Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Chartje schreef:Ik denk dat het nog niet eens zo belangrijk is na en voor de cross. Ik denk dat het belangrijk is in je training. Door de hartslag kan je zien of je paard misschien klaar is voor een nieuwe moeilijkere stap of misschien moet je juist een stapje terug doen.
Simmie schreef:Chartje schreef:Ik denk dat het nog niet eens zo belangrijk is na en voor de cross. Ik denk dat het belangrijk is in je training. Door de hartslag kan je zien of je paard misschien klaar is voor een nieuwe moeilijkere stap of misschien moet je juist een stapje terug doen.
Niet belangrijk na je cross? Leg eens uit?
Ik vind het juist wel belangrijk om te weten of de hartslag weer op de juiste manier daalt.
En hoe kun je aan de hartslag dan zien of je paard klaar is voor een moeilijkere stap? (ik heb wel een idee, maar wil graag weten wat jouw idee hierover is.)
Trouwens, leuk dat je zo'n serieuse reactie geeft.
Chartje schreef:Hier is een mooie grafiek om te zien.
Om echt conditie op te bouwen moet je in de threshold zitten. Dat is net tegen anaerobic aan.
Chartje schreef:Tja deze grafiek heb ik via school gekregen
Ik hoop dat hij aardig klopt tja je weet nooit natuurlijk
(van Hall Larenstein Equine Leisure Sports, HBO Paarden)
Deze grafiek is ook gebaseerd op het gemiddelde.
Ik denk toch met een endurance paard die 160 km uit kan lopen een meer dan gemiddelde conditie
Ik heb een hele tijd waterpolo (op hoog niveau) gespeeld en in die tijd had ik heel veel moeite om mijn harstslag boven de 160 te krijgen ondanks dat me benen uit me lijf rende. Gewoon omdat me conditie zo goed was. Dat zal wel beetje het zelfde idee zijn denk ik.
madelene schreef:quote..."als ik Karrimh flink doortrek, zoals bv bij een pittige training in Zuid-Limburg dan heeft hij pas een hartslag van 200 slagen per minuut, normaal kom ik hier absoluut niet aan" .....qoute
tja trainen in limburg heeft natuurlijk zijn voordelen...
Paul_H schreef:Het grafiekje staat in de folder van de Polar hartslagmeters voor de paardensport en op http://www.thoroedge.com/home. Ik was ook al nieuwsgierig ...
Over nut en onnut van trainen en rijden met een hartslagmeter: mits goed gebruikt lijkt het mij een nuttig hulpmiddel om de conditie van je paard bij te houden en je trainingsopbouw te verbeteren. Eigenlijk lees ik dat bij iedereen die hier wat geschreven heeft. Ik overweeg serieus om er een te gebruiken maar heb dat toch weer uitgesteld (eerst maar het beest gezond krijgen).
billy1 schreef:Simmie ik maak in mijn trainingen nog geen gebruik van een harslagmeter maar ik ben er van overtuigd dat het zeer nuttig is in de conditieopbouw!!! Wat jij zegt dat het voor jou voldoende is om te horen wat de DA na afloop van de cross van je paard zegt vind ik klinken als mosterd na de maaltijd. Ten eerste weet je niet hoe hoog de hartlag was driect na de finsh, dus je weet ook niet hoeveel het zakt. En ten tweede ben je naar mijn idee echt te laat als je er op dat moment pas achter komt dat de conditie nog wat te wensen over laat......
Simmie schreef:Maar ik kom niet aan de start met een paard wat geen goede conditie heeft dus dat is niet van toepassing.
En als het mosterd na de maaltijd is, waarom moet je dan niet gelijk na de finish en dan nog eens na tien minuten keuren?
En weten of je paard in goede conditie is hangt niet alleen af van de hartslagmeter.
yvetjes schreef:Stel dat jullie (ervan uitgaande dat je in de lagere SGW-klassen rijdt) een hartslagmeter zouden kunnen gebruiken, zou dat een aanvulling voor je zijn? Of vind je het alleen maar "geinig"?