Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

rowo schreef:Ik zie nog regelmatig paarden in de L springen en SGW zonder ijzers. Dat gaat in principe prima, ze zijn het gewend. Maar voor de veiligheid is het zeker aan te raden over te gaan op ijzers met punten erin.
Wat is je vaders reden dat het niet mag?

rowo schreef:Maar paarden in de natuur worden ook niet bereden![]()
Op een gegeven moment kom je denk wel op een punt (bijv. M springen of M sgw) dat het echt niet meer zonder kan. Ze gaan in het hogere werk toch vaak glijden. Helemaal als je in het springen op tijd moet rijden.
Ik hoop dat je vader dan in gaat zien dat het wel degelijk veiliger is. Zowel voor jou als voor je paard.
Verder vind ik afsprongen ook al gauw te gevaarlijk zonder punten als de grond niet helemaal droog is.
Citaat:Artikel 311 - Kleding en harnachement
b. Kleding en harnachement tijdens de dressuur
1. Voor het onderdeel dressuur geldt het gebruik van harnachement en kleding conform
het Disciplinereglement Dressuur en vanaf de klasse Z conform het FEI-reglement.
2. Aanvullende regelingen:
a. Een borsttuig is toegestaan.
b. In de dressuur Eventing klasse M mag met een zweep worden gereden.
c. Kleding en harnachement bij het springen
1. Voor het onderdeel springen geldt het gebruik van het harnachement conform het
Disciplinereglement Springen en vanaf de klasse Z conform het FEI-reglement.
2. Aanvullende regeling:
a. De springproef mag afgelegd worden in crosskleding
Appieee schreef:Denk dat het inderdaad per paard heel verschillend is.
Mijn paard loopt nu B springen en L2 dressuur, altijd alleen met ijzers voor maar hij gaat nu ook achter op ijzers, gewoon omdat ik aan hem merk dat hij anders een stuk onzekerder is.
Daarentegen ken ik ook paarden die rustig doordenderen zonder ijzers en er niet minder om gaan lopen.
Ruiter zou in zo'n geval moeten aanvoelen en beslissen wat voor het paard het beste is, maar dit kan dus helaas niet in jouw geval. Is het een idee om dit probleempje met je vader voor te leggen bijvoorbeeld aan je instructie dat die eens met je vader gaat praten? Een volwassen persoon zal misschien iets meer te zeggen hebben.
. 10 meter uit de startbox en ze lag al ondersteboven
(zonder ook maar in de buurt te komen van hindernis 1). Volgende keer zullen er dus wel ijzertjes met vijzen zijn voor het paardje
.