[SGW] Scheren tijdens het SGW seizoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mjoor

Scheren tijdens het SGW seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:25

Dit is het eerste jaar dat ik SGW's rijd. Vorige jaren scheerde ik mijn paard altijd, omdat ze in de winter van nature (ze is een haflinger) een dikke vacht krijg, ook al begin ik vroeg met een deken en kunstmatige dagverlenging.

Nu geven de haren natuurlijk wel wat bescherming aan de benen, wanneer je deze dan wegscheert is die bescherming verdwenen.
Beenbescherming helpt wel iets, maar na mijn inzicht niet voldoende.
Nu zag ik laatst iemand de cross ingaan met een paard dat iets van klei op de benen had.

Of jullie je paard scheren in het SGW seizoen? (deels of helemaal) en ik ben nogal benieuwd naar wat voor een klei jullie dan op de benen smeren?

Liselot

Re: Scheren tijdens het SGW seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:44

waarschijnlijk is het vet wat je op de benen van een paard gezien hebt. vaak smeren mensen de benen van het paard aan de voorkant in met vet zodat ze bij de vaste hindernissen minder snel schrammen e.d. oplopen.

je kan je paard toch ook scheren en de benen erin laten?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:32

Scheren is wel aan te raden, ja. Crossen met een teddyberenvacht is echt niet fijn voor je paard, veel te warm voor ze. Na de cross is de vacht ook niet goed droog te krijgen. Gewoon scheren dus en eventueel de benen er in laten.
De klei waar jij het over hebt is eventcream of vaseline/uierzalf. Dat dient idd om de benen te beschermen als het paard de hindernis raakt. Door die creme glijdt het been makkelijker door.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:58

fijn, weet ik dat ook, zat al te twijfelen of ik hem voor of na Barchem zou scheren,.. maar kan dus beter nog voor misschien,..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:04

Niet om het een of ander.
Maar ik dressuur muts laat altijd al de benen erin zitten.
Onder andere voor bescherming.
Lijkt me met crossen ook wel practisch.
(da's nou handig voor princenhage Haha! )

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:11

Dat beetje haar geeft echt geen bescherming als ze de hindernis aantikken hoor!
Mijn paard wordt van top tot teen geschoren. Heb hele goede, degelijke crossbescherming en eventueel eventcream. Heb liever dat, dan dat ze het veel te warm heeft en niet voldoende af kan koelen en juist de pezen wil je goed koelen na een cross!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:26

Simmie schreef:
Dat beetje haar geeft echt geen bescherming als ze de hindernis aantikken hoor!
Mijn paard wordt van top tot teen geschoren. Heb hele goede, degelijke crossbescherming en eventueel eventcream. Heb liever dat, dan dat ze het veel te warm heeft en niet voldoende af kan koelen en juist de pezen wil je goed koelen na een cross!

Maar wel tegen takjes, en dingentjes met doorntjes.
Althans als je hier door de stad rijdt, en af en toe de
schaarse stukjes groen in moet, vanwege het niet hebben van ijzers.
(braam struiken zijn echt rot dingen!)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:46

Maar dat heeft niets met crossen te maken.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:10

Oké dankje:)

Ik vindt het ronduit lelijk staan bij mijn paard om de beenharen te laten zitten, dit omdat hij in de winter van die lange haren krijgt die dan uitkomen in zo'n enorme sok (zoals trekpaarden dat ook hebben)

Dan gaat bij mij volgende mij het scheerapparaat erover en haal ik een pot creme om de benen mee in te smeren. (toch een iets safer gevoel bij)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:18

Ik heb mijn paard nu nog niet geschoren. Zondag moet hij dus met een beginnende wintervacht mee naar Texel.
Ik scheer hem over een paar weken pas, als hij goed in zijn wintervacht zit. Vorig jaar was ik net te vroeg, en moest ik hem na een paar weken opnieuw scheren.
Zijn benen en zijn hoofd laat ik er trouwens altijd aan zitten. Hij gaat het hele jaar door overdag in de wei, weer of geen weer. De rest van zijn lijf kan ik met dekens tegen de kou beschermen, zijn benen niet.
Ik knip wel de lange haren weg, maar scheer zijn benen dus niet. Staat niet lelijk hoor, vind ik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:21

Ik scheer twee keer dit jaar. Een keer voor Princenhage en dan later nog een keer begin november.

Vorig jaar ook geschoren vlak voor de laatste Endurance van het seizoen en dat is goed bevallen, dus nu ook vlak voor de laatste cross Lachen.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:38

ik ben net klaar met scheren (van mijn paardje wel te verstaan haha Clown )...voor Ysselstein dus...tijdens de dressuurles begon ze al te puffen...en ze doet zo giga nazweten ...veel te riskant.

en ze ziet er dan ook nog eens waanzinnig uit....de onderbenen krijg ik alleen nooit gedaan...daar heeft ze zo weinig haar altijd zitten...dus doe ik alleen achter in de knieholtes..
dus huppeteeeee...de eventcreme erop

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:19

ik heb al heel lang ene pot eventingcreme maar nooit gebruikt,..
misschien in Barchem maar doen als ie geschoren is,..

smeer je dat er zo op? hele been?
en hoe krijg je het er weer af? met warm water thuis of hoe doen jullie dat?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:46

Hele voorbeen tot aan de beenbescherming en boeg, achterbenen vanaf de knie tot aan de beenbescherming.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:06

heleenxx schreef:
Zijn benen en zijn hoofd laat ik er trouwens altijd aan zitten.

da's toch best sociaal Knipoog Ik denk dat je paard dat wel op prijs stelt Ja Knipoog

Wij scheren de onderbenen idd nooit, niet voor bescherming maar wel tegen de kou.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:37

Pasjha is voor Helvoirt al geschoren, was er toen erg blij mee want t was toen weer eens opeens heel warm voor de paarden. Hij zit zowieso heel snel dik in de haren en dat is idd niet fijn met crossen. Verder scheren wij eigenlijk ook altijd tot aan de benen. Toch n beetje meer bedekt Bloos maar ik denk dat t idd niet zo héél veel uitmaakt qua bescherming in de cross.

Wat de eventingcream betreft: daar zijn al diverse topics over. Ik gebruik t pas vanaf M en dan zelfs nog alleen als er echt ook wat moeilijkere hindernissen in de cross zitten (flinke punten/bakken, hagen, skyjumps etc). Ik vind t voor t B en t L eerlijk gezegd n beetje overdreven, behalve als je n paard hebt die t echt nodig heeft. Maar daar vind ik dan ook weer van dat dat op zich weer niet zo verstandig is om mee te crossen Bloos Lijkt me geen fijn gevoel

Goede beenbescherming is trouwens ook meer vanzelfsprekend met crossen. Voor B & L kunnen stevige pijpenkousen met springschoenen nog wel maar daarna moet je toch echt met echte crossbeschermers aan de slag.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:36

Het was het mooiste geweest als ik Tenda afgelopen week had geschoren maar omdat we het erg druk hadden ivm wedstrijd doe ik het volgende week. Ik laat alleen een stuk onder het zadel zitten en verder gaat alles eraf. ik geloof er niet in dat die haren ook maar iets bescherming geven.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:53

ik wacht nog even tot ie nog meer vacht heeft, vorig jaar was ik net te vroeg en moest na 3 weken al bijna weer,..

denk voor barchem,...

weet nog niet of ik een dekenmodel (en hals kort) zal doen of benen lang laten,...
of toch alles eraf behalve zadelplek,..

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:49

Merel zit nu in een klein wintervachtje. Ik hoop dat het een beetje zo blijft, dan wil ik kijken of ik het scheren een keer kan overslaan. Mocht dat niet lukken dan gaat toch het scheerapparaat erover. Texel is mijn laatste cross, dus wat dat betreft is het niet nodig. Wil in de winter wel wat meer met het springen bezig, dus we zullen het zien of het haar eraf moet (vrees het wel, maar hoop van niet).

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:50

Nickje is nu ook langzaam iets wollig aan het worden...
Maar ik rij na morgen alleen nog maar een paar trainingen en ik heb Nick nog nooit geschoren omdat mijn moeder dan elke dag en deken om moet doen...
Ik denk dat Nick ook dit jaar niet geschoren gaat worden...

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:27

Eventinggek schreef:
Pasjha is voor Helvoirt al geschoren, was er toen erg blij mee want t was toen weer eens opeens heel warm voor de paarden. Hij zit zowieso heel snel dik in de haren en dat is idd niet fijn met crossen. Verder scheren wij eigenlijk ook altijd tot aan de benen. Toch n beetje meer bedekt Bloos maar ik denk dat t idd niet zo héél veel uitmaakt qua bescherming in de cross.

Wat de eventingcream betreft: daar zijn al diverse topics over. Ik gebruik t pas vanaf M en dan zelfs nog alleen als er echt ook wat moeilijkere hindernissen in de cross zitten (flinke punten/bakken, hagen, skyjumps etc). Ik vind t voor t B en t L eerlijk gezegd n beetje overdreven, behalve als je n paard hebt die t echt nodig heeft. Maar daar vind ik dan ook weer van dat dat op zich weer niet zo verstandig is om mee te crossen Bloos Lijkt me geen fijn gevoel

Goede beenbescherming is trouwens ook meer vanzelfsprekend met crossen. Voor B & L kunnen stevige pijpenkousen met springschoenen nog wel maar daarna moet je toch echt met echte crossbeschermers aan de slag.

Even beetje offtopic. Ik zag er vandaag ook 1 in de L cross ZONDER beenbescherming achter Huilen .

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:38

inderdaad triest, ik zie t helaas ook wel eens...

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:52

Ja niet te geloven toch! Wees toch zuinig op je beest denk ik dan, maar helaas denken dit soort mensen er anders over.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:57

had dan in ieder geval nog peeskappen omgedaan of zo ?????? of simpele springschoentjes erbij .. maar helemaal niets ...NEE voor mij niet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:53

Vorig jaar was er een groep van een rijvereniging uit de buurt van Waalwijk en die reden allemaal de pony's zonder bescherming. Ik heb het aangekaart bij de TA, maar het is niet verplicht om bescherming om te hebben in de cross.

Even terugkomend op het scheren. Wsl wordt mijn paard daags voor Hattem geschoren. Hoofd en benen niet, alles wat vanaf de schoft naar voor gaat met scheren is een drama. Ik heb het 1 jaar geprobeerd met platspuiten door een DA en dat hielp ook niet.

Ze heeft al 1 keer iemand het ziekenhuis ingewerkt met scheren dus ik laat haar hoofd en benen met haar. Vind ik ook wel prettiger aangezien ze bij mij ook in de winter minimaal een uur of 10 in het land loopt.