[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:28

Sannexspikey schreef:
Gister met zusje meegeweest naar leende ben vgm iemand van hier zien rijden maar geen idee wie het was haha. Met sjaal om :).
Was volgens mij wel fijne cross, greppeltje wat minder ook naar ongeluk bij gezien

Oh dat was ik dan! :o Fotograven herkende mij ook al dacht hoe dan?! De sjaal dus :')

De rem was hier minder goed aanwezig.. in het parcours haar ook keer stil gezet e.d. Ziet er voor het oog vaak niet direct zo uit maar als ik dat door laat gaan racen we als 2 ongeleide projectielen overal overheen.
De uitsprong van de rijbaan vonden heel veel paarden lastig in Leende! Echt 8 vd 10 hadden daar een weigering op van wat wij gezien hebben. Die ging goed bij ons :D.
Alleen wou daarna de insprong in het water doen maar daar stopte ze 2 x op het afzetmoment. Wou ze er alsnog in stap overheen maar dat vond ik te gevaarlijk.
Maar gewoon het water in, trakhener erna stopte ze ook terwijl ze daar nog nooit op gestopt was. Toen stopte ze ook bij de boomstam op de grond, haar daar overheen laten stappen en vanaf toen sprong ze weer.
Kwamen we bij de vond ik best wel een heftige hindernis, been eraan en hop. Sprong ze daar met zo gigantisch veel power overheen dat ik naar achteren klapte met mijn rug en na nog een hupsje achterover er vanaf plat op mijn rug klapte. Oeps.
Mocht die hindernis nog een keer doen van de hindernismensen en dan parcours verlaten. Superfijn dat dat mocht!
Gelukkig had ik 2 rondjes ingeschreven. 2e ronde wel uitgereden en ging steeds beter! Geen stops, wel de lagere sprongen genomen voor de zekerheid. Maar iig uitgereden met uiteindelijk een los teugeltje :D

Nog complimenten van 2 fotograven gehad dat ze vonden dat ik fijn reed en mijn paard in haar waarde liet en goed behandelde, ook al ging het fout. Altijd leuk om te horen ;)

Toffe foto Annike! :D

Hoe was het bij je zusje gegaan Annike?
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 29-06-20 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:31

DoretteK schreef:
Pattypaard is dat denk ik? Kwam toevallig op facebook een foto tegen van haar bij een fotograaf. Ze is wel altijd goed te herkennen met haar sjaal!

Greppeltje was redelijk normaal toch? Heb er weinig problemen mee gezien. Wel op het heuveltje voor de klasse 90/100cm een heleboel problemen. 's Middags zelfs de ambulance erbij geweest :(

Haha iedereen herkent mij zo en ik heb er geen idee van :P

Die mevrouw heeft haar enkel gebroken..
Dag ervoor iemand op de balk bij de greppel gevallen, was ook ambulance voor geweest.

Waren er ook een stuk of 6 die in die natte bocht bij de lussen na de dubbel/3sprong met paard onderuit gegaan zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:37

Dat gat met het wiltte balkje ervoor? Die zag er heel goed te doen uit. Hopelijk is alles goed met de mevrouw. En jij geen spierpijn dan Patty?
Die trakhener had ik dan meer problemen op verwacht omdat de bodem ervoor slecht was. Die van ons liep er zo overheen (ruiter was daar ook nog eens zijn beugel kwijt maar paard kachelde door).

Cioccolato

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:44

Het zag er op foto's erg leuk uit in Leende, ook uitdagend voor een oefencross! Misschien schatten mensen dat ook verkeerd in. Klinkt wel als nare ongelukjes, dat is nooit leuk..
Sterkte met je spierpijn!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:10

toch ook een leuke foto melisje

jammer dat er bij leende ook de ambulance aan te pas moest komen, hopelijk niks al te ernstigs en een spoedig herstel voor de betrokkene.

pattypaard; vind jij het niet spannend/ gevaarlijk om met een sjaal te rijden? ik weet niet hoe de sjaal in kwestie eruit ziet maar ik moet er niet aan denken dat je tijdens het rijden of het vallen je extra bezeerd.
wel fijn dat je dat 2de rondje nog kon rijden en dat je daar je ritme weer gevonden had. dat vind ik ook het lastige aan een weigering, om daarna je focus en ritme weer te vinden.

@scum fijn dat die bij jou goed ging

verder wel ook eens met cioc. op een oefencross kan natuurlijk iedereen zich inschrijven en hoef je dus niet perse ervaring voor te hebben. dat zorgt er natuurlijk wel voor dat de kans op miscommunicatie, onbalans, valpartijen en ongelukken groter wordt.

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:36

DoretteK schreef:
@annika, ik zag je gisteren in Leende net voordat je het parcours in ging. Ik was toen net klaar met afzadelen/afspuiten en heb je dus niet meer zien rijden. Hoe was het gegaan?

Ik was dus ook weer helemaal doodmoe na de cross, maar weer fijn getraind! Het abc lijntje wat er in stond was nog te hoog gegrepen voor ons, maar c uiteindelijk wel los gesprongen. Weten in ieder geval dat we daar nog op moeten oefenen O:)

Dit was het lijntje voor de beeldvorming. Die van mij snapt ook niet dat je door het riet heen kan springen :')

[ [url=m/lgaICB.png]Afbeelding[/url] ]

Dat was een flink lijntje, vooral als je paard nog niet door het riet springt. Zal toch wel 1.20m hoog geweest zijn, als het niet hoger was.

Fijn dat de meeste weer een lekkere ronde hebben kunnen maken.

Ik heb ook lekker rond gereden in Leende. Die van mij vond de sprong de bak uit ook wel erg spannend (stond bijna met haar achterbenen op de sprong) en was daarna een beetje in de war geloof ik. Dus rustig doorgereden naar het water, daarna ging ze weer als een speer, met af en toe een kleine hapering, want stel je voor dat er een kabouter bij de hindernis zit :') Wel alles foutloos door gekomen. De greppel ging ze voor mijn gevoel best gewoon af, maar toen kwam er echt een mega sprong overheen, maar ook dat kwam goed. Een heel fijn gevoel over gehouden en nog complimenten voor mijn paardje gehad.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 22:52

Scum, een balkje er voor en een langere achter de greppel. Geen spierpijn hier. Had dat eigenlijk wel verwacht. Wel een wervel in mijn onderrug gedraaid & scheef. nu Heb ik vaker last van (hypermobiel), donderdag stond de fysio al gepland dus komt mooi uit.

LuffB, ik doe een stiekje om de uiteindes van de sjaal zodat deze niet los kan schieten en dan onder mijn shirt. Nog nooit iets mee gebeurt gelukkig. Met gewoon rijden wel eens dat ik er geen stiekje om heb en met sommige shirtjes kan die er dan uit komen. Paard is gewend aan rondvliegende dingen op haar dus schrikt daar niet van. Niet dat dat de bedoeling is natuurlijk, maar just in case.
(Ik draag bijna 24/7 een sjaal)

Fijn dat je lekker hebt kunnen rijden Sabertje! +:)+ Hihi, vonden er echt heel veel daar.
Ook al een megasprong haha. Complimenten zijn altijd leuk!

Onze eindsprong :D

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:18

Ik zag dat ze voor Ede voor de B al een voorlopige startlijst hebben staan.
Vorig jaar had ik daar gekeken en was het een beetje chaos met wanneer je de vet check moest doen.

Ik ga ervan uit dat we dat nu wel ook een vetcheck hebben (omdat het een meetwedstrijd is?)
Wat is dan gebruikelijk, voor je springen of voor je cross de vetcheck?
En als je uit de cross komt, binnen welke tijd bied je je paard opnieuw aan?

Haha duidelijk dat dit mijn debuut is hé? Ineens steken deze vragen bij me op :')

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:31

Misschien slim om voor je eerste cross het eventing wedstrijdregelement door te scannen? Officieel is het tussen het springen en de cross. In mijn eerst eventingjaren werd er soms nog wel coulant mee omgegaan en mocht het ook voor het springen. Maar ben dat de laatste jaren eigenlijk niet meer tegen gekomen :)

Artikel 327 – Veterinaire keuring
1. De eerste keuring voor de cross vindt plaats tussen het verlaten van de springring en het ingaan van de cross. De tweede keuring moet plaatsvinden binnen 10 minuten na de finish van de cross of zo spoedig mogelijk na het tussentijds beëindigen ervan.

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:02

josewoos schreef:
Ik zag dat ze voor Ede voor de B al een voorlopige startlijst hebben staan.
Vorig jaar had ik daar gekeken en was het een beetje chaos met wanneer je de vet check moest doen.

Ik ga ervan uit dat we dat nu wel ook een vetcheck hebben (omdat het een meetwedstrijd is?)
Wat is dan gebruikelijk, voor je springen of voor je cross de vetcheck?
En als je uit de cross komt, binnen welke tijd bied je je paard opnieuw aan?

Haha duidelijk dat dit mijn debuut is hé? Ineens steken deze vragen bij me op :')

In Ede was het vorig jaar tijdens de B inderdaad chaos bij de vetcheck. Ik zat daar toen middenin dus de tijden waren toen flink verstoord. Hopen dat dat dit jaar anders is.

Ik heb wel een fijne starttijd! Blij mee. Nu hopen dat het niet al te warm wordt haha.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:03

Dorette, Heb ik zeker ook al eens gedaan, en ook wel slim om nog eens te doen nu het er echt op aan komt :j maar omdat het mij vorig jaar in Ede opviel dat het chaos was (de een voor het springen, de ander er weer na) was ik dus benieuwd naar jullie ervaring hierin.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:18

Ik kan me herinneren dat het twee jaar geleden in Ede ook al een puinhoopje was, springen liep uit waardoor het vliegen was naar de DA en meteen starten... Ik zou het anders even navragen bij de DA als je gaat verkennen, dan weet je het zeker :j

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:22

Yes, tnx in ieder geval! :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:39

Als organisatie zijnde had ik het er even bijgezet. Zie dat nog wel eens vaker dat op de startlijst met koeieletters staat: vet check is na het springen oid.
Ik ga altijd na het springen, en het wisselt welk paard ik heb wanener ik uit de cross doe. Ik doe altijd even uitdraven aan lange teugel en dan alle zooi er af en nog even stappen, ligt er dan aan hoelang stappen voordat ik ze aanbied.
Vaak is het wel zonder tuig, of zonder beenbescherming. Wisselt ook nog wel eens.
Ik trek alles er af behalve hoofdstel.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:12

ik vind het grappig dat ze voor de bb en b al een startlijst hebben terwijl die een week later is dan de l m z.. haha.

het is eigenlijk altijd na het springen en na de cross, bij ede is de enige waar ze het soms voor het springen doen. ik vraag het vaak nog na bij het ophalen van de startnummers.

verder is het handig om je paard/ pony een beetje te kennen qua hartslag. tuck valt vaak super laag uit en is na de cross niet veel hoger dan na het springen. als ik van de finish langs de trailer moet om bij de vetcheck te komen zadel ik hem daar af en dan door, anders ga ik gelijk door naar de vetcheck en zadel ik hem daar af. dan alle spullen in mijn armen en dan richting de trailer om te koelen.
heb je een paar dat heel snel hoog blijft qua hartslag zou ik altijd de tijd nemen om hem bij de trailer af te zadelen, te koelen en dan pas naar de vet check te gaan

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:14

Mijn merrie is zo'n druktemaker dat haar hartslag voor de cross hoger is dan erna :=
Wij draven & stappen wel even uit en dan afzadelen & vooral in de zomer vaak eerst wat water erover voordat we naar de vetcheck gaan.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:25

Ik ben heel benieuwd naar de hartslag :)
Dit word de eerste keer dat ik het ga laten opmeten, maar ik verwacht geen extreem hoge hartslag. Het paard is altijd weer snel op adem en maakt zich voor of na de cross ook niet druk.

Maar wanneer je zelf denkt dat het kan, dan kan je je gewoon dus weer melden begrijp ik.
Je krijgt geen formulier of zo mee he?
Omdat je wel eens meerdere dierenartsen heb staan...

Luffb, dat is raar dat deze lijsten er dan eerder zijn. Ik was ook verrast dat ze nu al online zijn gekomen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:16

Nevermind, inmiddels het reglement weer helemaal gelezen.
Ik ben er klaar voor :D

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:54

Als de tijden zo blijven, zie ik je waarschijnlijk net niet met crosslopen Joosewoos. Feel free om vragen te stellen, ik vond het de eerste keer ook een behoorlijk gedoe ;)

Wij hebben net nog bijschrijven bij een les nog deze zondag bij Roxana. Nog nooit les van gehad, maar hoor er altijd wel enthousiaste verhalen over. Wij lessen nu de cursus bij de schalm bij Henrieke, maar ook wel eens fijn om een ander terrein en instructie te horen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:56

je mag zelf weten wanneer je weer aanbiedt als het maar binnen de 10 minuten is. er zijn vaak wel 2 dierenartsen zodat je niet te lang hoeft te wachten met aanbieden.

waarschijnlijk is het iets meer uitzoeken met de andere lijsten. vond het vooral grappig/ opvallend.

top dat je de regelementen hebt nagelezen, is altijd informatief. en als je het tijdens de wedstrijd even niet meer weet, gewoon vragen. mensen willen graag helpen!

leuk van je lessen! sommige zweren bij 1 instructeur en andere nemen van meerdere wat mee. de klik tussen jou en de instructeur is het belangrijkste denk ik zo

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:04

Hey Elise, ik zag je inderdaad ook op de lijst :)
Maar goed, het duurt nog paar weken en je kan je ook nog steeds inschrijven, dus misschien veranderd er nog het een en ander.

Ik heb 1x bij Roxana gelest in Ede.
Was vooral heel technisch en uitdagend :)

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:50

Is Renswoude een goede om je eerste B cross te rijden? Zijn er dingen die je dan beter extra kan oefenen of op moet letten?
Het is 1,75 uur rijden voor ons. Das niet erg als het goed te doen is. Maar anders natuurlijk wel zonde.

Hier 2x bij de BB een dierenarts erbij gehad, hartslag was snel weer ruim voldoende goed dus dat is fijn om te weten.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:54

Hmm, ik vind hem zelf wel altijd uitdagend gebouwd. Maar omdat het altijd wat later in het seizoen is, vind ik dat meestal geen probleem. Maar dat is natuurlijk nu net wat anders.

Heb je zelf dingen die je moeilijk vindt? Er zit eigenlijk van alles wel in in Renswoude, veel water ook.

Dit was de cross vorig jaar daar.
https://es.mycoursewalk.com/coursewalks/16880

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:05

Renswoude is vaak wat meer uitdagend al vind ik B dan wel mee vallen als je een braaf paard hebt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:06

Het is gewoon eerlijk gebouwd. Als hij het nu in de BB ook makkelijk doet moet het prima kunnen.