[SGW] Bedoeling van het opzetten van klei.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Bedoeling van het opzetten van klei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 20:55

Ik volg momenteel een opleiding tot het worden van lesgeefster. Een erg interresante cursus waar we veel algemene informatie verkrijgen.

Vandaag kwam de werking van klei onderandere aan bod en vroeg de cursusgever aan ons wie er wist wat de werking/bedoeling van klei is. De allervreemste antwoorden kwamen aanbod waarbij ik aandachtig en vooral verwondert zat te luisteren dat niemand dat wist(behalve ik dan Clown).

Ik weet het nu toevallige wel omdat ik groom voor een eventingruiter en dat dus regelmatig doe. Maar vind het toch wel verbijsterend dat er zooooo weinig mensen niet weten wat de bedoeling van klei opzetten is en dus klei gebruiken zonder te weten waar het precies voor gebruikt wordt.

Dus is nu mijn vraag aan jullie: weten jullie de werking/bedoeling van klei, benieuwd of er hier ook zoveel bevreemde antwoorden zullen komen of hebben jullie als eventingruiters toch de juiste kennis?

Ik laat dus bewust even het goede antwoord maar even achterwege.

Sim

Re: Bedoeling van het opzetten van klei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:32

Ik vind dit een beetje een overbodige vraag. Als "wij" het al niet zouden weten, dan staat er altijd nog op de pot beschreven wat de klei doet.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 21:47

Nou, dat dacht de lesgever dus ook dat het een overbodige vraag was, aangezien we allemaal paardenmensen zijn daar en iedereen er afentoe gebruik maakte van klei.

Dus zeg mij eens wat uwen pot klei zegt. Buiten dat het een 'koelend effect' heeft.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 09:57

Ik geloof dat de pot klei niet veel meer zegt dan dat, tenzij ze in nederland andere hebben.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:58

Nee hoor de pot zegt meer dan "koelend effect".

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 10:07

Zegt hij ook Hoe je ze moet aanbrengen en te controleren.

Op de belgische kleipotten heb ik dat toch niet tegen gekomen dat er staat dat een dikke, egale aangesloten laag moet aanbrengen en dat je het droogproces moet kijken HOE de klei droogt. Als de klei gelijkmatig droogt is er niets aan de hand, maar als de klei op bepaalde plaats bv trager droogt dan wil dat zeggen dat je paard daar een overbelasting heeft aan zn pees of in het ergste geval al een peesontsteking heeft. Dat is de bedoeling van klei, maar dus bijna geen mens die dat hier(in belgie thans toch) weet. En dat vind ik best erg Clown Want dat koelend effect is bijkomstig en al het andere over ondersteuning is tja zever.

Nuja ben al blij dat ze blijkbaar in nederland wel met verstand omgaan met klei.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:13

Ik ga starks naar stal en dan zal ik eens kijken wat er precies op staat.
Wat jij zegt over de plekken die minder goed drogen en dat daar dan (mogelijk) een blessure zit, heb ik idd nog nooit van gehoord. Hoe weet jouw cursusleider dat en waar is dat "zwart op wit" te vinden?
Ben daar wel nieuwsgierig naar, want als dit echt (wetenschappelijk) bewezen is, is dat wel een mooie graadmeter!
Nog wat; is er ook nog verschil in de verschillende soorten klei?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 10:17

Vanwaar het vandaan komt wist ik ook niet maar heeft hij dus verteld. Dat gebruik is begonnen in de draversport omdat daar heel regelmatig paarden met peesblessures komen door de vroege leeftijd waarop ze vaak beginnen. maar dat is dus al héél lang geleden ontstaan. En dat is dus behoorlijk verwaterd die kennis blijkbaar. De ruiter voor wie ik groom weet dat nu wel, daardoor dat ik dat ook weet. Maar ik dacht eerlijk gezegd dat de anderen dat ook egwoon wisten tot gisteren dus.
Of het zwart-wit ergens te vinden is heb ik geen idee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:39

ik zou juist eerder denken dat het sneller droogt op een plek met overbelasting. Meestal is zo'n plek nl warmer en daardoor verdampt het vocht sneller uit de klei. Klinkt voor mij dus tamelijk onlogisch eerlijk gezegd en ik zou graag de argumentatie weten.

Test het maar eens uit met afspuiten. Een warme plek herken je juist extra goed na het afspuiten omdat die eerder droog en vooral ook duidelijk veel warmer is dan de omgeving.

Ondersteuning is onzin, een brokkelend laagje klei kan natuurlijk nooit een heel paardenbeen steun geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:45

ben eens wat aan het zoeken geslagen:

Menselijk gebruik
http://www.kruidenvrouwtje.nl/middelen/klei.htm
Citaat:
Eigenschappen en werking
Klei wordt sinds mensenheugenis als geneesmiddel gebruikt, vooral voor huidverwondingen en maagaandoeningen.
Verzacht en ontspant plaatselijke ontstekingen
Ruimt onderhuidse bloeduitstortingen op
Bevordert de regeneratie van het huidweefsel
Remt bacteriologische activiteiten
Het zuigt de gifstoffen uit het lichaam op
Heeft ontvettende eigenschappen
Stimuleert het immuunsysteem en verhoogt de weerstand

heb nog niets over paarden gevonden behalve de standaard opmerkingen over verkoelen, verzorgen etc.

Paardendrogist
Citaat:
Koelen van de benen
Om beschadigingen aan peesweefsel te voorkomen is het belangrijk dat u de benen van uw paard na zware inspanning 5-10 minuten afspuit met koud water of insmeert met een koelende klei of gel. Tijdens de training kunnen er piepkleine scheurtjes ontstaan in peesvezels, deze herstelt het lichaam vaak weer vanzelf. Diverse reacties in het lichaam zorgen er namelijk voor dat er onmiddellijk afweerstoffen naar het beschadigde gebied toevloeien. Deze afweerstoffen worden in vocht getransporteerd waardoor er rond de beschadiging vochtophoping ontstaat. Op deze manier kan het lichaam het probleem zelf oplossen. Het herstelproces zelf kan echter ook de oorzaak zijn van nog meer beschadigde cellen. Als immers de vochtophoping te groot wordt, kunnen gezonde cellen een tekort aan zuurstof krijgen. Het resultaat: nog meer beschadigde cellen en nog meer vochtophoping. Om deze verdere beschadiging van het weefsel te voorkomen, moet het natuurlijk herstelproces getemperd worden, zonder het af te remmen. Dit kan door de omgeving van het beschadigde gebied direct goed te koelen (maximaal 10 minuten). De gezonde, onbeschadigde cellen hebben, wanneer zij koud zijn, minder zuurstof nodig en er is dan ook veel minder snel sprake van zuurstoftekort. Hierdoor zullen dus uiteindelijk minder cellen beschadigen.

( mooi artikel over naverzorging in de cross, eens gebruiken om de wiki te updaten
http://www.horseandhound.co.uk/horsecar ... 48307.html )

/add
en al mijn sgw boeken erop nageslagen (w.o. Mark Todd, Karin Donckers, Alice Naber) en kom het nergens tegen. Ik ben dus benieuwd wat jouw docent zegt.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 14:54

Het uwe klinkt idd logisch maar je kan evengoed denken dat warmte juist de vloeibaarheid van klei langer behoudt. Tenzij dan op bv extreem hoge temperaturen.
Even moet uittesten op welke manier juist.
Docent zei niets over hoe de klei moet drogen, enkel als de klei niet gelijkmatig droogt of 1 been wel en een ander been niet, dat er dan iets mis is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:12

Helene_ schreef:
Het uwe klinkt idd logisch maar je kan evengoed denken dat warmte juist de vloeibaarheid van klei langer behoudt. Tenzij dan op bv extreem hoge temperaturen.

dat valt te testen *LOL* 'helaas' is de warme plek op mijn arm nu net weg gegetrokken, anders had ik fijn wat kunnen kliederen met klei vanmiddag *LOL* Maar ik zal het eens onthouden, want voorlopig vind ik mijn argumentatie een stuk aannemelijker. Ik zou natuurlijk wat klei op het fornuis kunnen zetten Haha!

Misschien dat het wel opgaat voor antiflogistine? Dat gebruik je wel vaak verwarmd omdat het dan vloeibaarder is.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 17:59

ik weet begod niet wat antiflogistine is Clown.
Maar als ik aan een pot klei denk dan wete ik da hij wel zachter is als het warm weer is.

Maar kga da toch eens op een een of andere manier testen Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:38

hopelijk niet op je paard *LOL*

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:27

Ik ga volledig mee in de argumentatie van Lielle....vind het andere allemaal beetje vreemd klinken.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:13

Ben erg benieuwd of een van jullie dat gaat testen en wat er nu van waar is.

Gebruiken jullie eigenlijk altijd klei na de cross? En is dat al nodig als je maar heel laag springt / crosst?

Ik ga ook even dat artikel lezen.
edit: dit staat er ook in

Citaat:
Be careful that you don't apply something over nicks and cuts. I would put on a layer of Vaseline first," he says. "Don't apply it immediately. Let the legs and tendons cool down first and wait until early evening so that any potential problems show up. Leave it on overnight, then wash the coolant off the following morning."

doet iemand zo eerst vaseline en dan de klei?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:53

de kleisoort die ik heb (Staysound) mag wel over kleine wondjes heen. Ik gebruik het wel altijd na de cross, noodzakelijk is het zeker niet, maar goed koelen is wel aan te raden.

Ik ga het zeker een keer testen, maar ik hoop eigenlijk nooit te hoeven constateren dat de redenering van Helene klopt (of de mijne v.v.) klopt *LOL*

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:55

Doen jullie dat dan meteen nadat je hebt uitgestapt enz?
Of wachten tot thuis.
Ik neem wel water mee en spons haar altijd af met water + cooling wash. Weet niet of dat voldoende is, ofdat ik beter nog klei haal...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:58

ik doe het pas thuis, op de wedstrijd koel ik met icepacks (en tegenwoordig met hele mooi cool boots, die laat je een uur in water staan en die blijven dan lang koelen). Ik zou zelf proberen om af te spuiten; afsponsen is sowieso goed. Klei is echt geen must, en iedereen heeft er zo zijn eigen ideeen over. Ik zie ook veel mensen al op wedstrijden kleien, sommigen met kranten eronder, en bandages erover. Allerlei varianten.

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:10

ik doe na de cross eerst koelen met water.
na een uurtje ofzo met klei
over de klei doe ik dan natte kranten (nat met water en azijn) en dan inbandageren en de dag erna afhalen...

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:20

Wij gebruiken eigenlijk helemaal geen klei of icepacks.
Wel koelen we na de cross langdurig met water, en daarna gaat m'n vader nog een stuk stappen op het harde. Ik houd dit even in de gaten, vind het wel interessant Lachen

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:41

in de B of L doe ik het eigenlijk ook niet hoor. dan doe ik alleen wat koelingsgel op de benen