[SGW] Crossen met Stang & Trens??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Crossen met Stang & Trens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:02

:wave:

Ik heb nogal weinig verstand van sgw/eventing wedstrijden. En nou zag ik in de Paard&Sport 2 keer een foto staan waar een paard in de cross met stang & trens werd gereden. Nou vroeg ik me af wat daar nou precies de bedoeling van was, het lijkt mij toch niet dat je in een cross je hulpen zo moet/wilt verfijnen dat je daar een stang & trens voor wilt gebruiken.. Maar misschien heb ik het wel totaal mis :Y)
Laatst bijgewerkt door QueenE op 08-10-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:04

Ik kan me eigenlijk alleen voorstellen dat ze echt foto's gingen maken en daarbij even een rondje het een het ander werd gedaan zonder tuig te wisselen. Een stang in de cross kan ik me op zich wel voorstellen voor een heet paard maar met stang en trens raak je toch alleen in de knoop :o?

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:05

haha dat dacht ik ook in de paard&sport ja.
lijkt me het juist moeilijker maken, moet je daar nog extra om denken..
Laatst bijgewerkt door Origineel op 08-10-11 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:06

Ja ik vind het niet kunnen dat dit soort foto's zo uitvergroot in zo'n blad staan. Het gaat om Madeleine Brugman, zij startte vandaag ook met een stang-trens in de cross van Boekelo. Ik snap dat die paarden heet worden, maar een ST gaat me dan echt te ver.

Edit: En ook een excuus als 'handrem' oid trap ik niet in.

Nog een edit.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-11 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:07

Op de cover? Op mijn cover van de paard en sport staat een springpony die KNHS kampioen is?
Bedoelen jullie niet gewoon een pessoa-bit of iets anders wat hierop lijkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:07

Annetje schreef:
Op de cover? Op mijn cover van de paard en sport staat een springpony die KNHS kampioen is?
Bedoelen jullie niet gewoon een pessoa-bit of iets anders wat hierop lijkt?

Gaat om de poster in het blad.

QueenE

Re: Crossen met Stang & Trens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:09

Poster idd, en helemaal achterin staat een advertentie van Havens met ook een foto van haar met stang&trens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:10

Deze foto gaat het om.

Afbeelding

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:11

Belachelijk dat dat toegelaten wordt zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:12

Ik verbaas me nu toch over hoe er gereden wordt tijdens de cross. Zit nu boekelo te krijgen en wordt niet echt vrolijk van de manier van rijden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:14

Wat is het probleem?? Wanneer zij haar paard zo het best/veiligst rond kan sturen?!?
Wie van de mensen hier heeft ooit een cross op dat niveau gereden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:15

manie schreef:
Wat is het probleem?? Wanneer zij haar paard zo het best/veiligst rond kan sturen?!?
Wie van de mensen hier heeft ooit een cross op dat niveau gereden???

Ik niet, jij waarschijnlijk ook niet. Maar kan je me vertellen waarom je zo grof materiaal nodig hebt om een paard op dat niveau zo rond te sturen? Met afsprongen hangen ze zo ver achterover aan de teugels, dat ik het zwaar onfair vind om er dan heras hekwerken in te hangen.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:19

Ik heb dit topic niet geopend om te discusieren over de rijstijl in de eventing..
Maar was gewoon benieuwd wat de filosofie achter het gebruik van S&T in de cross is..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:21

Blijkbaar heeft haar paard geen last van dat herashekwerk.
Dus laat dr lekker en oordeel pas wanneer je haar motivatie weet en die zal er ongetwijfeld zijn!
En nee ik cross niet, maar wanneer mijn peerd es een keer niet terugkomt, dan rammel ik ook ff flink aan het hekwerk.
Altijd maar roepen en oordelen over hoe sneu de paarden zijn....sorry ik wordt er moe van!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:21

QueenE schreef:
Ik heb dit topic niet geopend om te discusieren over de rijstijl in de eventing..
Maar was gewoon benieuwd wat de filosofie achter het gebruik van S&T in de cross is..

Meer controle??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:25

manie schreef:
Blijkbaar heeft haar paard geen last van dat herashekwerk.
Dus laat dr lekker en oordeel pas wanneer je haar motivatie weet en die zal er ongetwijfeld zijn!
En nee ik cross niet, maar wanneer mijn peerd es een keer niet terugkomt, dan rammel ik ook ff flink aan het hekwerk.
Altijd maar roepen en oordelen over hoe sneu de paarden zijn....sorry ik wordt er moe van!

Ik bler niet zomaar. Maar om het dan een andere insteek te geven, ze staat 2 keer groot in de p&s , daarvan 1 keer een grote poster, dat is niet echt bepaald handig gedaan want nu hangen pennykinders deze poster op hun kamer als zijnde voorbeeld, maar imo is het geen goed voorbeeld.
Wat vind je daarvan dan?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:26

QueenE schreef:

Ik ben ook maar een leek en geen crosser, maar mij lijkt dat het bij een S&T handig is dat je de stangteugel los kunt laten en dus enkel met het normale bitje in kunt werken. Mocht je paard dan toch door je teugelhulp heenlopen, dan kun je nog veilig de stangteugel erbij pakken. Bij de meeste bitten met hefboomwerking kan dit niet en heb je altijd meteen de scherpe hulp.

Het kan uiteraard ook gewoon zo zijn dat haar paard hier het fijnste meeloopt, of andere bitten niet accepteerd.

Gave oufit heeft die vrouw trouwens. Mét rose zadel!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:28

Voor die pennykinders dát niveau bereikt hebben, weten ze wel welk bit je erin moet hangen en waarom.
Dus wat mij betreft géén probleem zulke foto's....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:33

Annetje schreef:
QueenE schreef:

Ik ben ook maar een leek en geen crosser, maar mij lijkt dat het bij een S&T handig is dat je de stangteugel los kunt laten en dus enkel met het normale bitje in kunt werken. Mocht je paard dan toch door je teugelhulp heenlopen, dan kun je nog veilig de stangteugel erbij pakken. Bij de meeste bitten met hefboomwerking kan dit niet en heb je altijd meteen de scherpe hulp.

Het kan uiteraard ook gewoon zo zijn dat haar paard hier het fijnste meeloopt, of andere bitten niet accepteerd.

Gave oufit heeft die vrouw trouwens. Mét rose zadel!

Dat idee had ik zelf dus ook al. Maar lijkt me toch best lastig onderweg.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:34

Nou sorry hoor, volgens mij heeft de paardensport geen opvoedende rol. En die kleine kinderkes lezen de penny en niet de paardensport...
En sorry Joolien, maar als jij zegt dat ze 'achterover in de teugels hangen', dan heb jij de discipline eventing niet begrepen. Ga ze nog maar eens nauwkeuriger bestuderen en pik voor de gein eens een oefencrossje mee. Dan begrijp je waarschijnlijk meteen dat je niet op een cavia zit, maar op een gierend paard van 600kg waarmee je over behoorlijk riskante hindernissen heen moet en ze dus enigszins in bedwang moet houden. En wie weet is dat de reden hiervan helemaal niet, elk paard loopt fijn op iets anders. De een op trens, de ander bitloos, weer een ander met een stang en trens. So what? Dit paard is meer een happy athlete dan het gemiddelde paard, geloof mij maar.

Ophouden met dat betuttelen van de paarden(sport). Word er echt niet goed van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:37

Ik ben helemaal niet voor het betuttelen van de paardensport. Maar ik vind het gewoon niet eerlijk naar het paard toe, veiligheid of niet. Ik snap best waarom bepaalde dingen gedaan worden, maar toch zie ik te vaak dingen die ik er gewoon niet prettig uit vind zien.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:38

ik ben het met je eens smeetjoew. Daarbij, de foto geeft een voorbeeld van vriendelijk stang gebruik, dat is ook wel eens anders. Waarom wordt er zo fel gereageerd op een stang en trens in de cross, terwijl er nog vele malen scherpere bitten gebruikt mogen worden? Ik vind het niet raar, als het paard hier goed mee te rijden is is er niets aan de hand.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:39

Wat is er niet eerlijk aan S&T? Het paard wordt geenzins belemmerd in zijn bewegingsvrijheid om dit soort parcoursen te kunnen te springen.
Weet je wel wat een S&T 'scherp' maakt tov de reguliere trens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:42

smeetjoew schreef:
Wat is er niet eerlijk aan S&T? Het paard wordt geenzins belemmerd in zijn bewegingsvrijheid om dit soort parcoursen te kunnen te springen.
Weet je wel wat een S&T 'scherp' maakt tov de reguliere trens?

Ik weet wel hoe een ST werkt ja, maar ik dacht dat dit was om hulpen te verfijnen. Nu zie ik ze over het algemeen niet echt met fijne hulpen een cross rijden...

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:46

Nee het paard ongecontroleerd zonder stuur en rem laten rond gaan, dat is eerlijk. Heb je ook op andere bitten gelet vandaag. Je wilt niet weten wat er nodig is om het veilig te houden bij sommige paarden voor mens en dier.
Sorry, maar zo'n discussies vind ik zo kansloos.