[SGW] Paard tilt zijn benen niet op bij crosshindernissen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingGirl

Paard tilt zijn benen niet op bij crosshindernissen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 14:47

Hoi allemaal!

Ik heb eens een vraagje en ben benieuwd of jullie me misschien wat tips kunnen geven.
Met mijn paard ben ik best veelzijdig, dressuur springen en sinds kort hebben we het
crossen uitgevonden. Helemaal geweldig!

Moet er wel bijzeggen dat ik nog niet echt les heb gehad in het cross gebeuren, maar dat
wil ik zeker wel gaan doen.

Nu is het zo dat bij ons in de buurt een soort van cross boss ligt, met verscheidene
cross hindernissen. Hier hebben we al een paar keer gebruik van gemaakt en nu valt me
op dat mijn paard eigenlijk zijn benen niet optilt over de hindernis.
Het zijn echt lage hindernissen die ik pak natuurlijk, maar zelfs daarover schampt ie de
hindernis of soms struikelt ie er wel eens over.
Terwijl met het "normaal" springen, dus met normale hindernissen, hij daar dan geen
last van heeft.

Hebben jullie een idee waar dat aan kan liggen? En misschien wat tips?

En wat me ook een beetje bang heeft gemaakt is dat ie soms niet uitkomt voor zon
hindernis. Dan merkt ie dat ie niet uitkomt en dan gaat ie als het ware eerst stilstaan
voor de hindernis om daarna te springen.
Misschien hier ook alvast tips voor?

Ben nog niet van plan om wedstrijden te rijden, eerst maar eens goed oefenen, dus
hopelijk hebben jullie wat tips waar ik mee aan de slag kan!

Groetjes

Sim

Re: Paard tilt zijn benen niet op bij crosshindernissen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:18

Jij bent degene die er voor moet zorgen dat je je paard passend bij de sprong rijdt.
Heb je wel genoeg galopritme als je op de hindernissen af rijdt? Ga je niet onbewust terug zitten rijden waardoor je paard slechtere afstanden krijgt en slordig gaat springen?
Hoe doet je paard het met gewoon springen? Heb je daar wel les in?

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 15:30

Het zal ook wel aan mij liggen, dat ik te onzeker aanrijd waarschijnlijk, want met gewoon springen heb ik hier geen last van!
Hier heb ik ook les in, en dat gaat goed.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:51

Misschien is het handig om toch trainingen te gaan volgen met je paard. Een instructeur kan denk ik net iets makkelijker aanwijzingen geven dan wij. Wij hebben je namelijk niet zien rijden :).
Je moet zelf in ieder geval ervan overtuigd wezen dat je over de hindernis wil, en zoals Simmie zegt: genoeg ritme en een beetje oog voor de sprong is wel handig. Maar door een aantal SGW lessen te nemen moet dit wel goed komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:00

ik zou idd eens beginnen met wat les te nemen, dat geeft jou ook meer vertrouwen.