LuffB schreef:Renswoude staat eigenlijk overal wel een beetje bekend als de cross waarop je baseert of je klaar bent naar je volgende niveau. Ze bouwen niks dat niet mag voor het niveau, maar wat er staat is vaak wel de max aan hoogtes. Denk verder aan veel aankleding (bloemen, planten, bomen, molens, veel verschillende soorten hindernissen) en verschillende “secties” (de galopeerbaan, grasveld bij het water, grasveld daarvoor, apart weiland met de bulten en de brug, stuk pad achter de bosjes achter de galopeerbaan) waardoor er veel voor de paarden te zien is. Als je in Renswoude foutloos rond ben wordt er vaak wel gedacht dat je een niveau omhoog ook aan kan (de simpelere L crossen zijn soms te vergelijken met de B van Renswoude, dat idee een beetje.) om die reden zou ik goed nadenken over Renswoude als B start te doen. Hoe is die in zijn BB crossen geweest, hoeveel heb je er daarvan gedaan, heb je het gevoel een stijgende lijn te pakken, hoe reageert hij als er veel te zien is etc. Als je paard heel vertrouwd is met de opdrachten die je van hem vraagt en zich zelfzeker voelt zal hij makkelijker rond lopen en nog weer meer vertrouwen opbouwen. Als die nog twijfelt en het paard het puur “voor jou doet” zou ik Renswoude nog even laten gaan of eerst een andere doen zodat je niet het vertrouwen bij het paard weg gaat nemen.
Los daarvan vindt ik wel dat Renswoude eerlijk bouwt, maar het is wel een test voor paard en ruiter
Ook altijd een goede tip, kijk helmet cams van voorgaande jaren. Dan kan je een beetje een beeld krijgen hoe het terrein eruit ziet en wat er voorgaande jaren in stond.
Dreamguide: train jij zelf veel op Renswoude? Dat het daarom makkelijker gaat?
Ik kom even binnenvallen..

Nu ik dit gelezen heb moet ik toch even slikken..
Ik heb nu een aantal oefencross gereden oa. Ede en Leende afgelopen weekend. Ik volg al vanaf maart crosslessen eerst iedere week, nu om de week springen/cross.
De oefencross heb ik allemaal op B niveau gereden en allemaal voor mijn gevoel ‘makkelijk’ foutloos rond gekomen. Ik ben zelf z springen, maar daarvoor dus nooit gecrosst. Mijn paard loopt z2 dressuur, en is b springen + 8. Maar zoals hierboven gezegd komen we makkelijk de B door tot nu toe.
Na de oefencrossen had ik een beetje het gevoel om eens wat meer de grens op te zoeken. Dus heb ik mij in Renswoude voor de oefen L ingeschreven. Zoals ik dus hierboven lees, niet handig...

De grens opzoeken vind ik leuk, maar het moet wel verantwoord blijven natuurlijk