[SGW] alternatief voor crossbescherming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Brit

alternatief voor crossbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 15:28

Ik rijd sinds dit jaar crosstrainingen met mijn C-pony. Omdat we het beide echt geweldig vinden ben ik van plan dit met regelmaat te gaan doen. Nu gebruik ik nog gewoon mijn peesbeschermers en strijkkappen, maar ik vind bescherming toch wel erg belangrijk. Dus wil ik graag crossbeschermers aanschaffen.

Alleen..is er geen crossbescherming in haar maat! De peesbeschermers voor mogen maximaal 22cm hoog zijn. Alle merken die ik gezien heb beginnen bij minimaal 23,5 cm.

Als alternatief dacht ik aan pijpekousen. Die bieden vaak aan de voorkant ook nog bescherming. Maar deze zijn van stof en zuigen zich vol met water. Ik verlies ze als ik ermee buiten rijdt en het water in ga. Iemand gaf me het advies om mijn peesbeschermers af te tapen zodat ze nog enige bescherming zou hebben. Zou dat genoeg zijn?

Weet iemand crossbescherming in deze maat? (max 22 cm) Of een goed alternatief? Er zijn toch ook pony`s die SGW lopen? Of hebben die allemaal van die lange benen? :+

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:39

Mijn B-pony loopt samengestelde menwedstrijden, en in de marathon gebruik ik voor hem Eskadron CrossCountry beschermers. Deze hebben inderdaad aan de voorkant extra bescherming, en passen perfect. De sluiting heeft een extra drukknoop, zodat ze niet los gaan. Meestal tape ik ze wel af, extra zekerheid zullen we maar zeggen ;).

De Eskadron CrossCountry maat pony is 22 cm geloof ik.

Afbeelding

Nickeltje

Re: alternatief voor crossbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:44

Cross beschermers hebben bij het voorbeen een verharde plaat aan de achterkant van het been om daar de pezen te beschermen. Er zijn voor zover ik weet geen peesjes of pijpkousen ofzo met verharde platen aan de achterkant van het voorbeen.
Bij de achterbeen beschermers zit er juist een harde plaat in de voorkant van het been. Ook hier zijn er volgens mij niet echt andere beschermers die dit hebben.

Mijn advies is om gewoon naar een goede eventing spullen-zaak te gaan en de juiste maat uit te zoeken, ze zijn er echt voor je pony en op goede bescherming zou ik persoonlijk niet bezuinigen.

Kijk eens bij www.canter-equipment of zij de juiste maat heeft...

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 16:53

@Divine; Dat is misschien wel wat ja. Zo is er toch bescherming rondom het been.

@ Nickeltje; Ik vind bescherming ook erg belangrijk vandaar! Ik heb canter-equipment gemaild of ze iets had omdat ze hier op bokt vrij veel genoemd wordt en veel mensen er goede ervaring mee hebben. Helaas past niets. Weet je misschien nog een andere speciaal zaak?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:57

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:16

Ik heb destijds ook gezocht naar crossbeschermers, maar alles was té groot. Je zou haast zeggen dat er toch iets moet bestaan voor kleinere pony's?

Vind het wel jammer dat de Eskadron CC er niet in pony-maat is voor de achterbenen.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:19

Bij Bahai horse?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:46

ik dacht dat de NEW's in small maat niet zo groot waren hoor :)
ik heb een B pony en vooraan doe ik normale peesbeschermers, achteraan cross getten van harry's horse (het enige dat past)

maar ik had eens ergens NEW's in Small gezien & die leken me best klein

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:51

Daar heb je een goed punt Florence, maar dan zou Canter dat weten toch?
Ik vind wel dat de NEW's die ik voor onze paarden heb, zeker om de voorbenen aan de kleine kant vallen, dus dan zouden kleinere maten (tja, ik heb XL) misschien ook klein genoeg vallen voor deze pony?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:53

Nickeltje schreef:
Daar heb je een goed punt Florence, maar dan zou Canter dat weten toch?
Ik vind wel dat de NEW's die ik voor onze paarden heb, zeker om de voorbenen aan de kleine kant vallen, dus dan zouden kleinere maten (tja, ik heb XL) misschien ook klein genoeg vallen voor deze pony?

voor mijn D pony heb ik M , maar het verschil tussen Small en Medium was best groot!
want in de winkel vond ik Small best klein, maar medium wel aan de grote kant
uiteindelijk past Medium hem goed :Y)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:11

Zoals jij dat schrijft, zou Small dus wel eens goed kunnen passen voor de pony van TS...

TS, heb je de kans om ergens wat modellen te passen met je pony? Op een wedstrijd waar een eventing winkel met een kraam staat ofzo?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:55

HAR is op zich een goede plaats voor dit topic maar ik verplaats het toch naar SGW, ik denk dat je daar wellicht meer antwoord krijgt.

HAR-->SGW

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 07:33

Ik ben nog geen eventing kraam tegen gekomen helaas. Zodra ik die zie sleur ik haar er wel meteen heen! Ik ga even zoeken naar de NEW`s kijken of iemand die voor me op zou willen meten.

Bedankt alvast allemaal!

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:54

Ik vind juist de NEW's niet klein vallen! Ik gebruik voor mijn paard (wel een iel volbloedje) maat S.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:33

Kan je niet iets vinden op een Engelse site of zo? Ik heb een volbloedje en vond het ook moeilijk om de juiste maat te vinden. Ik weet dat Merens (zit veel op het enduranceforum) ook spullen kan bestellen. Heb ooit van haar een Engelse brochure ontvangen over beenbeschermers. Misschien haar een pbtje sturen?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:23

@ Billy1: zou jij voor mij dan willen meten hoe lang ze zijn? Hoe groot is jouw paardje?

@Magicrover: Ik zie van alles en nog wat voorbijkomen op google, vind het erg lastig dan de maat in te schatten. Is de engelse maat pony dan ook echt een pony? Ik weet dat de duitste pony maat groter is dan hier in NL. Bedankt voor de tip! ik zal haar even pb-en

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:27

Ik heb mijn NEW's maaat S (met bont) voor de voorbenen opgemeten.
Lengte achterkant van het been is ongeveer 20 cm en aan de binnekant van het been zijn ze ongeveer 21 cm.
Maat M (die heb ik ook) is 1.5 cm langer.

Ik vind het wel erg vreemd dat jij dan geen kleinere dan 23.5 cm hebt kunnen vinden, want dat is volgens mij toch echt een grote paarden maat. (of een van ons tweeen moet verkeerd hebben gemeten......)

Edit: Mijn paard is trouwens 1.65 meter, dus wel een heel stuk groter dan jou pony

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:47

Dan zou die New inderdaad moeten passen denk ik. Ik heb alle via internet gezocht, waar maten bij staan en andere op laten meten. Beschermers die ik gezien heb waren er niet eens in maat S. (weet niet meer welk merk, dat ben ik snel vergeten)

Bedankt voor het meten!! :D Ben nu al een heel stuk verder gelukkig

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:51

Je zou kunnen proberen of je met één van de eventingshop kan afspreken, als ze op een wedstrijd bij jou in de buurt zijn, of jij daar dan met je pony heen kan en zij alles wat ze hebben in kleine maten meenemen en dat je er een aantal kan passen, dat is vaak een heel stuk duidelijker dan al dat opmeten en zo heb ik die voor mijn paarden ook gekocht, gewoon passen en voelen wat het prettigste lijkt...

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:41

Dat is een goed idee ja. Zal eens wat shops mailen. En de eventing kalender er even bij houden. Ik ben ook meer van het passen. Maar probleem is vaak dat er hier in de buurt geen eventingshop is. Het meeste gaat via internet, of ze hebben idd een stand op een wedstrijd.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:24

Omdat ik via PB toch nog wel reacties krijg op dit topic, plaats ik toch nog maar een reactie.

Ik heb ondertussen crossbescherming gevonden! Vorige week binnengekomen.

Ik heb de beschermers van NEW besteld. Maatje S. Gewoon de NEW X-country Lite. De simpele uitvoering. Ze passen goed! Voordeel vind ik ook, dat de beschermer lekker licht en soepel is en daardoor een goede pasvorm geeft aan haar been. Ik heb ook een dikkere uitvoering gezien (die met fleece) en ik denk dat die af zou gaan zakken omdat ik die toch minder strak om haar been krijg. Qwa maat is het precies pas. Ze zouden niet een halve centimeter langer moeten zijn, dan wordt het wel erg dicht bij het randje van comfortabel.

Ben dus erg blij! Bedankt voor de goede tips allemaal!