[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josewoos

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:54

Er stonden volgens mij weer genoeg fotograven vandaag :D

Ik mag volgende week ook, maar ik verwacht er niks meer van.
Nadat mijn oefencross in Renswoude zo slecht ging blijft paard ook slecht springen :(
Afgelopen woensdag weer springles en ook de instructeur zei dat het lijkt alsof paard vertrouwen helemaal kwijt is...
Gisteren thuis laag gesprongen, ik wou vooral lijntjes en ritme rijden, maar zelfs voor 30cm weigerde ze -O-
Later ging het beter hoor, net als in de springles, maar ik vrees wel een beetje voor komend weekend in de cross.

Morgen ga ik nog het bos hier in waar ook diverse boomstammen staan om te springen, dan woensdag weer springles en meer aan oefenen lukt niet meer.
Mijn doel om rond te komen moet ik misschien maar bijstellen in 'gewoon ' vertrouwen terug vinden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:44

Kun je dan niet beter afzeggen, en daar eerst thuis rustig aan werken?

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:53

Ja zit heel erg in twijfel.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant keek ik er zo naar uit en denk ik ook, wat heb ik te verliezen...
Als ik maar wel in gedachte houd dat elke sprong wat goed gaat mee genomen is en niet gefrustreerd word of zo (maar dat komt toch al zelden voor)
Ik kijk het deze week gewoon aan, of ik nu afmeld of later deze week, betalen moet ik toch..

Heeft jouw man nog lang last gehad van spierpijn na zijn val Susan?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:55

Als je toch al moet betalen zou ik ook gaan als oefenrondje. Gewoon zonder druk proberen lekker te rijden. Wel super balen..

Fijn van de resultaten in Ede. Van goed voor vertrouwen en leerzaam tot foutloos!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:56

Last van zijn schouder vooral. En een mega blauwe plek op zijn rechter heup.

Wat ik heb geleerd de afgelopen 2 jaar is dat vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Maw, je bent het zo kwijt en het duurt heel lang om weer op te bouwen. Bij twijfel zou ik zeggen, doe het niet. Maar dat is puur gebaseerd op onze ervaringen met ons eigen paard.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:43

Ik sta er wat nuchterder in. Niet als in verwacht nu dat je Ede gaat winnen, maar rij elke hindernis apart en kijk hoe ver je komt.
Maar dat is net waar je persoonlijk ook zin in hebt. Geld ben je kwijt, wil je daar ook de tijd insteken en benzinekosten etc.

Ik persoonlijk heb meer aan af en toe een wedstrijd rijden dan helemaal niet. En ja, dan heb je soms een stop of een wedstrijd die helemaal niet gaat. Maar als je eerst enkel thuis alleen maar rijd en op training is de stap naar een wedstrijd ook weer erg groot. Voor mij te groot.

Dat is maar net hoe je zelf in trainen staat. Ik vind bijvoorbeeld een winter lekker rustig rijden ook erg fijn (ik rij gemiddeld 1 of 2 indoorcrossen)! Hoe fris mn paarden daarna weer een cross lopen is niet tegen op te trainen.

dewi1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:31

@josewoos Moeilijk! Betalen moet je toch inderdaad, maar het is hele persoonlijke keuze of je alsnog daar naar toe wilt gaan. Kun je het beste zelf inschatten. Zou ook een mooie oefening zijn inderdaad maar het is natuurlijk wel voor het ''echie'' dus na 3x moet je er wel uit dat is het jammere er aan. Weet niet hoe ver het rijden voor jou is, maakt natuurlijk ook wel uit in je keuze.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:35

Maar als ze springparcours al niet doorkomt heeft ze slechte ervaring (paard ook) en kan ze ook naar huis. Weet niet hoe ver je moet rijden ervoor?

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:21

Balen josewoos! Ik zou dan idd ook gewoon naar de oefencross gaan en kijken wat lukt. Misschien dat ze op de cross hindernissen beter aanpakt!

Zou je donderdag al kunnen verkennen bij ede? Ik zit vrijdag met werk

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:38

Ede is voor mij vlakbij hoor, zou het ver weg zijn dan zou ik het sowieso niet doen.
Ede is eigenlijk ook onze thuis basis, althans, we trainen daar heel veel.

Vanmorgen het bos in geweest, gewoon lekker alleen met paard. Veel gegaloppeerd wat echt heel fijn was.
Toen kwamen we bij het gedeelte waar diverse boomstammen liggen om te springen en de oren gingen erop en paard trok er ook lekker naar toe.

Dus ik heb deze rit dubbel genoten, sowieso van het buiten rijden, maar ook hoe blij mijn paard was.
En zo ken ik haar, niet dat twijfelende of terughoudende wat ze deed.

Ik denk echt dat het een fase is ivm de wisselende kudde waar ze in stond.
Woensdag met springles ook weer kijken hoe het gaat.

Maar ik ga zaterdag ook gewoon starten en ik zie het wel.
Het is daar bekend terrein en het is dichtbij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:51

Als het woensdag ook fijn gaat zou ik lekker gaan dan. Fijn dat je nu lekker hebt kunnen rijden.

dewi1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:32

Ooh als het dichtbij is en bekend terrein zou ik het zeker proberen! Waarom niet. Betalen moet je toch haha. Niet geschoten is altijd mis. Fijn dat vandaag zo lekker ging!

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:02

Hoe hadden jullie gereden op ede, LuffB en Joki?
Super gedaan nog trouwens Esje!

En de rest die naar renswoude gingen? Fijn gereden?

Heb echt zin in zaterdag :D

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:04

Gaaf van je foutloze rondje M esje!

Josewoos; ik zou je eigen insteek bijstellen naar ede zoals je zelf ook al aan geeft en het meer als een oefenrondje zien. Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je het vertrouwen van je paard als prioriteit ziet, dus alles wat haar makkelijk af gaat lekker doen en en waar ze moeite mee heeft/ spanning op geeft er af en toe bij pakken. Wat ik vaak doe is dat onderdeel introduceren en herhalen totdat er geen spanning meer op komt. Stel ik heb het 1x gesprongen en geen spanning dan is dat dus iets dat geen afbreuk doet aan vertrouwen. Stel dat het na 1x springen of aanrijden niet gaat dan doe ik het nog een aantal keer tot het simpel gaat. Zodra het simpel gaat ga ik weer iets anders doen waarvan ik weet dat het vertrouwen geeft. Dan heeft het eerst vertrouwen gekost, daarna neutraal gemaakt en door er iets achter aan te plakken dat ze simpel vinden daar dan weer een pluspuntje richting het vertrouwen. En soms dus gewoon iets super super simpel doen en snel tevreden zijn. Zo ga ik binnenkort een rondje in de B doen om een makkelijk rondje te hebben en extra vertrouwen te boosten.

Zelf had ik iets soortgelijks in Renswoude. Daar had ik een gekke afsprong op de 1ste van de piano en lande ik op zijn nek. Daarna waren opeens grote afsprongen en skyjumps een no go (terwijl we degene die in de oefencross stonden al meerdere malen hadden gesprongen in lessen en normaal gesproken geen probleem geven. Daarbij kwam dat ik de grote bak met blauwe binnenkant en boomstam erboven probeerde te sprongen en Tuck die echt super spannend vond. Daar flink veel vertrouwen op verloren en hoewel andere sprongen goed gingen waren er dus ook grote problemen.
In de week erna ben ik naar Ouderkerk aan de Amstel geweest om heel simpel wat afsprongen en water te doen. Eerste keer richting een afsprong durfde die niet echt, maar omdat die zo laag was kon ik hem doordrukken en na herhaling en simpele losse sprongetjes en veel variaties van afsprongen veel aan vertrouwen kunnen bouwen.

Toch gaven de hindernissen waarop hij de bodem niet goed kon inschatten nog problemen. Weigering op de grote skyjump, de 1ste water insprong en de 2de water insprong. Dus hoewel er weer meer vertrouwen was dan tijdens Renswoude, had Renswoude wel meer afbreuk gedaan dan in 1 sessie te herstellen is. Dat ben ik helemaal eens met Susan.
Wel was Tuck verder echt super bij de les, gretig naar de hindernissen en veel looplust in het veld, puur dus de problemen op de stukken die ik al verwacht had.
Dus 3 weigeringen maar wel een heerlijk gevoel en de finish gehaald. Oudkarspel ga ik B doen en dan beslissen of ik Renswoude naar B om zet of op L laat staan

Afbeelding

Afbeelding

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:40

Esje fijn van je rondje.

Josewoos het als oefenrondje rijden zou ik gewoon doen. Als ik zoiets doe dan moet ik me wel echt bewust zijn dat ik echt blijf rijden en het niet bij voorbaat al een beetje laat omdat hij het toch waarschijnlijk niet doet, dus dat is misschien ook een tip voor jou.

Luff zonde dat het vertrouwen zo weg was naar fijn dat de rest wel lukte. De laatste L oefencross in Renswoude stond ook best dik als je alle hindernissen op L pakte.

Mijne had forse spanning in de dressuur en dan helpt het niet dat ik een bit in had (Ik dressuur normaal bitloos maar durf dat op zulke grote terreinen met haar niet aan). Maar punten vielen fors mee.

Springen was ik heel zenuwachtig voor na vorige week. De eerste 2 sprongen heb ik echt scherp moeten rijden maar daarna liep ze weer normaal. Het rondje was foutloos.

Cross was ze weer helemaal zichzelf. Alleen maar willen gaan. Ze liep eenvoudig foutloos rond. Wel een stuk buiten de tijd omdat ik niet echt gas gegeven heb, omdat het geen wedstrijd was

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:42

Tnx voor alle tips en uitgebreide reacties :)

Hebben jullie nog mooie foto's aan dit weekend over gehouden?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:53

joki; wat fijn dat het bij jou zo goed ging! Bij jou was het vertrouwen in de springring dus duidelijk weer de goede kant op gegaan! Super ook dat je een foutloze cross had. Zelf reed ik ook niet voor de tijd, wil eerst de obstakels overwinnen en ga daarna pas echt voor de tijd rijden.

als het vertrouwen voor Renswoude op 0 stond (ivm een eigen rugblessure en nog geen wedstrijdritme) was dat na rondje Renswoude -2. Na de training in Oudkarspel dacht ik dat het op 0 stond, maar stiekem toch op -1. Doordat hij niet in zijn stops bleef hangen en alles wel verder fijn sprong en hij veel heeft gezien zonder zich af te sluiten denk ik dat het nu op +0 staat. Dus terug waar we waren gebleven met een omweg.

José, de 2 foto’s hierboven zijn van ede. Heb er nog wel meer maar wil niet teveel spammen

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:55

Oh ik keek helemaal over de foto's heen :+
Stoer hoor!! *\o/*

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:57

Is Ede een meetmoment en geen wedstrijd?

Goed gedaan iedereen!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:15

Ik heb je verhaal natuurlijk al via de app gehoord en gezien luff maar toch even via hier, gave fotos. Anders is het net alsof ik de helft negeer _O-

Wij hebben maar gewoon gesprongen. De vos vindt de B te makkelijk. Snap ik. Maar haar hoofd is gewoon schattig.
Afbeelding
De jonge moest inkomen na zon poos, maar vond het onwijs leuk. En dat vind ik leuk

dewi1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:19

Gave foto's allemaal! <3 Fijn dat het bij iedereen goed ging en fijn dat iedereen zich herpakt heeft waar dat kon. Bij mij in Renswoude ging het ook goed.
Wat heeft iedereen eigenlijk na Ede op de planning staan?? Voor mij is alles zo ver weg, tot nu toe alleen 23 augustus Renswoude

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:23

Voor mij is de volgende ook Renswoude in het L of M.

Ik heb met mijn instructrice overlegd en we gaan na een aantal lessen bepalen of M in Renswoude haalbaar is aangezien die echt wel een stukje zwaarder staat dan in ede. Dus in tussentijd ga ik proberen in vorm te komen voor de M in Renswoude :D

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:53

Wat leuk om weer alle foto’s van iedereen te zien <3

Wij hebben afgelopen weekend gereden in Renswoude. Wel wat rommeltjes hier en daar, maar zo blij dat er gewoon weer crossen zijn *\%/* . Wij hebben volgend weekend een training in Heeten op de planning. Ook heb ik Geestmerambacht & Renswoude opgegeven. Lekker in het L. Eerst weer eens ritme krijgen na al die tijd ‘niks doen’.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:45

Ik heb ook oefencross Heeten, sgw in oud karspel en nog een oefencross in bathmen. Ik vind renswoude de wedstrijd niks dus die sla ik over. Ik hoop eigenlijk dat geldelaar door gaat..

En ben benieuwd naar bathmen, barchem, rekken.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:52

Wat fijn dat Ede zo goed ging voor jullie! Mooie foto's komen ook weer voorbij :wow:

Dewi, na Ede (oefencross 19 juli) ga ik kijken of ik wat trainingen kan doen en dan hopelijk op 1 aug in Utrecht de Eventing Derby. Daarna misschien weer Renswoude 23 augustus en de rest van de planning is voor september/oktober. Wel allemaal oefencrossen trouwens.