[SGW] Je eigen conditie en SGW wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Je eigen conditie en SGW wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 15:05

Na de winterslaap komt eindelijk de eerste SGW wedstrijd weer in zicht!

Nu weet ik van mezelf dat ik af en toe blij was dat mijn hartslag en ademhaling niet gecontroleerd werd na de cross. Dus mijn vraag: wat doen jullie aan je eigen conditie voor of in het crossseizoen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:37

Ik deed nooit zo veel.
Belangrijk is dat je goed blijft ademen tijdens de cross. Dat scheelt iig een hoop!
Sinds kort ga ik wel naar de sportschool (ik kan het nu lichamelijk aan! *\o/* ) dus ik hoop mijn eigen conditie flink te verbeteren en hopelijk de winterkilo's er af te krijgen. :o

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:02

Ik heb ook nooit iets speciaals gedaan. Hardlopen heb ik wel een aantal keer gedaan, maar ik kon het niet opbrengen om dat te blijven doen.
Ik fiets wel elke dag naar school (wel 10 héle minuten :+) en mijn conditie is redelijk. Ik ben overigens nooit erg aan het hijgen geweest na een cross, als je er inderdaad op let om goed te blijven ademen, scheelt dat al een hoop.
Door de galoptrainingen in het SGW-seizoen merk ik wel dat mijn eigen conditie ook beter wordt (door een lange tijd in de verlichte zit te 'zitten'/staan), maar dat kan ook zijn doordat m'n beenspieren sterker worden ofzo.
Ik heb me wel voorgenomen om te gaan hardlopen, dus we zullen zien hoe lang ik het deze keer zal volhouden!

CarpeDiem

Re: Je eigen conditie en SGW wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:42

ik train zelf iedere week in de sportschool. Om spieren sterker te maken voor mn werk, maar ook voor mn uithoudingsvermogen, merkte idd dat ik na een oefencross *best werken met een paard dat bij iedere hindernis dreigt te stoppen* toch wel een minuut of 2 nodig had om alles weer beetje binnen de normaal waarden te krijgen. Dat vond ik te schandalig, dus daarom train ik zelf best streng op mn conditie.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:46

Ik doe ook niet echt veel , Galoptraining helpt wel , goede ademhaling tijdens het parcours helpt je ook al vooruit .. en de wekelijkse sport (volleybal).
Al weet ik nog niet zo goed wat ik aan mijn rug moet doen , heb namelijk aan het einde van de cross toe , superveel pijn in mn onderrug !

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:56

Ik kom meestal ook meer buiten adem over de finish dan mijn paard :Y)
Ik weet niet wat ik precies doe met mijn ademhaling met springen en crossen, maar daar moet ik echt op gaan letten. Ik doe (nog) niets om mijn conditie voor het crossen op peil te houden, maar het lijkt me heerlijk om als het wat beter weer is, iedere week een galoptraining te doen. Misschien word ik ook wel lid van een sportschool. Ik vind het ook belangrijk om goed in conditie te zijn voor een cross

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:51

Ik ben begonnen met 3 keer in de week hardlopen. Dus als het cross-seizoen begint dan is mijn eigen conditie iig goed op peil!

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:55

Trampoline springen is leuk, goed voor de conditie, goed voor je evenwicht en zeer goed voor je coordinatie...dus eigenlijk een super hulpmiddel om te doen om in goed cross conditie te komen! (Moet alleen toegeven dat die van mij al een jaar op zolder ligt..... :o ) Als je geen trampoline hebt kan je ook gaan touwtje springen, dat kan ook lekker binnen als het regent!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:31

:D ik ben brandweervrouw dus conditie genoeg........ heb daar alleen last van gehad op mijn allereerste cross debuut... := maar toen was ik wel heel nerveus dus dat had andere oorzaken dat ik over de finisch op was... :O

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:53

Ik doe niks :D Maar merk wel aan mezelf dat meer galoptraining ook goed voor mezelf is.

Ik ben iig degene die kapot is na de cross, niet het paard :))

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:58

Ik ben de groom dus heb ook genoeg conditie nodig.
Ik fiets dagelijks naar mijn werk (half uurtje heen - half uurtje terug) en ga 4-5 keer in de week sporten, 2 x krachttraining en 2-3 x cardio. Met een druk seizoen voor de boeg met veel paardjes per wedstrijd kan ik er dus wel tegenaan!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:27

Ik ben altijd blij dat de dierenartskeuring na de cross alleen voor de paarden is en niet voor mij... Ondanks dat ik een goede conditie heb (loop heel regelmatig hard en ga zo'n drie keer per week naar de sportschool), kom ik volledig buiten adem over de finish. Zelfs als de cross heel makkelijk liep en ik niet veel speciaals hoefde te doen. Ik heb het idee dat ik toch niet goed adem haal, probeer er steeds op te letten, maar in het heetst van de strijd vergeet ik het weer.
Misschien iemand die tips heeft om er aan te denken dat ik adem moet blijven halen??

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:30

Aan conditie training doe ik eigenlijk veel te weinig.
Doordeweeks op de fiets naar mn stage, in het weekend paardrijden en stallen mesten en dat is het.
Mijn conditie is scandalig slecht en ik heb het goede voornemen om als het weer beter is, minstens 1 keer per week te gaan hardlopen...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:33

Uhm ik doe niks haha.

Had geen last van mijn ademhaling, wel ontzettend van mijn onderrug :j.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:36

Ik doe in principe niets extra's aan m'n conditie voor het cross seizoen. 4 keer per week paardrijden, 2 keer per week hockeyen en 1 keer per week sporten op school blijkt voldoende te zijn. Maar mocht ik merken dat ik te weinig conditie heb of dat ik te moe over de finish kom, dan ga ik extra hardlopen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:47

Hm, dat klinkt toch echt als behoorlijk veel sporten Andrea! Jouw conditie zal niet gauw tekortkomen bij een SGW lijkt me?

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:50

Dat klopt wel Nickeltje, nog geen last van gehad inderdaad.
Maar ik weet nog wel dat ik een keer bekaf was na een cross, maar dat was met een totaal ander paard die ik echt flink moest rijden tijdens de hele cross. Madine huppelde de hele cross uit zichzelf wel door, dat maakt ook wel flink verschil.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:51

Dat is inderdaad een groot verschil. Ik ben vooral na een training bekaf, ik moet erg veel remmen met Nickje...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:51

Ik loop 1a2 keer hard per week, fiets elke dag een half uur heen en half uur terug naar school. en 7 keer per week paardrijden en soms wel vaker (2 paarden he :+ )

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:56

Nickeltje schreef:
Dat is inderdaad een groot verschil. Ik ben vooral na een training bekaf, ik moet erg veel remmen met Nickje...

Dat is ook vermoeiend inderdaad. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het minder vermoeiend is om een heet paard af te moeten remmen in de cross dan een paard constant in tempo moeten houden. Maar dat is mijn ervaring, misschien hebben anderen daar wel een andere mening over.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:57

Dat ben ik helemaal met je eens Andrea, lijkt me verschrikkelijk zwaar om je paard voor elke hindernis enorm aan te moeten moedigen... Ik heb er alleen geen ervaring mee, want ik heb alleen nog maar gecrossd met mijn eigen dikzakje...

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:59

En die wil wel :D ;)

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:00

Hallo,

Ik cross nu niet meer. Maar toen ik crosste ging ik zelf minstens 3/4 keer per week een uur hardlopen of mountain-biken (in en buiten het seizoen), daarnaast natuurlijk paardrijden.

Ik heb in de cross nooit last gehad van een slechte conditie.
Leeftijd scheelt misschien ook wel in fitheid.

Suc6!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:13

andrea16 schreef:
Nickeltje schreef:

Dat is ook vermoeiend inderdaad. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het minder vermoeiend is om een heet paard af te moeten remmen in de cross dan een paard constant in tempo moeten houden. Maar dat is mijn ervaring, misschien hebben anderen daar wel een andere mening over.

Vind ik ook, patrick moet ik echt vooruit duwen, bonny moet ik constant tegenhouden, ik ben bekaf na een les met patrick, om m constant in 1 ritme te houden, maar na een les met bon minder.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 08:58

martinev schreef:
Ik ben altijd blij dat de dierenartskeuring na de cross alleen voor de paarden is en niet voor mij... Ondanks dat ik een goede conditie heb (loop heel regelmatig hard en ga zo'n drie keer per week naar de sportschool), kom ik volledig buiten adem over de finish. Zelfs als de cross heel makkelijk liep en ik niet veel speciaals hoefde te doen. Ik heb het idee dat ik toch niet goed adem haal, probeer er steeds op te letten, maar in het heetst van de strijd vergeet ik het weer.
Misschien iemand die tips heeft om er aan te denken dat ik adem moet blijven halen??

heel bewust goed uitademen, het helpt vaak om te gaan praten of bv een liedje te zingen. Gewoon je paard belonen met je stem als ie het goed doen is ook heel erg goed voor je eigen ademhaling!