[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:40

Oei Antonius :(:) Je mag hier altijd je hart luchten of een bericht sturen he!! :(:)

Hier krijgt canch 1-1.5 schep per dag. De andere paarden 1.5-2 scheppen + dan nog luzerne en zemelen en veel wortels

In principe hoeft een paard niet zoveel krachtvoer. 3 scheppen voor luxor vind ik bv veel. Tenzij het een klein schepje is :D.
Hier krijgen ze equifirst classic, ook zonder haver. Zowel de 'sportpaarden' als de oude paarden die niets doen als de jonge doen het daar goed op.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:59

Hopelijk zijn de problemen snel opgelost Antionius!

Mijn paarden krijgen ook niet zoveel krachtvoer. Dat hebben ze niet nodig. Wel veel vulling, Colo krijgt 2 scheppen bietenpulp, 1,5 schep recreatiemix van de av*eve, handje luzerne erbij. Dit elke ochtend en avond. Soms ook aangevuld met fiber*force, 's middags krijgt hij slobber en wortels.

1x per dag krachtvoer geven is niet ideaal voor de spijsvertering en kans op maagzweren. Hoe vaker, hoe beter.

Vrijdag zet ik Colo terug aan het werk, door het weer en de camionette die naar de garage moest is het er gisteren niet van gekomen. Als hij correct loopt zal ik zondag misschien toch ons Z1 debuut starten. Al is de voorbereiding niet ideaal :( Hij kent wel de oefeningen en een proefje is natuurlijk niet zo heel zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:10

Duimen dat hij goed loopt en alvast succes voor zondag. Ze geven dit weekend goed weer, hopelijk zet dat door.

Bietenpulp en/of zemelen moet ik nu niet mee afkomen. In het koude najaar en de winter gaat dat vlot binnen. Eens ze op de weide staan ben je vriendelijk bedankt en bekijken ze het niet.
Vulling heeft hij genoeg aan continu hooi en/of gras. Is prima op gewicht, goed in de spieren en conditie. Mag juist nog ietsje wakkerder.

Juist omdat ik maar 1x/dag ga zoek ik iets waar genoeg in zit maar waar ik maar 1 à 2 scheppen moet geven. Ben inderdaad ook niet voor een massa krachtvoer te vinden.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:20

die van mij krijgt 's ochtends nog steeds een schep opgeweekte bietenpulp en wat hooi (inderdaad om maagzweren tegen te gaan) voordat hij 0.75 kilo endurix krijgt van cavalor. en dan 's avonds weer 0.75 schep endurix...hij krijgt echt heel weinig.
nu dan op de wei uiteraard voldoende gras en hooi net zoveel dat hij het opeet en niet mee gaat spelen in de stal.
ze mogen nu 's nachts best wel eens eventjes niks met zoveel jong gras.
dus 1.5 kilo krachtvoer, en nog zit ik tegen een brulstier/aap te vechten in de cross := maar minder kan ik hem niet geven vind ik...verder ziet hij er tiptop uit! :D

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:49

hier ook hooi zoveel ze willen. in de winter krijgen ze ook een soup bij van a*veve. + bieten en wortelen :)
soms is het ook een beetje zoeken waar ze goed mee zijn.
Wij hadden vozzie ook een tijdje ander eten gegeven maar hij begon echt spoken te zien terwijl hij eigenlijk echt geen kijker is.
nu krijgt hij een mengeling van fiber*force , tradition*mix en balance*mix van aveve.
Ze krijgen s morgens 1,5 schep van 800 gr en s avonds.
Verder staan ze ook overdag op de weide ( max 3 uur op vol gras, de rest op afgegeten stukken) en snachts altijd op stal omdat ze anders te dik en te loom worden om te rijden.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:14

ik ben eens op internet gaan kijken naar dat fiber force....maar ik kom er niet goed aan uit wat de toegevoegde waarde dit heeft.
kan iemand mij hier vertellen waarom jullie dat geven?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:32

Ja tzijn idd geen grote scheppen :P gewoon datk niet weeg en gwn die scheppen geef.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:18

in fiber force zit er alles in wat ze eigenlijk nodig hebben maar is zeer laag aan suiker en zetmeel.
Zeer goed voor paarden die bv gevoelige maag of snel spier pijn hebben.
Ik geef het omdat het vooral zeer weinig suiker bevat. Mijn merrie is gevoelig aan een grote suiker hoeveelheid en dan wordt ze beetje onhandelbaar in de zin dat ze altijd blijft lopen, ze wordt er zeer onrustig van. Met die fiber force heeft ze dat veel minder omdat er veel minder suiker in zit.
In fiber*force 3% suiker en 5% zetmeel - terwijl andere vaak boven de 20% zetmeel gaan.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:46

hmmmm...dat ga ik eens overwegen, want die van mij heeft in het overgangsstukje maag darmen altijd wat problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:26

Om diezelfde reden geef ik de sport mix zero :j Hij doet het niet slecht op ander voer waar wel granen in zitten, zeker niet, maar bij dit voer kan ik een uur na het voeren rijden. Bij gewoon voer met graan in heeft hij regelmatig een opgeblazen gevoel, alsof het nog op zijn maag ligt en ik zit met een ballon tussen mijn benen.
Wat de energie betreft: ik heb altijd de richtlijn aangehouden van 1u voor de inspanning voeren om de vrijgekomen energie het best te benutten. Maar ik heb er niet bij stilgestaan dat bij de sport mix zero er vooral trage energie vrijkomt.
Nu kom ik iets meer dan een uur voor ik de proef in moet op wedstrijd, hij krijgt zijn emmertje, ik ga me inschrijven, rondkijken/verkennen. Tegen dan is zijn emmer op, rustig trailer af, klaarmaken en 20-30min rustig inrijden. Ik ga nu eens proberen om zijn emmer al (deels) te geven voor ik vertrek. Wie weet is het daarmee opgelost :)

Hij heeft wel -alweer- een kuip van 90L gemold en een grote lege voerton die ik domweg binnen bereik had laten staan.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:50

Snel iets tussendoor, optimaal is krachtvoer 3-4u voor de inspanning geven!
Na 1u is het eten wel gezakt in de maag, maar nog niet opgenomen om het lijf te voorzien van alles wat nodig is om te presteren.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:01

ik heb enkel jaren geleden een voordracht over voeding en conditie training bijgewoond van k*arin d*onckers. Daar werd ook gezegd minimum 2 uur voor de inspanning. Liever dan het krachtvoer na de inspanning als het geen minimum 2 uur op voorhand kan geven. Hooi mogen ze wel krijgen.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:05

hebben paarden niet ook net als mensen een glucosedip na het eten?
ik heb een zak fiberforce erbij besteld, toevallig moeten we vandaag voer halen.
ik ga het eens proberen

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:18

Als ik op wedstrijd ga met 's morgens vroeg vertrekken, dan geef ik meteen eten als ik toekom op stal. Tegen dat ik effectief op m'n paard zit ook al gauw aantal uur gepasseerd.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:52

ja dat doe ik dus ook, alleen geef ik ze dan geen krachtvoer.
heel vaak moeten we zo vroeg weg dat ik hem alleen een flinke bak bietenpulp gemengd met slobber geef. en dan neem ik de brokken mee op de trailer ergens op een rustig moment.
ook neem ik vaak een bak met heel vochtig bietenpulp en slobber mee, want hij drinkt erg slecht op de wedstrijd...en zo neemt hij toch vocht op.
Ik had tijdje geleden een mooi siroopje gekregen van de DA. hij is zelf FEI DA en ook favoriet van de eventing, en denkt altijd met me mee...normaal krijgt hij elektrolyten poeder die ik online bestel.
Maar nu had ik recharge gekregen...siroopje van elektrolyten en glucose...ik had hem dat op de dag van de wedstrijd en 2 dagen erna gegeven...ik heb hem dinsdag gereden na de wedstrijd en hij had geen centje pijn! :D
natuurlijk is hij ook goed op conditie, maar toch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:30

Dank u Antonius! Dan zal daar het probleem zitten!
Hooi eet hij niet altijd op weg naar wedstrijd. Naar huis wel. Drinken varieert, soms wel soms niet. Heb wel altijd een emmer en een bidon water mee.

Zondag heb ik proef om 12u30, dat is rond 10u vertrekken. Perfect. Dan ben ik om 8u op de weide en kan ik vlechten terwijl hij eet. Als ik in de toekomst vroeg moet starten geef ik dan niks meer voor vertrek en de avond voordien wat extra als dat nodig lijkt.

@ Florence: je start een goed half uur na mij zag ik. Zal proberen om te komen kijken :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:24

Als je weinig tijd hebt, zou je makkelijk een kleine schep gewone recreatiemengeling of sport kunnen geven > eten ze graag en is rap op.
Fi krijgt bv mix van halve schep sport en ganse schep fibermix > die fibermix duurt véél langer om op te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:55

Ga het eens bekijken, bedankt voor de tip :) Heb ooit eens een zak energymix geprobeerd omdat de sport mix zero op was. Dat is meer voor duursport en ik geef dan maar 1 schep ipv 2, en daar doet hij het eigenlijk nog iets beter op. Vind het alleen onnozel om voor wat hij maar doet een topsportmengeling te geven. En dan ook die traag vrijkomt, dus niet echt wat ik op dat moment nodig heb. Eens neuzen bij de voeders voor "kort maar intensief" of daar iets interessant bij zit om dan te geven vlak voor ik vertrek.

Voor de rest is het vooral zoeken naar iets waarvan hij dus niet spontaan de helft of meer regelrecht uit zijn bak smijt en niet opeet of gewoon verspilt door dat gesmodder.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:05

Ik zag vandaag foto's van de wedstrijd van Peelbergen voorbij komen komende zondag... :oo
volgens mij wordt het een stevige cross ~~}>

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:50

Gelukkig brengen mijn paarden nog even een lichtpuntje, nyona was opnieuw foutloos in de cyclus, dus ze zal al zeker BK mogen lopen in Gesves *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:57

Wanneer is dat?

Dikke proficiat alvast!

Voor de rest, als er iets is... luisterend oor nodig... mijn pb staat open.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:38

Woehoeee super Antonius!

In een vlaag heb ik mij een Antarès Reference aangeschaft. :') Nuja giant korting erop, dus kon het niet laten. :P Hopelijk is 't pakketje er snel! Ben er wel blij mee! :D Laatste stuk.

Vandaag een megazalige Luxor onder het zadel! Met stip op 1 het beste ritje tot nu toe. ;) 't Was precies alsof hij gelijk 2 nette proeven ging kunnen lopen. :P Eind mei in Waregem, maar 'k weet nu al dat er veel meer spanning gaat zijn dan thuis. :P Nuja beetje bij beetje geraken we er wel! :j
Eerst beetje stressen voor de springles overmorgen, voorlaatste sprong veel te hoog en ik viel ervan. Laatste was goed maar zat nog beetje met de schrik van sprong ervoor. :P Maar gelukkig houdt de lesgever wel rekening mee met het vertrouwen. :) 'k Hoor het 'm nog zeggen van "Ja Hanne... Ge ebt u duidelijk nen springpaard gekocht hé. :+"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:23

Hier gaat het springen ook vlot. Opstart vandaag was weer relatief tam en 2x geweigerd op echt een doodsaaie hindernis... eventjes afgebouwd en toen was hij vertrokken. Eens we parcours gingen oefenen werd meneer wakker en zoooo fijn kunnen rondsturen :D

Zondag wordt gene vette op wedstrijd. Hij heeft beide achterijzers die lichtjes loskomen, kan smid niet bereiken, nog geen vijsgaten en de boel is op gras/klei. Dat wordt op safe rijden vrees ik om uitschuivers te vermijden. Toeme toch.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:51

Antonius: het zag er inderdaad weer super uit :) gesves here you come :D

varekaj: kan je de ijzers er niet af doen? Ik zou het risico niet nemen om zonder vijzen te springen :s

hanne: fijn dat hij thuis al goed loopt :) komt wel goed :) veel kilometers doen eh :) springen zal ook wel lukken. Niet te veel denken en gewoon rijden :)

flushke doet het ook weeral beter. woensdag hebben ze de zuurstof weg gedaan. hij gaat nu ook meer en meer bij mamie gaan drinken en ze lijkt het ook meer toe te laten. krijgt wel nog sonde voeding bij omdat ze niet echt weten of ze genoeg melk geeft. Gisteren had hij een beetje diarree maar dit ging ze ook verder onderzoeken. misschien omdat hij nu meer melk krijgt dat hij er wat op reageert. Maar tes zo een knotje :) Elke dag zit er iemand anders bij en elke dag hoor ik hoe mooi hij wel is. <3 Maar ja eigen kind schoon kind zeker *\o/* Ik ben er in elk geval heel gelukkig mee :)

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 08:00

Fijn dat het beter gaat! Hopelijk blijft het die richting uit gaan!!
Tsja, zo een zwarte parel vindt iedereen wel leuk hoor <3