[SGW] Nabespreking SGW Lisse 2011

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximiliano

Nabespreking SGW Lisse 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 17:28

Ik ben morgen pas aan de beurt maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Hopelijk hebben jullie genoten :)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:04

Welliswaar niet meegedaan, maar heb gezellig de hele middag zitten posten op hindernis 1! Heerlijk weer, en heb weer erg leuke combinaties langs zien komen! Succes voor degenen die morgen nog moeten :)

mireilledons

Re: Nabespreking SGW Lisse 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:42

Laat ik dan maar aftrappen in het verslagentopic. Dressuur was superzwaar, alsof je in de duinen een proef moest rijden. Zoncorde was geconcentreerd en liep een goede proef. Weet mijn punten niet, want had geen reden om op de prijsuitreiking te wachten... Springen ging best aardig, maar zat zelf teveel terug te rijden op 2 en kreeg daar een balk. In de cross hebben we nergens een lekker ritme gevonden. Vond m met lopen gisteren al lastig en te paard viel het nóg tegen. De bomen stonden gewoon in de weg, de wendingen waren te scherp en de combinatiesprongen 4 naar 5 en 8a en 8b waren voor ons te lastig. Kreeg de bocht naar 5 niet gedraaid, opnieuw aangereden, weigering en Zoncorde trapte met zijn voorbenen gewoon door de houten kratjes. Geen wondjes oid en bij het opnieuw aanrijden sprong ie braaf. Toen ik bovenop de heuvel aan kwam galopperen zag Vos een hele groep mensen staan en hij en ik waren danig onder de indruk. Met een grote twijfeling, ging hij wel braaf het water in en ik kon m nog naar boven naar de sprong drukken. Pas toen kregen we enig ritme en kon ik met vertrouwen de cross uit rijden. Heb een leuke dag gehad. Beli, bedankt voor het lezen. Mandy en vriendin bedankt voor de gezelligheid. Maar volgend jaar sla ik Lisse over. Voor Zoncorde en mij is die cross echt te lastig.
Iedereen die morgen nog mag: heel veel plezier en succes!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:52

Mireille, ik begrijp wat je bedoeld. Ik rij nu ook alleen een trainingsrondje ( zit op een paard wat al meer gelopen heeft dan L, maar bijna 3 jaar eruit is geweest), maar voor een echte wedstrijd met een nieuw paard zou ik hem ook over slaan.
Zonde hoor, want Texel ging zo fijn.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:04

Balen Mireille!
Nu heb je natuurlijk ook wel een heel groot paard om als die wendingen op een dubbeltje te maken.
Wel fijn dat je aan het einde nog wel wat ritme heb kunnen pakken

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:21

Vind t ook een leuke omgeving en het is maar 50 min rijden. Maar voor t vertrouwen van mij en mijn paard was dit geen goede ervaring. Hebben er overigens wel veel van geleerd. Succes morgen Roos en rij een lekker trainingsrondje! de sprongen zelf waren trouwens prima te doen hoor. Jij ook succes natuurlijk beli. las dat je ook een voorlezer hebt gevonden. Top dat hulp zo makkelijk gevonden wordt!
Voor ons wordt of princenhage of bathmen de volgende SGW.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:24

Gezellig princehage heb ik ook ingeschreven

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:31

Mireille, jammer dat het vertrouwen beschadigd is. Ik zag in het L ook een hele haakse bocht op de tekening staan.
Ruiters die net beginnen vinden dit de ideale cross omdat het niet hoog staat of een drama door alle krappe paadjes en haakse bochten. Het is wel een cross waar je relatief makkelijk je winstpunten kan halen voor het NK (klasse L of M pony's)
Wel balen dat het dressuurterrein zo zwaar is.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:38

Ik ben er ook weer... paard staat weer tevreden op stal en tuig is weer schoon.

Voor mij dus mijn B debuut... Dressuur was inderdaad mega zware bodem, maar paard deed goed zijn best en ik kwam eruit met 190 punten, wat geloof ik een gedeelde tweede plaats was in mijn ring. Springen ging even heel raar, want ik verwachte nog iemand voor me die er niet was, dus reed in galop de ring in.

Paard ging heel netjes rond vond ik zelf, maar stampte een hindernis echt omver wat volgens mij niet nodig was, maar hij wordt echt een beetje te gemakzuchtig als het wat lager staat.

Effetjes ingesprongen op het heuveltje en toen richting start waar ik nog best ff moet wachten. Meneer begint de startbox al aardig door te krijgen, want ik krijg hem bijna niet stil meer zonder dat 'ie op eigen houtje het bos inrent :D

Nou ja, rustig weggereden bij de start en op de eerste hindernis was hij echt mega terug, dus moest hem er aardig bijtikken, zelfde op 2 en 3.... 4 Reed ik iets schuin aan, omdat ik wist dat ik daarna scherp naar links moest, maar ik reed echt VEEL te hard en was te veel met de eerste hindernis bezig, waardoor ik me zo een 10 meter te laat realiseerde dat ik naar links moest :D Paard liep 30 meter de bush bush in, gedraaid, goed opgelet dat ik de voetsporen niet kruiste en zo op 2 galopsprongen over de kratjes heen... braaf paard! Wat tijd verloren dus, maar geen weigering. En vanaf daar ging het eigenlijk allemaal vanzelf!

Toen de hindernis in de rare gebroken lijn, waarvan ik zelf dus de tweede nogal spannend vond, maar was nu voorbereid. Paard deed het super, mooi geland in de juiste galop en met een tikje erbij zo hop over de tweede heen.

Lekker door laten galloperen over de dikke boom, toen iets teruggereden voor de haakse bocht... Toen kwam ik dus op het achterste gedeelte terecht waar ik hem wel even lekker kon laten galloperen dacht ik. Paard ging ook echt super voorwaart, maar gleed bijna 1x onderuit, waarbij ik toch een boom wel heeeeel dichtbij zag komen en verder nog wat mensen bijna ondersteboven reed die vlak langs het pad liepen :\

Geen problemen met andere hindernissen tegengekomen, alhoewel ik hem wel zo nu en dan echt ff bij moest tikken omdat hij toch wat terug kwam. Toen ineens stonden we voor de waterbak, waar hij eigenlijk rechtdoor wou en ik me toen bedacht dat ik hem toch liever aan de rechterkant wou pakken. Klein twijfelde, maar toen liep hij er eigenlijk gelijk in... In draf er door, en over de hindernis daarna heen...

En toen zag ik ineens een grote schimmel voor me en kon ik zo achter haar aan de laatste hindernissen meeliften :D

Paard deed het echt super en ben echt supertrots op hem!

Ik was wel enigszins teleurgesteld met mijn stijlpunten toen die er hingen... Ik kwam binnen als 6e van mijn ring (net buiten de prijzen) en met 5.8 dus onvoldoende voor stijl en geen winst :-/

Ik heb er maar gelijk even navraag naar gedaan... maar dat was dus precies op het gebroken lijntje, ik vond hem daar zelf netjes door lopen, maar kennelijk heb ik toch wat knullig gereden omdat ik zelf de tweede hindernis wat intimidereden vond. Had daar gellof 2 4en en een 5 en was daarmee dus een van de slechtste qua stijl :-/ Van de andere jury had ik geloof ik 3 7s, dus echt heel jammer. Maar goed, daar kunnen we tenminste wat aan doen.

In ieder geval een superdag gehad, superweer, superfijn gereden en echt gewoon een topdag. Mijn ouders waren zelfs nog komen kijken! Wouden eerst alleen dressuur kijken omdat ze de rest eng vond, maar is toch mooi naar de cross wezen kijken :D

Nou wil ik eigenlijk nog wel wat bijplannen :D

Tipje voor diegenen die nog moeten... let HEEL ERG op bij 4/5 want het is echt een rot wending... Let goed op het slingerpad aan de achterkant van het parcours, want de bochten zijn daar echt heel scherp.

xlucyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:49

Vandaag ging helaas niet helemaal goed, pony had er niet zo veel zin in
wel weer fotòtjes gemaakt natuurlijk. zie onderschrift!

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:00

Mireilledons, dan heb ik jou denk ik zien gaan op hindernis 5. Fijn dat hij daar niets aan over heeft gehouden, want hij ging vol die kratjes in. Ik dacht zelfs even dat jullie door zouden slaan.

Heb nog een tijdje op die kruising staan kijken, maar ik heb er een hoop rechtdoor zien gaan na 4. Is echt een scherpe, haakse bocht. Respect voor degene die daar in volle snelheid door heen gaan.

Vond de waterbak wel meevallen dit jaar. Heb hem ook wel eens gezien met een huisje erover heen, daar hadden veel paarden meer moeite mee. Degene die ik nu gezien heb, gingen allemaal redelijk makkelijk door.

Zou eigenlijk morgen niet gaan kijken, maar twijfel nu toch weer, dus wellicht toch maar vroeg zelf rijden en dan nog even langs Lisse, in het zonnetje bij de waterbak 8-)

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:06

Jeetje Manic wat onwijs balen van je stijlpunten als je verder foutloos was!
Had je meteen je eerste SGW al winst te pakken gehad!
Het ging goed dus volgende x heb je je punten zeker :)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:10

Ja, vond het ook raar, maar ik denk dat Rom het prima in kan schatten, dus ik zal toch wel echt iets stoms gedaan hebben... Of nog erger eigenlijk, iets waarvan ik me niet realiseer dat het stom was, want ik vond hem zelf fijn door dat lijntje lopen! Maar Rom zei dat ik te veel naar beneden keek en iets over balans en verlichte zit, maar ik ben er niet bewust genoeg mee bezig geweest om echt te weten wat er fout ging.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:14

Manic zonde van je stijlpunten. Met een boscross is het altijd lastig beoordelen. Ik jureer liever op Texel of in Oudkarspel, dan kan je een combinatie veel beter zien aankomen en dan kan een prutsprong nog wat gecompenseerd worden.
Veel mensen denken dat ze in verlichte zit zitten, maar doen alleen hun bovenlichaam naar voor en blijven met de kont (sorry als mensen aanstoot nemen aan dit woord) in het zadel. Ook zie je ze vaak achter hun paard aan gaan als die naar links of rechts uitwijkt. Balans, lengte van de beugels en verlichte zit zijn echt de speerpunten voor een terreinjury en dat wordt ons ook op het hart gedrukt. Er zijn ook mensen die kunnen lichtrijden in de verlichte zit en dan echt in een heel mooi ritme. Dat is niet gewenst maar wel knap als je het kan :j

Zie net dat ik 1 na laatste ben en degene na mij niet zo'n heel best stuur heeft (als ik de goede voor me heb) Ga gauw op zoek naar een rood lintje voor in der staart :o

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:19

Balen Manic. Maar je bent fijn rond gekomen joh! Die stijlpunten komen een volgende keer gewoon goed.
@Ninaka, ik was zelf ook opgelucht dat we redelijk makkelijk los kwamen. Snap nog niet goed, waarom Zoncorde zijn benen in de kistjes plantte. Hij vertrouwde het niet helemaal. Gelukkig was hij rad en zaten er verder ook geen wondjes op zijn benen. Heb wel gelijk een crosshelm aangeschaft, want besef dat ik er best eens af zou kunnen vallen drong nu voor het eerst pas tot me door...

Lichtrijden in verlichte zit? Zie het op TV wel eens bij springruiters. Ziet er wel grappig uit. Roos, op jouw advies had ik mijn beugels vandaag 2 gaten korter en kon het verschil wel merken, maar helaas door gebrek aan ritme en die bomen die maar niet aan de kant gingen, heb ik er weinig aan gehad. Stijlpunten waren waarschijnlijk ook niet best. Ben benieuwd naar de uitslagen. Zeker ook naar mijn dressuurpunten. Dat was waarschijnlijk het beste onderdeel van vandaag ;-)

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:23

zal morgen wel even voor je kijken mireille.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:24

Dank!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:28

Toch nog mensen die wat met mijn commentaar doen :D Jammer dat je door het geslinger in het bos er weinig aan gehad hebt.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:38

Nou ik ben ook eindelijk thuis.. Mochten op stal gelijk gaan straten, pff.

Tootje was erg fijn ! Ook stuk rustiger dan normaal, reageerde niet op de andere paarden.
Springen ging erg, maar merk wel dat we 'routine' missen. Hij springt wel erg braaf ! 1 langsloper op 2 omdat ik vergat de buitenkant te begrenzen en 1 balk.

Cross ging juist weer super ! Mooi tempo, nergens twijfel. Kwamen niet altijd goed uit, maar hij zette mooi af op mijn commando. Normaal wilde hij de waterbak niet IN, nu wilde hij er niet UIT :+!! Hij wilde even snuffelen voordat hij erin ging, dat is prima. Eenmaal in de waterbak bleef hij stampen en met zijn neus in het water spelen .. Oh ja, ook even op zijn gemak staan poepen. O:) Ik kreeg hem er gewoon niet uit haha.

Ook leuk commentaar op hem gehad, luxe rijtypische Fjord ! Toch wel leuk om te horen :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:39

Op Texel had ik een 8 en een 6, dus ik had er eigenlijk niet zo bij stil gestaan dat ik kennelijk toch iets fout deed :D Het rare is dat ik zelf heel blij was met hoe netjes ik hem het gebroken lijntje doorstuurde... Maar mischien had hij stiekem gezien dat ik bij 4/5 mega de bocht uitvloog en dat meegenomen, geen idee...

Volgens mij blijf ik wel netjes uit het zadel, want blijven zitten kan ik niet als hij op snelheid is :D Ik denk dat ik nu juist met mijn bovenlichaam meer naar voren mag, maar is soms was lastig ivm rugprobleempjes.

Maar ja, lig er niet wakker van :D Ik ga gewoon kijken of ik Princenhage en mischien Bathmen nog toe kan voegen

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:32

Mijn verslagje van de BB:

We moesten aardig haasten want we waren wat laat en stonden helemaal achteraan..
Springen een balkje. Ze was wat enthousiast en laat dan dr beentjes hangen. Cross een weigering op 2 (stom, twijfelachtig), bijna de insprong genomen in het water maar er netjes in 1x ingestapt. Alleen bij een haagje, nr. 10 schoot ze er langs, stomme bocht, ging ik veel te hard doorheen. Toen hing ik er naast, kwam er weer op en toen zat mn beugel los. Kreeg ik met geen mogelijkheid vast op het paard dus eraf gestapt, daarna weer een langsloper, wilde links aansturen ivm de grond achter de hindernis. Daarna had ze pech, had geen zin in nog een weigering en heb netjes midden aangereden en het 'zwaardere' stuk genomen.
Hartslag wat hoog, zowel voor als na de cross 84.

Maar ik ben super trots, eigenlijk heel fijn gereden op de eerste 2/3 hindernissen en 10 na.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:51

Ik zal ook even mijn verslagje hier neerzetten, was een erg leuke ervaring en erg leuke cross. Heb zelf meegedaan in de B pony's en ben 1e geworden in ring 2.

's morgens aangekomen, het parkeren ging enigszins lastig, maar we hadden een vrachtwagentje met zijlader dus konden we op het grote veld parkeren, waar we lekker overal naartoe konden, dicht bij de dressuur, springen en cross was wel wat verder, maar was allemaal prima te doen.

Het waren echt fijne tijden om te starten, dressuur om 11.45 , het veld was érrug zwaar, veel los zand, vooral met losrijden. Het was in de ring wel wat minder, maar pony wist zich goed staande te houden en we reden tot de middenstap een hele fijne proef. Er stonden wat bloemen naast de ring, en daar kijkt ze normaal heel erg op, nu tot mijn opluchting keek ze daar totaal niet naar. Toen het van hand veranderen met middenstap, was ik teveel gefocust op verruiming, dat ik vergat dat ze natuurlijk nog altijd kon schrikken. Ze zag de bloemen, en trok even een sprintje de andere kant op. Dus -2 gekregen. Daarna maar gewoon de proef terug opgepakt en verder gegaan, en ook het laatste deel van de proef ging uiteindelijk toch heel fijn. Mocht ik achteraf ook nog even bij de jury komen, dat ze me vroeg of ik heel erg zuinig op mijn pony wilde zijn, want het was echt een genót om naar te kijken, en dan toch even de melding dat ik 231 punten had gereden, maar helaas door het schrikken -2 moeten geven, en uiteindelijk 229 punten gekregen. Echt leuk om dat te horen! Na de dressuur stond ik dus bovenaan met 35,5 strafpunten.

Het springparcours stond best leuk, niet echt technische of moeilijke lijnen, gewoon lekker kunnen springen, en was daar ook foutloos.

En de cross, normaal heb ik wat opstartproblemen vanuit het starthok, maar deze keer geen problemen gehad! Pony liep braaf rond, alleen ik had ook de pech dat ik na 4 vooruit schoot, het was echt een moeilijke bocht om te nemen, en tja, op snelheid, bijna haakse bocht. En als je er dan aan denkt, ben je er al voorbij. Dus daar ongeveer 5 à 10 seconden verloren.
Verder vond ik het moeilijk in te schatten op welke stukken je nou snelheid kon maken, er waren veel bochten, weinig lange stukken, dus vrij moeilijk snelheid kunnen maken, en dan natuurlijk wat buiten de tijd. Met het water heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, nu dus ook niet, vrij makkelijk water, heb gewoon het afsprongetje gedaan, ging eigenlijk veel sneller.
Uiteindelijk ongeveer 20 seconden buiten de tijd, maar dat maakte me niet uit, ik was blij dat ik zonder problemen rond kon komen! Ik had dacht ik een 6,8 voor stijl.

Ik ben dus na de cross eerste gebleven, met een ruime voorsprong op de tweede.

Het was een erg geslaagde dag, goed geregeld en georganiseerd, hele nette cross, en zeker voor herhaling vatbaar!

LiesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:25

Ik heb gisteren ook gestart!

Met dressuur was hij met losrijden best fijn maar in de proef lukte bijna niets, hij kwam bijna niet vooruit door de vreselijk zware bodem en het lukte me ook niet om hem een beetje rond te houden dus had erg lage punten!
Springen was hij super braaf alleen een suf balkje omdat hij zn benen niet goed optilde.

Cross ging echt geweldig! Hij spring alles super, de lijn van 4 naar 5 lukte me om een goede wending te rijden, en de dubbel met de stijl en die soort van tafel ging ook super! Het water draafde hij in 1x in en alles ging vlekkeloos! Was 2 seconden te snel! Uiteindelijk geweldig gereden dus! Jammer genoeg geen prijs vanwege de slechte dressuurpunten, was 7de met 1 hc start boven me dus eigenlijk 6de en er waren maar 5 prijzen!

Maar wel me eerste foutloze cross gereden!!

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:23

Dressùr zit erop. ik was niet zo handig bezig, reed de proef uit mijn hoofd en ik sloeg even een stukje over dus toen had ik direct zoiets van oliebol, hoe krijg ik dat nou weer voor elkaar... ik kan die proef namelijk wel dromen :P bodem was wat zwaar, daarom ging het ook niet zo lekker
straks maar springen ;)

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:55

Nou hier het verslag van het grootste blondje van de dag. Verkeerd parcours gesprongen en dus niet mOgen crossen:-(. Nog gevraagd of ik hc mocht crossen maar dat mocht helaas niet. Dressuur ging wel fijn 196pnt. Had er zOveel zin in! Dat gebeurd me niet nog een keer!!!!!