[SGW] Watervrees Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MnPoepiie

Watervrees Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:32

Het paard waarmee ik SGW rijd heeft beetje schrik van water... Een waterbak (waar men moet inspringe, doet hij bijna vlot) maar natuurlijk water vindt hij maar niks... Zo hebben we een week terug op het Nationaalkampioenschap LRV in Tongeren heel veel problemen gehad aan het water. Er waren 2 waters (heb 1 filmpje van het eerste water)

Filmpje:

Afbeelding

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 4700_n.jpg

Hij heeft vooral schrik om in het water te springen want in het water zelf heeft hij geen schrik... Het is net of hij zo het water effe moet bekijken voor hij er in gaat.

Heel het seizoen is het water tamelijk vlot gegaan, vooral omdat het meestal een waterbak was... Nu ben ik bijna alle weken int veld gaan trainen en zo die hele grote plassen geoefend in draf en galop. Dat doet hij suuuper! Maar in de cross zelf heeft hij altijd schrik!

Wel is er heel veel vooruitgang hoor!! Want vorig jaar waren we altijd uitgesloten door dat water en dit seizoen geen één keer... Maar toch!
Nu ben ik wel van plan voor dat het seizoen terug begint eens te gaan oefene in Minderhout, omdat daar die grote ''vijver'' is en die gewoon waterbak. Misschien leert hij daar nog een beetje bij.

Water in Meldert was geen probleem, alluwel dat hij toch bang had zo te zien :)2009najaar
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 5761_n.jpg

Water derby Lummen2009najaar
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 4361_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 0025_n.jpg

Water in Zutendaal2010
http://www.youtube.com/watch?v=oBmacvRQJLY

Water in Overpelt2010
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 0062_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 6679_n.jpg

Water in vechmaal2010
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 9041_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 5693_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 7141_n.jpg

Water in lummen2010
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 6162_n.jpg

Iemand nog tips voor tijdens de cross zelf!!! (Wedstrijd) Iets wat ik kan doen zodat hij niet zo 10m van te voren stopt??

Dank je
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 05-06-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

Mootje

Re: Watervrees Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:42

Oefenen, oefenen, oefenen!

Zoals ik het zie begin je pas met rijden als je paard al nagenoeg stilstaat, terwijl je weet dat hij zo terugkomt (stil staat) op natuurlijk water.

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 08:34

Mootje schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen!

Zoals ik het zie begin je pas met rijden als je paard al nagenoeg stilstaat, terwijl je weet dat hij zo terugkomt (stil staat) op natuurlijk water.

Mij zegge ze dikwijls dat ik beter er in draf naartoe kan gaan, maar op dit water had ik precies moete blijve galoperen en op het andere water in draf moete gaan... Je hebt volledig gelijk maar als ie aant stoppe is krijg ik die met geen stokke vooruit :s

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:45

Ik vind dat je je paard wat meer vertrouwen moet geven bij het aanrijden van het water. Waarom? Omdat, als je paard eenmaal in het water is, hij wel vol vertrouwen door loopt. Imo is het het eerste zicht op het water wat je paard terughoudend maakt. Je moet hem met rust en vertrouwen watertraining geven, zodat je daar in je wedstrijd profijt van hebt.

Op het filmpje zit je heel onrustig te "schoppen" en ben je alleen maar bezig je paard naar voren te werken. Snap ik ergens wel, maar echt vertrouwen geef je 'm er niet mee.

Dus, idd oefenen, oefenen, oefenen wat Mootje ook al zegt. Ga naar veel vreemde waters, ga op je gemak dat water verkennen met je paard en doe alles in rust en in stap/draf en bouw dat uit.
Probeer later ook wat oefencrossen te gaan rijden zodat je het water ook in zulke omstandigheden kunt oefenen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:24

de waterbak in Lummen vind ik erg moeilijk, raar dat ie dat wel doet ;)

ik zet mijn pony in draf (ookal wil ij doorgalloperen) en daarna in stap, geef hem volledige teugel en dan steekt ij zijn neusje naar beneden en stapt er uit zichzelf zo erin, zonder druk.

Vroeger zat ik ook met m'n zweep erop, hem in het water jagen. maar zo krijgen ze geen vertrouwen.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:28

heel vaak op verschillende plaatsen oefenen!

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 21:09

Simmie schreef:
Ik vind dat je je paard wat meer vertrouwen moet geven bij het aanrijden van het water. Waarom? Omdat, als je paard eenmaal in het water is, hij wel vol vertrouwen door loopt. Imo is het het eerste zicht op het water wat je paard terughoudend maakt. Je moet hem met rust en vertrouwen watertraining geven, zodat je daar in je wedstrijd profijt van hebt.

Op het filmpje zit je heel onrustig te "schoppen" en ben je alleen maar bezig je paard naar voren te werken. Snap ik ergens wel, maar echt vertrouwen geef je 'm er niet mee.

Dus, idd oefenen, oefenen, oefenen wat Mootje ook al zegt. Ga naar veel vreemde waters, ga op je gemak dat water verkennen met je paard en doe alles in rust en in stap/draf en bouw dat uit.
Probeer later ook wat oefencrossen te gaan rijden zodat je het water ook in zulke omstandigheden kunt oefenen.

Oooh oke ik snap het.. Ja waarschijnlijk ook de stress, daarmee het schoppe enz :s Ik ga zien dat ik voor het seizoen nog eens kan gaan oefene in Minderhout! En in de zomer de plasse een beetje oefene (als er plassen zijn natuurlijk)..

Ik zeg het, er is veel voortuigang hoor, vorig jaar zou hij er nog niet eens zijn ingegaan dus.. En ook heb ik de foute keuze gemaakt: bij dit water had ik beter blijve galoperen Maarja dat wist ik toen natuurlijk niet e ;)

Toch bedankt voor de tips :D

DaniqueG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:00

ga achter een paard aan dat niet bang is voor water, loop er een paar keer in achter het ervaren paard, en probeer het dan zelf terwijl het andere paard in het water staat!
net zolang tot je pony het niet meer eng vind!!:D
het beste is als de pony het andere paard ook kent!
maar als dat niet is maakt het ok niet zoveel uit!

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 19:03

daatje12 schreef:
ga achter een paard aan dat niet bang is voor water, loop er een paar keer in achter het ervaren paard, en probeer het dan zelf terwijl het andere paard in het water staat!
net zolang tot je pony het niet meer eng vind!!:D
het beste is als de pony het andere paard ook kent!
maar als dat niet is maakt het ok niet zoveel uit!

Nee ma zo zot het niet :p
Je ziet op het filmpje dat hij paar seconden wacht en dan uiteindelijk zelf er in gaat.. Ook op training gaat hij er alleen in zonder een te volgen, maar eerste keer duurt het een paar seconden en dan doet hij het vlot. Maar het probleem is dat ik dat hij in de cross zoveel bang heeft, alleen van natuurlijk water, een waterbak dat doet hij...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:47

Bij mijn paard heeft het heel goed geholpen om bosritten te gaan maken nadat het flink geregend heeft. En dan echt door alle plassen die je tegen komt. Na een tijdje hoefde ik niet meer te sturen. Hij liep vanzelf wel naar die plas toe.

In de cross niet te hard naar de waterbak toe. Hij moet wel kunnen kijken wat hem daar te wachten staat.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:00

Ik ga dit even volgen. Mijn paard houd ook niet zo van natte voeten. Als het geregend heeft loopt ze letterlijk met opgetrokken benen door de bak (goede training voor haar spieren trouwens ;-))

Na de 1e crosstraining (en dus waterbak inspringen) is dit al stukken beter geworden, maar het blijft een lastig punt.
Tijdens bosritten krijg ik haar echt niet door een plas zonder zelf bijna uit het zadel gelanceerd te worden. Ze doet er alles aan om er maar niet IN te hoeven, dus springt eroverheen, langs, etc.

Hopelijk is het inderdaad een kwestie van heel veel oefenen! Morgen heb ik weer training, dus ben zeer benieuwd wat er dan gebeurd.

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:20

Ga eens op een warme dag gezellig met z'n tweetjes in het water spetteren, gewoon ernaast en alleen aan het halter, dan voelt een paard zich veel rustiger. Warm weer is erg handig, want dan gaan ze er vaak vrijwillig in. Mijn pony'tje had ook een beetje watervrees, en ontweek de plassen altijd handig. Maar we hebben hem op een hete zomer dag in de bak losgelaten waar de waterbaak in zit. En raad eens wat hij deed, Hij ging lekker rollen in het ondiepe stukje. "Watervrees?! nog nooit van gehoord" leken zijn ogen te zeggen toen we de volgende dag lekker door de waterbak crossden. :D

flippi schreef:
P.S. doe trouwens wel gewoon kleren en schoenen aan, vooral schoenen, als je al je tenen nog wilt houden tenminste...
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 09-07-10 07:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten enkele minuten na elkaar geplaatst, samengevoegd.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:33

Mijn paard was 2 jaar geleden nog doodsbang voor een waterbak. Ik kwam niet eens in de buurt.
Ik heb daarom héél veel crosstrainingen gereden op zoveel mogelijk verschillende lokaties. Zoveel mogelijk waterbakken dus en altijd weer in stap erin.
Eerst achter een ander paard, later alleen, maar altijd weer in stap.
Geen geschop, zeker geen zweep, gewoon rustig laten kijken en uitvoerig beloond als hij erin ging.
Langzaam aan begon hij het te vertrouwen en leuk te vinden.
Nu vindt hij het ineens erg leuk, als hij een waterbak ziet, wil hij er zelf al heen, ook vanuit een afsprong of over iets heen erin springen. Ik moet hem nu eerder afremmen, anders gaan we te hard erin.
Kortom, heb geduld en blijf oefenen. Geef het paard zelf vertrouwen.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:37

Een tip die ik van iemand kreeg: Vooral veel voor de lol natuurlijk water inrijden. Dus bijvoorbeeld een groot meer dat heel ondiep is (veluwemeer) of naar het strand gaan. Ze schijnen de paarden het water ook leuk te gaan vinden.....
Toch maar eens uitproberen.

Verder ga ik thuis een waterbak graven :D Dan gaan we daar gewoon heel vaak doorheen.

Hoe gaat het eigenlijk bij een officiele cross als je het water niet in komt? Tijdens de oefencross een tijdje terug ben ik "aangehaakt" bij een ander paard en toen sprong ze alsnog. Dus toen het andere paard eraan kwam galopperen, ben ik aan de kant gegaan om daarna zo snel mogelijk erachteraan te rijden. Wordt je gediskwalificeerd als je dat doet tijdens een officiele cross?

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:42

@ Carmen85 Nee, je mag best achter een ander paard aanrijden! Heb een keertje na de waterbak gelijk 3 paarden achter me aan gehad :D

Ik denk ook véél oefenen. Minderhout is daar inderdaad ideaal voor. Best raar dat hij wel er in wil springen. Misschien rij je daar ook gecontroleerder naartoe? Vind bv de snelheid op je tweede filmpje vrij hoog..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:44

Carmen, in principe mag je niet aanhaken, want er is een minimum van 30m onderlinge afstand ge-eist in het reglement!
Die van mij springt er ook liever in dan er in lopen. Henrieke vertelde dat dit komt doordat ze de waterlijn eng vinden. Henrieke stelde voor na de eerste weigering je paard er achteruit in te parkeren.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:46

ja dat weet ik van die 30 meter... Als ik dan na de waterbak weer voldoende afstand houd, hoe streng zijn ze er dan in?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:49

Als jij bij mij in een officiele wedstrijd niet aan de kant gaat en blijft plakken bij je voorganger bij de ingang van de waterbak zal ik dit zeker doorgeven aan de wedstrijdleiding. Zij zullen hier dan een oordeel over vellen. In Vlietlanden heb ik twee keer een opmerking opgeschreven en beide combi's zijn uitgesloten. (niet bij de waterbak, trouwens)

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:58

nou don't worry... er is een verschil tussen plakken en aanhaken en zoals ik hierboven ook al aangaf ben ik ruim aan de kant gegaan om er daarna achteraan te kunnen rijden. Maar dan weet ik nu ook even hoe andere ruiters erover denken....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:22

Mijn opmerking van net was als hindernisjury, hè?

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:24

ah ok, dat kon ik er niet uit opmaken... Maar duidelijk. Dank je. Dat wordt dus nog ff heeeeeel hard oefenen op waterbakken :-)

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:08

Bloempjeh_ schreef:
@ Carmen85 Nee, je mag best achter een ander paard aanrijden! Heb een keertje na de waterbak gelijk 3 paarden achter me aan gehad :D

Ik denk ook véél oefenen. Minderhout is daar inderdaad ideaal voor. Best raar dat hij wel er in wil springen. Misschien rij je daar ook gecontroleerder naartoe? Vind bv de snelheid op je tweede filmpje vrij hoog..

Idd ik ben van plan om na het tornooiseizoen eens te gaan oefene in Minderhout!! Ik vind het eigenlijk ook wel raar dat hij er liever inspringt dan er in loopt. Als hij er moet inspringen, moet ik hem effe laten zien en dan springt hij er van zelf in. Maar natuurlijk water heeft hij zo'n schrik :o Ook 3 weken geleden toen ik op jumping ging was er een plas en zelfs daar had hij schrik van... Ik heb hem daarna er toch eens laten doorlopen en dan ging het wel..

Ook is het stom dat al die crosse die ik meedoe, dat hij die al een keer gelopen heeft. Maar met andere ruiter en daarbij heeft hij schrik gepakt. Het gaat wel veel beter hoor.. Hij wilt het nu doen! Maja hij zal het ooit wel leren zeker ;)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:00

MnPoepiie schreef:
Bloempjeh_ schreef:

Idd ik ben van plan om na het tornooiseizoen eens te gaan oefene in Minderhout!! Ik vind het eigenlijk ook wel raar dat hij er liever inspringt dan er in loopt. Als hij er moet inspringen, moet ik hem effe laten zien en dan springt hij er van zelf in. Maar natuurlijk water heeft hij zo'n schrik :o Ook 3 weken geleden toen ik op jumping ging was er een plas en zelfs daar had hij schrik van... Ik heb hem daarna er toch eens laten doorlopen en dan ging het wel..

Ook is het stom dat al die crosse die ik meedoe, dat hij die al een keer gelopen heeft. Maar met andere ruiter en daarbij heeft hij schrik gepakt. Het gaat wel veel beter hoor.. Hij wilt het nu doen! Maja hij zal het ooit wel leren zeker ;)

Veel trainen, dan komt het wel goed! Moest je graag een trainingsmaatje hebben in Minderthout, dan laat je het maar weten. Is vlakbij voor mij :)