[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:04

Welkom!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:23

josewoos schreef:
Nee, BB springen, maar nog niet B gestart.
Maar omdat ik met vorig paard al mijn punten heb gehaald mag ik nu in sgw gelijk B starten.
Scheelt weer, dit paard is maar 162cm en 100cm parcours vind ik zelf op dit paard echt hoog :+
Mijn vorige paard met veel ervaring had ik dat helemaal niet en was me niks te hoog.
Stom hè? Iets met dat tussen je oren :')

Succes met klussen!

Ik ken dat, mijne is ook 1,62 (als ze dat al haalt.. ) Maar moet eerlijk zeggen dat ze altijd wil en mijn fouten ook compenseert, daarom durf ik het met haar wel.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:02

Wat interessant dat de maar van paard toch uit maakt voor de "hindernisbeleving".
Ben benieuwd hoe dat voor mij gaat zijn dan.
Rijd nu een paard van rond de 1.70. Maar ben er een van 1.58 a 1.60 aan het zadelmak maken. Doel is er ook eventing mee te gaan rijden. Benieuwd of er veel verschil in "hindernisbeleving" is.

Ik heb me voor Ede opgegeven. Super leuk om weer eens voor het echt te rijden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:07

Gewoon lekker doen waar je je veilig en vertrouwd mee voelt. Of dat afhangt van de maat van het paard geen idee. Het is ook het vertrouwen wat je in elkaar hebt. En als dat betekent dat er ergens een grens ligt is dat helemaal prima.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:30

Een kleiner paard zal eerder al behoorlijk ‘omhoog’ moeten springen dan een grotere met lange benen. Daardoor voelt het al snel hoger. Ik heb daar zelf ook last van. Vroeger niet, stapte op alles en maakte me niet uit. Maar je wordt toch bewuster van risico’s als je ouder wordt, en hebt (in mijn geval) wel je huisje draaiende te houden en paarden te verzorgen en trainen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:54

Hoogte van paard maakt mij weinig uit. Hoogte van hindernis is wat anders _O-

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:45

Ik heb me ook opgegeven voor ede. Een rondje M. De week ervoor nog de oefencross in Renswoude op L niveau om met een goed gevoel er heen te gaan. Dit weekend nog lessen en dan zijn we er vast klaar voor.

Ik heb ook meer moeite met de hoogte van de hindernis dan de hoogte van het paard. Al weet ik niet wat ik er van zou vinden als ze echt rond 1.60m stokmaat hebben

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:12

Ondertussen, ik op mijn reus van 1m82: elke hindernis is een cavaletti :')

All jokes aside, ik merk bij mezelf en mensen om mij heen dat échte grote paard (zeg maar, 1m75+) toch vaak traag en log worden, dat is wel een nadeel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:50

Nou precies Dreamguide, handig toch? :D :D

Het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent. Dit is ook nog mijn eerste springpaard, als je vanaf 0 begint is 1 m hoog.. Je went er natuurlijk wel aan en je grenzen verleg je vanzelf iedere keer een beetje.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:05

Gaaf paard Josewoos!

Ik merk weinig verschil met de hoogte of ik op mn e pony zit, mn vorige paard van 175cm of mn nieuw van 1,65m. Hoger dan 1m vind ik meestal sws al hoog/spannender haha
Merkte wel dat als ik L ging springen het spannende van de 1m af ging, maar na lang niet op concours het weer ‘hoog’ leek

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:17

kamsel schreef:

Het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent. Dit is ook nog mijn eerste springpaard, als je vanaf 0 begint is 1 m hoog.. Je went er natuurlijk wel aan en je grenzen verleg je vanzelf iedere keer een beetje.

Dat is zeker waar! Toen ik begon met springen vond ik 60cm al een hele pittige hindernis. Een 1meter parcours was toen doodeng haha.

Tegenwoordig springen we op training 1m10 á 1m20 dus dan is dat metertje op parcours ineens niet meer zo heftig.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:36

DreamGuide schreef:
Ondertussen, ik op mijn reus van 1m82: elke hindernis is een cavaletti :')

All jokes aside, ik merk bij mezelf en mensen om mij heen dat échte grote paard (zeg maar, 1m75+) toch vaak traag en log worden, dat is wel een nadeel.

Dat gevoel herken ik ook. Mijn vorige merrie was groot en sprong alles op kracht, maar dat gebeurde de helft van de tijd in slowmotion.
Mijn huidige 1m61 merrie is veel handiger en net een katje. De hindernissen lijken veel hoger, maar we zijn er veel sneller overheen :')

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:42

Pattypaard schreef:
Hier gisteren weer crosstraining gehad. Ging veel goed! Paard werd wel weer erg enthousiast en moest regelmatig even zorgen dat we weer een rem hadden en ze niet ging stuiteren.
Deze hindernis ging alleen niet bepaald goed.. :+
[ Video ]
Gelukkig hebben we beide niets!

:') gelukkig hebben jullie er niets aan over gehouden !

Ik denk altijd god wat hoog, en dan zie ik een foto of filmpje terug en dan denk ik .... komop dit was best een banketstaaf sprongetje :+

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:06

Met crossen heb ik geen last van hoogtevrees op mijn midget van 158 haha. Met normaal springen wisselt het maar dat heeft niet met zijn stokmaat te maken :+

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:55

Ik moet zeggen dat ik ook makkelijker over cross hindernissen spring wat betreft hoogte als een gewone hindernis met balken.
Die staat in mijn hoofd dan weer (te) hoog :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:57

Ach ja op ons kasteeltje van bijna 1.80 ging ik niet graag een parcours in hoor. Die stopte om de stomste redenen. Chap was kleiner, maar sprong alles en voelde heel safe. Daar durfde ik alles mee en dat zegt veel want ik ben een angsthaas. Ik heb diverse crosslessen met hem gereden, een BB cross en diverse BB springwedstrijden. Mijn man is er M SGW mee gestart. Hij kon zat meer maar raakte helaas geblesseerd. Ons huidige paard heeft superveel talent. Zag alleen iets teveel spoken in het begin en omdat wij hem nog niet vertrouwden en hij ons niet lukte het niet. Nu is dat vertrouwen en steeds meer en gaat mijn man weer lekker crossen. Ik durf het niet meer. Maar wie weet komt dat ooit nog. Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik me niet laat pushen. Als ik het niet aandurf doe ik het niet. Ik vermaak me ook prima met dressuur prutsen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:00

Zo werkt het bij mij ook wel hoor, niet pushen, want als ik het tegen mijn zin doe is de kans op ongelukken groter en geeft een deuk in het vertrouwen.

En wie weet Susan wat et nog op je pad komt :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:20

DreamGuide schreef:
kamsel schreef:

Dat is zeker waar! Toen ik begon met springen vond ik 60cm al een hele pittige hindernis. Een 1meter parcours was toen doodeng haha.

Tegenwoordig springen we op training 1m10 á 1m20 dus dan is dat metertje op parcours ineens niet meer zo heftig.

Ja dit dus wat dreamguide zegt. Als ik een tijd veel op pad ben geweest of hoger/ moeilijke dingen heb gereden is alles eronder een makkie. Maar laatste voor het eerst in 2 maanden weer naar Renswoude toen moest ik toch weer even bedenken dat het er hoger utiziet als het is.

Verder is vertrouwen inderdaad het aller belangrijkste, maar denk ik toch dat je soms met een groter paard iets makkelijker op een bepaalde hindernis hoogte af rijdt dan vanaf een kleintje. Je zicht veld zit toch lager waardoor dingen hoger tonen. (ik probeer gewoon niet meer naar een hindernissen te kijken en gewoon gas te geven haha. Rij met mijn D pony tussen de paarden.

Edit; wat fijn Susan dat het helemaal goed is gekomen tussen je man en je paard (hocus pocus toch?)
Verder zelf lekker doen wat goed en fijn voelt, dat is voor iedereen veel fijner en met meer resultaat

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:38

Ja zo heet ie :j . Morgen eerste crossles sinds lange tijd. Springen pakt hij heel fijn op nu dus ben benieuwd. Mijn man heeft zitles gehad ook, dus moet zeker goed komen.

Sannexspikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:26

Merkte wel dat als ik L ging springen het spannende van de 1m af ging, maar na lang niet op concours het weer ‘hoog’ leek[/quote]

Daar heb ik ook last van ja!

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:24

Renswoude is ook net open gegaan als wedstrijd op mijnknhs klasse b tot Z. 22/23 aug
*\o/* :D

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:31

Ohh ik had me al opgegeven voor de oefencross, maar dit is veel leuker! :D

Ik heb me ingeschreven voor de klasse L. Wat een net inschrijfgeld ook!

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:57

Als het mag blijf ik hier graag hangen en meepraten. Ik weet nog lang niet alles van Eventing en leer graag bij. :D

Hier nog geen echte sgw meegereden, enkel oefencross en merkte dat als we les hebben veel hindernissen opeens heel hoog lijken. En dan komen we op oefen cross exact dezelfde tegen en dan is het "mwah, kunnen we hebben!" :') Heel apart. Ook andersom trouwens: Dat je een les rijdt en dan denkt "Da's een leuk hindernisje" en dan zetten ze op de oefencross die brush er pas op. Ik rij met een tuiger/hackney, die vouwt haar benen soms zo ongeveer onder haar kin ergens weg.. Dus ook geen probleem met hoogtes. :') Maar ben het er wel mee eens dat het je moet blijven doen. Als je even niet bent geweest, lijkt alles plotseling gegroeid. :=

Wat fijn dat er weer evenementen aan komen voor jullie! *\o/* Wij moeten nog even een springwinstpunt halen. Tot die tijd blijven we lekker oefencrossen. :D

Ik vind je paard tof SusanH! :D Hoe was je crossles vandaag?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:58

Ik heb me ook voor de L ingeschreven in Renswoude.

Zag dat Lisse op mijn knhs nu ook als concept staat!

Welkom Canon
Wat ik heel handig vind ik analyseren wat voor soort hindernis het is qua categorie, dus bijv een roll top, tafel, ditch, trakhener, boomstam, hek, brush of.... dan probeer ik als ik een nieuwe hindernis zie die ik wat spannend denk te vinden ook te kijken bij welke categorie deze valt en dan die manier van aanrijden daarvoor te gebruiken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:36

Ik baal er eigenlijk van dat renswoude is veranderd.. en dan ook nog zonder bb.. helaas.