[SGW] Training voor een slip Jacht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Training voor een slip Jacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:19

Hooi,

Hier in Eindhoven word ieder jaar een slipjacht gehouden. Nu wil ik deze mee rijden dit jaar, omdat het mij ontzettend leuk lijkt en ik denk dat mijn paard inmiddels oud genoeg is er voor.

volgens de organisatie is het niet een hele zware jacht maar ook geen lichte. Nu vroeg ik me af of er bepaalde dingen zijn die goed zijn om toch even te oefenen. Gelukkig heb ik de tijd want de jacht is pas in dec.

Dus kan iemand mij vertellen waar ik echt nog even tijd aan moet besteden?
Met mijn paard spring ik meestal 80/90 cm maar 100/110cm haalt hij ook. Verder heb ik 2 x een cross training gedaan en daarbij ook wat boom stammetjes gesprongen. Hier in het bos spring ik ook over boomstammen heen. Verder zit ik kwa conditie van mijn paard denk ik wel goed. Hij doet nou klasse 1 endurance en is momenteel getraind tot 40 km.

Ik hoop dat jullie mij kunnen even kunnen helpen!

Groetjes Nina
P.s. ik had geen idee waar ik dit neer moest zetten..

Lielle

Re: Training voor een slip Jacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:09

ik vond een jacht geen speciale voorbereiding eisen als je paard al gewoon fit is (klaar voor een B cross zeg maar). Houd er wel rekening mee dat je een heel nuchter paard nodig hebt, die zich niet laat gek maken. Ik reed op een paard dat al L crosste, maar helemaal flipte van alle hektiek (honden, veel paarden, minder ervaren ruiters, volgers, hoornblazers etc) eromheen. Ik was gesloopt na vier uur, en heb gezworen het nooit meer te doen.

als je zoekt op jacht en mijn naam zou je meer moeten kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:13

oke bedankt! mijn paard is zelf erg rustig en zolang ik rustig blijft blijft hij dat ook.

Klaar voor een B cross is hij denk ik wel. Spring vrij makkelijk over boomstammen heggen enz.

En ik zal eens gaan zoeken!

(weet jij trouwens nog hoe hoog de meeste sprongen waren bij de jacht die jij reed?)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:14

Ik sluit me aan bij Lielle, een normaal fit paard zou een slipjacht gewoon kunnen rijden.
Hou rekening met je eigen conditie ook. Het is af en toe een vrij explosieve run en daarna weer even rust.

En inderdaad, andere paarden, honden, jachthoorns etc.etc.etc.. Allemaal omstandigheden die een paard het hoofd op hol kunnen brengen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:15

niet hoog, ik heb toen in Mierlo meegedaan en dat stelde qua hindernissen niet veel voor. Alleen een keer een dikke afsprong met een sloot erachter, maar daar ben ik omheen gegaan, vond dat niet eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:24

@lielle: Dat snap ik dat je dat niet eerlijk vond nee.
@Apple: eigen conditie moet ik misschien nog wel een beetje aan werken.. maargoed ik heb de tijd.

Bedankt voor je reactie

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:44

Heb zelf ook 2 slipjachten meegereden, reed m weliswaar mee met mn tinker en die kijkt niet op van een zooi honden en hoorns etc. (heel leuk, met je tinker tussen alle jachtpaard _O- )
De sprongen waren niet hoog, was een afsprongetje, en een sloot, maar daar kon je doorheen, was niet echt fair die sloot./moddergeval, ze gingen er met tempo doorheen met als gevolg struikelen/vallen.. en een haag van zo'n 80cm maar daar kon je omheen. (de huntsman of hoe die leider ook mag heten viel er nog af := )
Vond het zelf heel erg leuk, je moet wel wat conditie hebben ook zelf. :j En natuurlijk je paard/pony ook.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:47

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:43

Ik heb ook al een paar keer meegedaan hier met een Slipjacht.. Je mag niet zomaar meedoen. Moet wel eerst toestemming vragen. Wij hebben hier super veel sloten waar je overheen gaat/mag. Af en toe een boomstammetje. Waarschijnlijk doe ik dit jaar ook weer mee en anders volgend jaar :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:51

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik dit jaar twee keer mee met een jacht. Aangezien ik dit niet met mn eigen paard doe is het toch een beetje afwachten hoe dat gaat lopen :=

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:53

Ik vind het altijd wel een hele belevenis!!! :) Gewoon een kick :)

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:02

Ik gok dat het in Nederland ongeveer net zo aan toe gaat als hier in Zuid Afrika, maar een normaal getraind paard moet idd prima een jacht kunnen rijden.

Ik heb dit jaar mijn eerste jachten gereden hier en vond het in 1 woord Fantastich! Gewoon heen gaan en van genieten, en onthoud dat je om bijna alle hindernissen heen kunt als je het niet aandurft!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:58

Ik heb vorig jaar oktober de jacht van Bennekom gereden. In het traject waren 3 (dacht is) sprongen waar je ook langs mocht. Tijdens een stop was er de mogelijkheid om bij iemand op het erf wat crosshindernissen te springen en door het water te gaan. Mijn merrie was toen 5. 5 maanden in training. Ze heeft daarvoor een jaar stil gestaan bij vorige eigenaar. Ze stond echt op stal. Ik heb voor de jacht 3 oefencrossen gereden en veel in het bos. Ik reed als gast mee en moest me wel aan regels houden. Ik vond wel dat mijn merrie onder de indruk was van alles, ben tijdens de galop stukken door het maisland achter iemand aangegaan. Was wel zwaar. Heb voor de rest achter in het veld gereden. Heb de dagen er na wel de werkzaamheden aangepast, lekker buiten gereden en in de bak rustig loswerken en veel weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:20

BuenaVista schreef:
Ik heb ook al een paar keer meegedaan hier met een Slipjacht.. Je mag niet zomaar meedoen. Moet wel eerst toestemming vragen. Wij hebben hier super veel sloten waar je overheen gaat/mag. Af en toe een boomstammetje. Waarschijnlijk doe ik dit jaar ook weer mee en anders volgend jaar :)

Vorig jaar kon je zo mee doen als je je die ochtend deed inschrijven en betalen helaas was toen de jacht afgelast wegens het weer..

Maar voor de zekerheid zal ik even contact op nemen met de vereniging!

Verder iedereen super bedankt voor de reactie's !

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:05

De slipjachten die hier worden verreden zijn in principe alleen voor de jacht leden! Mocht je worden gevraagd door 1 van de leden (of even aangeven dat je graag mee wilt doen), hebben ze daar 9 van de 10 keer geen problemen mee. Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:42

oke bedankt! ik zal even bij de vereniging vragen !

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:53

Had ik idd ook BV :j

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 06:56

Goede conditie is erg belangrijk. Je galloppeert lange stukken.
Dus je kan van tevoren galoptraining doen in het bos, zodat je er zeker van bent dat je paard het zeker weten volhoud.

Verder moet je paard idd wel nuchter zijn in de groep. Dus je moet wel ook achter in de groep mee kunnen rijden.

Vraag idd even na over het meerijden. In principe moet je hier door een jachtruiter voor uitgenodigd worden. Zij mogen 'gasten' meenemen. Het is niet de bedoeling dat zomaar iedereen aansluit bij een jacht. Daarbij wordt er voor zo'n jacht ook inschrijfgeld gevraagd, wat behoorlijk wat bedraagt. Dus goede navraag is niet onverstandig :D

De sprongen die er in zitten is afhankelijk van de jacht idd, maar vaak kan je er ook wel omheen.

Succes!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:59

Inderdaad moet je als buitenstaander gevraagd worden om met een jacht mee te rijden. Je bent dan "introducé" van degene die jou heeft gevraagd. Het inschrijfgeld (capgeld) is idd flink! Kan wel 60/70 euro zijn.
Verder zijn er al veel goede tips gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:08

dat het capgeld veel is weet ik! ik zal morgen eens contact opnemen met de vereninging!

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:14

Ik heb nog nooit hoeven te betalen... :o

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:17

Haha! Jouw vader is zeker de Huntsman?

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 06:19

haha... neej. Dit is voor 't eerst dat ik hoor dat je moet betalen :o...
Ik zal het mijn pa is ff vragen hoe dat hier gaat..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:38

Capgeld wisselt een beetje per hunt geloof ik, de ene hunt is een stuk duurder dan de ander. Je kunt het zien als een soort 'entreebewijs'.
Capgeld wordt opgehaald op de meet.

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:52

Het kan kloppen dat je niet hoeft te betalen. Als je als introducee mee gaat, wordt het dan waarschijnlijk betaald door degene door wie je uitgenodigd wordt.