[SGW] bloederige merrie SGW starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

bloederige merrie SGW starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 16:43

Ik zit een beetje met hele grote twijfels :)
Bij de pony's reed ik altijd op een degelijk niveau SGW. Ik reed toen in de klasse 5 (wat de provinciale hoogste klasse was en overeen kwam met 1.10m springen en dressuur M niveau)
Ik deed dit toen ontzettend ontzettend graag. Maar ben er na 1.5 jaar mee moeten stoppen o.w.v. blessures bij de pony.

Nu, 1 van mijn merries bloeit helemaal open als ik met haar naar bos ga en ze heeft een uithoudingsvermogen van ... een paard met een enorm uithoudingsvermogen :P (ik weet zo gauw niet wat een ontzettend uithoudingsvermogen heeft :D) Ze gaat zo over alle bossprongen en ook van water is ze niet vies. Sinds kort neem ik de dressuur terug wat harder op en ook daar wordt ze steeds beter in.
Springen is haar sterkste, meest getrainde punt dus dat zou geen probleem mogen geven.

Nu heb ik verder 2 problemen. Mijn vader wil absoluut niet dat ik met eender welk paard SGW start o.w.v. mogelijke kwetsuren die kunnen optreden door de zware belasting. En ten tweede wil ik dat mijn paard als springpaard geen kwaliteit verliest en ik meermaals gehoord heb dat paarden in het springparcour een beetje kwaliteit verliezen door veel te 'crossen' (op zijn vlaams). Nu zou ik graag jullie ervaringen weten omtrent deze 2 'problemen' om mezelf alsnog te overhalen op zijn minst 1 wedstrijdje mee te rijden :)

Scum

Re: bloederige merrie SGW starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:54

Ik denk dat het per paard heel verschillend is of ze vlakker gaan springen.
Onze ruin is er zeker niet minder door gaan springen en die gaat al heel wat jaartjes mee in de cross.
De merrie heeft nog te weinig gecrosst om er iets zinnigs over te zeggen.

Los van dat geloof ik niet dat een paar B crosjes je paard minder doen gaan springen (regulier).
Ik zou eerst eens een paar trainingen doen met de merrie als ik jou was. Dan neem je je vader mee en laat je hem foto's/film maken. Misschien wordt hij dan toch enthousiast.
Dan kun je daarna altijd nog kijken of je echt wedstrijden wil gaan crossen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 07:09

Scum schreef:
Ik denk dat het per paard heel verschillend is of ze vlakker gaan springen.
Onze ruin is er zeker niet minder door gaan springen en die gaat al heel wat jaartjes mee in de cross.
De merrie heeft nog te weinig gecrosst om er iets zinnigs over te zeggen.

Los van dat geloof ik niet dat een paar B crosjes je paard minder doen gaan springen (regulier).
Ik zou eerst eens een paar trainingen doen met de merrie als ik jou was. Dan neem je je vader mee en laat je hem foto's/film maken. Misschien wordt hij dan toch enthousiast.
Dan kun je daarna altijd nog kijken of je echt wedstrijden wil gaan crossen.

Ik ga geregeld trainen. Wij hebben in de buurt een aantal crosshindernissen en een waterbak ed en dat doet ze erg graag en ook goed, maar mijn vader krijg ik niet overtuigd.
Het is inderdaad over dat vlak springen dat ik me wat zorgen maak. Nog mensen die ervaring hebben met paarden die vlakker of net niet gaan springen door SGW?

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:13

hoi,

onze pony is door het crossen echt niet slechter gaan springen, eerder beter.
door de afwisseling blijft hij gemotiveerd om zich helemaal te geven in een springparcour.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:31

Onze merrie is een heel goed springpaard met aparte manieren, en dat is ze na een aantal jaar crossen (ze loopt nu M) nog steeds. Je moet er wel voro zorgen dat je ook in de cross correct blijft rijden, dus niet plat erop en laat maar gaan, maar netjes opzetten voor de sprong, en op het achterbeen houden.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 01:04

Ook mijn paard is een goede springer en als ik zelf goed rij, springt hij ook goed :P
Zoals Lielle al schrijft, ligt het meer aan de rijstijl in de trainingen en de cross dan aan onvoorzichtigheid van het paard.

Wij bejaarden zijn het er trouwens helemaal over eens dat crossen zelfs goed is voor je dressuur, diverse van onze paarden zijn Z-dressuur of hoger :j Wrs door de afwisseling en veelzijdige training.

Het verhaal van je vader is voor mij heel herkenbaar, ik ben pas beginnen te springen en crossen toen ik op mezelf woonde en nog steeds wil hij vooraf niet weten dat ik ga crossen. Het liefst zou hij willen dat ik helemaal stopte met "die gekke toeren" (op z'n Vlaams) maar ik vind het veel te leuk :D
Wel raar dat het bij de pony's wel mocht en nu bij de paarden niet :?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:30

Ik heb ook een hele voorzichtige merrie en die is dat nog steeds, ook in de cross springt ze ruim over. Zij is er absoluut niet onvoorzichtiger van geworden.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:36

Ik denk dat de ruiter dit voor een deel zelf bepaalt .. of ze vlakker gaan springen of niet .. Jij kiest nog steeds wanneer je afzet , hoe goed je verzameld enzovoort ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:39

Allemaal onzin.
Sgw is niet zwaarder belastend als springen en ook niet gevaarlijker mits je goed getraind bent.
Met sgw rijd je in een hoger tempo waardoor je wat vlakker springt maar als je een normaal parcours rijd heb je ook een normaal tempo en ik zou niet weten waarom een paard dan ineens vlak of onvoorzichtig zou moeten worden. Ik denk dat ze eerder voorzichtiger worden omdat ze weten dat ze in de cross geen balken kunnen aftikken.

Het is jammer dat veel mensen zoveel vooroordelen hebben over sgw rijden, het is helemaal niet gevaarlijk als je maar weet waar je mee bezig bent maar dat geld voor elke dicipline. Ik hoor ook vaak dat je met sgw je paard verpest ed maar mijn ervaring is juist dat ze veel vrolijker worden en meer zin hebben in hun werk als ze zich af en toe eens mogen uitleven.

Edit; juist een paard met een flinke scheut volbloed is heel geschikt voor sgw. Ze hebben uithoudingsvermogen, zijn snel en scherp en de meesten zijn vrij cool in de kop.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-04-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:41

@ Anneliesdj : Inderdaad ! Vind ik ook onzin ,, er versrpeiden zich evenveel foto's over mensen die hun paard in de dressuur naar de *** rijden. hangt van de ruiter af hoe je ermee omgaat.
heeft niets met de dicipline zelf te maken

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:48

mijn pony was eerst kijkerig en vlak met springen maar na wat trainingen en een paar crossjes is hij beter opgaan letten minder kijkerig geworden en is juist veel minder vlak geworden tilt gewoon beter z'n benen op

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:55

anneliesdj schreef:
Allemaal onzin.
Sgw is niet zwaarder belastend als springen en ook niet gevaarlijker mits je goed getraind bent.
Met sgw rijd je in een hoger tempo waardoor je wat vlakker springt maar als je een normaal parcours rijd heb je ook een normaal tempo en ik zou niet weten waarom een paard dan ineens vlak of onvoorzichtig zou moeten worden. Ik denk dat ze eerder voorzichtiger worden omdat ze weten dat ze in de cross geen balken kunnen aftikken.

Het is jammer dat veel mensen zoveel vooroordelen hebben over sgw rijden, het is helemaal niet gevaarlijk als je maar weet waar je mee bezig bent maar dat geld voor elke dicipline. Ik hoor ook vaak dat je met sgw je paard verpest ed maar mijn ervaring is juist dat ze veel vrolijker worden en meer zin hebben in hun werk als ze zich af en toe eens mogen uitleven.

Edit; juist een paard met een flinke scheut volbloed is heel geschikt voor sgw. Ze hebben uithoudingsvermogen, zijn snel en scherp en de meesten zijn vrij cool in de kop.

Ik denk dat jij me een beetje fout begrijpt.
Onvoorzichtig denk ik zeker niet dat ze er van zal worden (dat is bij deze merrie ook geen mogelijkheid want ze is uiterst voorzichtig) En dat ze bloederig is vond ik, zoals aangegeven in beginpost, ook een pluspunt: ze heeft veel wilskracht en uithoudingsvermogen

waar ik echter over twijfel is dat de merrie al eens vlak durft springen als je haar te veel tempo geeft. In de cross kan je niet elke keer uit een hele rustige galop komen omdat je aan je tijd moet denken. In het geval van deze merrie ben ik hier dus wat bang voor.

Verder waarom mag het niet van mijn vader?
Met de pony's heb ik er 1tje een half jaar stil moeten zetten wegens peesblessure door een zware crosswedstrijd te rijden.
Deze merrie springt heel goed en mijn vader wil het niet riskeren dat ze geblesseerd raakt en hierdoor een tijd niet kan springen. Zijn idee is zo wat van 'wij zijn springruiters en die horen hun paarden niet te gaan laten sgw'en'' heel small minded maar zo is hij!
Nu heb ik hem eergisteren wel doen inzien hoe de merrie verandert bij het eventing. Ze is over het algemeen ook veel minder nerveus bij een crossparcour dan bij een springparcour.

Maar ik wil dus eve opheldere dat ik geen vooroordele heb en het inieder geval NIET zo bedoeld heb.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:57

anneliesdj schreef:
en de meesten zijn vrij cool in de kop.

Dat is wel een nadeel bij deze merrie: koel is ze niet!
Ze wordt wel kalmer in de natuur dan als ze in de piste moet rijden, maar ze is heel stressgevoelig.
Dat is altijd een puntje waar we op moeten letten.
Tegenwoordig gaat het nerveuze eigenlijk helemaal goed, maar ik pas wel op met wat en hoe ik rij.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:59

Mallodie schreef:
@ Anneliesdj : Inderdaad ! Vind ik ook onzin ,, er versrpeiden zich evenveel foto's over mensen die hun paard in de dressuur naar de *** rijden. hangt van de ruiter af hoe je ermee omgaat.

Hé, jij bent van turnhout :P (hier een beersenaar) gek seg :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:52

Karennnn schreef:
waar ik echter over twijfel is dat de merrie al eens vlak durft springen als je haar te veel tempo geeft. In de cross kan je niet elke keer uit een hele rustige galop komen omdat je aan je tijd moet denken. In het geval van deze merrie ben ik hier dus wat bang voor.

Ben je bang dat ze zo vlak gaat dat je ongelukken krijgt?
Net als een springpaard moet je voor sgw ook trainen, kilometers maken, zorgen dat ze leert uit flink tempo in 2 sprongen voldoende terug te komen om netjes te springen. En de eerste paar crossen die je rijd ga je natuurlijk niet voor de beste tijd, eerst maar eens een paar keer rustig rijden, proberen netjes te springen en foutloos te blijven, die tijd komt later wel.
Karennnn schreef:
Verder waarom mag het niet van mijn vader?
Met de pony's heb ik er 1tje een half jaar stil moeten zetten wegens peesblessure door een zware crosswedstrijd te rijden.
Deze merrie springt heel goed en mijn vader wil het niet riskeren dat ze geblesseerd raakt en hierdoor een tijd niet kan springen. Zijn idee is zo wat van 'wij zijn springruiters en die horen hun paarden niet te gaan laten sgw'en'' heel small minded maar zo is hij!
Nu heb ik hem eergisteren wel doen inzien hoe de merrie verandert bij het eventing. Ze is over het algemeen ook veel minder nerveus bij een crossparcour dan bij een springparcour.

Schijnbaar heeft je vader wel vooroordelen ;)

Wat ik al zeg; ook een sgw paard moet je trainen, als je paard peesblessure's krijgt van het lopen van een cross dan heb je óf niet goed getraind óf je paard heeft heel zwakke pezen. Een springconcours is net zo belastend voor de benen, als je nagaat dat je 2 parcoursen rijd en 2 barrage's zit je wss aan een grotere afstand dan in een cross en in een normaal springparcours maak je meer korte bochten omdat de bak kleiner is en de hindernissen korter op elkaar staan.

Wbt het cool in de kop; daarmee bedoel ik niet direkt stressbestendig maar het niet kijkerig zijn. Ik heb zelf ook een volbloed en die wind zich vreselijk op als ze een cross loopt, stuiterd werkelijk alle kanten op maar in het parcours hoef ik niet bang te zijn dat ze opzij springt voor enge dingen. Dat bedoel ik met cool in de kop en dat is toch wel een vereiste voor een crosspaard.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 08:41

anneliesdj schreef:
Schijnbaar heeft je vader wel vooroordelen ;)

Wat ik al zeg; ook een sgw paard moet je trainen, als je paard peesblessure's krijgt van het lopen van een cross dan heb je óf niet goed getraind óf je paard heeft heel zwakke pezen. Een springconcours is net zo belastend voor de benen, als je nagaat dat je 2 parcoursen rijd en 2 barrage's zit je wss aan een grotere afstand dan in een cross en in een normaal springparcours maak je meer korte bochten omdat de bak kleiner is en de hindernissen korter op elkaar staan.

Wbt het cool in de kop; daarmee bedoel ik niet direkt stressbestendig maar het niet kijkerig zijn. Ik heb zelf ook een volbloed en die wind zich vreselijk op als ze een cross loopt, stuiterd werkelijk alle kanten op maar in het parcours hoef ik niet bang te zijn dat ze opzij springt voor enge dingen. Dat bedoel ik met cool in de kop en dat is toch wel een vereiste voor een crosspaard.

Mijn vader heeft inderdaad wel vooroordelen, maar dat is omdat hij er te weinig van weet. Het enigste wat hij onthouden heeft is dat mijn "spring"pony toen een tijd uit de sport moest wegens peesblessure. Dat vind ik heel spijtig natuulrijk.

Of het springen even belastend is voor de benen betwijfel ik een beetje. Bij ons is het immers 1 parcour en eventueel 1 barrage op een hele dag met goedverende ondergrond. Onze provinciale crossen zijn niet altijd even goed qua ondergrond, waardoor je soms een hele weg door zwaar zand aan het ploeteren bent.

En dat van koel in de kop, dat heeft ze inderdaad wel. Ze is wel nerveus maar niet echt kijkerig, als ze met haar werk begint is ze wel echt met dát bezig en niet met iets anders.
Toch maar eens een goed "klapke met de papa doen" (prate met de papa) ;)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:13

Karennnn schreef:
Mallodie schreef:

Haha ! bangelijk ! :p Dan ken je ook de cross van Arendonk ? Dat is mijn thuishaven ! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:16

Karennnn schreef:
Mijn vader heeft inderdaad wel vooroordelen, maar dat is omdat hij er te weinig van weet. Het enigste wat hij onthouden heeft is dat mijn "spring"pony toen een tijd uit de sport moest wegens peesblessure. Dat vind ik heel spijtig natuulrijk.

Of het springen even belastend is voor de benen betwijfel ik een beetje. Bij ons is het immers 1 parcour en eventueel 1 barrage op een hele dag met goedverende ondergrond. Onze provinciale crossen zijn niet altijd even goed qua ondergrond, waardoor je soms een hele weg door zwaar zand aan het ploeteren bent.

En dat van koel in de kop, dat heeft ze inderdaad wel. Ze is wel nerveus maar niet echt kijkerig, als ze met haar werk begint is ze wel echt met dát bezig en niet met iets anders.
Toch maar eens een goed "klapke met de papa doen" (prate met de papa) ;)

Hier is het normaal op een concoursdag 2 parcoursen te rijden (klassiek en progressief) en als je goed rijd mag je bij beide een barrage rijden.
Maar evengoed; dat galopperen train je natuurlijk wel op, ik train mijn sgw paard ook meer dan de normale springpaarden. Met haar ga ik expres lange stukken buiten galopperen, 4 min stevige galop, 2 min draf en dat 20 minuten lang. Daarbij draaf ik stukken over de verharde weg om de pezen sterker te maken.
Het is gewoon een kwestie van goed voorbereiden, zich verstappen oid kan natuurlijk altijd maar dat kan ook in een dressuurproef of bij het trailerladen gebeuren, overbelasting kun en moet je voorkomen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 09:02

Mallodie schreef:
Karennnn schreef:

Haha ! bangelijk ! :p Dan ken je ook de cross van Arendonk ? Dat is mijn thuishaven ! :D

Jep jep, ben ik vroeger zeker eens komen rijden met de pony's :)
Arendonk en blauwbossen, die kan ik mij het beste herinneren :P En Kasterlee ook een keer :)
Rij jij LRV eventing of via een andere vereniging?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 09:06

anneliesdj schreef:
Hier is het normaal op een concoursdag 2 parcoursen te rijden (klassiek en progressief) en als je goed rijd mag je bij beide een barrage rijden.
Maar evengoed; dat galopperen train je natuurlijk wel op, ik train mijn sgw paard ook meer dan de normale springpaarden. Met haar ga ik expres lange stukken buiten galopperen, 4 min stevige galop, 2 min draf en dat 20 minuten lang. Daarbij draaf ik stukken over de verharde weg om de pezen sterker te maken.
Het is gewoon een kwestie van goed voorbereiden, zich verstappen oid kan natuurlijk altijd maar dat kan ook in een dressuurproef of bij het trailerladen gebeuren, overbelasting kun en moet je voorkomen.

Ik probeer wekelijks een keer naar het bos te rijden. Bij goed weer is dat wel eens 2 x per week. Ik stap dan 2km verharde weg naar het bos, dan draaf ik eerst wat, dan doe ik wat bergen (rustig op en af voor der achterhand), wat galop, terug wat draf (meestal ben ik in het bos zelf een 30min aan het rijden) en dan wandel ik terug 2km verharde weg naar huis.
Springen doe ik eigenlijk zelden met haar. (zo 1x in de 2 weken, ze gaat wel bijna wekelijks op springconcour in het seizoen), ik rij haar een 2tal keer dressuur in de week, min 1x longeren en 1x wandelen aan de hand (zo'n 20min)

Ze heeft een hele stevige conditie en is niet snel uitgeput te krijgen.

Nog een vraagje: Ik krijg wekelijks dressuurles en onderhand terug wekelijks springles, is het noodzakelijk om ook SGW les te krijgen of red je het ook zonder? (ik wil natuurlijk niet meteen een mega proef binnen rijden dus we hebben tijd)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:53

@ TS :

Ik reed (tot en met vorig seizoen) bij de federatie ; dat is nationaal.
Maar nu is het met school niet meer te combineren ; school in Geel en paard in arendonk .. en geen auto voor mezelf ... dus verlies ik veel tijd mee !
Maarover twee weken heb ik mn rijbewijs (auto hebk ondertusse al) En dan ga ik waarschijnlijk volgend seizoen weer starten want ik mis het wel hard !!

Maar als je vader akkoord gaat dan zou ik niet twijfelen om die merrie van jou in eventing te rijden .. Het is zo'n fijne sport !! rrrr *D

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:58

Die SGW - les is niet nodig hoor ! :)
Als je regelmatig een cross doet dan zijn die lessen niet nodig , je kan springen en hebt al SGW gereden , dus de kneepjes van et vak ken je nog wel dus :)
Als je een B- cross start dan zalje paard wel snel weten hoe alles in zijn werk gaat !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:10

daar ben ik het niet mee eens. Ik zou zeker een sgw les aanraden, om je paard eens wat kennis te laten maken met de typische crosshindernissen als water, greppels e.d. Net een wat relaxter gevoel als je de eerste keer, start.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:10

Lessen zijn dus wel nodig ;)
Je kunt niet zomaar gaan crossen met een paard die het niet kent, dat is echt heel onverstandig! Ik zou je gewoon eens voor een paar trainingen opgeven, misschien verandert je vader ook wel van mening als ie ziet hoe je paard het doet.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:11

Lielle schreef:
daar ben ik het niet mee eens. Ik zou zeker een sgw les aanraden, om je paard eens wat kennis te laten maken met de typische crosshindernissen als water, greppels e.d. Net een wat relaxter gevoel als je de eerste keer, start.

De merrie kent crosshindernissen en ik train ze ook met haar: waterbak, beekjes, boomstammetjes, puntsprong... Maar ik neem hier geen les in, eigenlijk tot hier toe ook nog niet nodig geweest, het is geen kijker dus ze zal niet snel weigeren.

edit: wij hebben een klein crossparcour +- 10 sprongen ter beschikking op ons oefenterein.