[SGW] crossen zonder ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ai_luf_u

crossen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 11:26

heey,
ik heb een vraag.
mijn vader is totaal tegen ijzers. echt, ik heb zo lang gesmeekt en gevraagd, het mag gewoon niet. nu heb ik een pony die buiten niet heel veel uitglijd, maar vorig buitenseizoen reed ik nog B springen en B dressuur. nu L springen en L2 dressuur... ook wil ik gaan crossen. maar dat moet dus zonder ijzers. kan dit wel, of is dat gewoon onbegonnen werk, en oneerlijk tegen mijn pony?

rowo

Re: crossen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:29

Ik zie nog regelmatig paarden in de L springen en SGW zonder ijzers. Dat gaat in principe prima, ze zijn het gewend. Maar voor de veiligheid is het zeker aan te raden over te gaan op ijzers met punten erin.

Wat is je vaders reden dat het niet mag?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:31

Hier zijn al meerdere topics over geweest.

Als je pony bodemvast is, niet snel uit glijdt en als hij dat een keer doet, daar ook niet moeilijk van gaat doen, dan is het best te doen zonder ijzers hoor.
Heb met mijn paard ook tot in het L zonder ijzers gecrossd.

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 11:33

rowo schreef:
Ik zie nog regelmatig paarden in de L springen en SGW zonder ijzers. Dat gaat in principe prima, ze zijn het gewend. Maar voor de veiligheid is het zeker aan te raden over te gaan op ijzers met punten erin.

Wat is je vaders reden dat het niet mag?

'omdat paarden in de natuur het ook niet hebben'
hij is echt iemand die alles zo natuurlijk mogelijk wil.

dit is mijn vaders mening, niet de mijne

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:34

Maar paarden in de natuur worden ook niet bereden _-:(

Op een gegeven moment kom je denk wel op een punt (bijv. M springen of M sgw) dat het echt niet meer zonder kan. Ze gaan in het hogere werk toch vaak glijden. Helemaal als je in het springen op tijd moet rijden.
Ik hoop dat je vader dan in gaat zien dat het wel degelijk veiliger is. Zowel voor jou als voor je paard.

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 11:45

rowo schreef:
Maar paarden in de natuur worden ook niet bereden _-:(

Op een gegeven moment kom je denk wel op een punt (bijv. M springen of M sgw) dat het echt niet meer zonder kan. Ze gaan in het hogere werk toch vaak glijden. Helemaal als je in het springen op tijd moet rijden.
Ik hoop dat je vader dan in gaat zien dat het wel degelijk veiliger is. Zowel voor jou als voor je paard.

dat hoop ik ook... vorig jaar geleden we ook wel es tijdens een parcour, en dan zei ik: zie je wel,
maar dan zegt hij gewoon dat het elk paard kan overkomen...

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:21

Ik was vorige week in Overpelt en wat me daar is op gevallen dat heel veel paarden en pony's geen ijzers hadden.

En misschien denkt je vader erover een tijd anders over, als je wat meer sgw gaat rijden en hoger op komt.

Ben het wel met Rowo eens als je straks op hoger niveau rijdt dat het wel een noodzaak is.
Succes ermee!!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:51

Crossen zijn vaak in het najaar en als je pech hebt is de grond al best wel vertrapt. Paarden galopperen daar in de natuur als het niet nodig is ook niet door heen. ;) Verder vind ik afsprongen ook al gauw te gevaarlijk zonder punten als de grond niet helemaal droog is.

Dus dan zou je alleen een cross kunnen rijden als het superweer is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:08

Onzin, crossen kan in principe prima zonder ijzers. Sommige paarden zijn wat minder bodemvast dan de ander en dan is een ijzertje waar je stiften in kunt draaien prettig.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 08:35

Mijn paard heeft alleen voor ijzers en me pony helemaal niet (krijgt ze ook niet) en die springt z en crosst L.

Vind niet dat het echt nodig is. Vooral de B en L cross kun je zo rijden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:07

Hangt helemaal van je pony af. Ik heb t/m M gecrosst met alleen voor ijzers (L zelfs helemaal zonder) maar ook een paard gereden dat in het B (springen) al onzeker werd zonder ijzers.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:18

Skygirl schreef:
Crossen zijn vaak in het najaar en als je pech hebt is de grond al best wel vertrapt.

een vertrapte grond is juist veel minder glad.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:25

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:54

Ik dacht (weet niet zeker) dat hoefschoenen alleen mogen als het nodig is vanuit medisch oogpunt.

Ik denk dat je zelf gewoon moet aanvoelen of je pony ijzers nodig heeft of niet. Er zijn paarden die rotsvast lopen zonder ijzers en over de meest slechte bodems kunnen galoperen en springen zonder ook maar een glippertje te maken en er zijn paarden die op de beste bodem al onzeker worden vanwege glij gevaar.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:05

Het verhaal van de hoefschoenen is me bekend.
Ze mogen niet tijdens dressuur maar wel voor springen gebruikt.
Conform de reglementen

Citaat:
Artikel 311 - Kleding en harnachement

b. Kleding en harnachement tijdens de dressuur
1. Voor het onderdeel dressuur geldt het gebruik van harnachement en kleding conform
het Disciplinereglement Dressuur en vanaf de klasse Z conform het FEI-reglement.
2. Aanvullende regelingen:
a. Een borsttuig is toegestaan.
b. In de dressuur Eventing klasse M mag met een zweep worden gereden.
c. Kleding en harnachement bij het springen
1. Voor het onderdeel springen geldt het gebruik van het harnachement conform het
Disciplinereglement Springen en vanaf de klasse Z conform het FEI-reglement.
2. Aanvullende regeling:
a. De springproef mag afgelegd worden in crosskleding

Hoefschoenen mogen dus bij twee van de drie disciplines gebruikt.

;)

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:59

helemaal mee eens!!
Ben ook L sgw zonder ijzers en mijn paard staat als een blok!!

Simmie schreef:
Onzin, crossen kan in principe prima zonder ijzers. Sommige paarden zijn wat minder bodemvast dan de ander en dan is een ijzertje waar je stiften in kunt draaien prettig.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:04

Denk dat het inderdaad per paard heel verschillend is.
Mijn paard loopt nu B springen en L2 dressuur, altijd alleen met ijzers voor maar hij gaat nu ook achter op ijzers, gewoon omdat ik aan hem merk dat hij anders een stuk onzekerder is.
Daarentegen ken ik ook paarden die rustig doordenderen zonder ijzers en er niet minder om gaan lopen.

Ruiter zou in zo'n geval moeten aanvoelen en beslissen wat voor het paard het beste is, maar dit kan dus helaas niet in jouw geval. Is het een idee om dit probleempje met je vader voor te leggen bijvoorbeeld aan je instructie dat die eens met je vader gaat praten? Een volwassen persoon zal misschien iets meer te zeggen hebben.

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 14:35

Appieee schreef:
Denk dat het inderdaad per paard heel verschillend is.
Mijn paard loopt nu B springen en L2 dressuur, altijd alleen met ijzers voor maar hij gaat nu ook achter op ijzers, gewoon omdat ik aan hem merk dat hij anders een stuk onzekerder is.
Daarentegen ken ik ook paarden die rustig doordenderen zonder ijzers en er niet minder om gaan lopen.

Ruiter zou in zo'n geval moeten aanvoelen en beslissen wat voor het paard het beste is, maar dit kan dus helaas niet in jouw geval. Is het een idee om dit probleempje met je vader voor te leggen bijvoorbeeld aan je instructie dat die eens met je vader gaat praten? Een volwassen persoon zal misschien iets meer te zeggen hebben.

heb ik ook al eens geprobeerd. mijn vader doet net of hij heel geïntereseerd luisterd naar mijn instructrice, maar de ijzers komen er niet....

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:05

waarom wil je eigenlijk graag ijzers?
Zoals ik het lees redt je pony het prima zonder ijzers en zijn ze ook niet persee nodig.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:46

Vandaag hadden we een paard mee dat voor de eerste keer crosste. Ze had enkel voorijzers en geen vijsgaten. Wel, het is slecht bevallen :+. 10 meter uit de startbox en ze lag al ondersteboven :+ (zonder ook maar in de buurt te komen van hindernis 1). Volgende keer zullen er dus wel ijzertjes met vijzen zijn voor het paardje ;).