[SGW] Springschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:11

Hey iedereen,

Ik heb zondag mijn eerste crossles ooit (wel ooit eens met een oefencross mee gedaan bij de manege ;)) :o en ga dat doen met mijn pony Amber (uit profiel). Ik heb lederen peesbeschermers en lederen kogelbeschermers (speciaal hiervoor besteld). In training (dressuur en springen) rijden we altijd zonder bescherming maar hiervoor leek het me toch beter. Ze is wel aan peesbeschermers gewent.
Nu is me aangeraden om ook met springschoenen te gaan crossen, maar ik weet nog niet zo goed wat ik hier van vindt. (Mijn oude verzorg-paard (tevens Ambers moeder) is volledig door het lint gegaan door de springschoenen en was na 2 uur galoperen pas weer te vangen).

Wat zouden jullie doen? Tóch springschoenen halen, en 'm daar vrijdag en zaterdag aan laten wennen, óf zonder springschoenen rijden en hopen dat het net als al die andere keren goed gaat?

Groetjes,
Marije

Snoekiej

Re: Springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:30

Raar verhaal, een paard die er van door gaat door springschoenen :? Ik zou ze voor de zekerheid gewoon eens omdoen, de meeste paarden reageren er helemaal niet op. Je hebt ze niet echt heel hard nodig, maar je weet het nooit :)
Ik cross vrijwel altijd met springschoenen, tenzij Vorstin een wondje in haar kootholte heeft door mok oid :)
Alvast veel plezier met je crosstraining!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:36

Snoekiej schreef:
Raar verhaal, een paard die er van door gaat door springschoenen :? Ik zou ze voor de zekerheid gewoon eens omdoen, de meeste paarden reageren er helemaal niet op. Je hebt ze niet echt heel hard nodig, maar je weet het nooit :)
Ik cross vrijwel altijd met springschoenen, tenzij Vorstin een wondje in haar kootholte heeft door mok oid :)
Alvast veel plezier met je crosstraining!

Die ging met 4 benen de lucht in, en deed er alles aan om ze af te krijgen ;)!
Ik zal morgen even langs het winkeltje hier in de buurt rijden, kijken of ze nog een ponymaatje hebben liggen :). Toch ben ik een beetje 'bang' dat ie 't zelfde gaat reageren als d'r moeder en 'm kwijt ben (moeder flipte in een binnenbak, pony staat buiten en zou de hele polder door kunnen gaan :7)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:40

longeerlijntje en handschoenen aan en vast houden, just in case maar de meeste reageren amper hoor! Vind voor de cross altijd wel fijn als ze goed in gepakt zijn, n boomstam geeft niet mee!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:42

Desnoods doe je ze in de stal aan ;)

Ik heb het trouwens ook nog nooit meegemaakt dat een paard flipte van springschoenen :n

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:50

Wel, dan zal ik niet naief blijven, en 't maar eens proberen :7
Jullie hebben me makkelijk over gehaald ;)!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:56

Ja joh, 't zijn maar springschoenen :)

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:41

Ik geloof niet dat springschoenen noodzakelijk zijn voor je eerste crosstraining als je ze met springen ook niet nodig hebt. Als je pony zichzelf in het gewone springen niet vangt zou hij dat in een eerste crosstraining (waarbij ik aanneem dat je geen enorme sprongen gaat maken, geen flinke afsprongen en geen heuvelachtig terrein) ook niet doen. Ik gebruik ze pas als de crosshindernissen wat zwaarder worden of bij zwaar/heuvelachtig terrein. Het is ieder zijn eigen keus, ik ben een beetje tegen het "overdone". Ik heb altijd het idee dat de paardjes waar het meeste op- een aanhangt het vaakst blessures hebben.
Begrijp me niet verkeerd, bescherming is goed wanneer het nodig is maar ik vind persoonlijk dat het wel eens overtrokken wordt.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:21

Ik heb ze wel gebruikt tijdens de eerste lessen en oefencrossen. Merrietje komt wel over de hindernis, maar kan soms lomp landen etc. Zou het juist niet bij een wat onervaren beestje beter zijn? Zit ik me nu net te bedenken? Heb ze nu met crosslessen altijd om.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 06:41

ik heb zaterdag met de SGW in markelo ook geen springschoenen opgehad. Pony krijgt er wondjes van.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 15:19

Uiteindelijk heb ik toch springschoenen omgedaan. Voor 't geval dat. Mijn topic staat bij SGW ITP :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:22

Hoe gign het met de springschoenen om?
Ik kan me wel voorstellen dat een paard springschoenen eng vind. Het kan dan helpen om andere springschoenen te nemen van ander materiaal. Van die standaard goedkope rubberen springschoenen willen wel eens klapperen bij het galloperen.

edit: typfout

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 15:35

Pollewoppy schreef:
Hoe gign het met de springschoenen om?
Ik kan me wel voorstellen dat een paard springschoenen eng vind. Het kan dan helpen om andere springschoenen te nemen van ander materiaal. Van die standaard goedkope rubberen springschoenen willen wel eens klapperen bij het galloperen.

edit: typfout

Ik had ze op vrijdag al omgedaan met mijn instructrice erbij, en toen liep die echt onwijs lomp te doen. Paar keer op en neer springen en als een ballerina lopen, maar na een uurtje ging 't wel redelijk. Tijdens de crossles was hij zo opgewonden dat hij er niet meer aan dacht denk :P.

donnathebest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:07

heeft ie mooi veel geleerd...

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 06:10

donnathebest schreef:
heeft ie mooi veel geleerd...

Hij zal afgelopen weekend inderdaad een beetje overdonderd zijn van alles ;)!

DafneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:30

Ik zou altijd bescherming dragen. Ik las dat je met springen en dressuur geen bescherming om doet? De pony kan altijd raar gaan doen..

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:37

DafneH schreef:
Ik zou altijd bescherming dragen. Ik las dat je met springen en dressuur geen bescherming om doet? De pony kan altijd raar gaan doen..

Als ik raar doe sta ik toch ook niet op m'n achterbenen ;).
Met cross heb ik 'm volledig beschermt, en (omdat ik 't nu toch heb) met springen ook peesbeschermers, maar geen kogel. Tijdens dressuur niks :)

MARKdeGROOT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:14

Ik zou altijd met springschoenen crossen!
Je beschermt de holte van je paard zijn voet, en als je langere springschoenen heb, dan heb je ook minder kans, dat je hoefijzers eraf gaan ( is per paard wel verschillend, want de een tikt ze er sneller af dan de andere!)

Ik doe zelfs op de wij springschoenen om bij men paard!
Anders moet de hoefsmid wel heel vaak komen :P

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:42

MARKdeGROOT schreef:
Ik zou altijd met springschoenen crossen!
Je beschermt de holte van je paard zijn voet, en als je langere springschoenen heb, dan heb je ook minder kans, dat je hoefijzers eraf gaan ( is per paard wel verschillend, want de een tikt ze er sneller af dan de andere!)

Ik doe zelfs op de wij springschoenen om bij men paard!
Anders moet de hoefsmid wel heel vaak komen :P

Ik heb ook besloten om met springschoenen te crossen, staat nog ergens hier in dit topic ;).
Ik heb trouwens wel het geluk dat mijn pony geen ijzers nodig heeft :)!

MARKdeGROOT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:02

zonder ijzers met schroeven crossen :O

Lijkt me toch een beetje gevaarlijk!
maar dat is mijn mening dan!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 06:41

MARKdeGROOT schreef:
zonder ijzers met schroeven crossen :O

Lijkt me toch een beetje gevaarlijk!
maar dat is mijn mening dan!

Er zijn d'r meer de zonder proppen crossen hoor ;)!

MARKdeGROOT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:10

Citaat:
Er zijn d'r meer de zonder proppen crossen hoor ;)!

Ja..?! Ik vind het best gevaarlijk, want je hebt minder grip!