstevoren en ondersteboven ophangen terwijl hij zonder optoming een rondje in sukkelgalop loopt te smakken door de wei, maar een foutloze cross zie ik daarmee niet lukken.

Aan de topicstarter: Gebeurt het ook tijdens de training? Heeft je instructeur niet wat tips van welke bitten je kunt uittesten? Er zijn zoveel verschillende bitten op de markt en zoveel verschillende paarden, elk paard reageert ergens anders op.
Ik hoor hier in de buurt goede ervaringen met Myler, maar ik weet niet of dat zozeer scherper is, de werking is vooral anders. Volgens mij mag je Myler ook testen. Wellicht is het een idee om naar de plaatselijke ruitershop te gaan en gewoon te vragen of je voor een kleine vergoeding heel wat bitten mag testen? Het zou zonde zijn als je vanalles aanschaft, waarop je paard niet fijn reageert

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:38

wat is het verschil voor een paard tussen oefen en officieel?
paard vind het eng of niet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:46

Maritje1991 schreef:

Nu doe je voorkomen alsof elk paard wat in de cross loopt met een 'zwaarder' bit een cross eng vindt!
Beetje heel kort door de bocht!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:48

hahaha, toen ik de titel zag wist ik al gelijk wat voor commentaar je zou krijgen. :')
Grondwerk, communicatie, les nemen, als je het niet op een gewoon bit kan niet meer crossen, bitloos enz enz.

Ik denk dat als je dit probleem alleen in de cross hebt, je gewoon een overenthousiast paard hebt. Niks mis mee, alleen wordt het dan een beetje gevaarlijk. Je zou een correctie of scholingsbit kunnen proberen. Geeft veel tongvrijheid en je kan hem met lichtere hulpen rijden. Paarden gaan er ook niet zo op hangen.

Succes ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:03

ponyparadijs schreef:
Maritje1991 schreef:

Nu doe je voorkomen alsof elk paard wat in de cross loopt met een 'zwaarder' bit een cross eng vindt!
Beetje heel kort door de bocht!

ik vidn het gewoon raar dat je een zwaarder bit nodig hebt. thats it.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:04

Maar heb jij wel eens een over enthousiast paard in de cross gereden? Of al eens bekeken hoe dat dan soms gaat Maritje1991?