[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mila_furrie

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 07:42

nee geen ervaring mee pp.

Gisteren is er bij ons een osteo geweest voor vozzie. Iemand anders dan we normaal hebben op aanraden van onze veearts. Wat een verschil bij onze andere osteo. Deze was heel rustig en zenn beetje alternatief maar goed.
Hij raad aan om het crossen nog even uit te stellen.
Dus voor ons geen waregem of marchin.
Eerste cross zal arville worden.
Hij zat duidelijk vast in het bekken waardoor hij niet soepel kon bewegen en ook erg stijf aanvoelde. Zijn val heeft hem duidelijk niet veel goed gedaan en toch meer schade aangericht dan we eerst dachten.
Denk dat het van mijn merrie ook niet super lang meer zal duren. normaal moet ze nog 2 weken dragen maar ik denk dat het eerder zal zijn. Deze week had ze al een beetje hars en deze morgen enkele druppels waterachtige vloeistof aan de uier.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:32

Wie had je en heb je laten komen nu? Jammer dat het geen waregem wordt! Ik zie dat er heel veel inschrijvingen zijn.

Spannend, echt aftellen nu!!

Maandag is Canch behandeld geweest. Nu maandje afwachten en heel hard duimen dat het aanslaat...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:47

Ik zou eigenlijk ook de osteo nog eens bij Icaro moeten hebben... ga dat tussen de wedstrijden door doen, er is regelmatig een kleine pauze tussen.

De les gisteren ging relatief goed, voor herhaling vatbaar :) Hij had alleen flink last van zijn "hormonen" op momenten. In elk geval was hij heel wakker en voorwaarts, dus springles en dressuurles na elkaar is geen probleem :)

Mila spannend! Heb je een voorkeur of maakt het niet uit wat eruit geploft komt?

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:26

pp: het was iemand uit celles M.oyard. Franstallig, maar heel rustig iemand, nu zien of het ook werkt :)
kzal meeduimen voor canch. ze is ook al een tijdje buitenstrijd eh :(

varekaj: liefst zou ik een hengstje hebben om dan wel te ruinen :) maar ja zolang het gezond is maakt het uiteindelijk weinig uit.
Die van S.tijn is echt een groot lang paard en die kan de osteo echt wel gebruiken. De osteo die vroeger kwam ging eigenlijk heel anders te werk dan deze, deze deed ook veel meer plaatsen. Vroeger werd zijn bekken nooit los gemaakt. Terwijl deze dat wel deed en het blijkbaar wel erg vast zat :s of arme het beestje, maar ja als je van niet beter weet :(
nu weer rustig opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:29

Ik heb altijd al geweten dat ze het hele lichaam doen?

Ik heb gisteren toch eventjes gevloekt op mijn aap. De "hormonen" kwamen boven en ook ingereden voor dressuurles op de springpiste. Meneer was een tikje heet...

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:34

ja hij deed ook het hele lichaam maar dan veel bruter en ja gewoon anders en andere plaatsen ook deze was voorzichtiger en ging grondiger te werk.

die zal zich goed in zijn vel voelen :)
indien ik een hengstje heb zal ik wss niet lang wachten om hem te ruinen :) heb de indruk hoe langer ze hengst zijn hoe heter en meer karakter ze hebben. Die van S.tijn was 3 toen hij geruind werd en je merkt toch dat hij veel dominanter is dan mijn vorige ruinen die vroeger geruind geweest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:40

Mijn tinker is geruind op 3, Icaro was 6,5 jaar. Qua bouw is de tinker veel meer hengst. Qua karakter zijn ze elkaar waard. Ze spelen wel meer. Verder merk ik weinig verschil, ik moet met allemaal consequent zijn. Heb een groep met nogal wat ego op momenten.

Mijn eerste paard was een vreselijk eigenwijze en dominante pismerrie. Beste leerschool ooit haha. Op zich is hij best braaf. De kunst is vooral om spanning goed te laten afvloeien en goed belonen. Als hij heet wordt is streng zijn zeker nodig maar hij is dan snel beledigd. Gelukkig is dat meestal snel opgelost.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:57

Madelene: hoe is het intussen met jou?

Varekaj: wanneer is je volgende springtraining? Gaat het vlot of probeert hij er nog naast te floepen?

Mila: best dan om vos niet te forceren, er komen nog wedstrijden, beter dat hij volledig hersteld is. Nog geen veulen intussen?

PP: hopelijk slaat de behandeling aan voor canch! Kan je beetje dressuur rijden intussen of staat ze stil?

Ik had een hectisch dagje vandaag... nyona vlechten en op de camion van buurman zwieren, dochter in opvang dumpen, 17 brevetten op 3,5u afnemen, naar courriere vlammen (3 kwartier file gehad dus beetje tijd moeten inhalen aan 150/uur) en mijn liefste ny'ke weeral foutloos zien rondbollen <3 ze is zo chill in de omgang, en dan toch scherp in haar werk. Veel complimenten van 'mijne' ruiter die toch al een hoop paarden onder zijn kont heeft gehad en ik zie ze week na week beter lopen en springen. Echt wijs ermee.
Nu weekje ertussen en dan cyclus in Lier. We willen in ieder geval 4 correcte ritten hebben om naar Gesves te kunnen gaan.
Zondag ga ik zelf nog eens op jumping met Fi, ga es zot doen... mij voor allereerste keer ingeschreven voor 110 en 120... denk da ik een vlaag van zinsverbijstering had maar bon :') in training ging da gisteren vanzelf, zal maar naïef denken dat dat op wedstrijd hetzelfde is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:44

Als je hulp nodig hebt roep je maar! Zondag is rustdag hier voor de paarden.

Antonius: ik heb nu elke maandag springles. Hij probeert nog wel eens aan de zijkant van de sprong te plakken. Heb hem nog maar 1x echt moeten bijsturen. Dat was in een dubbel van 70 met 2 passen tussen. De eerste ging prima, 2e voelde ik hem gaan en in een flits stevig gecorrigeerd met een tik van de zweep op de schouder. Voor de rest springt hij alles tot nu toe.
Blijft het zo vlot gaan, dan wil ik zeker deze zomer aspiranten starten. Kijk er zelfs naar uit!

Vandaag is het buitenrit en morgen dressuur. Mijn nieuwe bitje is aangekomen, dat gaan we ook direct testen.

Nyona doet het echt goed, de filmpjes zijn tof om te zien. Ze gebruikt haar lijf elke keer meer en beter. Vind haar algemeen ook een hele leuke in de omgang en al, versta wel dat uw ruiter er zo zot van is :)

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:59

Antonius: nee nog geen veulen :p maar denk wel dat ze haar aan het klaar maken is. af en toe gele nopjes op de uier, hij loopt ook vol, melk langs haar benen, banden beginnen slapper te worden. Ze moet officieel nog 13 dagen :)
We gaan hem zeker niet forceren en de raad opvolgen van de osteo. Hij voelt hem wel erg goed in zijn vel moet ik zeggen. Dag na de behandeling kon ik hem niet pakken in de weide, hij was zo zot. maar beter zo dan omgekeerd.
heb het filmpje gezien. Je ziet ze echt elk parcours veranderen. super tof! Denk dat je wel een heel tof paardje aan haar hebt :)
Leuke piste daar in courriere vind ik :) Wist je dat het daar op 5 km ligt van de cross van arville :p Indien we naar arville gaan zouden we op zaterdag vertrekken en daar onze paarden stallen en overnachten.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:45

@antonius...gaat eigenlijk wel goed. Ik heb het erg druk met alle voorbereidingen voor Pasen. En ik heb woensdag crosstraining gehad. Instructeur zegt in het begin we doen rustig aan...wel moeilijk maar niet hoog...maar dat ging allemaal zo makkelijk dat we toch maar naar de hogere moeilijke lijnen zijn gegaan....hihi
Ik heb gisteren wel een kaart met kort briefje voor de familie op de bus gedaan.
En ondertussen zovaak het verhaal verteld aan vrienden, familie en bekenden van de paarden sport dat het anders aanvoelt als in de eerste 3 dagen.

@varekaj Fijn dat het springen zo goed gaat...heb je wat om naar uit te kijken!

@mila...je weet nooit precies wanneer ze komen...heb hier ooit mijn oude pony instructeur aan de bar gehad...samen gaan kijken...oooohhh dat duurt nog wel een weekje, en hij is toen naar huis gegaan...Als hij nog 1 pilsje had gedronken dan had hij het veulentje kunnen bekijken hahahaaaaaaa.
En mijn 1ste veulentje was 3 weken te laat..

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:18

goed madelene dat je er over kan praten en dat het beter gaat ondertussen. bezig blijven is vaak de beste oplossing.
Leuk dat je ook terug met een goed gevoel je cross training kon beeindigen.

ze kunnen inderdaad lang op zich laten wachten. Vorige jaar waren er heel veel over tijd omdat het weer zo slecht was. het is ook haar eerste veulen dus kan ook niet voort gaan op het verleden :p het maakt het allemaal wel erg spannend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:41

Veulen er uit kijken is altijd leuk en eens ze er zijn nog veel meer :))
Op dat vlak jammer dat ik nooit een veulen heb kunnen fokken van mijn merrie. Die gaf stevige mazr fijne karakters en vooral de bouw van papa door. Ik werk heel graag met zo jong grut.

Ik wil wel een fotospam als ie er is :D

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:58

haha leuk ja :) alleen vindt mijn vriend dat ik overdrijf :p terwijl ik zelf vindt dat het wel oke is :p
Smorgens als ik eten geef dan kijk ik eens naar de uier neem ik even een foto :p en voel ik aan haar billen. Savond als ze binnen komt omte eten doe ik hetzelfde en borstel ze dan nog eens. Voor ik ga slapen ga ik nog eens kijken of alles oke is. Vind ik wel meevallen :)

Als je dat wil zal ik dat dan doen :p haha met veel plezier :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:49

oh je hebt nog geen geboortecamera hangen met wifi en geboortemelder zodat je 24/7 op je scherm kan volgen :))

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:20

Jammer genoeg niet. Het is nog the old fashion way met waken. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:51

Dan overdrijf je niet :Y)

Nieuw bitje getest. Hij prutst er flink mee, probeert contact wel eens los te trekken maar bon, op buitenrit rij ik meestal iets losser. Tijdens draf en galop wel prima contact. Morgen dressuurles, dat gaat veel meer laten zien.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:42

Wel bit probeer je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:36

Watertrens myler 12mm. Dit is iets flexibeler dan de baucherversie die ik had. Een gewone enkel- of dubbelgebroken trens stoort teveel, net zoals een gewoon ongebroken bit. Mylerbitten scharnieren in het midden links en rechts afzonderlijk en dat is ideaal. Ik ben er altijd van uitgegaan dat mijn baucher toegelaten is (ook nooit reactie op gehad) maar voor de zekerheid wil ik dit toch proberen, omdat dit bit 100% zeker is. Het staat immers zo afgebeeld in de reglementen en mag voor alle disciplines.

Qua dikte en maat ligt het in ieder geval perfect. Hij is gewend om op buitenrit meer teugelruimte te krijgen dan in een les. Het enige moment dat ik echt contact heb is tijdens drafwerk en galop. De rest is langere/losse teugel. Buiten pakt hij het idd al heel goed aan. Morgen in de dressuurles ga ik echt kunnen merken of hij het ook in het werk fijn wil aannemen. En dan is het weekje of 2 afwachten of het ook zo blijft.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 21:01

Klinkt intressant. Mss moet ik dit ook eens proberen. Ik rij blijkbaar ook met een bit die niet mag. En gebroken bitten vind ze maar niks. Mss is dit een oplossing. Laat je eens weten wat jou ervaring ermee is?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 21:05

Ik heb een myler level 1 bustrens. ;) Deze is te dun voor Luxor. Dus als er interesse is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 21:22

Afbeelding

Ik reed met een baucher zoals het bovenste bit op de foto. Links en rechts kan je afzonderlijk naar boven en beneden (en helemaal rond) draaien, maar je kan het bit niet plooien. Het is een soort van gebroken ongebroken.

De watertrens die ik nu test, is zoals het onderste bit maar dan met gewone bitringen. Links en rechts scharnieren afzonderlijk naar boven en beneden, maar je kan dit mondstuk ook lichtjes plooien. Je kan het echter niet volledig dichtklappen zoals een gewone enkel- of dubbelgebroken trens, dus allesinds nooit notenkrakereffect. Van dit bit ben ik 100% zeker dat het mag, het staat zelfs als voorbeeld bij de reglementen. Of ik hem er ook deftig mee door een springparcours ga krijgen, dat wordt een ander paar mouwen.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 09:29

Ik heb weer een mazzeltje, afgelopen week heb ik een meisje van 17 jaar te logeren gehad op de camping in een tentje. Ze is met de fiets hier en moet heuveltraining doen want ze gaat half mei naar Rwanda voor een of ander goede doelen project. En het schijnt dat daar ook veel bergen/heuvels zijn...dussss...trainen.

Belde ze me dus een aantal weken geleden voor op, of ze voor kost en inwoning dus klusjes kon doen... 8-) 8-) 8-) 8-) NATUUUURLIJK!!!

Dus ik heb vanaf vandaag alle stallen/zadelkamer/garage schoon, geen kobbenetten (jaja ik heb het onthouden ;) ) meer, alles opgeruimd Tadaaaaaaaaaaa..... *\o/* *\o/*

Die mag vaker komen! := :=

@hanne, hoe breed is die myler level 1 bustrens? als die 12cm is dan heb ik wel interesse, en heb je misschien een foto?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:37

Mijn myler is 12,5 cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:50

Het is geen onverdeeld succes tot nu toe. In stap en galop hele fijne, vederlichte aanleuning. In draf is ie niet zo akkoord :P nog even afwachten in ieder geval.
We hebben wel na de les de piano meegepakt in stap en voetje in de waterbak *\o/*