Eerst maar eens DWDD. Sim had idd gelijk, we zouden dat al eens eerder (in 2009!) hebben gedaan maar doro omstandigheden ging dat toen niet door. Nu dus maar in de herkansing. En dat is absoluut heel erg leuk geweest. We waren er al om een uur of vijf, het is trouwens een prachtige locatie! Westergasfabriek, net binnen de ring, mooi park erbij en veel oude industriele panden. Echt mooi opgeknapt. Prima gegeten in het mediacafe (waar ook crew en gasten eten) en rond kwart voor zeven konden we de studio in. Die is veel kleiner dan je op TV zou denken, die groothoeklens bedriegt behoorlijk. Wij zaten als laatsten nog beneden (idd naast Cor Bakker, screenshots lukken nog niet), degenen naast ons werden naar het balkon gestuurd.
Een korte introductie door Matthijs van Nieuwkerk over het programma en de gasten en daarna zong Berget Lewis 'Leun op mij'. Mooie manier om erin te komen voor de programmamakers, en een prettige manier om het publiek te vermaken.
Ik vond de uitzending zelf enorm boeiend. Wat me nog het meeste opviel was het enorm hoge tempo waarin alles ging. Niet alleen het wisselen van gasten tijdens de filmpjes maar vooral de snelheid van praten, de vragen in de quiz bv die echt werden afgevuurd, echt alles op topsnelheid. Inhoudelijk vond ik het gesprtek met de hoofdredacteur van de Volkskrant erg boeiend, alleen was de andere journalist die er bij zat wat onhandig bezig om het tegenwicht in de discussie te bieden. Het stuk over The passion was interessant (en toevallig had ik Danny de Munck de avond ervoor al op de radio gehoord), maar de Minuut van Berget Lewis (nog een keer 'Leun op Mij') stond als een huis.
Tja, en dan die zoenende stelletjes. Pas toen ik thuis de uitzening terugzag snapte ik ook de opmerking van Giel Beelen over 'zoenen op de achtergrond' tijdens het item over the Passion. Helemaal in het begin had ik idd een stel klef zien doen, waarvan ik me al af vroeg waarvoor dat nodig was. Verder was het me niet opgevallen (complimenten dus voor het vakmanschap van de mensen aan tafel, ik heb echt geboeid naar hen geluisterd) tot er ineens tijdens een filmpje mensen van de tribune werden gehaald. En na de uitzending flipte MvN echt. Hij heeft ze volkomen de mantel uitgeveegd (op een hele nette manier) en wat ik erg laf vond is dat ze daar dan niets op wisten te zeggen anders dan 'ik maak wel uit wanneer ik mijn vriendin zoen' en 'ik hoef me tegenover jou niet te verdedigen'. Als je dan zo stoer bent om daar te gaan kloten, wees dan achteraf ook een echte vent.
Dat bedierf de sfeer achteraf wel. We hebben nog wat nageborrreld maar het was duidelijk erg rustig.
Maar even los van die dissonant, ik vond het erg leuk en ga er zeker nog een keer naartoe.
Wb het topic en de fotografendiscussie, daar kom ik vanmiddag nog wel op terug.