[SGW] [HK] SGW #19: Three Phases, Two Hearts, One Passion...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: [HK] SGW #19: Three Phases, Two Hearts, One Passion...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:43

Snoek, ik denk dat het idd het voerbeleid is :j maar daar hebben we het al over gehad!
Nou Marijke, dan moeten we wel erg hard doorkletsen...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:46

Snoek, vervelend hoor. Persoonlijk denk ik dat er eerst wat bij jullie aan het ruwvoer voerschema gedaan moet worden en dat is absoluut geen aanval naar jou toe. Wat ik las in het Marstall topic baart me wel een beetje zorgen en ik denk ook niet dat je dat met nog meer krachtvoer gaat verhelpen.

Kan je geen bakje met Hartog grasmix neer zetten voor hem en dat ze dat dan geven samen met het krachtvoer? Als
ze tot aan het buiten zetten alleen krachtvoer krijgen, wordt het echt lastig om ze op gewicht te houden. Rab staat nu ivm Hazel ook 's nachts op stal. Als ik ze vroeg (19.00) binnen zet, ziet ze er 's morgens minder goed uit dan dat ze om 22.00 naar binnen gaan.
Eigenlijk moet je hem 24/7 op het land zetten en dan evt wat bijvoeren.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:47

Hij krijgt op dit moment:
08.30: 3/4 schep sportbrok
+- 11.30-16.00: Land waar veel gras op staat
16.00: Kleine berg voordroog (niet super veel)
17.00: 3/4 schep sportbrok
23.00: Veel voordroog
En zelf voer ik hem dan nog 1 schep Marstall Havervrij en 1 schep Marstall Cornmuesli met een flinke scheut zonnebloemolie

Qua kuil krijgt hij naar verhouding met de rest behoorlijk veel, maar ik kan echt niet schatten hoeveel. Het kuilvoer gaan we zowiezo nog meer opvoeren. De kwaliteit is wel goed, en er zit veel in. Ik moet eigenlijk nog iets vinden wat extra aanzet, maar wat.. Slobber heb ik al geprobeerd, ruim 1 schep per dag, maar dat at hij niet zo makkelijk en dat zette ook niet aan.

edit: Het ligt idd denk ik voor een deel aan het voerbeleid, maar ook aan zijn aanleg. Hij mag wel meer kuil, maar ze geloven daar zelf niet zo in kuil tegelijk met biks. Ik ben idd ook van plan om te vragen of ik lucerne oid in een bakje klaar mag zetten en dat dat bij zn biks gaat.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:57

Snoek, er zit gewoon een te groot gat tussen de ruwvoergift 's avonds en het land op gaan. Daarnaast is het ook niet heel bevoorderlijk om granen/muesli tegelijk met brok te voeren. De granen worden dan eigenlijk zonder te kauwen door geslikt.

Ik heb ook een merrie die moeilijk op gewicht bleef, maar onbeperkt goed hooi, of voordroog wat tegen hooi aan zit zorgde ervoor dat het wel beter werd, maar een dikzak zal ze niet worden (alleen toen ze drachtig was en nu is ze voor haar doen ook royaal)
Een paard moet ook rust in de kop krijgen, daarmee bedoel ik niet dat het een stresskip is, maar hij moet ook de rust krijgen om niet met iedere speelactie mee te gaan enz. Dat komt naarmate ze ouder worden en sommige paarden zijn nu eenmaal binnenvetters, daar zie je niets aan.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:59

Maar krijgt hij smorgens tot 11.30 alleen sportbrok? Daar hoort uberhaupt hooi/kuil vooraf aan bijgegeven te worden :)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:02

Ik weet het, dat zou ook mijn voorkeur hebben. Maar daar zien ze daar dus niet zo veel in. De muesli die hij van mij krijgt, geef ik hem niet tegelijk met zijn avondvoer, maar wanneer ik er ben. Ik probeer dan zo veel mogelijk tussen de andere voerbeurten in te geven.
Ga morgen toch weer in gesprek over het ruwvoer. Dat is toch het belangrijkste.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:05

Daarom zou ik iets van grasmix/lucerne voor bij zijn ochtend eten geven. Al is het maar een schep, hij moet meer kauwen en dan wordt het minder een mac donalds idee ;)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:05

Jammer dat ze er niet veel in zien. Tis namelijk echt nodig. :) Hier krijgen ze belachelijk vaak eten maar gelukkig is er geen 1 mager

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:15

Moeilijk Snoek. Wat ik van je verhaal lees vind ik eigenlijk dat hij al veel ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Vooral het stuk op het land zou toch wel aan moeten zetten.
Vies is nu ook een stuk magerder dan in de winter en dan voorheen. Hij eet blijkbaar gewoon langzamer zijn ruwvoer en hij staat buiten in de kudde met het eten. De dierenarts vindt dat hij perfect op gewicht is en niet dikker moet, de tandarts ook, dus het zal niet erg zijn. Toch geef ik hem voor en na het werken nu steeds een pluk hooi en dat lijkt wel een beetje te werken. Hij krijgt 's ochtends om 10 uur en 's avonds tussen 7 en 8 ongeveer hooi.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:16

Als ze hem geen pluk hooi/voordroog willen geven, Snoek, is het inderdaad een goed idee om zijn ontbijt in ieder geval te mengen met een deel lucerne. Als je dat klaarzet, zal het niet zo'n punt zijn toch? Lastig hoor, hij mag ook wel wat vet van Jer anders..

Over vet gesproken, Jer heeft toch nog een best druk maandje voor de boeg met 2 crosstrainingen (3 en 24 juli), oefencross (7) en een dressuurwedstrijd op de 17e. Voor die wedstrijd nog wel 2 keer dressuurlessen en we hebben tegenwoordig 3 keer per maand springles (zal wel even kijken hoe dat in de planning valt uiteraard). Dus hij kan lekker aan de bak, zal me niet nog eens gebeuren dat de DA in mijn oor fluistert dat mijn paard er wel heel welvarend uitziet!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:20

Jer schommelt altijd wel met zijn gewicht hè?
Is het bij jullie ook zo warm in huis? Leuk joh.... Plat dak!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:23

Snoek ben eigenlijk wel benieuwd hoe Denzel er dan uitziet. Is hij echt zo mager?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:25

Mootje schreef:
Is het bij jullie ook zo warm in huis? Leuk joh.... Plat dak!

:j warm en :n niet leuk een plat dak. Ik heb de zon ook in mijn flat staan tot ie onder gaat (geen schaduw gevende overburen)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:26

Hier is het niet zo heel warm gelukkig. Onweer lijkt uit te blijven volgens buienradar?

Mwah, meestal valt het wel mee. Vooral als ze net het land opgaan. Maar dat gras blijft met al die regen ook maar tieren, dus ze vreten de boel niet echt kaal. Daarbij heb ik het ontzettend druk met werk en SGW WW dus (fanatiek) rijden is er wel eens bij in geschoten. Hij is inmddels terug in voer en weer flink in beweging dus er is al wat af, maar nog lang niet lekker in shape zeg maar. Als het land zo blijft, gaat hij de week voor Wieringerwerf (een deel van de dag) in de paddock ipv op het land :o

Edit: heb nog even gewerkt, en zit te twijfelen of ik nog even zal gaan hardlopen...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:29

Volgens mij komen we hier inderdaad best weg met het slechte weer.
Mijn pony staat de nachten met graasmasker, maar dat wordt ook weer even 24/7. Hij was net van zijn ouwe mannen buik af :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:29

Roos, ik heb ook van zonsopgang tot zonsondergang zon :') ik wil nooit meer een tuin op het zuiden!
Nu nog lopen Noor? Ik hang op de bank en kom er alleen vanaf om naar bed te gaan!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:30

Bij ons staan er inmiddels 3 met masker. Hoef ik bij Jer niet te proberen, die gaat flippen. Houdt niet van dingen aan zijn hoofd ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:31

Ik heb een flat op de hoek, zonsopgang staat hij achter, dan in mijn zijramen en tot slot vanaf 12.00 tot zonsondergang op de voorkant, waar ook mijn slaapkamer is. Ben ik ook nog mijn zonwerende gordijnen vergeten dicht te doen dus het is een beetje warm hier :(

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:35

Vandaag zijn bij ons screens ingemeten, over een paar weken geen warme kamer meer! *\o/*

Edit: ik lijk ook wel gek, ga lekker op de bank.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:44

Heb ff wat foto's van mijn telefoon gehaald en geupload. De lichte foto's zijn ongeveer 1,5 maand geleden, de donkere foto heb ik volgens mij vorige week ofzo gemaakt. Op de foto's lijkt ie iets beter dan dat hij is. Je ziet zijn ribben altijd, hij heeft echt een smal kontje en hij houdt ook vaak zijn buik in, dus bij zijn flank is hij dan ook flink ingevallen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga morgen in overleg over het ruwvoer, en anders haal ik gelijk 's middags lucerne.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:48

Hij ziet er inderdaad dun uit Snoek -O- . Wat vervelend. Kan ook zijn dat hij zijn eten niet goed verteert. Mijn pony's krijgen in de winter ook geen ruwvoer tussen 8.00 uur en 17.30 uur en die worden daar niet dun van . Het is niet optimaal, maar het lijkt me geen reden om zo dun te worden als je een tijd geen eten krijg. Alhoewel ik niet snap waarom iemand 's ochtends niet zou willen voeren, maar dat terzijde.
Bij andere stallen krijgen ze vaak vanaf 17.00 uur geen eten meer tot de volgende ochtend: dat is toch net zo'n tijd er tussen?

Ik zou Jeanette er bij halen, maar begint ook zo'n riedel te worden van mijn kant :o .

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:48

Tis een beetje een Obi. Die krijg ik ook niet "dik". Komt bij haar ook omdat het een beetje een stresskip is. Anders mag je wel wat kilo's van plofkip hebben. Dat is net een vrouw. Als hij naar gras kijkt is ie al vet _O-
Deze domme doos meld zich af! Het zit er weer op voor vandaag :D

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:49

Die van mij krijgen om 9u brok, rond 10.30 hooi, rond 17u brok en om 2200 weer hooi. Staan overdag in de wei (geen gras) en zijn te dik in mijn ogen.
Qua brok is het max 1 schep per keer met wat meusli en lucerne. Als extra appel, wortels, sla of brood. Is wel een mix van basis, sport en prestatiebrok.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:59

Jeanette Kompier, Leli? Daar heb ik ook goede ervaringen mee :j

Jer krijgt rond acht uur een pluk hooi (s winters meer natuurlijk), dan half uurtje later halfje krachtvoer, dan van 9 tot 6 op het land vreten, om 6 uur weer biks

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:59

Sjonge jonge... En daarna dus nog ruwvoer.