ik ben momenteel mijn 4 jarige haflinger van 1.45/150 cm wat aan het leren hindernissen te springen, zowel thuis als in het bos.
(We rijden eigenlijk western maar wil graag SGW gaan doen)
Ik woon bij de Duitse grens en daar hebben ze in het bos natuur/cross hindernissen van verschillende hoogtes.
De lagere spring ik dan vanuit draf, een enkele vanuit galop maar ook alleen als ik een goed aanloop kan nemen.
De hindernissen zullen niet hoger zijn als 80 cm, de meeste zijn lager dat zijn van die stronken op de grond.
De meeste zijn boomstronken in bruin kleur maar er is een steiltje die wat hoger is, zo 80 cm, en die is van berkenstammen dus wit, de vorige keer sprong hij hier beter over, tikte hem voor wel even aan maar verder prima.
Nu plofte hij er vol met zijn knieen tegenaan, dacht dit word zandhappen maar gelukkig bleven we op 4 benen
knieen groen van de stronkjes, best zielig.Hij was geloof ik ook wat moe, had deze week best goed gereden en geoefend.
Daarvoor tikte hij eigenlijk steeds met zijn achterhoefjes de stronk aan.
Nadat we dus een keer goed wakker waren geschud sprong hij beter, tikte voor en achter niet meer aan
maar dit waren dan wel iets lagere sprongen.Zou het dan te hoog voor hem zijn geweest?
Hij moet nog alles leren, en ga dus ook cross training met hem doen maar wilde hem voor die tijd wat vertrouwen geven door de hindernisjes zo wat te springen.
Hoe weet ik nu wat hij wel en niet kan?
En als hij het echt niet zou willen zou hij dan stoppen?
Vanuit galop probeert hjij de eerste 2 keer altijd te kijken of hij erlangs kan maar dat lukt hem nooit, daarna gaat hij ook vanuit galop goed.
Hiervoor deed ik het iedere keer vanuit draf, dat kent hij dus daarom zal hij vanuit galop wel wat kijkerig zijn hij zal het dan wel weer anders vinden???
Hij heeft pas 2x een kleine hindernis in de bak gesprongen en dit was de 2de x natuur hindernissen springen, dus het is nog allemaal nieuw, maar waar moet ik op letten, wie kan me wat tips geven!
Hij is pas 4 jaar dus ik vind dsat hij het toch al super doet haha!
.