[SGW] paardje te oud om er mee te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn76

paardje te oud om er mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 17:12

helloww...ik heb even gezocht maar kon het eigenlijk niet zo goed vinden...maar ik hoop toch dat julllie me kunnen helpen!..ik zeg bij voorbaat al dat ik nog geen eens weet of het paardje in kwestie het leuk vind!

IIg, hier het verhaal..maandje geleden heb ik een fjord in mn handen gekregen, zo uit het niets!...mensen hadden geld en de tijd niet meer voor..stevig ding hoor...ken hem al wat jaren en heeft nog nooit een pas kreupel gelopen en ziek zijn staat volgens mij ook niet in zn woordenboek....heeft 3 maanden stil gestaan en vind dressuurwerk nou niet echt een must in zn leven....daarintegen vindt die buitenritten/modder tot aan zn oren helemaal geweldig!...dus dacht ik opeens(natuurlijk met de juiste voorbereiding!!!)...zou ik geen oefencrossjes met hem kunnen doen, gewoon voor de fun...tot nu toe zou je denken, waarom niet!...nou, hij is dit jaar 21 geworden!...is dat niet wat te oud???...nogmaals hij is echt fit hoor!...oke, nu iets te dik maar wordt aan gewerkt!...maar zou een gezonde fjord van 21 dat aankunnen???..en zijn hier mensen die met een ouder paard zijn begonnen met oefencrossen etc?

alvast bedankt voor je antwoord!..ben heel benieuwd!

LisaD

Re: paardje te oud om er mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:13

Denk dat ie het best kan hebben als ie goed fit is, en een goede conditie heeft. :D
Veel plezier :)!

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:15

Als je het rustig opbouwt lukt dat wel :D

Veel plezier met hem :)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:16

Normaal moet het wel lukken
Veel succes !

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:20

Denk idd dat als je het rustig opbouwt dat dat moet lukken.
En gewoon goed in de gaten houden hoe de trainingen gaan.
Wat die aan geeft.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 17:58

dank jullie wel voor jullie snelle antwoorden!....het is idd ook de bedoeling dat we het rustig aan doen hoor...eerst maar eens beginnen om zn conditie op peil te krijgen en die extra kilootjes eraf te krijgen :D ...en dan gaan we eens kijken of die een beetje kan springen...ben er zelf ook een leek in maar ik vind het er altijd zo gaaf uitzien he!...echt, mensen die SGW en eventing doen hebben volgens mij heel veel lef! :D ...ben een echte dressuurmuts..maar je bent nooit te oud om eens wat anders te proberen en het is ook echt puur voor de leuk(misschien raak ik er nog verslaafd aan!;-)...MAAAR, als het niet gaat, gaat het niet hoor!..ben er niet op uit om het beestje te pesten!
Laatst bijgewerkt door Jasmijn76 op 20-08-10 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:59

jahoor! :j gewoon rustig opbouwen en niet te zwaar werk laten doen, en goed uitstappen, dan kan dat nog makkelijk..

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:02

Zolang je kan zien dat je paardje er plezier in heeft en na die tijd ook niet instort (daarmee bedoel ik dan dat hij niet suffig wordt de dagen erna) dan is er toch niets aan de hand.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 18:51

tassie73 schreef:
Zolang je kan zien dat je paardje er plezier in heeft en na die tijd ook niet instort (daarmee bedoel ik dan dat hij niet suffig wordt de dagen erna) dan is er toch niets aan de hand.

dat is idd goed om in de gaten te houden..thanks voor de tip!

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:58

Rustig opbouwen en dan komt het helemaal goed! Hou wel in de gaten hoe hij alles op pakt. Merk je dat hij er moeite mee heeft.. rustiger aan doen! Maar ik denk dat het geen problemen zullen zijn;)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:01

Bij de oefencross in Moordrecht deed ook een 20-jarige tuigermerrie zeer enthousiast mee, dus een 21-jarige fjord zal, in de juiste conditie en als hij het leuk vindt, nog best mee kunnen komen toch!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 19:09

MarChak schreef:
Bij de oefencross in Moordrecht deed ook een 20-jarige tuigermerrie zeer enthousiast mee, dus een 21-jarige fjord zal, in de juiste conditie en als hij het leuk vindt, nog best mee kunnen komen toch!

GAAAFFF!leuk om te lezen...ik heb ook gelezen dat ze daar oefencross doen onder begeleiding...en ook voor de puppy's onder de crossers

ben zelf wild enthousiast...hopelijk knolleke dadelijk ook :D ..ach, zo niet houden we het lekker op modderpoel spetteren

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:24

Zolang je er maar rustig aan begint vind ik het wel kunnen :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:55

Hier nog een met een pown van 21. De leeftijd maakt in mijn ogen niet zo uit, als het diertje gewoon in goede conditie is, braaf een normaal sprongetje kan maken en je goed oplet op wat hij aangeeft.

Ik moet zeggen dat ik met mijn merrie merk dat dingen zoals de waterbak iets zijn waar ik haar zeker voor moet overtuigen, wat dat betreft heeft ze zo iets van: ''ik zie niet hoe diep het is, straks breek ik een been'' puur zelfbehoud van haar dus. Maar in moordrecht is de plas niet zo diep en het terrein verder ook erg leuk.

Gewoon doen zou ik dus zeggen.

carlibonke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:00

Ik heb zelf ook een pony van 24 jaar oud. En toen ik nog met haar in de springsport zat was ze 20 jaar ( ze springt nu niet meer hoor :D, maar ze kan nog steeds een sprongetje wagen :P ). Dus het zou wel moeten kunnen.
Heel veel succes! :)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:07

LuffB schreef:
Hier nog een met een pown van 21. De leeftijd maakt in mijn ogen niet zo uit, als het diertje gewoon in goede conditie is, braaf een normaal sprongetje kan maken en je goed oplet op wat hij aangeeft.

Ik moet zeggen dat ik met mijn merrie merk dat dingen zoals de waterbak iets zijn waar ik haar zeker voor moet overtuigen, wat dat betreft heeft ze zo iets van: ''ik zie niet hoe diep het is, straks breek ik een been'' puur zelfbehoud van haar dus. Maar in moordrecht is de plas niet zo diep en het terrein verder ook erg leuk.

Gewoon doen zou ik dus zeggen.

leuk om te lezen!...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:08

carlibonke schreef:
Ik heb zelf ook een pony van 24 jaar oud. En toen ik nog met haar in de springsport zat was ze 20 jaar ( ze springt nu niet meer hoor :D, maar ze kan nog steeds een sprongetje wagen :P ). Dus het zou wel moeten kunnen.
Heel veel succes! :)

leuk!..dank je wel voor je reactie!

J_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:40

Ik denk ook dat je gewoon lekker rustig aan moet beginnen. Beetje springen, vind i dat wel helemaal leuk, dan kan je rustig aan verder trainen. Vind i dat helemaal niks dan zal ik lekker buitenritjes blijven maken. Succes ermee.

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:18

oefencrossje kan altijd. en als je pony het leuk vind, kan het echt geen kwaad.. en als je merkt tijdens de cross dat je pony heel moe wordt, doe je gewoon wat rustiger aan.

veel plezier