[SGW] soft-cross??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

White_Fella

soft-cross??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:57

Dag dames en heren...

Ik zit al een heel aantal weken met een gedachte te spelen. Ik zal even in het kort mijn situatie uitleggen.

Ik heb een (bijna) 4 jarige Boulonnais (frans type trekpaard, zie profiel) waar ik graag mee voor de dag wil komen. Een ontzettend energiek en fit en vinnig paard. Affin...
Ik voel niet veel voor een lokaal dressuurwedstrijdje of zoiets. Mennen doe ik al veel samen met mijn vriend, op voor trekpaarden bestemde wedstrijden (PHC). Maar daar ligt mijn eigen passie niet..
Vroeger heb ik veel gesprongen met mijn toenmalige engelse volbloed.
Nu voel ik wel heel veel voor de cross, maar ik vraag me af of er iets bestaat, zoals bijvoorbeeld een softe versie van een cross. Dan bedoel ik dus een cross met lage hindernisjes, gezien ik m'n trekpeerd niet zomaar wat wil laten springen.
Ik heb al aan TREC gedacht, maar daar moet ik zowieso nog een jaar mee wachten, omdat de paarden daar minimaal 5 jaar oud moeten zijn.

Wie heeft nog andere ideeen/ suggesties?

Barst maar eens los :D ik sta voor alles open...

bentheee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:29

Cross is een goed idee! Begn met cross trainingen en ga dan mee doen met oefencrossen,die zijn er in allerlei hoogtes!! Leuk idee!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:29

Doe eerst eens een training? Misschien kun je daarna een BB of oefencross rijden.
Op dit forum is wel een sticky met data van oefencrossen. Trainers/terreinen vind je in de wiki.

White_Fella

Re: soft-cross??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:41

oke, thanx!

Iemand die mij kan vertellen hoe hoog de BB cross of oefencross ongeveer is?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:42

BB cross staat op ongeveer 80 cm. Oefencross kun je vaak kiezen in hoogte: v.a. zo'n 40/60 cm.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:44

Ik dacht bij het woord 'soft cross' ook meteen aan TREC. Dat is toch wat makkelijker, lager, gaat minder hard en is wat speelser. Ik denk dat een BB-cross willen rijden, niet goed is voor de gewrichten van je paard. :o Een zwaar type zoals jij hebt is niet echt gemaakt om vaak te springen, een BB wordt dan toch al wat veel vind ik.

Je kunt uiteraard wel gewoon trainingen gaan rijden, oefentereinen langs en oefencrossen rijden. Vooral de trainingen zijn heel laagdrempelig en weinig belastend voor je paard als je maar de goede instructeur kunt vinden. Als je een beetje rondkijkt hier op SGW dan zul je al veel trainers en trainingen langs zien komen. Als je kijkt op SGW-ITP zie je dat er ook puppytrainingen zijn, ik denk dat die nu het meest geschikt voor je zullen zijn. :)

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:45

_Sim_ schreef:
BB cross staat op ongeveer 80 cm. Oefencross kun je vaak kiezen in hoogte: v.a. zo'n 40/60 cm.

Hmmm..vind ik persoonlijk nog wat aan de hoge kant eigenlijk, voor mijn peerd dan...

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:47

Annetje: ja idd, dat is nou net ' het probleem '

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:13

Aller eerste wil ik zeggen wat heb jij een gaaf paard!!! Ik ben helemaal weg van boullonais.

Ik wilde vragen of je al iets gevonden hebt? Ik rij zelf namelijk TREC. Maar de sprongen gaan niet geweldig. Mijn tinker wil ze eerst uitvoerig bekijken en dat gaat niet in een wedstrijd. Vandaar dat ik dacht om cross hindernissen te oefenen. Ik ben ook opzoek naar een terrein met verschillende lage hindernissen en misschien iemand die me kan helpen.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:16

Nog niks gevonden helaas. De meeste cross-trainingen zijn toch wel behoorlijk uit de buurt, en tja, daar bekijk je natuurlijk zelf wat je springt, maar ik denk toch dat de meeste hindernissen al een bepaalde hoogte hebben.
Ik las dat je voor de TREC minimaal een 5 jarig paard moet hebben??
Als je nog een optie weet hoor ik het ook graag, gaan we gewoon samen uitvoerig voor een hindernis 'kijken' :') ik weet zeker dat Boris hetzelfde doet..

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:08

Frats schreef:
Aller eerste wil ik zeggen wat heb jij een gaaf paard!!! Ik ben helemaal weg van boullonais.

Ik wilde vragen of je al iets gevonden hebt? Ik rij zelf namelijk TREC. Maar de sprongen gaan niet geweldig. Mijn tinker wil ze eerst uitvoerig bekijken en dat gaat niet in een wedstrijd. Vandaar dat ik dacht om cross hindernissen te oefenen. Ik ben ook opzoek naar een terrein met verschillende lage hindernissen en misschien iemand die me kan helpen.

Lager dan bij ons zal je ze niet vinden denk ik ;) Meeste crossterreinen hebben toch wat hogere hindernissen, meestal 1 of 2 hele lage hindernisjes om erin te komen maar daar blijft het dan bij.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:27

Ja dat is 't hem nou net :')

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:44

Ankie_Boris schreef:
Nog niks gevonden helaas. De meeste cross-trainingen zijn toch wel behoorlijk uit de buurt, en tja, daar bekijk je natuurlijk zelf wat je springt, maar ik denk toch dat de meeste hindernissen al een bepaalde hoogte hebben.
Ik las dat je voor de TREC minimaal een 5 jarig paard moet hebben??
Als je nog een optie weet hoor ik het ook graag, gaan we gewoon samen uitvoerig voor een hindernis 'kijken' :') ik weet zeker dat Boris hetzelfde doet..

Dat valt toch wel mee? In Limburg worden ook crosstrainingen gegeven (Ysselsteyn) :) Het varieert daar van heel laag tot veel flinkere hindernissen.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:52

Klopt, Ysselsteyn zag ik erbij staan, ben ik nog nooit geweest. Misschien eens gaan kijken..
Al zie ik mezelf niet hier in Limburg wat trainingen afgaan. Ik wil uiteindelijk ook wel iets meer. We zullen zien, ik heb EN geen haast, EN ik wissel veel af met Boris. Er bestaat voor mij niet alleen maar 1 ding doen met hem. Dan weer een dressuurlesje, dan weer een flinke buitenrit, dan weer wat VD, etc. Het leek me wel een superleuke manier om hem eens aan het daglicht te brengen..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:55

Binnenkort (10juli) is in Helden een oefencross (maas en peel ruiters even google).
Is 60cm en 80cm :)

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:57

Das voor ons al snel te hoog...ga geen gekke fratsen uithalen :D Maar als het effe kan kom ik zeker kijken, is hier dichtbij!!

Is 't overigens in 'n buitenbak of terrein ergens? Of gaan ze echt 't bos in volgens een route?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:00

Als 60 al hoog is, heeft het zeker geen zin naar ysselsteyn te gaan ;).
Geen idee hoe het is, site is nog niet up to date ;)

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 13:01

60 zal nog gaan hoor, maar geloof dat ik dan snel uitgekeken ben want zoveel zal er niet zijn. Zou gewoon leuk zijn om met meerdere mensen zoiets te doen op hetzelfde niveau. Kun je tenminste ook wat concureren :D

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:09

mmmm Delphi2 kan kom ik toch maar donderdag in iedergeval een rondje bij jou springen ;)

Ik denk dat een oefencross meteen wel heel hoog gegrepen is voor ons. Waarschijnlijk wordt het toch in het bos dan wat hindernissen maken van verschillende takken en stammen.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 13:11

Frats schreef:
Ik denk dat een oefencross meteen wel heel hoog gegrepen is voor ons..

We richten gewoon zelf een clubje op: Crossen met Koudbloeden: voor Dummies :+

Ashti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:28

In Susteren bij manege Katsbek, hebben ze afgelopen jaar een aantal cross hindernissen aangelegd. Volgens mij niet al te hoog...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:29

colette_007 schreef:
Als 60 al hoog is, heeft het zeker geen zin naar ysselsteyn te gaan ;).
Geen idee hoe het is, site is nog niet up to date ;)

Hoezo? Ik heb daar vaak met mijn volbloedje gereden in de periode dat ze echt niet hoger kon dan 40 cm. Heb me daar prima vermaakt :)

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:31

Ankie_Boris schreef:
We richten gewoon zelf een clubje op: Crossen met Koudbloeden: voor Dummies :+

Lijkt me een heel goed plan. Met gekke niet al te hoge hindernissen. ;)

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:06

Ja, dat zou toch super zijn!