[SGW] Ik zou graag SGW doen met mijn haflinger....hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Ik zou graag SGW doen met mijn haflinger....hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 07:29

Hoi allemaal,

even een aantal voor jullie waarschijnlijk simpele vragen :+

Ik heb een 4 jarige haflinger die springen, en dan met name de natuurlijke hindernissen hier in het Duitse bos, erg leuk vind om te doen.
Nu rijd ik met hem western, dus doe het nu met mijn westernzadel, de sprongen zijn dan ook niet hoger als 80/90 cm.

Nu zou ik me hier graag als bijzaak wat in willen ontwikkelen, dus naast het hetwestern wat meer richting SGW, voor hem voor de afwisseling en ik vind het leuk!
Het gaat hier dan om de trainingen, ik heb op dit moment geen wedstrijd ambities hierin dus het gaat puur om de ervaring en de lol.

Maar ik wil graag enkele trainingen volgen, wie weet hoe dat in Limburg omg. Venlo is geregeld, of er wat is en of je dit met een westernzadel mag doen?
En weet niet iemand een open parcours waar je mag oefenen?
Of moet ik daat een springzadeltje voor aanschaffen?

En aan welke hoogte moet ik bij zulke trainingen denken?

Groetjes Loes

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:13

Ik vind niet, en denk ook dat het niet mag, om een sgwtraining met een westernzadel te doen. Lijkt me ook niet echt fijn voor zijn rug ?
Je kan toch anders VZH zadeltje kopen, zijn niet zo duur ook :).

De hoogtes verschillen erg, ligt er maar aan in welk niveau je je opgeeft. Zal dan gewoon beginnen bij de Beginners :j.

Woody2015

Re: Ik zou graag SGW doen met mijn haflinger....hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 13:22

Nee idd, de zadeltjes zijn niet zo duur.

Maar springen met een westernzadel gaat goed hoor, alleen geen hoogtes natuurlijk.
Nu spring ik ook tot ongeveer 80/90 cm en dat is goed te doen.
Denk dat het voor zulke hoogtes ook niet echt belemmerend is maar vind dat dan ook wel de max. ;)

Nogmaals, ik heb geen wedstrijdambities, wil het puur voor de lol doen dus ik vraag me af op welke hoogtes ze oefenen?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:27

Dat is verschillend aan het niveau van ruiter en paard.. en wat je wel en niet durft

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 13:29

Whaha Wodan en ik zijn net begonnen met springen maar ik doe wat goed voelt, wat Wodan aangeeft te kunnen en durven.
Maar ik merk dat hij het leuk vind ook als het wat gewaagder is, en hij doet het steeds beter.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:30

dan zou ik er gewoon voor gaan .. wel eventjes een vzh of springzadel kopen.. en lekker lol hebben

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:35

In Ysselsteyn en in Helden worden cross trainingen gehouden.
Kijk eens op http://www.eventingmaasenpeel.nl of op http://www.sgw-ysselsteyn.nl.
Deze trainingen zijn ook voor beginners en je hoeft dus niet meteen heel hoog te springen.
Natuurlijk moeten jij en je paard wel al een beetje springervaring hebben, want natuurlijke hindernissen geven niet mee.
Ik zou er wel een spring- of veelzijdigheidszadel opleggen, want een westernzadel lijkt mij niet geschikt.
Succes ermee!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 13:36

Ja ik denk idd dat een ander zadeltje niet gek is ;)

Nu kan ik de wat hogere gewoon overslaan omdat je anders echt met de knop in de weg zit, en met een spring zadeltje heb je natuurlijk veel meer bewegingvrijheid voor paard en ruiter.

Bedankt!

Had al het een en ander gevonde ook over ijsselsteyn.
Daar schijn je ook gewoon te kunnen gaan oefenen?

Is een bodyprotector ook verplicht?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:39

yep bodyprotector is verplicht en je kan meestal gewoon mee oefenen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:02

in Ysselsteyn kun je gewoon zelf oefenen, dat is een openbaar bos. Rob Janssen O:) in Hernen (bij Nijmegen) is voor jou ook nog wel te doen lijkt me.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 14:55

Een openbaar bos in de zin van je mag er gewoon heenrijden of moet je wel een afspraak maken en ook ervoor zorgen dat je een bodyprotector hebt?

Ik zal nog eens informeren naar Rob Janssen, bedankt!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:30

Loes'sCorner schreef:
Een openbaar bos in de zin van je mag er gewoon heenrijden of moet je wel een afspraak maken en ook ervoor zorgen dat je een bodyprotector hebt?

Ik zal nog eens informeren naar Rob Janssen, bedankt!

Als je echt trainingen wil gaan volgens is een bodyprotector bijna altijd wel verplicht. Ook als je gewoon zelf wil gaan trainen is het vaak ook verplicht maar bij dit terrein kan ik er niet veel over zeggen... Ik denk ook dat het wel handig is om er een aan te schaffen voor je eigen veiligheid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:59

Ysselsteyn is een gewoon bos, zeg maar als wieringerwerf, dus geen verplichte BP, maar zeker wel aan te raden!