[SGW] Hartslagmeter; wie gebruikt 'm?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Hartslagmeter; wie gebruikt 'm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 10:15

Is er hier iemand die een hartslagmeter voor het paard gebruikt tijdens de training of misschien zelfs wel tijdens je cross?

Wat vind je er nuttig aan?

Ik vind zelf van belang om te weten of de hartslag van mijn paard voldoende daalt na de cross en of ie niet al te hoog is. Maar daar is de nakeuring bij de DA van de wedstrijd afdoende voor. Misschien denken jullie daar anders over en dat zou ik graag horen. Zelf ben ik van mening dat het voor de lagere klassen niet noodzakelijk is. De tempi en afstanden van de cross die je daar rijdt zijn niet hard/lang en ieder paard in goede conditie moet het basistempo makkelijk kunnen lopen.
In hogere klassen zie ik het nut van het gebruik van een hartslagmeter veel meer.

Ben heel benieuwd naar jullie ideeën hierover!

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:31

Ik heb vorig jaar een college gahda van een man die met hartslag meters werkte. Hij deed het meest marathon paarden maar hij had ook een paar eventing, dressuur en springpaarden. Hij had ook een leuke grafiek met het hartslag van paard en ruiter. Dat was wel grappig die liepen aardig paralell (ruiter natuurlijk een stuk lagere hartslag)

Ik denk dat het nog niet eens zo belangrijk is na en voor de cross. Ik denk dat het belangrijk is in je training. Door de hartslag kan je zien of je paard misschien klaar is voor een nieuwe moeilijkere stap of misschien moet je juist een stapje terug doen.

Ik vind het jammer dat de hartslag meters voor paarden nog duur zijn. Want ik zou best wel mee willen trainen. Ik zou er nog wel meer over moeten weten. Ik vind het heel boeiend en leuk. Je kan ook echt je paard nog een stap extra leren kennen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 12:08

Chartje schreef:
Ik denk dat het nog niet eens zo belangrijk is na en voor de cross. Ik denk dat het belangrijk is in je training. Door de hartslag kan je zien of je paard misschien klaar is voor een nieuwe moeilijkere stap of misschien moet je juist een stapje terug doen.

Niet belangrijk na je cross? Leg eens uit?
Ik vind het juist wel belangrijk om te weten of de hartslag weer op de juiste manier daalt.

En hoe kun je aan de hartslag dan zien of je paard klaar is voor een moeilijkere stap? (ik heb wel een idee, maar wil graag weten wat jouw idee hierover is.)

Trouwens, leuk dat je zo'n serieuse reactie geeft. ;)

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:45

Volgens mij heeft er ooit op de site van Alice ook iets gestaan over het rijden van een cross met een hartslag meter. Kwamen wel grappige dingen uit kan ik me herinneren.

Denk dat ik wel eens ben met Chartje dat ik de hartslag na afloop niet zo heel belangrijk vind, natuurlijk wel dat deze voldoende daalt, maar daar is de DA idd voor. En uiteraard is het altijd op de signalen van je paard en daar natuurlijk je conclusies uittrekken.
De hartslag onderweg verteld je inderdaad meer over de mate waarin het paard moet werken of ergens moeite mee heeft. In principe moet de algehele conditie natuurlijk wel voldoende zijn, maar dat merk je wel tijdens het trainen. Er even uitgaande dat je let op de signalen van je paard en dat je een redelijk inzicht hebt in wat een paard moet kunnen op het niveau wat je rijdt.

Mocht je richting een **/***/**** wedstrijd gaan kijken, dan is het denk ik uitermate van belang dat je zeker weet dat conditie voldoende is, de afstanden zijn daar toch wat anders en ook de hindernissen zijn een stuk zwaarder, dus dan zou ik inderdaad wel met een hartslagmeter willen trainen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:50

Ik ga Cadizje straks ook weer met HFM trainen voor de endurance. Kun je mooi het herstel zien en daarop inspelen met je training.
Tis toch ene heel ander paard dan Tjo, nu al, qua conditie en herstel dus ben benieuwd wat de meter straks laat zien ohz.

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:32

Simmie schreef:
Chartje schreef:

Niet belangrijk na je cross? Leg eens uit?
Ik vind het juist wel belangrijk om te weten of de hartslag weer op de juiste manier daalt.

En hoe kun je aan de hartslag dan zien of je paard klaar is voor een moeilijkere stap? (ik heb wel een idee, maar wil graag weten wat jouw idee hierover is.)

Trouwens, leuk dat je zo'n serieuse reactie geeft. ;)

Ik denk dat het na de cross minder belangrijk is omdat als je paard een goed conditie heeft de hartslag altijd netjes zal dalen. Maar dan moet je wel heel goed weten hoe de hartslag is in de trainingen. Als het in de trainingen goed blijft en na je training goed afneemt zal het in een echte cross ook doen. (je moet in je training altijd iets meer vragen van je paard dan op wedstrijd i.m.v met Stress op wedstrijd)

Hoe kan je zien dat je paard is klaar is voor een moeilijkere stap.
Dat kan je zien als je het zelfde vraagt van je paard als bijvoorbeeld altijd dus bijvoorbeeld 5 min op cross tempo trainen. Om conditie te trainen moet je paard net tegen de anaerobic verbranding aan zitten. Dit kan je meestal zien aan hoe hoog de hartslag is. (even uit me hoofd weet ik het niet zal het even opzoeken)
(Als je je zelf of je paard traind heb je twee soorte verbradingen aerobic hier bij word zuurstof verbruikt en anarobe hier bij word geen zuurstof meer gebruikt omdat alle te hard moet werken en je te weining zuurstof binnen krijgt. Je zit in de anaerobic verbranding als je tijdens het sporten bijvoorbeeld niet meer kan praten of denk bijvoorbeeld aan het krijgen van verzuurde benen.)
Na een paar trainingen zal de hartslag van het paard lager worden. Zo kun je dus zien of je meer kan gaan vragen van je paard. Of juist minder omdat de hartslag omhoog gaat. Wat ook kan gebeuren als je je paard te weining herstel periode geeft.

Ik hoop dat het zo beetje duidelijk uit gelegd is hoe ik het bedoel.
Laatst bijgewerkt door Chartje op 13-01-10 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:44

Hier is een mooie grafiek om te zien.

Om echt conditie op te bouwen moet je in de threshold zitten. Dat is net tegen anaerobic aan.

Afbeelding

patsmu

Re: Hartslagmeter; wie gebruikt 'm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:42

Ik heb er thuis ook eentje liggen.
Toen ik met Ires naar het Z * ging heb ik hem in de trainingen gebruikt. Dus alweer zo'n 9 jaar geleden.
We hebben toen ooit eens een bijeenkomst gehad van iemand en die heeft dat allemaal uitgelegd. Zat ook een heel boekwerk bij wat je dan voor je paard kon gerbuiken waar je van allerlei dingen moest invullen. Zo heb ik dat toen der tijd een half jaar ofzo gedaan. Ook bij dressuur en spring traingen gebruikte ik hem.
Ik weet dat ons Linda het seizoen van 2007 er ook mee getraint heeft.
Succes ermee...

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:18

Als ik weer met een paard richting de Z ga wil ik er ook mee gaan trainen, was er met Pasjha in 2008 al serieus over aan het denken. Lijkt me heel erg zinvol. Wat mij betreft mogen ze graag eens een informatieavond hierover organiseren :j

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:12

Ik heb er een tijdje een gebruikt van een vriendin van mij. We reden endurance samen en ik wilde dit testen bij de cross.
Helaas was het voor mij niet mogelijk om tijdens de rit de hartslag te bekijken op het horloge, want ik kan het niet zo schuddend en klein lezen. Maar je zag het daarna goed dalen. Maar ik moet er bij zeggen dat ik daarvoor er ook nog nooit problemen met het dalen van de hartslag heb gehad. Zowel bij de cross als endurance. Nu ga ik met een hafllinger starten ipv een KWPN (met lage hartslag), dus ik ga deze in ieder geval gebruiken bij de training....
Maar je moet wel een goede kopen en die zijn wel gelijk tussen de 120 en 150 euro!
Succes ermee.

Karin

ps start wel laag, gewoon B cross en dat scheelt misschien nog wel!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:53

Chartje schreef:
Hier is een mooie grafiek om te zien.

Om echt conditie op te bouwen moet je in de threshold zitten. Dat is net tegen anaerobic aan.

Afbeelding

vind deze hartslagen erg aan de hoge kant... ik ben natuurlijk voornamelijk een endurance ruiter, maar mag in de SGW in het M starten, maar vind de hartslag uiteraard erg belangrijk.. wij trainen regelmatig met een hartslag meter en heb net zelfs een GPS gekocht zodat ik nog beter en doelgerichter kan trainen (voornamelijk met de nieuwe/jonge paarden)...

als ik Karrimh flink doortrek, zoals bv bij een pittige training in Zuid-Limburg dan heeft hij pas een hartslag van 200 slagen per minuut, normaal kom ik hier absoluut niet aan.. maar dat ligt natuurlijk ook aan de conditie van het paard.. vind het interessant om te weten wat zijn hartslag is voor en na de cross... krijg altijd complimenten hoe laat zijn hartslag voor maar ook na de cross is... maarja hij heeft dan ook al 3x een 160km rit goed uitgereden.. puppy Sera heeft ook niet eens zo'n hoge hartslag als in deze tabel, dus weet niet waar deze vandaan komt, maar ik vind hem erg hoog......

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:40

quote..."als ik Karrimh flink doortrek, zoals bv bij een pittige training in Zuid-Limburg dan heeft hij pas een hartslag van 200 slagen per minuut, normaal kom ik hier absoluut niet aan" .....qoute

tja trainen in limburg heeft natuurlijk zijn voordelen... :D

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:37

Tja deze grafiek heb ik via school gekregen ;)
Ik hoop dat hij aardig klopt tja je weet nooit natuurlijk :D
(van Hall Larenstein Equine Leisure Sports, HBO Paarden)

Deze grafiek is ook gebaseerd op het gemiddelde.

Ik denk toch met een endurance paard die 160 km uit kan lopen een meer dan gemiddelde conditie ;)

Ik heb een hele tijd waterpolo (op hoog niveau) gespeeld en in die tijd had ik heel veel moeite om mijn harstslag boven de 160 te krijgen ondanks dat me benen uit me lijf rende. Gewoon omdat me conditie zo goed was. Dat zal wel beetje het zelfde idee zijn denk ik.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:52

Chartje schreef:
Tja deze grafiek heb ik via school gekregen ;)
Ik hoop dat hij aardig klopt tja je weet nooit natuurlijk :D
(van Hall Larenstein Equine Leisure Sports, HBO Paarden)

Deze grafiek is ook gebaseerd op het gemiddelde.

Ik denk toch met een endurance paard die 160 km uit kan lopen een meer dan gemiddelde conditie ;)

Ik heb een hele tijd waterpolo (op hoog niveau) gespeeld en in die tijd had ik heel veel moeite om mijn harstslag boven de 160 te krijgen ondanks dat me benen uit me lijf rende. Gewoon omdat me conditie zo goed was. Dat zal wel beetje het zelfde idee zijn denk ik.

toch vind ik de grafiek aan de hoge kant.. Karrimh heeft natuurlijk een topconditie, maar als je kijkt naar onze puppy Sera die pas met haar 4 jaar in 2009 Katwijk vlekkenloos liep.. en dan bedoel ik de hartslag, we hebben alles in draf gedaan en bij de P/A en finish slechts een hartslag had rond de 50.. en zij is totaal nog niet doorgetraind... nu hebben paarden wel standaard een hogeren hartslag dan volbloedjes, maar toch....

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:52

madelene schreef:
quote..."als ik Karrimh flink doortrek, zoals bv bij een pittige training in Zuid-Limburg dan heeft hij pas een hartslag van 200 slagen per minuut, normaal kom ik hier absoluut niet aan" .....qoute

tja trainen in limburg heeft natuurlijk zijn voordelen... :D

daarom ga ik graag naar Limburg, want thuis krijg ik dit absoluut niet meer voor elkaar ;)

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:04

Het grafiekje staat in de folder van de Polar hartslagmeters voor de paardensport en op http://www.thoroedge.com/home. Ik was ook al nieuwsgierig ...

Over nut en onnut van trainen en rijden met een hartslagmeter: mits goed gebruikt lijkt het mij een nuttig hulpmiddel om de conditie van je paard bij te houden en je trainingsopbouw te verbeteren. Eigenlijk lees ik dat bij iedereen die hier wat geschreven heeft. Ik overweeg serieus om er een te gebruiken maar heb dat toch weer uitgesteld (eerst maar het beest gezond krijgen).

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:40

Paul_H schreef:
Het grafiekje staat in de folder van de Polar hartslagmeters voor de paardensport en op http://www.thoroedge.com/home. Ik was ook al nieuwsgierig ...

Over nut en onnut van trainen en rijden met een hartslagmeter: mits goed gebruikt lijkt het mij een nuttig hulpmiddel om de conditie van je paard bij te houden en je trainingsopbouw te verbeteren. Eigenlijk lees ik dat bij iedereen die hier wat geschreven heeft. Ik overweeg serieus om er een te gebruiken maar heb dat toch weer uitgesteld (eerst maar het beest gezond krijgen).

heey Buddy,

die van mij mag je altijd lenen hoor, heb een Polar.. heb inmiddels ook een GPS gekocht met hartslagmeter van Garmin de Forerunner 305... :D

ps doet mijn zweetdeken het nog goed :P

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:29

Ik heb afgelopen zomer bij Alice de oefencross gereden met een hartslagmeter om om het uit te proberen. Ik vind het echt superhandig!!! Bij mijn jonge paardje die op dat moment zelfs nog een veulen aan de voet had viel me op dat ze ondanks de geringe training toch een geode basisconditie had.
Wat ik ook er leuk een nuttig / leerzaam van dit systeem was dat het ook met GPS was zodat je precies je route kon bekijken en ook te zien was hoe je snelheid was, dit kon je ook weer mooi terugzien in de hartslag.Snelheid omhoog dan hartslag ook omhoog.
Bij de onervaren beesten zag je ook heel duidelijk dat de hartslag omhoog ging bij een enge sprong zoals de gindbak of waterbak. Vriendinnetje van mij had een ervaren paard mee die een keer stopte, toen ze later op de grafiek zag dat zijn hartslag op dat moment direct daalde, werd haar gevoel bevestigd dat het paard niet stopte omdat hij het eng vond, maar gewoon omdat hij vervelend was ;)

Simmie ik maak in mijn trainingen nog geen gebruik van een harslagmeter maar ik ben er van overtuigd dat het zeer nuttig is in de conditieopbouw!!! Wat jij zegt dat het voor jou voldoende is om te horen wat de DA na afloop van de cross van je paard zegt vind ik klinken als mosterd na de maaltijd. Ten eerste weet je niet hoe hoog de hartlag was driect na de finsh, dus je weet ook niet hoeveel het zakt. En ten tweede ben je naar mijn idee echt te laat als je er op dat moment pas achter komt dat de conditie nog wat te wensen over laat......

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 23:51

billy1 schreef:
Simmie ik maak in mijn trainingen nog geen gebruik van een harslagmeter maar ik ben er van overtuigd dat het zeer nuttig is in de conditieopbouw!!! Wat jij zegt dat het voor jou voldoende is om te horen wat de DA na afloop van de cross van je paard zegt vind ik klinken als mosterd na de maaltijd. Ten eerste weet je niet hoe hoog de hartlag was driect na de finsh, dus je weet ook niet hoeveel het zakt. En ten tweede ben je naar mijn idee echt te laat als je er op dat moment pas achter komt dat de conditie nog wat te wensen over laat......

Maar ik kom niet aan de start met een paard wat geen goede conditie heeft dus dat is niet van toepassing.
En als het mosterd na de maaltijd is, waarom moet je dan niet gelijk na de finish en dan nog eens na tien minuten keuren?
En weten of je paard in goede conditie is hangt niet alleen af van de hartslagmeter.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:08

Simmie schreef:
Maar ik kom niet aan de start met een paard wat geen goede conditie heeft dus dat is niet van toepassing.
En als het mosterd na de maaltijd is, waarom moet je dan niet gelijk na de finish en dan nog eens na tien minuten keuren?
En weten of je paard in goede conditie is hangt niet alleen af van de hartslagmeter.

Dat komt omdat jij door je ervaring weet of je paard voldoende conditie heeft voor het werk dat jij er van vraagt. Echter zoals je zelf ook al aangeeft is het naarmate je hoger in de sport komt steeds moeilijker in te schatten of je de conditie nog moet verbeteren en of het ook daadwerkelijk lukt. Hierbij is naar mijn idee een hartslagmeter essentieel.
Het is natuurlijk niet voor niks dat Martin zijn kaderleden verplicht om hier mee te trainen! Ik zou het ook zeker beter vinden wanneer ze driect en na tien minuten de hartslag controleren, al is dat waarschijnlijk niet te organiseren. Trouwens op bijna alle fei wedstrijden (en ook vaak in Duitsland) wordt de hartslag niet eens gecontroleerd na de cross, dus dan heb je er al weer niks aan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 00:36

Ok, duidelijk Billy.
Ik vind het idd in de hogere klassen van degelijk belang. In een B crossje moet je gewoon lekker rondrijden en genieten.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 08:56

Interessant zeg. Het leek mij dus ook heel leuk en leerzaam om met een hartslagmeter te rijden. Met name ook om meer gevoel te krijgen bij de hartslagen bij verschillende tempi en het opbouwen van conditie (mijn paard heeft geen enkele basisconditie op dit moment). Ik rij al lang paard en je voelt uiteraard wanneer je paard het zwaar heeft en hoe lang het herstel duurt (qua ademhaling met name heel duidelijk). Toch denk ik dat het ook in de lagere klassen je inzicht kan geven waar je mee bezig bent. Maar noodzakelijk lijkt het me niet.

Stel dat jullie (ervan uitgaande dat je in de lagere SGW-klassen rijdt) een hartslagmeter zouden kunnen gebruiken, zou dat een aanvulling voor je zijn? Of vind je het alleen maar "geinig"?

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:51

Karrimh schreef:
ps doet mijn zweetdeken het nog goed :P

Hangt ongebruikt (geen zwetend paard op dit moment :( ) in de garage. Ik kom 'm wel brengen.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:28

yvetjes schreef:
Stel dat jullie (ervan uitgaande dat je in de lagere SGW-klassen rijdt) een hartslagmeter zouden kunnen gebruiken, zou dat een aanvulling voor je zijn? Of vind je het alleen maar "geinig"?

Ik zou het wel leuk vinden om er mee te pionieren en te kijken wat eruit zou komen.
'k zou wel benieuwd zijn of het mijn gevoel bevestigd... :o

En goed om te lezen dat het bij de kaderleden inmiddels verplicht is om hiermee te trainen.
Krijg je toch weer meer inzichten en die mensen kunnen die informatie ook weer gebruiken om de lagere klasses te informeren tijdens lessen en clinics!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:03

Toevallig staat er in een recente Bit een stukje van Alice over hartslagmeters! Het meeste staat hier al vernoemd, maar misschien toch leuk om te lezen!