[SGW] start-probleem (hindernis 1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

start-probleem (hindernis 1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 16:13

hey

sinds een tijdje rijd ik met mijn paard ook wat crossjes. Erg laag (gemiddelde hoogte sprongen is 60-80cm)
Voor we daarmee begonnen, hebben we 2x een reeks met 3 crosslessen gevolgd. In het begin was het echt een ramp. Ze was erg bang en het heeft wel wat geduurd voor ze overal over ging.

Eind juli zijn we met enkele bokkers samen gaan trainen, en toen sprong ze eigenlijk alles.
Sinds dan hebben we 3 crossen meegedaan. Maar elke keer is het erg moeilijk om te starten. Ze begint wel meteen te galopperen uit de startbox, maar zodra ze de eerste hindernis ziet, gaat ze op de rem.
Vaak resulteert dat dan ook in 2 of meer weigeringen op hindernis 1...
Zodra ze over de eerste sprong is, springt ze zo goed als alles.

Graag wou ik dus weten of er mensen al iets gelijkaardig hebben meegemaakt, en hoe ze dat hebben opgelost / verbeterd.

We gaan ook geregeld met 2 of 4 op buitenrit, en dan rij ik ook wel eens een eindje weg van de anderen, want geen probleem meer oplevert. Meestal wil ze sowieso vooraan lopen, en ze wacht dan ook niet op anderen.
Dus dat lukt al wel :)

alvast bedankt voor tips :)

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:09

ik heb dat probleem ook dus ik volg dit topic ook even...

bfsunshine

Re: start-probleem (hindernis 1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:11

heeft inspringen voor de cros geen zin? Dan heeft ze al gesprongen. En misschien durft ze dan wel. En anders heeeel veel oefenen, en zo vaak mogelijk crossen meerijden.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:13

Roxiej: uiteraard spring ik in. Vaak is dat over gewone hindernissen hier, ofwel ligt er een boompje. Maar dat geeft geen problemen.
Ook als het springparcours meteen overgaat in het crossparcours, dan stopt ze ook voor de 1e hindernis van de cross. En dan mag ik been eraan houden, zweep, sporen, stem, helpt niet...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:21

en cross hindernissen inspringen dan voor de wedstrijd??

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:22

ja, staat hierboven. Vaak ligt er maar 1 boompje om over in te springen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:27

En rustiger wegrijden uit de startbox en haar meer tijd geven die eerste sprongen te taxeren? Desnoods in draf aanrijden...
Mijn paard wil soms een sprong gewoon even bekijken en wil er dan best vanzelf overheen hupsen.

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:12

zou het niet kunnen dat erbij jou spanning is dat Coby voelt? verder zou ik het niet weten...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:18

Ik ga mee met P0lo en Venna. Denk dat het een combi is van hetgeen zij zeggen. Je weet dat je paard op de eerste hindernis weigert. Misschien rijd je onbewust met heel veel druk/spannning in je lijf het starthok uit, waardoor je je paard blokkeert.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:20

Bij het losrijden zou je eens een paar keer vanuit een stil hoekje weg moeten galoperen vanuit stilstand,en dan over de losspringhindernis gaan.

Ook na de sprong een paar keer goed ver weg galoperen, de meeste crossen hebben immers ruimte zat met losrijden.

OOk thuis vaak oefenen met van groepje weggaloperen en een hindernis springen.

Het zal een combinatie zijn van verlatingsangst van het paard, en de zenuwen van jou.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:39

en zorgen dat je een onvoorwaardelijk voorwaartse reactie op je been hebt. Daar moet ze niet meer over denken, dat moet een reflex zijn.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:43

Het is een vaak voorkomend probleem. Ik denk dat je goed bezig bent door tijdens buitenritten al af en toe bij anderen weg te rijden. Je paard moet er gewoon aan wennen dat hij aan het eind van de cross weer terug komt en leren om met vertrouwen weg te gaan. Vaak groeit dit vanzelf als je meerdere crossen hebt gereden.
Het kan helpen om op het losrijterrein al een paar keer bij de anderen weg te galopperen. Soms mag je vanaf het starthok al een keer wegrijden (niet te dicht bij hindernis 1 komen!)
En bij het starten is het belangrijk dat je niet te hard weg rijdt. Zorg dat je nog wat bij kunt drijven en wat aan kunt moedigen. Als je al heel hard gaat kun je bijna geen extra druk meer geven en kan het paard je overvallen door ineens op de rem te gaan. Als je rustig start kun je vaak het laatste stuk nog wat extra been geven en hem doorduwen.
Succes

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:31

Ik ken het probleem, alhoewel het bij Zoé qua cross eenmalig leek.

Ik heb in diepenheim idd ook bij het losrijden al van andere weggegaloppeerd, ook van anderen weggesprongen. Daarnaast goed zorgen bij het starten dat ze aan je been is. Je moet ze niet willen overbluffen, maar wel goed aan je been en hand houden. Gaan draven kan nuttig zijn, maar bij mij bijvoorbeeld niet. Dan heeft ze veel te veel tijd om om te draaien.

Ik moet overigens er bij zeggen dat ik met buitenritten ook niet alleen van huis weg kan en nog steeds niet. Maar met crossen gaan ze nu wel gelukkig. Alleen op pad gaan, bij anderen wegrijden (ook in trainingen) helpt ze vaak wel te leren dat ze rustig weg kunnen gaan bij anderen.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:35

stel dat het aan jou ligt, dat jij de spanning opbouwd,
is het geen idee om eens een zeer zelfverzerkerde ruiter haar te laten rijden.
en te kijken of ze het dan nog doet, dan kan je iedegeval uitsluiten dat het aan jou ligt ?!
ik kan zelf ook ongemerkt spanning opbouwen, mij lukt iets niet en als mijn vriend hem rijd is het over ? :+

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 19:02

allereerst bedankt voor alle tips!

pol013: rustiger aanrijden zal ik zeker proberen! Misschien wil ik haar nu wel teveel pushen, in de hoop dat ze er dan zeker overgaat...

Merita: ja spanning zeker := Maar dat heb ik ook wel wat in het springparcours, en dat gaat wel goed :j

Simmie: nu ik het lees, deel ik je mening :j

CM_ : meestal staat er gewoon 1 losspringhindernis, in de vorm van een boompje, midden in een weiland. Heb nog nergens kans gehad om bvb vanuit een bos aan te rijden ofzo. Is elke keer afgezet met lint en hekken. Verlatingsangst is er zeker bij mijn paard! Het is al een grote stap vooruit dat ze al weg te rijden is van andere paarden, of alleen wil gaan wandelen :)

Lielle: ik vrees dat ik ook daar aan moet werken (en best hard zelfs) ze durft me wel negeren...

sfranken: dat rustiger starten ga ik zeker proberen!

rowo: denk dat een groot deel dat "aan het been zijn" is...

charily: jammer genoeg niet :n Mijn paard is geen simpel paard en accepteert bijna niemand. Ze wil echt niet werken voor anderen. Heb al meerdere ruiters / lesgevers laten proberen, maar ze spant zich volledig op, wil niet springen of ze springt op een heel vreemde manier (bijna stoppen en dan door achterbenen gaan om extra hard af te zetten). Het zou alleszins handig zijn, als het zo opgelost wordt, maar ik vrees het niet. Heb zelfs lesgever (die GP dress rijdt) er eens mee laten rijden, maar ze ging lopen als een pony, oren plat achteruit, ...