[SGW] zin in de wiki

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

zin in de wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:07

In de wiki van SGW staat de volgende zin:
Citaat:
Schoenveters
Die kun je gebruiken om het kopstuk van het hoofdstel vast te knopen aan het eerste vlechtje zodat - als je valt - je niet het hoofdstel van het hoofd van je paard kunt trekken.

Als je het hoofdstel af wilt trekken moet je er aan hangen toch? Dat wil zeggen dat je dus beter aan de manen kunt trekken/hangen maar dat het hoofdstel wel blijft zitten? Hoe moet ik dit zien? Het kwam op mij nogal paard-onvriendelijk over?

Schimpje

Re: zin in de wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:09

Je ziet wel eens dat ruiters voorover van hun paard duikelen en in hun val het hoofdstel meenemen. Het paard loopt dan los zonder hoofdstel aan. Als je het hoofdstel met een vetertje vastzet en je valt, blijft het hoofdstel zitten en is het paard dus makkelijker te vangen door omstanders.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:13

Als je paard stopt of je schiet om een andere reden voorover van je paard af dan kan je het kopstuk over de oren duwen/ trekken/ meenemen. Als je paard daarna wegrent hangt het hoofdstel op de grond en in het terrein weet je dan nooit wat er gebeurt. Vetertje voorkomt dat het hoofdstel uitgaat doordat het kopstuk aan de manen (eerste knotje) vast zit.

Marloeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:14

Als je bijvoorbeeld een stop hebt voor een hindernis, en jij schiet als ruiter naar voren met je handen, kan je het hoofdstel over zijn oren uitschuiven. Als je het hoofdstel met een touwtje aan het 1ste knotje vastmaakt, voorkom je dit dus.
Het kan dus ook bij een val gebeuren, dat je per ongeluk met je handen het hoofdstel van zijn oren afglijdt. Het is helemaal niet paard-onvriendelijk en het wil ook niet zeggen dat je dan aan de manen gaat hangen, maar je voorkomt het uitdoen van het hoofdstel bij een stop of een val.

Edit: Ooh ze waren me al voor met uitleg