[SGW] Crossen met mijn wat oudere pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Crossen met mijn wat oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:56

Hoihoi bokkers,

Ik krijg de kriebels om te willen gaan crossen
Wie kan mij helpen? Mijn pony is 20 en redelijk fit. Ik wil graag cross rijden maar ben hier totaal niet bekend mee! Er zijn blijkbaar verschillende hoogtes en dacht zelf aan 10/20 of 30/40.

Kan dit nog met de leeftijd van mijn pony? Ik heb dit altijd al leuk gevonden.....!!! En ik dacht waarom ga ik het niet gewoon doen? Hoe kan je oefenen? Heb je crosslessen of hoe zit dat?

Ik aas naar informatie, dus als je die hebt geef maar!! :D

marjolein_el

Re: Crossen met mijn wat oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:59

Als je pony nog in goede conditie is kan dat nog prima hoor! Alleen als je officieel gaat zijn er vaste hoogtes, dus dat mag je niet zelf bepalen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:03

Je kan altijd een keer een oefencross gaan rijden. In overijssel bij stal de eik wordt elk jaar een hele leuke cross neergezet met kleine sprongetjes, maar er is vast ook bij jou in de buurt wel iets leuks. Nu is oktober wel meestal de laatste maand van het outdoorseizoen in de cross, dus de kans is groot dat je indoor moet starten, en dat is wel net even wat anders dan "echt" crossen.

En je kan natuurlijk altijd eens een puppycrosstraining meerijden, als het je niet gaat om de winst, maar om de lol. Als je paard dan toch vermoeid raakt kun je gaan uitstappen als dat nodig is, en hoef je niet eerst het parcours snel te verlaten.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:06

Misschien kun je even goed de wiki doorlezen? http://www.bokt.nl/wiki/Sgw

Uiteraard doe je niet zomaar aan een cross mee, je moet daar eerst goed voor trainen. Ik neem aan dat er ook geen crossen bestaan die hindernissen van 20 centimeter hebben, de gemiddelde boom die in het bos omgevallen is, is al hoger. Als ik jouw verhaal en je pony zo hoor, denk ik dat een gemiddelde puppy-crosstraining spannend en leuk genoeg is. Hier op het SGW-subforum kun je daar veel informatie over vinden.

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je pony is, maar er zijn inderdaad vaste hoogtes. Deze hoogtes kun je vast wel vinden in het SGW reglement op de site van de KNHS. De hindernissen in een crossparcours zijn in elk geval lager dan in een officieel springparcours.
Je moet natuurlijk eerst een startkaart hebben om aan een officiele cross mee te mogen doen, een winstpunt in het springen (en daarvoor 1 in de dressuur) en dan pas mag je aan een cross meedoen.

Misschien kun je ook eens op het subforum SGW-ITP kijken? Dan weet je ongeveer hoe het eruit ziet en wat anderen doen. De zoekfunctie is ook erg handig bij dit soort vragen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:09

bij de B-paarden is de hoogte inderdaad 90cm voor vaste hindernissen, maar verder weet ik het zo niet. Zoals Annetje al zegt: dat is wel in het reglement van het KNHS te vinden. Echter, dat slaat alleen op officiële wedstrijden, daarvoor heb je ook een startkaart nodig, en als je niet weet of je het regelmatig wil doen is dat best prijzig: startkaart+coupons.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:21

Het is eerlijk gezegd eerder voor de lol! Gewoon omdat het me leuk lijkt en niet om de winst! Wat is dat puppycrosstraining? Mij maakt het echt niet uit als het maar echt voor de lol beetje rennen is.hij kan nu nog niet goed sprngen, deed hij ook nooit maar dat ga ik eerst echt oefenen. Ga nu vooral uithoudingsvermogen en aan het springen werken. Wil er denk ik pas na de winter echt iets mee gaan doen, maar wil al informatie verzamelen over hoe en wat!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:32

Ik heb gezien dat je ook in een jumpcross topic geantwoord had dat je pony niet geschikt zou zijn. Wij hebben ook pony's meelopen van 20 of ouder, en wanneer ze in goede conditie zijn kan dat zeker :) Denk daarom dat een jumpcross zeker geschikt is, omdat je zelf je hoogte mag bepalen. Bij een gewone cross wordt dat gauw anders, dan zijn de hindernissen heel anders en vind ik, ook een andere manier van rijden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:40

Jumpcross.. Hmm zijn er ook nog verschillen? Toen ik dat van in Breda zag dacht ik hee, je kan zelf hoogtes kiezen, helemaal ideaal! De conditie van mijn pony is nog niet helemaal toppie maar wil daar aan gaan werken! Reed niet helemaal echt regelmatig, maar met een doel voor ogen zal dat wel anders zijn!

Edit: dus NOG niet geschikt :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:48

xxMaxx schreef:
Mij maakt het echt niet uit als het maar echt voor de lol beetje rennen is.

Misschien niet helemaal wat je wil horen, maar voor de lol een beetje rennen kun je zelfs thuis in de bak, of in het bos. Bij cross(training) spring je over boomstammen, greppeltjes, picknicktafeltjes en andere vaste objecten heen. Het is wel handig als je paard dan ook een beetje kan springen, anders gaat het mis.
Een puppytraining is een crossles (soort springles dus, maar dan met vaste hindernissen en een waterbak) voor hele jonge paarden, groene combinaties, oudere dieren, of ruiters die nog gewoon niet zover zijn dat ze hoger/moeilijker durven. Het is een soort instaples waar iedereen aan mee kan doen.
Je kunt hier op SGW rondkijken,ik dacht dat er in Moordrecht geregeld puppytrainingen gegeven worden. Bij de Heumstede in Hernen kun je ook heel makkelijk rondhuppelen, dus daar zou je ook heen kunnen als dat dichterbij is voor je.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:03

Ik bedoel niet beetje voor de lol rennen, maar de cross voor de lol omdat het me gewoon erg leuk lijkt. Dat is toch iets heel anders dan rond rennen in de bak. En dit doe ik dan niet alleen. Dus vind dat een stomme vergelijking. Ik doe ookal genoeg rengalop in het bos, maar toch zal dat anders zijn dan jumpcross. Ik ga nu eerst met een vriendin, die heeft een vriendin met een paard wat zeer weinig bereden wordt. Ze vroeg ookal of ik dat paard wilde doen, maar dat is te ver voor me. Ik heb afgesproken dat we regelmatig naar mosten gaan en dergelijke en cross voor de lol gaan doen (dus niet officiele wedstrijden) dit lijkt me erg leuk aangezien dit paard wel goed kan springen, dus ik al een beetje meer te weten kom en het ook kan doen met een paard wat er makkelijk in is :D

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:56

Mijn paard is 21 jaar en check mijn filmpje die in mijn onderschrift staat *\o/*

Ik heb een half jaar geleden besloten mijn paard terug te trekken uit de dressuursport. We moesten iets anders gaan zoeken waar we beide lol in zouden gaan hebben. Bosritten vindt mijn paard altijd al geweldig. We hebben eigenlijk voor de grap een keer een crossles gereden en we hadden het licht gezien. We hebben de cross Dag van het Paard in Buurse gereden, de Tripalon in Bussloo en onze droom is uitgekomen: We hebben de oefencross in Broekelo (niet te verwarren met de Military Boekelo) gereden. Alles laag gesprongen, 50 cm! Wat een ervaringen. Ik ken mijn paard niet meer terug. Hij bulkt van de energie en loopt over van enthousiasme. Wij doen alleen maar mee aan crossen waar de hindernissen gemiddeld 50 cm zijn. Hoger gaan we echt niet meer doen. Dus aan echte offciële SGW doen we niet mee.

Ik moet wel heel duidelijk melden dat mijn paard een erg goede conditie heeft. We doen regelmatig galoptrainingen. En onderschat het crossen niet. Goed voorbereiden. Onze volgende cross op de agenda is de oefencross in Holten. Dat is de laatste van het seizoen. Op naar volgend jaar.

Foto van een sprong oefencross Broekelo:
Afbeelding

Illusion waterbak oefencross Broekelo:
Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:00

Wauw! Ja ik heb maar een pony van 1,40 dus wil echt niet te hoog doen en gewoon laag beginnen! Ik moet eigenlijk een soort trainschema hebben waarbij ik het uithoudingsvermogen van mijn pony beter kan maken. Ik weet echter niet hoe zo'n training eruit ziet en wat ik moet doen. Kan je me niet vertellen hoe jouw wekelijkse schema eruit ziet?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:12

Een echt strak trainingsschema hebben we niet, maar wat erg belangrijk is REGELMAAT. Ik las dat je de pony niet echt regelmatig reed, maar dat is wel belangrijk. Wij rijden minimaal 2x per week in het bos. Eén maal lekker relaxed en genieten en de andere maal gaan we los. Lekker draven en stukken galoperen, beheersd en één galop gaat harder. In een cross is het niet zo dat je de hele rit vol gas gaat. Dus echt knallen hoef je niet te oefenen. Zou een lekkere ongecontroleerde rit worden met al die sprongen tussendoor. In het bos pakken we eens een boomstammetje mee en het meertje even inwandelen.

Thuis train ik verder basisdressuur. Paard moet wel los in het lijf blijven natuurlijk en dat kan met de dressuuroefeningen.

Longeren doen we 1x per week. Kan het paard op eigen benen lopen zonder ruiter op zijn rug.

Wat bij ons het belangrijkste is dat we er beiden lol in hebben. En wat ook belangrijk is: "luisteren" naar je paard en niet overvragen. Het duurt best een tijdje voordat een ouder over de gewenste conditie beschikt. Wij zijn nu op deze manier ruim een half jaar bezig en daarvoor was mijn paard ivm dressuurwedstrijden ook al in een goede conditie.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:18

Het is inderdaad handig als je paard ervoor al intensief werd gereden. Bij die van mij was dat niet helaas heb alle tijd om het op te bouwen. Omdat ik geen regelmaat heb in rijden komt door het weer. Als het dagen lang regent kan ik en niet rijden en daarna ook niet omdat de bak dan zeiknat is. Ik sta momenteel op een nieuwe stal en ga in de vakantie met stalgenoot een rit maken,, want in mijn eentje in een nieuw bos doe ik nog niet alleen. Na een aantal keer kan ik best alleen gaan. Ik ga denk is een schema op stellen. Dit hou ik een tijdje aan en kijk hoe het gaat. Heb alle tijd!

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:24

Donna organiseert al vele jaren in Moordrecht crosstrainingen.
Daarbij is er ook bijzondere aandacht voor onervaren ruiters/paarden en daarvoor zijn speciale groepjes.
Je zou zaterdag 22 oktober a.s. nog mee kunnen doen als je snel contact met haar opneemt via:

donna.oudshoorn@hotmail.com