[SGW] wat doen met paard die nu ongeschikt is voor cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jetluinstra

wat doen met paard die nu ongeschikt is voor cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:15

Ik zit ontzettend in mijn maag met het volgende probleem.
Mijn merrie, 9 jaar, is recentelijk bij paardenkliniek De Lingehoeve geweest, omdat ik dressuurmatig haar steeds slechter kon oppakken. Iedereen had een andere mening, daarom maar naar een goede dierenarts gegaan.
Bij een kreupelheidsonderzoek en rontgenfoto's van benen en rug, kwam er het volgende uit: rechtsvoor en rechtachter niet goed. Rechtsvoor is het een probleem van een peesaanhechting, rechtsachter iets in de weke delen, wschl een kniebandje of zo. Meer duidelijkheid kon ik krijgen met een scintografie van 1500 euro, dit was me echter iets boven het budget. Uit de rontgenfoto's van haar rug kwam uit dat ze een lichte vorm van kissing spines had, haar rugwervels staan iets te dicht bij elkaar.
De dierenarts kwam tot de conclusie dat ze er zeker weer bovenop zal komen, maar dat ik niet meer met haar kan crossen. Dit probleem zou wschl steeds weer gaan opspelen. Einde oefening dus.
Nu heb ik het afgelopen jaar fanatiek gesprongen en gecrosst en mijn hart aan de cross verloren. Ik wil dus nog een paar jaar crossen, alvorens het was rustiger aan te gaan doen (ben immers ook de jongste niet meer). Dit had ik met haar willen doen, ze heeft een superkarakter, gaat altijd door en volledig betrouwbaar. Kon ook altijd alleen op wedstrijd.
Nu zou ik graag jullie mening willen hebben, is zo'n paard nog wel verkoopbaar? Volgens de dierenarts is ze goed als recratiepaard te gebruiken, of voor iemand die dressuur (licht) wil rijden). Ik ben ontzettend aan haar gehecht en wil dus ook niet dat ze in handen van een handelaar valt. Heeft iemand ervaring met paarden verleasen? Of hoe zou jij hiermee omgaan? Voorlopig staat ze nog lekker thuis met de pony van mijn dochter en ik wil haar eerst helemaal goed hebben, alvorens de volgende stap te nemen. Graag jullie mening!!!

Lielle

Re: wat doen met paard die nu ongeschikt is voor cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:54

Heel eerlijk? IMO is zo'n paard onverkoopbaar en ik zou dat persoonlijk ook niet willen. Juist omdat ze zo'n goed karakter heeft, loopt ze wsl voor haar ruiter door terwijl het niet meer kan. Ik zou zelf het risico niet willen lopen dat ze voor de recreatie weg gaat (wsl ook voor een leuke prijs) en dan toch weer zwaarder aan het werk gezet wordt dan ze aan kan. Verleasen kan, dan heb je iig zelf zeggenschap, of iemand vinden die lekker met haar wil buiten rijden of wat wil starten. Maar het is wel zo dat het toch erg tegen valt om zo iemand te vinden, ik ken maar weinig ruiters die ik op mijn paard zou laten. Mss zou je iemand kunnen zoeken die overkomt van de pony's, en met jouw paard wat ervaring kan opdoen. Maar je moet gewoon geluk hebben ermee.

Ik ken je situatie trouwens maar al te goed Verdrietig

G3rd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:02

Heb ik op de moment ook zo"n merrie staan die lekker kreupel staat maar door haar karakter toch alles uit de kan wil halen.

We zijn er over aant denken om de merrie te laten dekken zodat we toch nog iets hebben van ons paard en nadien te verkopen als fokmerrie. Misschien is dat laatste een oplossing zodat ze niet meer in de sport komt en verkopen als fokmerrie.

jetluinstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:29

@lielle: dank voor je mening!
@G3rd: merrie heeft ocd in haar knie, kan dus niet inzetten als fokmerrie, jammer he, had ik ook al aan gedacht.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:33

Kan je haar niet gewoon een lekker weitje geven en zelf - naast crossen met een ander paard oid - gewoon rustige buitenritjes gaan maken?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:39

Een moeilijke en lastige situatie he.

Gelukkig heb ik er geen ervaring mee, maar ik zou als ik in jouw schoenen stond, het paard niet verkopen, als je er echt aan gehecht bent, maar op je eigen stal leassen, dan kan je het in de gaten houden en zonodig adviseren het rustiger aan te doen mocht dat nodig zijn, en ondertussen een ander paard zoeken en kopen, waar je wel mee kan crossen, scheelt in de stalkosten denk ik, ik weet verder niet hoe en wat je stalt en wat de mogelijkheden zijn.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:39

Een zeer ervaren paardenman zei mij eens wat te doen in dit soort gevallen: Een jaar op de wei zetten en niets mee doen. Hoogstwaarschijnlijk is ze dan voor dressuurwerk en buitenritten 100% in orde en kun je haar naar een goed adres verkopen. Er zijn mensen die helemaal niet de behoefte hebben om te springen of te crossen. Het is gezien het "kissing spine" verhaal wel zaak iemand te vinden die volgens de principes van de klassieke dressuur met haar aan het werk gaat. Dat is natuurlijk dan weer niet zo eenvoudig.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:20

Aangezien niet elk paard blij wordt van alleen op de wei staan en jij ambities heb om te crossen zou je kunnen proberen haar als recreatiepaard te verkopen. Er zijn genoeg mensen die geen dressuur/spring of wedstrijdambities hebben.
Vraag is alleen of je dan 100% weet dat ze ook echt alleen voor dat werk gebruikt gaat worden. Daarnaast is het ook niet voor iedereen financieel mogelijk om 2 paarden en een pony aan te houden, maar dat kan alleen jij beoordelen.

In mijn geval had ik haar dus denk wel verkocht, hoe moeilijk dat ook is!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:26

Rowo, ik ben in principe niet tegen verkopen, mijn ervaring is alleen wel dat zulke paarden toch te vaak in een verkeerd circuit terecht en daarom zou ik het dus niet doen. Als het alleen kwestie zou zijn van niet - meer- geschikt voor het crossen meer verder tiptop in orde, vind ik het een ander verhaal.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:25

Dubbelpost.