[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 21:58

Toen we achteraf bij de trailer waren zei dirk over men val in Brugge dat ze dachten dat ik er ook sniet goed zou uitkomen omdat er ook bloed uit de neus kwam en nul reactie... en de dokter zelf zei oei oei dat ziet er niet goed iit. Soms heb je gewoon net dat engeltje op je schouder nodig.

Misschien even kijken of ik naar de avondmis kan gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:07

Een val op het hoofd is zo gevoelig... Ik ben ooit met mijn hoofd op de bakrand gevlogen en mijn helm was in 2 stukken. Een ander paard was tegen mijn paard gevlogen, beugels ineens gehaakt en eraf gelanceerd. Meer dan een hele lichte hersenschudding en een verzwikte enkel had ik niet.
2 jaar terug 4x in 30 minuten van mijn tinker gelanceerd. Het verstel mechanisme van mijn helm in frut en een week zo stijf als een plank.
En Jelle heeft evengoed gewoon domme pech dat een sprong niet uitkomt, ze valt slecht en einde verhaal...

Maar als je er echt bij stil staat, dan moet je jezelf in bubbeltjesplastic inpakken. Het is en blijft een dom, noodlottig ongeval. Niemand heeft hier fout aan, niemand had dit kunnen voorkomen.

Lielle

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:10

Ik ben overigens geen stille meelezer, brak alleen in omdat ik zag dat Maddie er hier wel iets over gezegd had en (nog) niet ergens anders. Wil jullie allemaal veel sterkte wensen, het komt zo idd ineens heel dichtbij.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 23:04

Ik val hier ook even binnen. Zag het topic voorbij komen op de voorpagina.
Ik was vandaag aanwezig als toeschouwer. Heb het niet zien gebeuren maar ik kende Jelle wel al van in mijn ponytijd. Het is zo onwezenlijk.. Ik kan het nog steeds niet bevatten dat ze er niet mee is.
Ze was geen goede vriendin ofzo, we spraken elkaar niet eens meer (vroeger bij de pony's wel af en toe). Maar toch blijft het echt onwerkelijk en onverstaanbaar.
Op welke hindernis is het nu eigenlijk gebeurd? Ik hoor zoveel verschillende versies van wat er gebeurd is. Wij waren op het moment van het ongeval bij de tent maar zijn daarna niet meer de cross opgegaan omdat we geen 'ramptoerist' wilden spelen.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:42

op het afsprongetje met de oplopende smalle erachter, voor de B was het geloof ik H14

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:50

Ik hoor ook verschillende verhalen, paard weigerde en zij viel verkeerd neer maar hoor ook dat paard overkop gegaan is en dat ze het paard op haar gehad heeft. Vind ik wel nogal verschillend...

Goed maakt op zich niet uit, ik hoop dat ze niet geleden heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:30

Ze komt er niet mee terug, hoe het ook gebeurd is. Het is even een wake-up call dat risico's nooit 100% uit te sluiten zijn.

@ madelene, hoe gaat het met jou intussen?

Ik zag vanmorgen een flyer voorbij komen voor de vrije cross in Zwijnaarde op 14 mei. Ik heb dat weekend geen wedstrijd, er is een parcours 50-60 van 1500m. Ondanks het ongeval van gisteren kriebelt het toch om het te proberen... op die tijd moet ik Icaro conditioneel zeker goed krijgen (vakantie heeft beetje afbreuk gedaan haha) en tegen dan 60cm springen is normaal ook ruim haalbaar...

Twijfel twijfel...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 13:31

Doen!
Conventioneel , gaat dat ook niet zo een probleem zijn... das gewoon een goede training in de paddock..

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:32

Waarom zou dat niet lukken? ;) Luxor zou da in principe ook wel aankunnen. Dat zijn maar huppeltjes 60cm. En 1500 meter is echt niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:00

Vanaf deze week is het 3x les en op vrijdag standaard buitenrit. De conditie zal dus zeker terug zijn tegen dan. Hoop ik toch. Galopwerk wordt ook in de dressuurles flink meegepakt trouwens.

Ik wil eerst afwachten hoe hij springt. Als hij in parcours weinig kijkt moet het lukken. Als hengst gingen de stages bij Giel best vlot op de afsprong in het water en een geul na. Als ruin is hij echter behalve zijn ballen ook een stuk lef kwijt. Het heeft weinig nut als hij nog niet eens over een boomstammetje van 50 in het gras durft.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 14:03

Maar ge kunt daar ook ervaring op doen. Door het nooit te proberen gaat ge het ook niet weten.
Op training krijg ik blits nooit/amper over een gat, zelfs dirk niet. Op wedstrijd ziet die daar niet eens na...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:24

Ik ga vandaag iig de waterbak ons oefenterrein al eens proberen :Y)
Voor de boomstam is het gras te lang, je ziet hem amper liggen. Binnenkort is het klusjesdag, ik verwacht dat het gras dan wel kort gemaaid gaat worden. Dan kan ik die erbij pakken.

Het hegje is een B-hindernis denk ik en de piano.. geen idee. Er op zal prima lukken. De afsprong is heel wat anders, Die ligt pal aan de waterbak.

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:02

Omdraaien en er via de trapjes terug af? :p Ik zou mij er niet té veel zorgen over maken hoor Varekaj. Ik zie op cross echt wel mensen starten waarvan ik denk "heeft uw paard wel al ooit een (cross)hindernis van dichtbij gezien?". Waarmee ik niet wil zeggen dat dat de way to go is zeker niet, maar voor jullie als combi zou dit geen punt mogen zijn :) Desnoods maak je er gewoon eens een "buitenritje" van met hier en daar een huppeltje. Niemand die je verplicht om volop te galopperen en voor de tijd te gaan, en hindernissen overslaan kan altijd (zeker in Zwij*naarde zijn ze in mijn ogen heel coulant). Persoonlijk zou ik wel eerder de voorkeur geven aan een O*CC60, maar ik rijd daar gewoon niet heel graag :+ De ervaring leert ook wel (zoals Daph ook al zei) dat ze vaak makkelijker springen in de flow van een parcours dan hindernisjes afzonderlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:31

De piano op zich is geen probleem. Het is dat die paard-etende waterbak er pal achter ligt. Ik kan de treden van de piano wel via de zijkant benaderen. Dat is er op, galoppasje en er weer af. Dat zal hij zonder blikken of blozen wel doen. Half april gaan ze het terrein opkuisen en ik hoop ook het gras af doen. Dan moet het normaal wel doenbaar zijn om die boomstam, trappen en de waterbak aaneen te plakken.

Op buitenrit heb ik geen kans om huppels te maken, het is allemaal volledig open veldweg. Ik kom hooguit eens plassen tegen. Onlangs zalig galopje op een zandpad/grintpad, ging meneer spoken omdat er op de zijkant van dat pad (een ruime auto breed nota bene!) hopen zand/grint lagen om de gaten te komen dichten...

Kzeg het, met het castreren zijn niet alleen zijn ballen verdwenen, zijn lef is ook in de diepvries gestoken vantijd.

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:28

Ik bedoelde dus bvb. in Zwijnaarde :) van het gewoon te rijden als een buitenrit (gewoon door de startbox wandelen/draven, onderweg eventueel hier en daar eens een cirkeltje extra), op die manier :) Spoken is altijd een talent apart. De mijnen is echt de braafste sjok ever, maar OWEE als de robomaaier van de buren in het gras rijdt. Snurken blazen 10 cm groeien. Duidelijk ook geen ballen meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:16

Lesgeefster vond het een prima idee én ook dat ik tegen de tornooien zeker aspiranten moet starten.
Vandaag in de les dan ook een reeks hindernissen van 70-75 gereden *\o/*
Als het gras korter is gaan we de boomstam, piano en waterbak erbij pakken. Nu is het best oneffen door dikke graspollen en de randen zijn amper te zien.

Icaro pakt het springen echt goed op. Wel nog flink werk aan afstanden soms en iets meer durven rijden. Nadeel is dat hij zelf kijkt en dus niet altijd wacht. Hij is er ruim, mooi en goed over maar tikje geduld is een schone zaak :)

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 07:40

Lrv lummen afgelast.... ik snap dat het erg is voor die ouders. Maar dit vind ik ook geen goed teken naar de buitenwereld om alles afgelassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:50

De ouders vond dat hij mocht doorgaan. De organisatie wou echter de helpers niet belasten met eerst de begrafenis en dan de wedstrijd. Ik begrijp dat standpunt wel. Maar het is inderdaad jammer.
Gelukkig heb ik nog geen negatieve commentaar gehoord over eventing sinds het ongeval.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:50

Ik snap het wel, was Lrv Lummen ook niet haar club? Ik denk dat het toch geen fijne dag zou zijn, beter niet dan...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 08:57

Nee lrv Meldert was haar club.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:06

In plaats van de wedstrijd in Lummen vragen ze om Jelle te eren met een zwarte band op het nationaal. Vind ik ook wel een mooi gebaar.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:08

Ik heb gisteren nog contact gehad met de nadere mensen die met mij hebben geholpen voorzover wat we konden doen.
was wel fijn, vandaag gaat het ook weer een stuk beter met mij.
Zou iemand mij het adres door kunnen geven zodat ik een kaart naar de familie kan sturen?
in PB graag

En ik denk zelf dat het wel goed geweest zou zijn als de wedstrijd in lummen zou doorgaan.
Ik ga morgen in ieder geval een cross training doen om mijn gevoel terug te krijgen.

Ik ben gisteren in ieder geval lekker het bos in geweest, en heb heeeel veeel gegallopeerd...
effe uitwaaien.

@varekaj, fijn dat je zo lekker gesprongen hebt! :D en die opmerking van zijn lef in de diepvries tezamen met het castreren :')

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 13:06

Ik snap dat ze het aflassen, maar de ouders wouden ook dat het door zou gaan..

Wij gaan nu last min naar de internationale van Oudkarspel. Hele leuke cross, 2 jaar terug ook geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:17

Je kan zoiets laten doorgaan, ook omdat de ouders het willen maar het is misschien mentaal te zwaar voor de anderen. Ik kan me perfect inbeelden dat vele clubgenoten, vrienden en kennissen de confrontatie nog niet kunnen hebben. Je staat dan toch bij een hindernis met misschien het idee "hier had Jelle nu ook gereden". Je kan niet maken dat je aandacht te vaak weg is, je bent toch verantwoordelijk voor de veiligheid op dat moment. Dan idd liever aflassen en iedereen voor de zekerheid rust gunnen dan op de dag zelf met een compleet afgeleid team moeten doorwerken.
Hoewel ik het wél heel mooi vind van de ouders natuurlijk.

@ madelene, fijn dat het al iets beter gaat! Uitwaaien kan deugd doen :)
Ja sorry maar het is echt zo :') Vroeger voor de duvel nog niet bang, hooguit eens loeren. Nu is het behalve loeren ook proberen omdraaien en wegrennen of opzij springen.
Ik heb zondag de paarden alle 5 samen gezet (2 grote, mijn tinker en mijn 2 shetjes) en daar heb ik hem dan weer op een bepaald moment moeten apart pakken en kalmeren. Die was immens opgefokt vanuit hengstengedrag en uitdagen. Intussen is de rust weergekeerd, maar hij staat wel vol kale plekken van schermutselingen met mijn shet...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:28

Iemand ervaring met de equi-n-ice bandage of coolspray?