[SGW] De pittigste/zwaarste cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

De pittigste/zwaarste cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:06

Om het kalendertopic niet offtopic te laten gaan heb ik maar even een apart topic geopent.

Ik heb nog niet zoveel sgw-wedstrijden gedaan en kan dus ook nog niet echt beoordelen welke crossen zwaar of pittig zijn.
Ik ben wel benieuwd wat de wat meer ervaren eventing-bokkers de pittigste/zwaarste crossen vinden op B/L niveau.

Dus wat vind jij een zware cross (meerdere mag ook) en waarom?
En wat zijn jullie ervaringen bij het rijden van die crossen?

Lielle

Re: De pittigste/zwaarste cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:18

Barchem is dik in het B en L, Maarsbergen ook. Verder vind ik het wel meevallen over het geheel genomen. Lichte crossen zijn IMO Vrouwenpolder, Wieringerwerf.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:18

Ik vond Ysselstyen ook pittig in L O:).

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:19

Lielle schreef:
Barchem is dik in het B en L, Maarsbergen ook. Verder vind ik het wel meevallen over het geheel genomen. Lichte crossen zijn IMO Vrouwenpolder, Wieringerwerf.

Ik sluit me hier bij aan, mijn 1e cross was vlietlanden destijds en die viel ook mee

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:19

Heb nog niet alle cross gereden, alleen Barchem,texel,ww en Heino.
Verder alleen soms mee groomen.

Ik vind Barchem vrij pittig, Heino is een lichte cross en van horen zeggen en foto's is vrouwenpolder ook licht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:21

Amber_ schreef:

nee, dat vond ik een reële L cross, wel aan de maat maar niet heel erg technisch. Bathmen vond ik dan nog iets lastiger, maar ook nog wel goed te doen voor het L.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:22

Lielle schreef:
Amber_ schreef:

nee, dat vond ik een reële L cross, wel aan de maat maar niet heel erg technisch. Bathmen vond ik dan nog iets lastiger, maar ook nog wel goed te doen voor het L.

Ok, ik vond hem idd vrij 'hoog'. Maar vooral springen was dat idd,
Cross had ik graag gereden. Dit jaar hopelijk herkansing.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:31

Maarsbergen vind ik de enige pittige cross, maar absoluut niet te. Barchem ben ik niet geweest, dus daar kan ik niets over zeggen.
De simpelste cross vond ik Vrouwenpolder.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:44

Een pittige B-cross is - zo is mijn ervaring - helaas vaak om de verkeerde redenen pittig: verkeerde afstanden, gemene sprongen e.d. In de L noem ik net als Lielle Barchem (technisch en aan de maat gebouwd) en Maarsbergen (zoals Lielle zegt: dik); ik zou ook Chaam (dik, destijds ook lastige lijnen op weg naar en weg van de waterpartij) en Etten-Leur (heeft een paar sprongen waar je een voor de L groot hart voor moet hebben) noemen.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:50

Heb het afgelopen jaar niet veel NL crossen gereden maar vanuit eerdere jaren vind ik Hattem, Barchem, Castenray en Ysselsteyn tot de pittigere crossen horen. Ik moet zeggen dat ik voornamelijk de M/Z crossen heb gezien. Vind Ysselsteyn en Castenray in de lagere klasses wel meevallen.

Edit: Ik ben niet van mening dat een pittige cross om verkeerde redenen pittig is. Misschien kan ik het beter uitdagend noemen. Als ik de afstanden en sprongen gemeen zou vinden zou ik er niet weer heen gaan het jaar erna en het niet uitdagend noemen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:00

sfranken schreef:
Heb het afgelopen jaar niet veel NL crossen gereden maar vanuit eerdere jaren vind ik Hattem, Barchem, Castenray en Ysselsteyn tot de pittigere crossen horen. Ik moet zeggen dat ik voornamelijk de M/Z crossen heb gezien. Vind Ysselsteyn en Castenray in de lagere klasses wel meevallen.

Edit: Ik ben niet van mening dat een pittige cross om verkeerde redenen pittig is. Misschien kan ik het beter uitdagend noemen. Als ik de afstanden en sprongen gemeen zou vinden zou ik er niet weer heen gaan het jaar erna en het niet uitdagend noemen.

Mee eens :j Uitdagend is een beter woord dan pittig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:32

sfranken, dat ben ik met je eens, en daarom ga ik dus bv niet graag naar Neede en vond ik dit jaar HM ook niet geweldig.

C'ray vind ik in het B en L zelfs relatief licht eerlijk gezegd. M heb ik al te lang niet meer gereden om eerlijk over te oordelen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:43

Hier ook Hattem en Barchem als pittigste cross.
Lichtste cross Heino en Westerbork.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:10

Hattem en Barchem zijn inderdaad voor B en L aan de maat.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:06

Hattem heeft toch nooit B?

B/L vond ik op de meeste crossen altijd heel goed te doen. Hattem, Texel en Maarsbergen waren 2 jaar terug de zwaardere crossen in het M. Waarvan Maarsbergen niet echt moeilijk was, alleen maar dik. Vind alleen maar dik ook niet leuk eerlijk gezegd, er mag best wel een lastige combinatie in staan.

Gorssel is ook altijd 1 van de makkelijkste crossen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:20

Ik sluit me aan bij de andere, Barchem is pittig. De sprongen of combinaties daarvan maar ook de lengte en tijd (hoewel die dit jaar niet goed waren?)

Qua hindernissen simpel vind ik Markelo, maar de motorcrossbulten maken het weer lastig. Ook Gorssel en Neede vond ik simpel.
Gaat trouwens allemaal over de B-crossen. Maarsbergen heb ik vorig jaar de L gelopen en vond ik idd ook dik staan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:22

Ik heb Hattem een aantal jaar geleden B gereden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:26

Ik ook, maar dat is idd al weer een aantal jaar geleden. Weet nog dat ik daar toen met mijn schimmeltje reed in de B.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:50

Ik heb ook nog niet zoveel crossen gereden. Ik denk overigens dat het ook per paard een beetje verschillend is. Mijn paard (en misschien wel de meesten?) loopt het fijnst in een 'open' ruimte (Bv. Texel, Oudkarspel) en in het bos moet ik hem flink aan de gang houden.

Persoonlijk vond ik Bathmen de meest uitdagende cross voor mij dit jaar. WW de minste, maar dat is ook een 'thuiswedstrijd' en weet het paard ook wel wat er (ongeveer) komen gaat. Oudkarpsel is natuurlijk erg klein en niet te vergelijken met een cross als Bathmen of Gorssel, maar zitten op zich best leuke dingetjes in. Niet zwaar iig!
Maarsbergen vond ik prachtig (ik kwam daar alleen niet het water in), maar verder niet heel 'pittig'.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:32

Maarsbergen vondt ik in het B en L idd pittig, en Westerbork het makkelijkst. Vondt maarsbergen wel zat te doen, maar als je gaat vergelijken, dikkere hindernissen.
Qua km's vondt ik Gorssel pittig, dat is de langste cross die ik heb gereden. Vooral in het L, die is wel 3,5 km.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:03

Barchem vind ik vaak pittig. Al heb ik die het afgelopen jaar niet gereden :).

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:18

Barchem vond ik de pittigste dit jaar ondanks dat wij er simpel 0 liepen. Maar wel heel mooi opgezet en professioneel
Hattem staat al jaren pittig voor het L. Van alle overige crossen vond ik het allemaal wel simpel. Leuk vond ik dat Vasse er een halve coffin in had.
Gorssel, Neede, Nijeberkoop en Westerbork waren goed te doen voor de B.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:00

Voor mij was Hattem wel echt het toppunt van uitdaging! Maarsbergen was ook dik, maar niet veel zwaarder dan andere L crossen.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:07

Natuurlijk zit er wel iets verschil in de verschillende crossen, maar ik ben van mening dat je niet over niveau verschil binnen een klasse kan praten. Alle parcourbouwers hebben richtlijnen waaraan ze zich dienen te houden. Zo kan er dus nooit te veel verschil in de verschillende crossen op hetzelfde niveau zitten. Per klasse is er een maximale hoogte,breedte en lengte van de cross vastgesteld. Door gebruik te maken van de mogelijkheden die je landschap bied en het gebruik van verschillende soorten hindernissen lijkt de ene cross moeilijker dan de andere. We streven er naar deze verschillen zo min mogelijk te maken, hierdoor worden er ieder jaar meerdere bijscholingen voor crossparcourbouwers georganiseerd.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:12

Dat is natuurlijk wel zo Billy, maar het gaat er in dit topic om wat men persoonlijk de zwaarste/pittigste cross vind.
Zo vind ik het verschil met Heino en Barchem bv in de B wel groot.