[SGW] Met Fjord Norge wel of niet SWG?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nette

Met Fjord Norge wel of niet SWG?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 12:14

Ik zit een beetje te twijfelen of ik met Norge wel of niet SGW zal gaan starten...
Natuurlijk kunnen jullie dat niet voor mij beslissen, maar toch, misschien denken jullie al meteen, niet doen, of juist gewoon proberen.

Laat ik even wat vertellen over Norge:
Norge is een fjord van net 16 jaar, ik rijdt haar nu 2½ jaar. Vroeger heeft ze nooit gesprongen, maar nu we het vaker doen gaat het steeds beter en vindt ze het ook steeds leuker. :)
Vorig jaar oktober hebben we een crossles gehad. Hierdoor ben ik het crossen echt leuk gaan vinden en Norge leek er ook wel plezier in te hebben.
Afbeelding
Ze vindt nieuwe dingen vaak wel spannend, maar toch leuk. :') Op springles bij mijn ponyclub springen we wel vaker Op/af-sprongen, hekjes, boomstammetjes en laatste les trakeners. :) Volgens mij heeft ze er wel plezier en ik ook. :)

Het probleem is alleen dat Norge (in de dressuur vooral) niet graag vooruit wil. Ze is niet erg actief, ookal is dat met buitenrijden ineens weg. Toen ik het laatst aan mijn instructrice vroeg, zei ze dat Norge eerst wat meer plezier in het galoperen moest krijgen. Maarja zij ziet ons alleen in de bak en met het springen. Op buitenritten galopeert ze heel makkelijk en kan ze het ook zeker volhouden.
En ze dacht ook dat Norge en ik 'problemen' zouden krijgen met de dressuur. (Klinkt wat negatief, maar zo bedoelt ze het niet. ;) ) Omdat de jury een pony wil zien, waarvan ze denken, die kan zo de cross volhouden.
Dus mijn vraag, klopt dat? Willen ze graag een snelle pony zien? Of waar let de jury op en wanneer mag je wel springen/crossen en wanneer niet?

Afbeelding

Meer foto's staan op mijn profiel. ;)

Geen idee of jullie me kunnen helpen, maar ik hoor het graag! :)

En als jullie het mij wel aanraden, weten jullie dan ook makkelijke leuke crossen in het Noorden? (Friesland)
Of oefencrossen/lessen. :)
Laatst bijgewerkt door Nette op 29-04-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:19

Ik heb even in je profiel gespiekt.....

Gewoon doen zeg ik! Je mag starten bij de pony's en de dressuurfoto's zien er goed uit :D

Over het algemeen zijn ze met de dressuur iets milder als tijdens gewone dressuurwedstrijden. Het doel is immers niet de dressuur. Wanneer je mag springen / crossen op een wedstrijd staat in het wedstrijdregelement op de KNHS site.

Edit: Heb je al officiel een winstpunt bij het springen? Of wil je eerst wat oefencrossen rijden?
Laatst bijgewerkt door Mootje op 29-04-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:20

Of je met het fjordje SGW moet starten of niet, weet ik niet. Maar ik kan je wel verwijzen naar de site van de Noordelijke SGW. Daar kun je informatie vinden over cross en ook data van oefencrossen/crosslessen.

http://www.noordelijk-sgw.nl/welkom_op_ ... gw_sit.htm

Overigens reed ik op tweede paasdag een crossles en zat er bij mij in de les een meisje met een haflinger die niet echt voorwaarts was maar die deed wel alles en was ook heel braaf!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:31

Ik zou zelf eerst een paar oefencrossen rijden en misschien nog een paar crosslessen. Als de oefencrossen goed gaan dan kan je natuurlijk altijd gaan starten.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 12:34

mo_van_dijk schreef:
Ik heb even in je profiel gespiekt.....

Gewoon doen zeg ik! Je mag starten bij de pony's en de dressuurfoto's zien er goed uit :D

Over het algemeen zijn ze met de dressuur iets milder als tijdens gewone dressuurwedstrijden. Het doel is immers niet de dressuur. Wanneer je mag springen / crossen op een wedstrijd staat in het wedstrijdregelement op de KNHS site.

Edit: Heb je al officiel een winstpunt bij het springen? Of wil je eerst wat oefencrossen rijden?

Nee, nog 1x BB springen dan ben ik van plan B te gaan springen. ;)
Ja sowieso eerst oefencrossen. :) En dus misschien een paar crosslessen. ;)
Maar het maakt dus niet heel veel uit dat ze niet zo voorwaarts is in de dressuur?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:40

Bedoel je eigelijk voorwaarts of impuls? Reageert ze wel op je hulpen, maar is ze gewoon niet zo snel of reageert ze niet op je hulpen?

Als je officieel wil springen, heb je al een punt in de dressuur. Wat kreeg je daar voor commentaar? Of was dat niet met dit paardje?

Ik rijd L SGW (bij de paarden) en ga proberen in het naseizoen naar het M over te stappen. Mijn paard is absoluut geen dressuurpaard: Enorm veel spanning, kan niet normaal stappen. Ik probeer bij de dressuur dus de schade te beperken in plaats van de sterren van de hemel proberen te rijden :o

Je moet het trouwens wel erg bont maken om niet door te mogen naar het springen. Gemiddeld een 5.5 om een winstpunt te halen lukt mij zelfs makkelijk :D

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 12:44

Dus je moet gemiddeld een 5.5 hebben om te mogen springen? :)
En hoeveel strafpunten met springen mag je max. hebben om te mogen crossen?

Ze reageerde eerder ook niet goed op mijn been, maar dat gaan nu al veel beter.. Op dressuurcoupons van nu staat altijd; 'Meer impuls' en meestal heb ik 5en op impuls.. :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:54

Eigelijk mag het niet maar toch: Je moet hoger dan een verliespunt halen om door te mogen naar het springen. Hoeveel punten dit is staat in je proevenboekje. Je moet gemiddeld hoger dan een 5.5 hebben (67.5 strafpunt) om een winstpunt te kunnen behalen voor je cross. Je mag max. 20 strafpunten hebben (tijdfouten niet meegerekend) om door te mogen naar de cross en max. 12 om nog een winstpunt te kunnen halen.

Hoeveel punten heb je normaal gesproken met de dressuur?

Ik vind dat je fjord wel mooi door de kaak loopt (wat veel fjorden moeilijk vinden), maar ik kan niet van een foto beoordelen of je wel genoeg impuls hebt.

Nette

Re: Met Fjord Norge wel of niet SWG?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 12:59

Nee precies, op de foto's kun je dat neit echt zien. ;)
Je ziet het wel aan dat ze vaak op de voorhand loopt, ze gebruikt als het niet hoef, haar achterhand niet goed.. :9

Laatste wedstrijd hadden we 174 & 181. ;)
Vaak hebben we wel (bijna) een winstpuntje. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:01

Nou dan hoef je je geen zorgen te maken hoor!! Over het algemeen heb je wel dezelfde of iets hogere punten voor de dressuur met een SGW.

En springen, is dat een probleem of gaat hij altijd zo stoer over de hindernissen als in je openingspost +:)+

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:04

Snelheid met springen is ook nooit heel hoog.. :')
Maar vanuit stilstand weet ze zich meestal ook nog wel te redden. :')

Afbeelding
Af en toe springt ze wat vreemd, maar meestal laat ze de balken wel liggen. :)

Afbeelding

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:07

Inschrijven met Norge zou ik zeggen :D

www.sgw-eventing.nl is een handige site. Daar staat een wedstrijdkalender op (ook oefencrossen) en oefenterreinen. En hou bokt natuurlijk in de gaten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:08

Schrijf je anders eens in voor een Oefen SGW, bijvoorbeeld in Huissen (oefencross holthuizen)
Daar moet (of mocht een paard jaar geleden in elk geval) je een dresuurproef rijden op het niveau dat je anders ook rijd en daarbij mag je zelf kiezen hoe hoog je wil springen en crossen.
Mijn zusje heeft bijvoorbeeld een keer Z dressuur gereden en daarbij 80 cm gecrosst en gesprongen ;)
Je kon 1.00, 60 of 40 cm springen of crossen, zodat iedereen van shet tot paard mee kon doen.
Je kan daar leuk rijden en ze hebben ook leuke prijzen :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:04

Tja... Je weet vast wat ik ga zeggen ;)

Gewoon doen, en ook al is het een 'fjord'.
Ik spring met Fjordy (Fjord O:) ) dus tussen de B Paarden en doen B SGW.
Dressuur is een flop, maar springen en crossen gaat ons super af. :)

Nu is Fjordy wel super snel en altijd eerder niet te houden dan te traag. Dus dat is wel zijn voordeel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:50

Ik wou vorig jaar Huissen rijden, maar die ging niet door.
(ook zo'n dwaze combi van Z dressuur met ahum 60 cm springen was mijn bedoeling, maar ja niet dus...)

Zoals Amber al zegt, zie rijdt ook met een fjord.

En ik begrijp dat jij gewoon bij de pony's mag starten?
Dat is ook wel handig.
Je hebt je B dressuur puntje al.
Volgens mij moet je dan nog 1 puntje B springen of zo?
Lekker gaan oefen crossen en cross lessen.

Mijn pony gaat een volwaardig paarden parcours nooit halen. (ik ouder dan 18, zij 1.45 hoog)
Dus ik hou het bij lager, maar zegt niet dat we geen lol hebben.
Doe 21 mei mee in Helden/Panningen BB eventing.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 19:29

Ik ben om. :9
We gaan gewoon lekker starten! :D
Op de club hebben we ook wel wat leuke crosshindernissen en ga waarschijnlijk meedoen met crosstraining Wieringwerf en daarna ook Cross Wieringwerf zelf! :) Daarna denk ik wel Egypte, aangezien die heel dicht bij is. :D

Trouwens, topic van Norge en mij met crossen:
[SGW-ITP] Norge @ Crossles.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:43

Bij beukers in oudkarspel is 6 juni een oefencross en 7 juni een echte cross. Misschien een idee om mee te doen aan de oefencross?? of aan de echte cross, net wat je wil:P: http://www.freewebs.com/clusiusevent/

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:55

Is voor mij net iets te ver weg.. :9
Maar van mijn moeder mag ik meedoen aan Oefencross Wieringenwerf of 1 van de oefencrossen Biddinghuizen. Welke raden jullie me aan? -Ik moet kiezen.. :+

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:21

Dan zou ik die in Wieringerwerf doen. Krijg je eerst les en daarna kun je de cross zelf rijden.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:21

Nette schreef:
Is voor mij net iets te ver weg.. :9
Maar van mijn moeder mag ik meedoen aan Oefencross Wieringenwerf of 1 van de oefencrossen Biddinghuizen. Welke raden jullie me aan? -Ik moet kiezen.. :+

Idd, de cross in wieringerwerf. Krijg je ook begeleiding bij.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 20:31

Ik dacht die in Biddinghuizen ook.. :9
Maar Wieringerwerf lijkt op foto's/filmpjes wel leuker/mooier :)
Omdat dat in het bos is. :9